Определение по дело №283/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 април 2019 г.
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20197260700283
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2019 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

гр. Хасково, 03.04.2019г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в закрито съдебно заседание на трети април през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХАЙГУХИ БОДИКЯН                                                                      ЧЛЕНОВЕ: ПЕНКА КОСТОВА

            РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА - ИВАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия П.Костова адм.д. №283 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството по делото е образувано по жалба от П.Т.З. ***, подадена чрез пълномощник адв. Б.Б. *** със съдебен адрес *** против Решение №1143/31.01.2019г. на Общински съвет Д., с което на основание чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, чл.52, ал.1 от ЗМСМА, чл.84, ал.4 от Закона за публичните финанси и във връзка с разпоредбите на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019г., Постановление №344 от 21.12.2018г. на Министерски съвет за изпълнението на бюджета през 2019г. и Наредба №32, приета с Решение №1134 от 12.12.2013г. на Общински съвет Димитровград, е приет бюджета на община Димитровград за 2019г.

В жалбата се излагат съображения за приемане на оспореното в настоящото производство решение при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и в противоречие на европейското и българско законодателство. Жалбоподателя обосновава правния си интерес да оспори решението на Общински съвет Димитровград с това, че е жител *** и така приетия общински бюджет за 2019г.рефлектира върху правната му сфера. Сочи, че е свързан и със с. Б., където е израснал, работил и има два парцела с къща за които плаща ДНИ и ТБО, прекарвал почивните дни в селото, а до 2018г. пребивавал там и имал личен интерес селото да се благоустрои. Твърди, че на Кметство с. Б. за последните 30 години не му е предоставян бюджет, поради което публичната собственост е почти унищожена, докато на други пет кметства се предоставя ежегоден бюджет вече 30 години. Има личен интерес с.Б. да има бюджет, с цел подобряване на условията и качеството на живот на неговите 450 жители и временно пребиваващи собственици на 400 къщи, между които е и жалбоподателя, тъй като след няколко години ще се прибере на село като пенсионер, в което няма здравна служба, поради което се пътувало до с. В.. Сочи, че оспореното решение е прието в нарушение на разпоредбите на чл.65-74 от АПК, както и че приходната и разходна част на оспореното решение била незаконосъобразна, като в този смисъл излага подробни съображения в жалбата. С оглед изложените в жалбата съображения за незаконосъобразност на прието от Общински съвет Димитровград решение се моли за неговата отмяна. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът - Общински съвет Димитровград, с придружително писмо вх. № 1883/20.03.2019г. е представил заверено копие от административната преписка по издаване на процесния акт, като в същото е изразил становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и писмените доказателства по делото, намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално недопустима за разглеждане в настоящото съдебно производство на основание чл.159, т.4 от АПК – поради липса на правен интерес за жалбоподателя.

С разпоредбата на чл.45, ал.3 от ЗМСМА е регламентирана възможността за оспорване на актовете на общинския съвет не само от областния управител и от кмета на общината, но и от трети лица – граждани и/или организации.

Правото на жалба обаче не е безусловно и неограничено. Нормата на чл.120, ал.2 от Конституцията на Р.България урежда правото на съдебна защита на гражданите и юридическите лица срещу административни актове, които ги засягат. Според мотивите на Решение №21/26.10.1995г. на Конституционния съд по конституционно дело №18/1995г. се приема, че в тази разпоредба са съединени обективно две различни по характер конституционни норми – процесуалноправна, която определя кръга на активно легитимираните да търсят съдебна защита лица и материалноправна, която сочи конституционноправните критерии за съдебна обжалваемост на административните актове. Задължително конституционно условие е обжалваният акт да засяга лицето, което го обжалва. Наличието на такова „засягане“ е необходимото условие за възникване на процесуално правен интерес от съдебно обжалване.

Принципът за личен и пряк интерес при оспорване на административните актове е въведен последователно и с разпоредбата на чл.147, ал.1, чл.182 във вр. с чл.184 и чл.189, ал.2 във вр. с чл.196 от АПК, според които право да оспорят административния акт имат гражданите и организациите чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения.

В конкретния случай обаче, оспорването на Решение №1143/31.01.2019г. на Общински съвет Димитровград, с което е приет бюджета на Община Димитровград за 2019г. е недопустимо поради липсата на положителна процесуална предпоставка – наличие на пряк и личен правен интерес у жалбоподателя. Предмета на оспореното решение не рефлектира пряко и отрицателно върху правната сфера на жалбоподателя, независимо от качеството му на данъкоплатец и лице, живеещо на територията на общината.

Вярно е, че г-н З., като представител и част от местната общност, е заинтересован от ефекта на такова решение, тъй като то касае управлението на финансите и бюджета на общината, но този интерес е косвен, а не пряк, което е недостатъчно да обуслови допустимо упражняване на правото му на жалба.

При този изход на спора на жалбоподателя не се дължат претендираните от него разноски.

Така мотивиран и на основание чл.159, т.4 от АПК Административен съд Хасково, в настоящия състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на П.Т.З. ***, против Решение №1143/31.01.2019г. на Общински съвет Димитровград, с което на основание чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, чл.52, ал.1 от ЗМСМА, чл.84, ал.4 от Закона за публичните финанси и във връзка с разпоредбите на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019г., Постановление №344 от 21.12.2018г. на Министерски съвет за изпълнението на бюджета през 2019г. и Наредба №32, приета с Решение №1134 от 12.12.2013г. на Общински съвет Димитровград, е приет бюджета на община Димитровград за 2019г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №283/2019г. по описа на Административен съд Хасково.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Р.България, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

                                                                                   2.