Решение по дело №1546/2019 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 501
Дата: 8 ноември 2019 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Младен Димитров
Дело: 20194110201546
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

08. 11. 2019г., гр. В.Търново

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                        Великотърновският районен съд, трети състав, в публично заседание на 25.09. 2019г., в състав :     

         ПРЕДСЕДАТЕЛ : МЛАДЕН Д.,

при  секретаря – Н.Йорданова, като разгледа докладваното от съдията НАХД №1546/2019г. по описа  на  съда, за да се произнесе взема предвид :

            Производство по чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Производството е образувано по жалба на  Ж.С.Ж., срещу НП №6256/29.07.2019г. на АПИ – София. Излага доводи за несправедливост на наказанието. В допълнително становище развива съображенията си,  като намира НП за  незаконосъобразно, постановено при наличието на съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Моли съда да отмени наказателното постановление или при условията на евентуалност да го измени, като намали размера на наложената санкция до предвидения минимален.

            Представителят на въззиваемата страна, поддържа издаденото НП, като правилно и законосъобразно. Подробно излага доводите си в писмено становище.

            Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното : С наказателно постановление №6256/29.07.2019г.,  издадено от Явор Методиев Иванов – началник отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция  „Анализ  на  риска  и оперативен  контрол", Агенция „Пътна инфраструктура" - гр. София, на жалб. Ж.С.Ж.,   за това, че  на 03.07.20 1 9 г., в 11.14ч. на път ІІ-55, км. 9, на 1км. след разклона за гр. Килифарево в посока Велико Търново- Гурково, управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси -МПС с две оси марка „ДАФ" модел „ХФ380" с per. № А9449ВН и полуремарке с три оси срег.№ А1010ЕМ, при надвишени норми на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, без  валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно пътно превозно средство (по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата), респективно тежко по смисъла на чл.3, т.2 от Наредбата, при измерено разстояние между осите 1.32 м., сумата от натоварването на тройната ос на полуремаркето е 28.720 т., при максимално допустимо натоварване 24 т., съгласно чл.7, ал.1, т. 3, буква „Б" на Наредбата, в нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а" от Закон за пътищата, вр. с чл.37,  ал.1, т.1 от Наредба №11/2001г. на МРРБ, на осн. чл.53, ал.1 от ЗП, е наложена глоба в размер на 2500 лева.

           Наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №6618 от 03.07. 2019г., съставен от М.Д.К. ***. В акта е констатирано, че жалб. Ж. на  03.07.20 1 9 г., в 11.14ч. на път ІІ-55, км. 9, на 1км. след разклона за гр. Килифарево в посока Велико Търново- Гурково, управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси -МПС с две оси марка „ДАФ" модел „ХФ380" с per. № А9449ВН и полуремарке с три оси срег.№ А1010ЕМ, при надвишени норми на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, без  валидно разрешение за специално ползване на пътищата за движение на извънгабаритно пътно превозно средство (по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата, в нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а" от Закон за пътищата, вр. с чл.37,  ал.1, т.1 от Наредба №11/2001г. на МРРБ . Направен е извод, че съгласно чл.3 на Наредба №11 от 03.07.201г. на МРРБ, ППС е тежко.

             В акта е констатирано също, че в процеса на проверката е направено измерване, при измерено разстояние между осите 1.32 м., сумата от натоварването на тройната ос на полуремаркето е 28.720 т., при максимално допустимо натоварване 24 т., съгласно чл.7, ал.1, т. 3, буква „Б" на Наредбата. Отразено е, че измерването е извършено с техническо средство ел. везна CAPTELS ORA 10 №785 и ролетка.

От показанията на актосъставителя св.К. и свидетеля С.,   се установи, че св.К. в качеството си на служител на АПИ, заемащ длъжност гл. инспектор, е осъществявал контрол на главен път ІІ-55, км.9, на един километър след разклона за гр.Килифарево, при който е спрял за проверка състав на ППС, превозващ контейнер. При проверката било извършено измерване на масата на превозното средство на всяка ос, като е използвана мобилна електронна везна. Установено било  претоварване на тройната  ос на полуремаркето. За констатираното на място бил съставен АУАН, в присъствието на нарушителя и му бил връчен екземпляр в присъствието на свидетеля – С..

Видно от приложената в оригинал кантарна бележка, общата маса на превозното средство възлиза на 39920 кг., а на тройната ос на полуремракето  - 28720кг.. 

От приложеното копие на кантарна бележка от 02.07.2019г., от „Феникс инверс“ООД, е видно, че е установена обща маса на ППС - от 41960 кг.

С заповед от 15.07.2019г.,  Явор Методиев Иванов, на длъжност началник отдел „Контрол по РПМ“, при дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ на АПИ, е упълномощен от председателя на управителния съвет АПИ, да  издава наказателни постановления по АУАН съставени от длъжностните лица при АПИ.

  От приложеното копие на паспорт на везна тип ORA 10, с фабр.№785, последната проверка е извършена на 30.03.2018г., със срок на валидност до март 2019г.

С оглед на установеното се налагат следните правни изводи :

Жалбата е частично основателна.

От външна  страна АУАН и издаденото възоснова на него Наказателно постановление са законосъобразни – съставени в законоустановените срокове и притежаващи необходимите реквизити – чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

Компетентността на актосъставителя произтича по силата на закона и заеманата длъжност, съгласно нормата на чл. 56, ал.2, т.1 от ЗП, а на наказващия орган - по силата на чл.56, ал.3, т.1 от ЗП и изричното оправомощаване от председателя на  УС на АПИ.

Техническите средства за измерване, с които е била извършена проверката са били проверени и одобрени.

По същество, съдът намира, че с деянието си жалб.Ж., е осъществил  състава на административно нарушение по чл.53, ал.1, т.2 от ЗП, вр. с чл. 26, ал. 2, т. 1,б."а" от ЗП.

Според квалификацията на нарушението в АУАН и НП, изводът че водачът е управлявал тежко  по смисъла на пар.1, т.1, от Наредба № 11 за движението на тежки или извънгабаритни ППС от 03.07.2001 г. на МРРБ, е направен във връзка с чл.3, т.2 от същия нормативен акт, т.е - че се касае до надвишаване на максимално допустимите норми на натоварване на ос, според стойностите по чл.7 от наредбата. В случая в хода на съдебното следствие се установи, че тегеленото от ППС полуремарке е с тройна ос, като сумарното натоварване възлиза на 28,720 кг., докато, нормата на чл.7, ал.1, т.3, б."б" от Ннаредба №11 от 03.07.2001г., допуска натоварване до 24 тона.

За да са налице признаците на нарушението по чл.53, ал.1, т.2 от ЗП, е необходимо да се установи именно движение на тежко ППС и товари, по път отворен за обществено ползване, без разрешение на собственика или администрацията, управляваща път. В настоящото производство всички тези признаци са налице и е обоснован изводът за наличието на административно нарушение, извършено от жалбоподателя, който  не е изпълнил задължението спазва забраната да използва без разрешение за специално ползване обхвата на пътя и ограничителната строителна линия за специална дейност при управление на тежко пътно превозно средство. За да е правомерно движението по пътната мрежа на ППС, с такова тегло и необходимо да притежава разрешение, издадено от администрацията управляваща пътя - АПИ, с каквото жалб.Ж. към момента на движението не е разполагал.  

Субект на това нарушение може да бъде всяко административнонаказателно отговорно лице, което наруши забраната установена в разпоредбата на чл.26,ал.2, т.1 от ЗП. Законът предвижда отделна санкция за лицата, които извършат или наредят да бъдат извършени дейностите изчерпателно посочени в чл.53, ал.1, точки 1-6 от ЗП.

Забраната по чл.26, ал.2, т.1,б.“а“ от ЗП, касае всички лица непосредствено ангажирани с движението на превозните средства по пътищата и поради това субекта на нарушението по първите хипотези на чл.53, ал.1 от ЗП, касае физическите лица, а не и търговците - превозвачите, които осъществяват транспортната дейност.

  Ето защо, съдът приема че физическото лице - водач на превозното средство е бил длъжен и е имал възможност да се съобрази със забраната на закона.  Като не сторил това, е осъществил от субективна страна, виновно при форма непредпазливост състава на описаното нарушение.

Съдът намира, че в случая не са налице смекчаващи обстоятелства, които да обосновават приложението на чл. 28 ЗАНН. Такова обстоятелства би се явило примерно незначителното превишаване на допустимата маса, което в случая не е така.  Касае се до формално нарушение, при което фактът, че законодателят е въвел същото в самостоятелен състав на административно нарушение, без да е предвидил настъпването на някакви вредни последици, сочи на това, че се засягат в достатъчно висока степен защитимите в случая обществени отношения.

Съдът споделя, обаче,  възраженията относно индивидуализацията на наказанието. Наказващият орган е възприел изцяло фактическата обстановка описана в АУАН и е наложил наказание за извършеното деяние над минималния размер предвиден в закона, което съдът намира за прекалено тежко. Липсват мотиви на АНО за начина на определяне размера на наказанието според изискванията на чл.27 от ЗАНН -  тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя.

В тази връзка,  съдът отчита факта, че жалбоподателят не е санкциониран за нарушения по ЗП, нарушението е за първи път /няма данни за други нарушения/, както и липсата на вредни последици от поведението му.

С оглед на обществената опасност на деянието, съдът намира за справедливо да се измени НП, като се наложи на  административно наказание на минимума предвиден в разпоредбата на чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП, съобразно критериите на чл.27 от ЗАНН.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ИЗМЕНЯ наказателно постановление №6256/29.07.2019г.,  издадено от Явор Методиев Иванов – началник отдел „Контрол по РПМ“, Дирекция  „Анализ  на  риска  и оперативен  контрол", Агенция „Пътна инфраструктура" - гр. София, с което на жалб. Ж.С.Ж., с ЕГН**********,***,   за това, че  на 03.07.20 1 9 г., в 11.14ч. на път ІІ-55, км. 9, на 1км. след разклона за гр. Килифарево в посока Велико Търново- Гурково, управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси -МПС с две оси марка „ДАФ" модел „ХФ380" с per. № А9449ВН и полуремарке с три оси срег.№ А1010ЕМ, при надвишени норми на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, без  валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно пътно превозно средство (по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата), респективно тежко по смисъла на чл.3, т.2 от Наредбата, при измерено разстояние между осите 1.32 м., сумата от натоварването на тройната ос на полуремаркето е 28.720 т., при максимално допустимо натоварване 24 т., съгласно чл.7, ал.1, т. 3, буква „Б" на Наредбата, в нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а" от Закон за пътищата, вр. с чл.37,  ал.1, т.1 от Наредба №11/2001г. на МРРБ, на осн. чл.53, ал.1 от ЗП, е наложена глоба в размер на 2500 лева, като НАМАЛЯВА наложената санкция – на глоба от 1000 лева.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението на страната, пред Вeликотърновския административен съд.

                                                          

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ :