Решение по НАХД №513/2021 на Районен съд - Сандански

Номер на акта: 26
Дата: 4 февруари 2022 г. (в сила от 4 февруари 2022 г.)
Съдия: Иван Йорданов Филчев
Дело: 20211250200513
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 септември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 26
гр. Сандански, 04.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети декември през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Иван Й. Филчев
при участието на секретаря Мария Ил. Малинска
като разгледа докладваното от Иван Й. Филчев Административно
наказателно дело № 20211250200513 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Г. ЗДР. Д., ЕГН**********, с постоянен адрес в град ***, улица
„***“ №***срещу Наказателно постановление N 1-30/30.08.2021г. на Началник отдел
„Рибарство и контрол – Западна България“ –град София към Главна Дирекция „Рибарство и
контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, с което на
жалбоподателя на основание чл. 70, ал.1 от ЗРА е наложено наказание „глоба” в размер на
1500 лева за нарушение на чл.32, ал.1 от ЗРА.
С жалбата се иска отмяна на атакуваното наказателно постановление. Твърди се, че са
допуснати нарушения на административно наказателната процедура, както и че
жалбоподателят не е извършвал вмененото му нарушение. Излагат се доводи за неясно и
непълно описание на нарушението в НП, като се посочват противоречия в посочените от
АНО норми, въвеждащи забрана. Твърди се неправилно квалифициране на нарушението, с
оглед препращането както към Приложение №1 съгласно чл.32, ал.1 от ЗРА, така и към
заповед №№РД09-385 от 13.04.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите.
В откритото съдебно заседание, жалбоподателят се явява лично. Поддържа жалбата и дава
обяснения. Отрича извършването на нарушение, посочва, че не е знаел, че риболовът на
обекта – язовир „****“ е забранен.
За административно наказващия орган, се явява юрисконсулт , който оспорва жалбата.
Посочва, че административното нарушение е безспорно установенo, като при съставянето на
АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени нарушения, поради което и пледира
за потвърждаване на НП.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване - НП е
връчено на 15.09.2021г., а жалбата е подадена по пощата на 21.09.2021г. Жалбата е подадена
от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва
да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е
1
основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в
контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
На 22.05.2021г., около 23.29 часа на национален телефон 112 постъпил сигнал за
незаконен риболов в района на язовир „****“ в землището на община ****. Сигналът бил
препратен на оперативния дежурен в РУ Сандански, който от своя страна изпратил
автопатрул в състав свидетелите Томов и Милушев да извършат проверка. Около 00.00 часа
полицейските служители пристигнали на мястото – язовир „Б****“ където установили
четири лица извършващи риболов с общо 12 въдици. Пред свидетелите Т. и М.
установените на място лица заявили, че въдиците са техни и че извършват риболов.
Служителите на РУ Сандански установили самоличността на лицата, сред които бил и
жалбоподателят Д.. Междувременно сигналът бил изпратен и до дежурните отдел „РК –
Западна България“. Бил сформиран екип от свидетелите П. и П., които незабавно потеглили
от ***за град ***. Пристигайки на място установили, че на язовира няма никого – нито
нарушители, нито полицейски служители. Посетили РУ Сандански, където били запознати с
извършената проверка. Бил изготвен констативен протокол от свидетелката М.
Впоследствие, официално били изискани документите от проверката - докладна записка за
извършената по рано проверка от Т. и М. След установяване самоличността на лицата чрез
Началник РУ ****установените лица били призовани на 24.06.2021г. в РУ **** за съставяне
на АУАН за констатираните нарушение. На 24.06.2021г. в РУ ****свидетелят П. в
присъствието на свидетеля Н. съставил АУАН №В 0010435 в който описал установеното
нарушение по представените документи. Било посочено, че въз основа на подаден сигнал и
докладна записка от служители на РУ ***е установено, че на 22.05.2021г., около 23.35 часа
е получен сигнал на национален телефон 112 за извършване на незаконен риболов, след
което била извършена проверка на служители на РУ Сандански, видно от докладна записка
от 23.05.2021г. като е установено, че Д. на 22.05.2021г., около 23.35 часа извършва
любителски риболов във водите на язовир „***“ община ***с въдица във време на
размножителния период на рибата. Нарушението не било квалифицирано. АУАН бил
съставен в присъствието на жалбоподателя Д., който го подписал и получил препис от него
без възражения.
Въз основа на съставения от АУАН и останалите документи – констативен протокол,
докладна записка - на 30.08.2021г. било издадено Наказателно постановление № 1-
30/30.08.2021г. на Началник отдел „РК – Западна България”, с което на жалбоподателя Д. е
наложено административно наказание „Глоба” в размер на 1500 /хиляда и петстотин / лева.
В нП е посочено, че Д. на описаните в НП време и място е нарушил разпоредбата на чл.32,
ал.1 от ЗРА, вр. с Приложение №1, вр. със Заповед №РД№09-385/13.04.2021г. на Министъра
на земеделието, храните и горите.
Съдът приема изложената фактическа обстановка за установена въз основа на събраните в
хода производството писмени и гласни доказателства. Безспорно се установява, че на
22.05.2021г., около 23.29 часа е получен сигнал за незаконен риболов. Служителите на РУ
****– свидетелите Т. и М. са на мястото около 00.00 часа на 23.05.2021г., а свидетелите М. -
около един час по късно – 01.00 часа на 23.05.2021г. Безспорно е, че Д. е бил едно от
лицата, които са извършвали риболов.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и
относно справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така
установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Наказателното постановление е издадено от оправомощено за това лице, а АУАН е съставен
от компетентен орган, съгласно чл.91, ал.2 от ЗРА. Административнонаказателното
производство е образувано в срока по чл.34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било
издадено в шестмесечния срок. Въпреки това съдът счита, че в хода на производството са
допуснати нарушения на закона, довели до опорочаване на производството до степен,
налагаща отмяна на санкционния акт.
От описаното в АУАН и НП не става ясно за съда – и вероятно за жалбоподателя - коя
2
забрана е нарушена, тъй като в НП е посочено единствено разпоредбата на чл.32, ал.1 от
ЗРА. Действително, в описателната част е посочено, че Д. извършва любителски риболов в
периода на размножаване на рибата съгласно Приложение №1 и Заповед №РД№09-
385/13.04.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите.
Следва да се има предвид, че съгласно чл.32, ал.1 от ЗРА, във водните обекти по чл.3, ал.1,
т.1 и т.2 от ЗРА се забранява улова на риба и други водни организми през периода на
тяхното размножаване, съгласно приложение № 1 от закона. Иначе казано, цитираната
разпоредба препраща към забрана (включваща видове риба и различни срокове),
регламентирана в закона. Същевременно, в НП е посочено, че е нарушена забрана съгласно
заповед № РД-09-385/13.04.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите, която
обаче е приета въз основа на други разпоредби от чл.32, ал.1 от ЗРА. Тази неяснота става
още по-очевидна, тъй като текстово е записано, че се касае за улов в "размножителен
период" без обаче да е посочено за кой вид риба или за водоем разположен какво морско
равнище става въпрос. Получава се така, че АНО е посочил квалификация на нарушението,
която обаче препраща към друга правна норма (Приложение 1 от закона), а не към
заповедта, която се сочи за нарушена, при което за жалбоподателя остава неясно кои
срокове се твърди да е нарушил с поведението си.
Съобразно съдържанието на приложение № 1 от закона, сроковете за забрана на улов на
риба не са точно определени, а са поставени в зависимост от надморската височина и
сроковете определение в точка "Г" от приложението. Така във водни обекти, намиращи се до
500 м надморска височина срокът на забрана е от 15 април до 31 май, в рибностопански
обекти, намиращи се от 500 до 1500 м надморска височина - от 1 май до 15 юни, и в
рибностопански обекти, намиращи се над 1500 м надморска височина - от 1 октомври до 31
януари. В следващите алинеи на чл.32 от ЗРА са предвидени възможностите със заповед на
министъра на земеделието и храните да се извършват промени в сроковете по
приложението, както и обектите за които тази забрана да не важи. Именно такава е
цитираната в наказателното постановление заповед № РД-09-385/13.04.2021 г. на министъра
на земеделието, храните и горите. От съдържанието й става ясно, че е забранен на
определени видове риба през изрично посочен период и се разрешава уловът в определени
обекти независимо от периода на размножаване. В тази заповед изрично са упоменати
водните обекти на територията на всяка от областите, в т. ч. и Благоевградска, в които е
разрешен любителски риболов през визираните периоди на забрана и процесното място не
попада сред тях. Тук следва да се поясни, че със заповедта на министъра не се забранява
улова на риба извън местата, които са изрично позволени за любителски риболов. На
практика на всички останали обекти риболовът е разрешен, но при спазване на забраните за
съответните видове риба и за съответните срокове.
В конкретния случай, независимо дали се приема, че става въпрос за нарушение на
заповедта или на закона, при описанието на нарушението е допусната непълнота,
обуславяща съществен порок в НП. Нито в АУАН нито в НП е посочена надморската
височина на процесното място, а именно тя е определящата и по Приложение № 1, и по
заповедта при установяване на периода, който се обхваща от забраната, съответно – при
преценката е или не е извършено нарушението. Доколкото това не е сторено, описанието на
нарушението е непълно и е основание за отмяна на НП.
Най-същественото обаче е, че в конкретния случай не е описано какъв вид риба се е ловил,
доколкото забраните в заповедта, на която се позовава АНО не касаят всички видове риба. В
АУАН следва да бъдат описани всички обстоятелства по извършването на нарушението,
следва да бъдат наведени и доказателства в тяхна подкрепа, съответно да се посочат точно
законовите разпоредби, които са били нарушени, тъй като нарушението, за което се твърди,
че е извършено от лицето, е предмет на доказване по делото. В случая, щом АНО е решил да
санкционира жалбоподателя, за това, че лови риба в период на забрана, то обезателно
същият е следвало да посочи каква точно риба е била обект на риболова, за да може да се
направи преценка дали ловът й попада под забраната на т. I, т. 4, предл. първо от Заповед №
РД 09-385 от 13.04.20210 г. на МЗХГ, или не. В случая такива факти в АУАН и НП не са
3
въведени, като по мнение на съда - тяхната липса или неточност не може и не следва да се
изяснява едва в производството по обжалване на НП, съответно тези факти и обстоятелства
не следва да се извличат по тълкувателен път от данните по делото.
Тук следва да се отбележи, че действително съгласно пар. 26 от закона "риболов" е
поставянето на разрешени уреди и средства във водата за улов на риба и други водни
организми, изваждане на улова от водата, неговото пренасяне и превозване. Т. е. принципно
не е задължително да има улов, за да се приеме, че е налице риболов по смисъла на закона.
Това положение обаче не може да бъде отнесено към всяко нарушение. Безспорно например
за налагане наказание за използване на забранени уреди е достатъчно те да са поставени в
работно положение. В конкретния случай обаче, за да се установи, че е налице риболов на
риба в период на забрана, трябва да се установи каква риба е уловена. Възможно е да се
установи и че с оглед използваните уреди или пък с оглед мястото е било възможно да се
улови единствено и само риба, която в момента е забранена, но такива твърдения и още по-
малко- доказателства, липсват по преписката.
Поради горните причини, съдът счита, че в случая извършването на нарушението и
авторството в лицето на жалбоподателя не се доказва по несъмнен начин, като в хода на
административнонаказателното производство са допуснати нарушения на закона поради
което и наказателното постановление следва да се отмени изцяло.
ВОДИМ от горното и на основание чл.63,ал.2, т.1 от ЗАНН съдът,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ N 1-30/30.08.2021г. на Началник отдел
„Рибарство и контрол – Западна България“ –град София към Главна Дирекция „Рибарство и
контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, с което на Г. ЗДР.
Д., ЕГН**********, с постоянен адрес в град ****, улица „****“ №***на основание чл. 70,
ал.1 от ЗРА е наложено наказание „глоба” в размер на 1500 лева за нарушение на чл.32, ал.1
от ЗРА.
Настоящето Решение подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-
Благоевград в 14 дневен срок от съобщението за изготвено Решение до страните.
Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
4