Решение по дело №98/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юли 2022 г.
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20227160700098
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 115

 

гр. Перник, 13.07.2022 г.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание на двадесет и девети юни две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

                                                    СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря ЕМИЛИЯ ВЛАДИМИРОВА и прокурора М.Л.**, като разгледа, докладваното от съдия ДИМИТРОВА КАНД № 98/2022 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208чл. 228 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, подадена от „***“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, кв. ***, представлявано от управителя С.Ю.Г., чрез адв. Я.С. ***, против Решение № 191/11.03.2022 г., постановено по АНД № 1417/2021 г. по описа на Районен съд – Перник, с което е потвърдено Наказателно постановление № 91/28.10.2020 г., издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните – гр. Перник, с което на основание чл.131, ал.1, т.3 от Закона за храните, на касатора „***“ ЕООД, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. /две хиляди лева/ за нарушение по чл.4, ал.2, пр.3 от Закона за храните във връзка с чл.4, т.3, б.“в“ и б.“г.“ от Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните.

Касаторът излага съображения за неправилност на обжалваното решение поради нарушение на материалния закон – касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК, във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН. Счита, че неправилно е прието, че АУАН и НП отговарят на изискванията на чл.42, т.4 и т.5 от ЗАНН, съответно: на чл.57, т.5 и т.6 от ЗАНН. Поддържа становище, че районният съд е формирал необосновани правни изводи, които не кореспондират със събраните по делото доказателства. Сочи, че не е надлежно установено дали притежава качеството „бизнес оператор“, а оттам дали може да бъде субект на процесното административно нарушение, което обстоятелство е от съществена важност при определяне на приложимата санкционна разпоредба. Иска отмяна на решението на въззивния съд и отмяна на наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно.

Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция по безопасност на храните – гр. Перник, в съдебно заседание се представлява от адв. Й.** с пълномощно по делото. Оспорва касационната жалба като неоснователна. Излага съображения за правилност на обжалвания съдебен акт. Искането към съда е да го остави в сила.

В съдебно заседание, Окръжна прокуратура – Перник, чрез прокурор М.Л.** дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага на касационния състав да остави в сила обжалваното съдебно решение.

Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл.218 от АПК и чл.220 от АПК, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК от лице по чл.210, ал.1 от АПК, за което постановеното решение е неблагоприятно, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт. Затова е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

След извършена служебна проверка на основание чл.218, ал.2 от АПК, настоящият касационен състав намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е валидно и допустимо. Същото е неправилно и следва да се отмени. Съображенията за това са следните:

С Наказателно постановление № 91/28.10.2020 г., издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните – гр. Перник, на основание чл.131, ал.1, т.3 от Закона за храните, на касатора „***“ ЕООД, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. /две хиляди лева/ за нарушение по чл.4, ал.2, пр.3 от Закона за храните във връзка с чл.4, т.3, б.“в“ и б.“г.“ от Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните. За да го потвърди Районен съд – Перник е приел, че на 25.09.2020 г., в обект: Павилион за пакетирани храни с адрес: гр. Перник, кв. Изток, в сградата на ***, стопанисван от „***“ ЕООД, неправилно – при стайна температура, на рафт в търговската зала на обекта и в несъответствие с условията за съхранение, определени от съответните производители, се съхраняват храни – сандвичи „Здраве“ – хот дог – 3 броя, с посочени от производителя условия за съхранение от 0 до 4 градуса по Целзий, един брой „Лодка кренвирш“ с посочени условия за съхранение от 1 до 6 градуса по Целзий, и „Гарнирана пита“ – 5 броя, с посочени условия за съхранение от 0 до 4 градуса по Целзий. За деянието, представляващо според д-р Г.П. – главен инспектор в отдел „Контрол на храните“ при ОДБХ Перник, нарушение по чл.4, ал.2, предл.3 от Закона за храните, във връзка с чл.4, т.3, б.“в“ и б.“г.“ от Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните, срещу „***“ ЕООД е образувано административнонаказателно производство със съставянето на АУАН № 74/01.10.2020 г. Въз основа на последното е издадено наказателното постановление, предмет на настоящия съдебен контрол.

При горните фактически установявания Районен съд – Перник е отхвърлил като неоснователни оплакванията на привлеченото към административнонаказателна отговорност лице, че не е извършил вмененото му административното нарушение. След обсъждане на събраните по делото писмени и гласни доказателства е достигнал до извод, че „***“ ЕООД, при дистрибуция на описаните хранителни стоки, не е спазил нормативните изисквания на вторичното законодателство на Европейския съюз, а именно: не е спазил изискванията за температурен контрол и не е поддържал хладилната верига. Приел е, че описаното деяние изпълва състава на сочената като нарушена разпоредба на чл.4, ал.2, предл.3 от Закона за храните, във връзка с чл.4, т.3, б.“в“ и б.“г.“ от Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните, както и че правилно и законосъобразно за това нарушение му е наложено административно наказание по чл.131, т.3 от Закона за храните в рамките на предвидения размер, поради което е потвърдил наказателното постановление.

Административен съд – Перник не споделя решаващия извод на Районен съд – Перник.

В административнонаказателното производство, следва да се установи: има ли административно нарушение; извършено ли е то от лицето, сочено като нарушител; каква е формата на вината, при която е извършено и т.н. Трябва да бъдат спазени и всички изисквания относно процедурата по издаване на акта и наказателното постановление. Неспазването на съответните процесуални изисквания води до отмяна на НП като незаконосъобразно.

Първоинстанционният съд, като е изследвал въпросите по-горе е приел, че административнонаказателното производство срещу касационния жалбоподател е образувано законосъобразно и е протекло без нарушения на процесуалния и материалния закон. Приел е, че „***“ ЕООД е извършил виновно описаното нарушение, за което правилно и в съответствие с предписанията на закона му е наложена имуществена санкция в рамките на предвидения от закона размер.

Настоящата инстанция намира не споделя тези изводи.

Действително и АУАН и НП са издадени от оправомощени длъжностни лица, в кръга на предоставената им компетентност. Постановени са в писмена форма и формално съдържат реквизитите по чл.42, съответно - чл.57 от ЗАНН. В тях е направено описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, така както са възприети от актосъставителя, а после и от АНО, а въззивния съд, като е разгледал административнонатазателната преписка и доказателствата, събрани в хода на съдебното производство, е формирал правен извод за законосъобразност на НП и го е потвърдил. Приел е, че административното нарушение е доказано по безспорен и категоричен начин от събраните по делото доказателства; че деянието е правилно квалифицирано като административно нарушение по чл.4, ал.2, предл.3 от Закона за храните, във връзка с чл.4, т.3, б.“в“ и б.“г.“ от Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните; че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, а наказанието е определено в предвидения от закона размер.

Касационната инстанция, при служебната проверка на атакувания съдебен акт съобразно изискванията на чл.218, ал.2 от АПК, не констатира основания за нищожност и недопустимост на същия. Преценката за съответствието с материалния закон на оспореното решение, както и относно посочените в жалбата пороци, сочещи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 от НПК, обосновава следните изводи:

Събраните по делото писмени и гласни доказателства средства не установяват фактическа обстановка, различна от описаната в процесното наказателно постановление. Съгласно чл.42, ал.1, т.5 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, както в акта, така и в НП следва да бъдат посочени законовите разпоредби, които са нарушени, както и обстоятелствата при което е извършено нарушението. В този смисъл е необходимо да е налице правно единство както между текстовото описание на нарушението в двата акта, така и между цифровата квалификация на нарушението, посочена в акта и тази, отразена в  АУАН и НП.

Касаторът „***“ ЕООД е привлечен към административнонаказателна отговорност за това, че при дистрибуция на хранителни стоки не е спазил нормативните изисквания на вторичното законодателство на Европейския съюз: не е спазил изискванията за температурен контрол и не е поддържал хладилната верига. Това деяние е квалифицирано по чл.4, ал.2, предл.3 от Закона за храните. Според посочената разпоредба „Храната трябва да отговаря на изискванията за производство, преработка и/или дистрибуция, предвидени в закона, подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане и правото на Европейския съюз в областта на храните“. В хода на административнонаказателното производство, а и в съдебното такова, не са събрани доказателства, че изложените от касатора и описани в АУАН и НП храни не отговарят на изискванията за дистрибуция, предвидени в закона и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. Най-малкото не е посочено кои точно изисквания за дистрибуция са нарушени.

Относно обвързването с правото на Европейския съюз в областта на храните следва да се посочи, че съгласно посочената разпоредба на чл.4, т.3, б.“в“ и б.“г.“ от Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г.Операторите на предприятия за храни приемат по целесъобразност следните специфични хигиенни мерки: б/ спазване на изискванията за температурен контрол по отношение на храните; … г/ поддържане на хладилната верига“. Макар Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 да е озаглавена “Задължения на операторите на предприятия за храни“, видно е от записа „приемат по целесъобразност“, че не се касае за въведено общовалидно и задължително правило за поведение. От друга страна, тази препоръка се отнася до определени, специфични правни субекти, а именно: „операторите на предприятия за храни“, а в хода на административнонаказателното производство не са събрани данни, нито е посочено защо АНО е приел, че касаторът притежава това качество, респ. защо е приел, че може да бъде субект на препоръката.

Не на последно място, при така възприетото от АНО, че деянието съставлява нарушение по чл.4, ал.2, предл.3 от Закона за храните, във връзка с чл.4, т.3, б.“в“ и б.“г.“ от Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните, срещу „***“ ЕООД е образувано административнонаказателно производство със съставянето на АУАН № 74/01.10.2020 г., наказанието на дружеството е следвало да бъде наложено по чл.134, ал.1 от ЗХ, който предвижда наказание глоба или имуществена санкция от 2000 до 4000 лв. на лицата по чл.4, параграф 1 от Регламент /ЕО/ № 852/2004, които не изпълняват задълженията си, произтичащи от разпоредбите на Регламент /ЕО/ № 852/2004, н в случая наказанието е наложено по чл.131, ал.1, т.3 от ЗХ.

Обстоятелството, че в наказателното постановление като нарушена е посочена друга разпоредба, уреждаща различна хипотеза на противоправно поведение, не изпълва изискването за логическо и правно единство между  фактическото и правното обвинение, което води до извод за незаконосъобразност на обжалвания акт. Не на последно място, с това  действие съществено е засегнато и правото на защита на сочения като нарушител, тъй като го е поставило в невъзможност да разбере какво точно нарушение му се вменява и при какви обстоятелства се твърди, че го е извършил.

С оглед на гореизложеното, настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира наказателното постановление, предмет на съдебен контрол за незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено. Като е стигнал до друг извод, Районен съд – Перник е приложил неправилно закона, поради което е налице касационно основание чл.348, ал.1, т.1 от НПК, във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН за отмяна на постановеното от него решение.

На основание чл.222, ал.1 от АПК обжалваното съдебно решение следва да бъде отменено и да бъде постановено друго, с което да се отмени наказателното постановление.

Във връзка с горното, на касатора следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 370,00 лв. /триста и седемдесет лева/ – искането е заявено своевременно, представени са доказателства, че разноските са действително направени и същите са отразени в списък по чл.80 от ГПК.

Така мотивиран, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

        ОТМЕНЯ Решение № 191/11.03.2022 г., постановено по АНД № 1417/2021 г. по описа на Районен съд – Перник, и вместо това ПОСТАНОВИ:

ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № 91/28.10.2020 г., издадено от директора на Областна дирекция по безопасност на храните – гр. Перник, с което на основание чл.131, ал.1, т.3 от Закона за храните, на „***“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, кв. ***, представлявано от управителя С.Ю.Г., е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. /две хиляди лева/ за нарушение по чл.4, ал.2, пр.3 от Закона за храните във връзка с чл.4, т.3, б.“в“ и б.“г.“ от Глава II на Регламент /ЕО/ № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните.

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните – гр. Перник да заплати на „***“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, кв. ***, представлявано от управителя С.Ю.Г., направените по делото разноски в размер на 370,00 лв. /триста и седемдесет лева/.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 

                                                                ЧЛЕНОВЕ:  1./п/

 

 

                                                                                 2./п/