РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 293
гр. Пловдив, 22.02.2022 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на двадесет
и пети януари през две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТОИЛ БОТЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА
ПЕТРОВА
ПЕТЪР
КАСАБОВ
при секретаря Б.К.и участието на прокурора
АНЕЛИЯ ТРИФОНОВА, като разгледа докладваното от чл. съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА КНАД № 3190 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбите
и становищата на страните:
1. Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63,
ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
2. Образувано е по касационна жалба,
предявена от Р.В.П., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез пълномощника си
адвокат Г., против Решение № 1672/12.10.2021
г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 4564/2021 г. по описа на
същия съд, потвърждаващо Електронен
фиш /ЕФ/ Серия Г № 0030801
за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, с което на жалбоподателя, на основание чл.
638, ал. 4, вр. чл. 638, ал. 1, т. 1, вр. чл. 461, т. 1 от Кодекса за застраховането
/КЗ/, е наложена глоба в размер на 250 лева, за нарушение на чл. 483, ал. 1, т.
1 от КЗ.
Поддържаните касационни основания се
субсумират в изводите, че атакуваният съдебен акт е неправилен и
незаконосъобразен. Иска се решението на ПРС и ЕФ да бъдат отменени. Претендира
се присъждане на разноски в настоящото производство и в първоинстанционното
производство.
3. Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР гр. Пловдив,
чрез процесуалния си представител в писмено становище по делото счита
касационната жалба за неоснователна.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
4. Участвалият
по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава
заключение, че жалбата е неоснователна.
ІІ. За
допустимостта:
5.
Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален
срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява
ДОПУСТИМА.
ІІІ. За фактите:
6. Пловдивският районен съд е бил
сезиран с жалба, предявена от Р.В.П., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез
пълномощника си адвокат Г., срещу ЕФ № Серия Г № 0030801 за налагане на глоба за нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, с което
на жалбоподателя, на основание чл. 638, ал. 4, вр. чл. 638, ал. 1, т. 1, вр.
чл. 461, т. 1 от КЗ, е наложена глоба в размер на 250 лева, за нарушение на чл.
483, ал. 1, т. 1 от КЗ.
При извършена
проверка на 06.04.2021 г. в 15:53
часа в Републикански път
ІІ-64 километър 49+800 в посока с. Труд,
е заснето с автоматизирано техническо средство/система № МD1196 движението на лек автомобил “АУДИ А
6” с рег. № ***, собственост на Р.В.П., за което няма сключен валиден договор
за задължителна застраховка “Гражданска отговорност” за автомобилистите в Република
България, с което виновно е нарушен
чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, във вр. с чл. 638,
ал. 4, вр. чл. 638, ал. 1, т. 1, вр. чл. 461, т. 1 от КЗ.
Административното наказание е наложено
при тази фактическа и правна обстановка. Към доказателствения материал по
делото са приобщени снимков материал, Протокол за
използване на Автоматизирано техническо средство или система рег. № 103бр-1064/07.04.2021
г. и Протокол от проверка № 4-С-ИСИС/12.02.2021 г.
7. За да постанови оспорения в
настоящото производство резултат, районният съд е приел, че от формална страна
ЕФ отговаря на законовите изисквания, като при издаването му не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да обуславят неговата отмяна.
Според
първоинстанционния съд, фишът е издаден при кумулативното наличие на всички
предпоставки за издаването му, съгласно чл. 189. ал. 4, изречение първо от ЗДвП
- при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител. За извършеното
нарушение е издаден електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение.
Установено е
и изпълнението на изискването на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015
г. от съдържащия се в преписката Протокол за използване на АТСС рег. №
1030р-10164/07.07.2021 г., съпроводен със снимка на разположението на уреда. Съдът е приел, че същият по съдържание
съответства на процесното време и място на извършеното нарушение, както и на
техническото средство, което го е заснело. Относно посочените в протокола дати,
е отбелязано, че едната от тях – 06.04.2021 г. е датата на използване на АТСС,
във връзка с което е съставен протоколът по чл. 10 Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г., а другата – 07.04.2021 г. е тази на регистрирането му в Сектор
„Пътна полиция“ при ОДМВР – Пловдив, което не поражда каквато и да е съмнение
относно обстоятелствата, за удостоверяването на които протоколът е съставен.
ІV. За правото:
8. Съобразно чл. 638, ал. 4 от КЗ, когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено управление на
моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен
договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага
глобата или имуществената санкция по ал. 1, тоест глоба в размер на 250, 00 лв.
за физическите лица или имуществена санкция от 2000 лв. за юридическо лице или
едноличен търговец.
Според чл. 483, ал.
1, т. 1 от КЗ, договор за застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите е длъжно да сключи всяко лице, което: притежава моторно
превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и
не е спряно от движение; това изискване не забранява и всяко друго лице,
различно от собственика на моторното превозно средство, да сключи застрахователния
договор.
Съобразно правилото
на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г.), за всяко
използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно
приложението, а според чл. 10, ал. 2 от Наредбата, протоколът по ал. 1 се
попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във
време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания
участък(курсивът наш). В чл. 10, ал. 3 от Наредбата, е предвидено, че при
работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически
средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място
за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда.
9. В рамките на тази
материално и административнонаказателно правна уредба, по отношение на
възраженията, възведени в обстоятелствената част на първоначалната жалба, които
всъщност са и възражения, поддържани пред касационната инстанция, районният съд
е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени
поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените
доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото.
Въз основа на
правилно установената фактическа обстановка, са направени подробни и обосновани
изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.
Както фактическите
констатации, така и правните изводи, формирани от първостепенния съд, се
споделят напълно от настоящия съдебен състав при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното повтаряне.
10. Обосновано при извършената служебна
проверка за законосъобразност на оспорения ЕФ, първоинстанционният съд е
констатирал, че в хода на административнонаказателното производство не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
В конкретния
случай, оспореният фиш е съставен съобразно правилото възведено в чл. 189, ал.
4 от ЗДвП, според което при нарушение, установено и заснето с техническо
средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен
фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Същият
съдържа данните, предвидени в цитираната законова разпоредба, именно за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане.
11. Касаторът възразява, че представеният по делото протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба №
8121з-532/2015 г. не съдържа всички негови реквизити, имащи отношение към
разглеждания случай (а именно липсва номер на първо и последно
статично изображение). Настоящата
съдебна инстанция възприема този пропуск за несъществен и неоказващ влияние
върху констатациите направени с контролния уред. Действително в разглеждания
протокол липсва номер на първо и последно статично изображение. Това
обстоятелство обаче не съставлява достатъчно основание, за да се приеме, че
процедурата по издаване на електронния фиш е опорочена или че материалният
закон е приложен неправилно. Както правилно е констатирал и районния съд, представената
по преписката снимка на статично изображение е изведена от използваното в
случая мобилно АТСС и доколкото е налице идентичност на посочената в снимката
дата на нарушението и датата на използване на техническото средство, като часът
на нарушението, отразен в снимката е в рамките на времевия диапазон на начало и
край на работа на процесното АТСС вписан в коментирания протокол, то няма как
да бъде споделено твърдението на касатора, че липсата на номер на първо и
последно статично изображение поставя под съмнение доколко са изпълнение
изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/2015 г.
12. С оглед изложеното,
съдът намира процесният електронен фиш за законосъобразен. В този смисъл
оспореното решение следва да бъде оставено в сила.
IV. За разноските:
13. При този изход на спора, на основание чл. 63д, ал.
1 от ЗАНН, във връзка с чл. 228 вр. чл. 143, ал. 4 АПК, на ответната
организация се дължат
извършените разноски по осъществената юрисконсултска защита. Те се констатираха
в размер на 80 лв., изчислени съгласно правилото на чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ, издадена на основание чл. основание чл. 37, ал.
1 от Закона за правната помощ, при съобразяване на фактическата и правна
сложност на делото.
Така мотивиран, и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във
връзка с чл. 63в от ЗАНН, Пловдивският административен съд, деветнадесети
касационен състав,
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 1672
от 12.10.2021 год. на Пловдивски районен съд, ІV наказателен състав, постановено
по АНД № 4564 по описа на същия съд за 2021 год.
ОСЪЖДА Р.В.П., с ЕГН **********, с адрес ***,
да заплати на Областна Дирекция на МВР - Пловдив, сумата от 80 лв.,
представляваща възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.