Р Е Ш Е Н И Е
№ 76
гр.Габрово,
3.06.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на единадесети май две
хиляди и двадесет и първа година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
при секретаря Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 29 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
по делото е по чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Образувано
е по жалба вх. № 109/20.01.2021г. по описа на Административен съд – гр. Габрово
на ******************** - Габрово“ със седалище и адрес на управление ************,
ул. ************ № ***, ЕИК ************ срещу Решение от 10.11.2020г. на
Управителния съвет на Национален фонд „Култура“ /НФК/, по т.3, подточка 2 в частта му, с която проектът на
сдружението-жалбоподател не е одобрен за финансиране.
В жалбата и в изразените по делото становища от страна на
сдружението-жалбоподател се оспорва приетото от управителния съвет на НФК
решение, като се излагат подробни съображения в систематична последователност
следваща „мотивацията за решението“ /както е именувана последната колона на
списъка с резултати приет от експертната комисия по програма "Едногодишна
програма за подкрепа на частни професионални организации в областта на
изкуствата“. Иска се отмяна на обжалваното решение и връщане на преписката „за
ново произнасяне съгласно приложимите нормативни актове“.
В писмено становище от страна на ответника са
изложении доводи за недопустимост на жалбата като насочена против акт, който не
се явява административен такъв и поради това – неподлежащ на оспорване. Намира,
че делото е неподведомственно на административните съдилища. По съществото на спора
намира, че при разглеждането на предложенията са спазени всички относими
правила. Решението
съдържало необходимите мотиви – тези изложени в протокола на комисията. Иска се
отхвърляне на оспорването.
За да се произнесе съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
Със
заповед № 32/13.08.2020г. на изпълнителния директор на НФК, е обявен конкурс по
програма "Едногодишна програма за подкрепа на частни професионални
организации в областта на изкуствата“. Със същата заповед е назначена определената
с решение на УС на НФК експертна комисия по чл.7 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007
г. за условията и реда за провеждане на конкурси за предоставяне на средства от
Национален фонд "Култура" /по-долу Наредбата/. С т.2 на заповед № 52/9.10.2020г.
на изпълнителния директор на НФК е изменена т.2
на заповед № 32/13.08.2020г., като е определен нов състав на експертната
комисия.
Приети са условия за кандидатстване
/л.55-62/ от настоящото производство, в които са описани регламентът за
кандидатстване, последяващите процеси и процедурата по отчитане.
Сдружението-жалбоподател е депозирало в
определения от условията за кандидатстване срок, проект на който е присвоен № ORG ## 20 ORG0740 289, с наименование „Доброто и Изкуството ще победят“
Експертната комисия, упражнявайки
правомощията си по чл.8, ал.1 от Наредбата е разгледала и оценила постъпилите
проекти. Конкретно проекта на жалбоподателя не е одобрен за финансиране, като
отрицателното становище е мотивирано по следния начин:
-проектът не предвижда дейности, които
да доведат до по-добра устойчивост на организацията
-бюджетът не е достатъчно мотивиран и
има пропуски
-кандидатурата
не се състезава успешно в конкуренцията
-координатор и счетоводител по проекта
са посочени като привлечени експерти/технически екип в перо 2, част от продукционните,
а не административните разходи
-повечето от приложените оферти са без
подпис и печат
-валидността на офертите за хостинг и
домейн и за преносим компютър е 30 дни
-офертите за фотографска и видео- техника
и за професионални скенери са валидни до края на октомври
-липсва документ за съфинансиране
С обжалваното решение УС на НФК е приел
предложението на експертната комисия, проектът на жалбоподателя да не бъде
финансиран.
по допустимостта на жалбата
Съгласно чл.24, ал.2 и ал.3 от Закона за
закрила и развитие на културата /ЗЗРК/ Национален фонд „Култура“ е юридическо
лице на бюджетна издръжка към министъра на културата и подпомага развитие на
културата, като набира, управлява и разходва средства, предназначени за
провеждане на националната политика в областта на културата. Правомощията които
Фонда притежава по силата на чл.31 от същия закон, свързани с набирането и
разходването на средства имат изцяло административен характер. Фонда като носител на административни
правомощия попада в легалната дефиниция, съдържаща се в § 1, т.1 от ДР на АПК.
В случая, след проведена процедура за разпределяне на бюджетни средства, УС на
НФК като овластен със закон за това орган с изрично волеизявление е приел, че проектът
на жалбоподателя не следва да бъде финасиран. Отказът, непосредствено засягащ
законен интерес на сдружението – да получи публични средства, несъмнено
представлява индивидуален административен акт и като такъв подлежи на съдебен
контрол. Жалбата е допустима.
по основателността
Новелата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК изисква всяко властническо волеизявление да бъде мотивирано посредстом излагане на
фактическите и правни основания за издаването му. Това изискване важи с още по
голяма степен, когато административният акт е неблагоприятен за
заявителя. По приложението на тази разпоредба, практиката на ВАС на РБ е непоколебима - задължението за мотивиране, което е в
тежест на административния
орган при упражняване на властническите му
правомощия е изпълнено тогава когато позволява ясно и недвусмислено разкриване на причините, поради които е достигнал до крайния извод, в
случая - че проекта не следва да бъде подпомаган. Експертната комисия е
следвало да обоснове защо приема, че предвидените в проекта дейности,
няма да доведат до по-добра устойчивост на организацията, че бюджетът не е
достатъчно мотивиран, кои са установените от комисията пропуски в бюджета на
кандидата, както и какви са недостатъците на кандидатурата водещи до
невъзможността ѝ да се състезава успешно в конкуренцията. Това е необходимо както за да се позволи на
кандидатстващия
субект да защити правата си
при възможно най-добрите условия и да реши, разполагайки с цялата необходима
информация, дали има смисъл да обжалва, но така и за да позволи на решаващия съд да упражни
контрол за законосъобразност на атакувания пред него административен акт.
Така описаното задължение за пълно и ясно мотивиране, в настоящия случай не е изпълнено – в колона 14 са посочени
крайните изводи на експертната комисия, но не са посочени причини и подробни
съображения, които са довели до тези изводи.
Относно твърдението на комисията, че
офертите са неподписани и че някои от тях са със сравнително къс срок на
валидност, съдът намира следното:
-на страница 9 и 10 от указанията
/регламента за кандидатстване /л.58 от делото/ изрично са описани необходимите
документи за кандидатстване. На редове 11.2 и 11.3 са посочени като изискуеми
„оферти за услуги и разходи“ и „оферти за материали“. И двете пера са отбелязани
със символа „*“, което
съгласно забележката след таблицата означава, че същите не са задължителни.
-няма посочено изискване за минимална
валидност на офертите
-за разлика от ред 11 /подробен общ
бюджет/ за който изрично е поставено изискването да бъде представен с подпис и
печат, както и на ред 13 – /подписана и подпечатана декларация/, такова
изискване към офертите не е поставено
В заключение – представянето на оферти
има единствено информативен характер. Дори да носеха подпис на изготвилото ги
лице и печат на организацията от името на която са изготвени, тези оферти по
никакъв начин не задължават комисията на НФК да приеме безусловно и безкритично посочените в
тях суми. Членовете на експертната комисия имат пълните права да извършват
справки и сравнения дали представените оферти отразяват действителната пазарна
стойност на съответния актив или услуга. Подписани или не, с дълъг или кратък
срок на валидност, ако тези оферти се окажат неотговарящи на действителните
разходи, в т.11 от правилата за кандидатстване /л.60 гръб от делото/ изрично е
предвидено, че ако бъдат направени разходи по-големи от декларираните те
остават за сметка на кандидата, а ако разходите са по малки от отпуснатото
целево финансиране бенефициентът е длъжен да възстанови разликата в рамките на
седем работни дни от представяне на финансовия отчет.
В т.9 от правилата за кандидатстване са
описани критериите за оценка. Предвидено е че освен предвидените в чл.8 от
Наредбата критерии, при оценяването на проектите ще се имат предвид и шест подробно
описани допълнителни критерия. Изложените изводи в колона 14 от решението на
експертната комисия, отнасящо се до проекта на жалбоподателя, нямат нищо общо с
критериите за оценка по чл.8 от Наредбата и т.9 от правилата за кандидатстване
Нарушен е принципа на равенство,
прокламиран с нормата на чл.8, ал.2 от АПК, според който при еднакви условия
сходните случаи се третират еднакво. Видно от списъка с резултати /л.36-71 от
АД 11767/20г. на АССГ/ е че при сходни заключения, експертната комисия е одобрила проекти на
други кандидати и не е одобрила проекта на жалбоподателя. Така например:
-проектът с № 2 /последните цифри от колона 1/ е одобрен за подпомагане,
въпреки че е „важно да се представи детайлен актуализиран бюджет“; -проект № 5
е одобрен за финансиране, въпреки че липсвали оферти за три от точките, представения
трудов договор не бил подписан и т.н.;
-проект № 18 е одобрен, въпреки че „в бюджета има немотивирани и
завишени разходи по някои от перата“; -проект № 37 е одобрен, въпреки констатираните
недостатъци, като е даден срок за отстраняването им;
В подобен смисъл са решенията отнасящи
се и за редица други кандидатстващи проекти.
По отношение констатацията, че липсва
документ за съфинансиране, съдът намира същата за необоснована. Съгласно т.4 от
правилата за кандидатстване, НФК може да осигури 100 % финансиране, ако
търсеното подпомагане не надвишава максималния размер на финансиране –
100.000,- лева. Сдружението е кандидатствало за 89.840,07 лева. Само в случаите
при които се търси финансиране на дейности свързани с иновации в работния
процес, кандидата следва да осигури 5 % от този тип разходи. Следва да бъде
представен документ за съфинансиране и в случаите когато стойността на проекта
е по-голяма от посочения максимум. Настоящия случай не попада в нито една от
двете категории, следователно документ за съфинансиране нито е възможно нито е нужно
да бъде представен.
Изложеното налага извода, че като е отказал одобряването на
проекта на сдружението-жалбоподател Управителният съвет на Национален фонд
„Култура“ е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да
бъде отменен, а преписката върната за ново произнасяне при съобразяване с
изложените мотиви.
Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.2, предл. „второ“ от
Административнопроцесуалния кодекс Административен съд – Габрово
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение от 10.11.2020г. на
Управителния съвет на Национален фонд „Култура“ /НФК/, по т.3, подточка 2 в частта му, с която
проектът на ****************“ със седалище и
адрес на управление *********, ул. ************ № ***, ЕИК ************не е одобрен за финансиране.
ВРЪЩА преписката на Управителния съвет
на Национален фонд „Култура“ за ново произнасяне, при съобразяване с мотивите,
на настоящото решение.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от уведомяването на страните чрез
Административен съд – Габрово до Върховен административен съд на Република
България.
Препис от настоящото да се изпрати на страните.
СЪДИЯ: