Решение по дело №157/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 4
Дата: 30 януари 2020 г. (в сила от 30 януари 2020 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20197280700157
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

№4/30.1.2020г.

Гр. Ямбол, 30.01.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

 

Ямболският административен съд,  първи касационен състав, в публично заседание на шестнадесети януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

 

       Председател:  ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                  

Членове:    ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                                                                                                       ВАНЯ  СТОЯНОВА

 

 

 

при секретаря Ст. Панайотова и с участието на прокурора Д. Георгиева, разгледа докладваното от председателя КАНД № 157 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:  

 

 

 

Производството е образувано по касационна жалба, подадена от Д.И.М. ***, чрез адв. С.Н.  против Решение № 233/14.10.2019 г. по  АНД № 811/2019 г. на  ЯРС,  с което е потвърдена частта от  Наказателно постановление № 19-0813-000351 от 31.05.2019 г., издадено от Началник  сектор към ОД на МВР – Ямбол,   с която на осн. чл. 174, ал. 1, т. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП,     като е постановено и отнемането на 10 контролни точки. Сочи се, че същото е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна и постановяване на ново решение по същество, с което наказателното постановление да бъде отменено. Претендира се и присъждане на направените по делото съдебни разноски пред двете съдебни инстанции.  

В съдебно заседание касаторът М., редовно призован, участва лично и с упълномощения от него процесуален представител.  Последният поддържа  депозираната жалба   изцяло на основанията, изложени в същата.

Ответникът по касацията – ОД на МВР - Ямбол, редовно  призован,  не изпраща процесуален представител в съдебно заседание, като не взема и писмено становище по депозираната касационна жалба.  

Представителят на  Я О П изразява становище, че жалбата е неоснователна и поради това не следва да бъде уважавана.  

 

ЯАС, първи касационен състав счита, че касационната жалба е подадена от надлежна страна, в предвидения от закона срок и като такава се явява процесуално допустима. Разгледана  по същество, тя се явява  и ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са   следните:  

 С   Решение № 233/14.10.2019 г. по  АНД № 811/2019 г.  ЯРС е потвърдил    Наказателно постановление № 19-0813-000351 от 31.05.2019 г., издадено от Началник  сектор към ОД на МВР – Ямбол  в частта, с която на осн. чл. 174, ал. 1, т. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП,     като е постановено и отнемането на 10 контролни точки.

За да постанови съдебния си акт, решаващият съд е събрал всички необходими доказателства при спазване на процесуалните изисквания, но неправилно е преценил същите. Става въпрос за следното:

Редът за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта на водачите на МПС е уреден в Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, издадена от министъра на здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието, която е обнародвана в ДВ, бр. 61 от 28.07.2017 г. и е в сила от 29.09.2017 г.

Видно от разпоредбата на чл. 1, ал. 3 от Наредба № 1, концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява чрез използване съответно на технически средства, тестове, медицински, химически или химико-токсикологични изследвания, като в чл. 3, ал. 1 от същата е посочено, че при извършване на проверка на място от контролните органи концентрацията на алкохол в кръвта се установява с техническо средство, а употребата на наркотични вещества или техни аналози – с тест. При съставянето на акт за установяване на административно нарушение за установена с техническо средство концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда и при попълване на протокол за установяване на употребата на наркотични вещества и/или техни аналози, контролният орган попълва и талон за изследване по образец, съгласно приложение № 1 (чл. 3, ал. 2 от Наредба № 1). Когато лицето не приема показанията на техническото средство или теста, установяването на концентрацията на алкохол в кръвта се извършва с доказателствен анализатор, показващ концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух и отчитащ съдържанието на алкохол в горните дихателни пътища, или с медицинско и химическо лабораторно изследване (чл. 3а, т. 1 от Наредба № 1), като изборът на лицето дали установяването на концентрацията на алкохол в кръвта да се извърши с доказателствен анализатор, или с медицинско и химическо изследване се отразява в талона по чл. 3, ал. 2 от Наредба № 1. Съобразно разпоредбата на чл. 6, ал. 9 от последната, концентрацията на алкохол в кръвта се установява въз основа на показанията на техническото средство в случаите на отказ на лицето да подпише или  да получи талона за изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ за изследване с доказателствен анализатор или при отказ за даване на проби за изследване. При явяването на лицето за медицинско изследване в амбулаторния журнал на лечебното заведение се вписват датата и часът на явяване, номерът и датата на издаване на талона на изследване и контролният орган, който го е издал, часът на вземане на пробите, както и датата на изпращането им в изследващата лаборатория (чл. 13 от Наредба № 1), а съобразно чл. 15, ал. 6 от наредбата, при неявяване на лицето за изследване в указания в талона за изследване срок се приемат показанията на техническото средство или теста, с което е установена концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози.

В конкретния казус, по делото е безспорно установено, че на посочената в АУАН и в НП дата  касаторът М. е управлявал МПС, както и че при извършената му проверка с техническо средство е установено наличието на алкохол с концентрация 0.79 на хиляда. Бил съставен АУАН, като  бил попълнен и Талон за изследване № 001005, в който  М. записал, че не приема показанията на техническото средство, както и че избира  медицинско и химическо изследване като метод за установяване на концентрацията на алкохол.  Определеният час  за явяване е до 60 минути от връчването на талона, а определеното място – ЦСМП – Ямбол. Талонът, видно от отбелязването върху същия, е връчен в 23:10 часа на 18.05.2019 г.

Към делото е приложен и Лист за преглед пациент в КДБ/Спешно отделение № 5512, от който е видно, че касаторът се е явил в 00:05  часа на 19.05.2019 г., а кръвната проба е взета в 00:15 часа на същата дата. При извършеното химическо изследване на последната е установено наличие на етилов алкохол с концентрация 0.39 на хиляда (Протокол № 123/21.05.2019 г.). Впоследствие, с писмо УРИ 813р-1542/23.05.2019 г., началникът на сектор „Пътна полиция“ е поискал преизчисляване на концентрацията на алкохол към момента на управление на МПС, а именно към 22.15 часа на 18.05.2019 г. Такова преизчисляване било извършено, като видно от Протокол № 133/27.05.2019 г., към 22:15 часа на 18.05.2019 г., концентрацията на алкохол в кръвта на М. е била 0.69 на хиляда.

Към делото е приложено и Наказателно постановление № 19-0813-000351/31.05.2019 г., като видно от обстоятелствената част на същото, административнонаказващият орган е приел показанията на техническото средство. Впоследствие първоинстанционният съд е потвърдил това наказателно постановление, като е посочил, че М.  „се е явил в 00:15 часа на 19.05.2019 г., т.е. извън определения му краен срок“.

Този извод не е съобразен с приложените към делото доказателства. Както вече бе посочено по-горе, определеното време за явяване в ЦСМП – Ямбол е „60 мин.  от връчването“ на талона, което е станало в 23:10 часа на 18.05.2019 г., или касаторът е следвало да се яви в медицинското заведение   до 00:10 часа. Видно от отбелязването върху листа за преглед на пациент, кръвната проба е взета в 00:15 часа на 19.05.2019 г., но лицето се е явило в 00:05 часа на същата дата, т.е. преди да изтече определеният му срок. В тази връзка следва да се посочи, че меродавен е моментът на явяването на лицето в медицинското заведение, а не моментът, в който е взета кръвната проба. Следва да се отбележи също, че в Наредба № 1 изрично е посочено в кои случаи концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява въз основа на показанията на техническото средство, а именно: когато лицето откаже да подпише или да получи талона за изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ за изследване с доказателствен анализатор и/или за даване на проби за изследване (чл. 6, ал. 9 и чл. 15, ал. 6). Нито една от тези хипотези не е налице в настоящия казус.  Напротив, касаторът е заявил, че не приема показанията на техническото средство, избрал е медицинско и химическо изследване и се е явил в определения му срок в посоченото медицинско заведение, където е дал кръвна проба за извършване на изследването. При това положение административнонаказващият орган е разполагал   с възможността или да приеме резултата от медицинското  и химическото изследване или да иска   извършването на  повторно изследване (чл. 27, ал. 2 от Наредба № 1),  каквото обаче не е поискано. При това положение административнонаказващият орген е следвало да приеме, че концентрацията на алкохол в кръвта на касатора е била 0.39 на хиляда, което е в допустимите от закона стойности  и да не налага наказание. Като не е сторил това, а е издал наказателно постановление въз основа на показанията на  техническото средство, административнонаказващият орган е действал незаконосъобразно. От своя страна, решаващият съд, потвърждавайки това наказателно постановление,  също е постановил решение, което е незаконосъобразно и подлежащо на отмяна.

Предвид изложеното съдът намира, че обжалваното решение на ЯРС е незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено, като вместо него се постанови ново решение по същество, с което наказателното постановление, в обжалваната му част, да бъде отменено.

 

При този изход на делото и съобразно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, ответната страна – ОД на МВР следва да бъде осъдена да заплати на касатора направените от него разноски пред двете съдебни инстанции, които възлизат на общо 900 лева, 400 лева от които съставляващи договорено и заплатено  адвокатско възнаграждение пред  първоинстанционния съд и такова в размер на 500 лева  пред настоящата инстанция.

 

Предвид изложеното ЯАС, първи касационен състав,  

 

 

  

 

Р   Е   Ш   И   :

 

 

   

 

ОТМЕНЯ   Решение № 233/14.10.2019 г. на ЯРС по АНД № 811  по описа за 2019 г. , ВМЕСТО КОЕТО  ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 19-0813-000351 от 31.05.2019 г., издадено от Началник  сектор към ОД на МВР – Ямбол  в частта, с която на осн. чл. 174, ал. 1, т. 1 от ЗДвП на Д.И.М. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за извършено нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП,     като е постановено и отнемането на 10 контролни точки.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Ямбол да заплати на Д.И.М. сумата от 900 (деветстотин) лева за направените пред двете съдебни инстанции разноски по делото.

Решението е окончателно.

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете

 

                        ЧЛЕНОВЕ:   1./п/не се чете

  2./п/не се чете