Определение по дело №287/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юни 2021 г. (в сила от 1 юни 2021 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20217060700287
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 188

 

град Велико Търново, 01.06.2021г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Велико Търново, ІІ - ри състав, в закрито съдебно заседание на първи юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Георги Чемширов

 

при секретаря………………и в присъствието на прокурора…………………… като разгледа докладваното от съдия Чемширов административно дело №287 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 34, ал. 6 от ДОПК.

Образувано по жалба на М.Д. ***, срещу Решение за отказ за спиране на производството №Р-04000420002729-104-003/26.04.2021г.  на началник сектор „Ревизии” при ТД на НАП – В. Търново, с което е отказано спиране на ревизионното производство, образувано със Заповед за възлагане на ревизия/ЗВР/ №Р-04000420002729-020-004/22.10.2020г. Жалбоподателят твърди, че са налице основанията по чл. 34, ал. 1, т. 5 от ДОПК/ред. ДВ бр. 105/2020г., в сила от 01.01.2021г./, тъй като е отправил молба с посочени конкретни обстоятелства, които налагат спиране на производството, но те не са били взети предвид в обжалваното решение.

Счита, че в случая са изпълнени предпоставките на визираната законова хипотеза и ревизионното производство следва да бъде спряно. Моли да бъдат отменени постановените откази като се постанови спиране на ревизионното производство. 

Ответната страна – началник сектор „Ревизии” при ТД на НАП – В. Търново, не е взел становище по жалбата.

Съдът като прецени оспорвания административен акт, взе предвид становищата на страните и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

Обжалваното решение е било връчено на жалбоподателя по реда на чл. 29, ал. 4 от ДОПК на 28.04.2021г., което се установява от приложената по делото разпечатка на записите от информационната система, съгласно чл. 30, ал. 6, изр. второ от ДОПК. Жалбата срещу него е подадена директно до Административен съд – В. Търново на 12.05.2021г., което на основание чл. 24, ал. 1, т. 1 от ДОПК се установява от отпечатък с дата на подаване на жалбата. Следователно жалбата е подадена в срока по чл. 34, ал. 5 от ДОПК, от лице, имащо правен интерес от обжалване и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

По делото не е спорно, че ревизионното производство, образувано със ЗВР №Р-04000420002729-020-004/22.10.2020г. е за установяване на данъчните задължения на М.Д. за данък по чл. 17 от ЗДДФЛ за данъчни периоди 2015г., 2016г., 2017г., 2018г. и 2019г. Жалбоподателят посочва, че е подавал предходни искания за спиране на производството, които не са били уважавани, но към момента съществуват редици обективни причини и пречки за представяне на документи и информация, които се необходими както на ревизиращия орган, така и за защита законните интереси на ревизираното лице. Твърди, че към момента участва в редица други производства, административни, ревизионни на юридически лица и наказателни, като всички изискват време и необходимото внимание. Участието в тези производства е свързано с работа с огромен брой документи, чието представяне в срок е невъзможно. Отделно налагането на карантина и ограничаването на придвижване на хора създава редица затруднения. 

Изложените от жалбоподателя твърдения, чрез които същият обосновава наличие на предпоставките по чл. 34, ал. 1 от ДОПК, не обосновават наличие на основания за спиране на производството.  

Основанията за спиране на производството са изчерпателно изброени в нормите на чл. 34, ал. 1, т., т.  15 и ал. 2 от ДОПК. Нито едно от тях обаче не предполага настъпване на директен ефект – спирането на производството, само и единствено с депозиране на искането за това. Наличието на което и да е от основанията предполага проверка и преценка от органа, възложил ревизията, а при административно обжалване – от решаващия орган/чл. 34, ал. 3 от ДОПК/. Аналитичният прочит на алинея трета на цитираната норма недвусмислено сочи, че хипотезата на чл. 34, ал. 1, т. 5 от ДОПК не е изключена от обхвата на тази преценка. За да извърши компетентният орган обективна и обоснована преценка, би следвало в искането на субекта да са посочени конкретни обстоятелства, които затрудняват или препятстват временно развитието на производството, както и такива обстоятелства, във връзка с които би се затруднило упражняването на правото на защита на субекта. Автономната преценка на обстоятелствата по чл. 34, ал. 1, т. 5 от ДОПК включително и относно продължителността на срока за спиране, определено са в зависимост от наведените от молителя причини, с които е обосновал искането си, респ. доказателства за тях, като вземе предвид срока на ревизионното производство и етапа на развитие на същото.

Изложеното води до извод, че и в този случай при формиране на решението си, органът по приходите действа в условията на оперативна самостоятелност, а издаденият акт подлежи на съдебен контрол единствено по отношение на съответствието му с целта на закона.

В конкретния случая обаче не е налице правопрепятстващ факт от визираните в хипотезата на цитираната законова норма, която да влече като правна последица спиране на производството.

Обстоятелствата, на които се позовава жалбоподателя, по никакъв начин не попадат в хипотезите на цитираната разпоредба. Сочените обстоятелства като напр. липсата на определени доказателства, невъзможност да се снабди с такива, голям обем на доказателствен материал, или липса на компетентна правна помощ, не е от значение при преценка на елементите от фактическия състав на чл. 34, ал. 1 от ДОПК. Същевременно нито едно от твърдяните обстоятелства не осъществява и хипотезата на нито една от предпоставките за спиране на производството, изчерпателно изброени в чл. 34, ал. 1 от ДОПК, вкл. и това по т. 5 на ал. 1. Следва да се посочи, че жалбоподателят разполага с други процесуални средства за защита и способи за доказване на своите твърдения в хода на производството, които не са преклудирани и от които може тепърва да се възползва след приключване на ревизията, вкл. и издаването на ревизионния доклад, съгласно чл. 117, ал. 1 от ДОПК.

Накрая, не представлява основание за спиране на производството и продължаващата в страната епидемиологична обстановка, във връзка с Пандемията от COVID-19 и наложените протипоепидемични мерки. По никакъв начин действащите към настоящия момент такива мерки не препятстват възможността на жалбоподателя да упражняване ефективно правата си по чл. 17, ал. 1 от ДОПК, вкл. и чрез представител по пълномощие.  

По изложените съображения съдът намира преценката на органа по чл. 34, ал. 3 от ДОПК досежно липса на обстоятелства, обосноваващи основанията за спиране на производството на настоящия етап за правилна. Ето защо подадената жалба, с направеното в нея искане, се явява неоснователна и следва да се отхвърли като такава.

Водим от горното и на основание чл. 34, ал. 6 от АПК,  Административният съд – В. Търново

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Д. ***, срещу Решение за отказ за спиране на производството №Р-04000420002729-104-003/26.04.2021г.  на началник сектор „Ревизии” при ТД на НАП – В. Търново.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :