Решение по дело №70/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 април 2022 г. (в сила от 6 април 2022 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20227160700070
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 60

гр. Перник, 06.04.2022 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и пети март през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Слава Георгиева

 

при съдебния секретар Емилия Владимирова, като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 70 по описа за 2022 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 211 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба на В.С.С., с адрес ***, пл. „***“ бл. **, ап. **, вх. „**“ против заповед рег. № 313з-54 от 13.01.2022г. на директора на ОД на МВР-П.**, с която му е наложено дисциплинарно наказание “порицание” за срок от 6 месеца.

В жалбата се излагат доводи, че оспореният индивидуален административен акт е незаконосъобразен и необоснован. Същият е  издаден в нарушение на материалните разпоредби и процесуалните правила. Иска отмяна на заповедта, ведно с всички произтичащи последици.

В съдебно заседание, жалбоподателят не се явява, а за представител изпраща адвокат И.М.. Поддържа жалбата по изложените в нея съображения. В писмени бележки доразвива доводите за отмяна, както иска присъждане на направени съдебни разноски, за което прилага списък по чл. 80 от ГПК.

Ответникът по жалбата-директор на ОД на МВР-П., редовно призован не се явява, а се представлява от процесуалния си представител главен юрисконсулт З.В.***. Оспорва жалбата. Пледира същата да се отхвърли като неоснователна, тъй като заповедта е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма. Спазени са административно производствените правила и заповедта се позовава на точното правно основание. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева.

Административен съд – Перник, в настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е от активно легитимирано лице с установен правен интерес от нейното оспорване и при спазване на сроковете,  визирани в разпоредбите на чл. 149, ал. 1 от АПК. Обжалването е насочено срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Жалбоподателя В.С.С. заема длъжността младши автоконтрольор в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност” към сектор „Пътна полиция” към отдел „Охранителна полиция” при ОД на МВР-П.**.

         Съгласно ежедневна ведомост на 09/10.10.2021г. С. е бил на работа наряд, нощна смяна за времето от 20.00ч. до 08.00ч. в състав на автопатрул 340, заедно с Н.Н.**. Нарядът е осъществяван със служебен автомобил с ДК № ***.

С писмо рег. № 7855р-9533/22.10.2021 година по описа на дирекция „Вътрешна сигурност“ на МВР е сезирана ОД на МВР-П. за извършване на проверка относно действия на служители свързани с препятстване на видеозаснемането.

Със Заповед № 313з-1825/29.01.2021г. Директор на ОД на МВР-П.**е назначил комисия от служители на дирекцията, със задача извършване на проверка относно изложеното в писмото на дирекция „ВС“. Определил е състав на комисията и е указал да се изготви справка.

 В хода на проверката С. дал сведение с вх. № 10538 от 04.11.2021г., в което поддържа, че не е извършил нарушение.

В изпълнение на заповедта  комисията е извършила проверка. Резултатите от същата са обективирани в Справка рег. №1158р-10696 от 10.11.2021г.. Прието е, че в 03.22ч. на 10.10.2021г. С. слиза от служебния автомобил, преминава зад него и през предна дясна врата на автомобила поставя предмет, с който закрива камера 02 монтирана на арматурното табло като предмета е премахнат в 06.12ч. В този часови диапазон служебният автомобил с рег. № *** е с неработещ двигател. Чрез действията му е ограничена видимостта на заснемането и е възпрепятствано видеозаснемането по време на изпълнение на служебни задължения. Прието е, че извършеното представлява неизпълнение на служебни задължения произтичащи от длъжностната му характеристика, а именно да използва в ежедневната си работа технически средства като осигурява законосъобразната им експлоатация, като е забранено поставянето на вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила, по силата на раздел ІІ, т. 10 от „Указания за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение монтирани в служебните автомобили на „Пътна полиция“, „Технически характеристики и правила за работа“, утвърдени със Заповед 8121з-731/15.07.2020 година на министъра на вътрешните работи. Прието е, че е извършено  дисциплинарно нарушение по смисъла на 194, ал. 2, т. 2  от ЗМВР и са направили предложение да бъде наказан с „порицание“.

Служителят се е запознал с изложеното в справката на 15.11.2021г.

Отправена е покана за даване на писмени обяснения във връзка с констатирано неизпълнение на служебни задължения. Поканата е получена лично, като в указания срок видно от протокол с рег. № 313р-155 от 05.01.2022г. обяснения не са постъпили.

Със Заповед № 313з–54 от 13.01.2022г. директор на ОД на МВР- П.** налага на В.С.,  на длъжност младши автоконтрольор в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ (ОДПКПД) на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР-П. дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от шест месеца на основание чл. 204, т. 3, във връзка чл. 197, ал. 1, т. 3, във връзка с чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР за неизпълнение на служебните задължения, произтичащи от длъжностната характеристика на служителя.

Тази фактическа обстановка се възприе от документите съдържащи се в административната преписка, които са приети като годни доказателства.

При така установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд-Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът следва да се произнесе по законосъобразността на оспорения административен акт към момента на неговото издаване, като провери дали е бил издаден от компетентен орган, дали са били спазени изискванията установени от закона във връзка с неговата форма, дали са били спазени процесуалните правила и материалноправните разпоредби и дали индивидуалният административен акт е бил издаден в съответствие с целта на закона.

Преценявайки фактическите обстоятелства, които са релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите установени в чл. 146 от АПК, съдът приема жалбата за неоснователна по следните съображения.

Проверката относно законосъобразността на наложеното дисциплинарно наказание на първо място обхваща компетентността на органа, който го е наложил. Актът е издаден от компетентен за това административен орган. Съгласно  чл. 204, т. 3 от ЗМВР във връзка с чл. 37, ал. 2 от ЗМВР, това е директорът на ОД на МВР, който е компетентен да налага дисциплинарни наказания по чл. 197 от ЗМВР. С оглед на това не са налице основания за отмяната й в условията на чл. 146, т. 1 от АПК.

Заповедта е издадена в изискуемата форма, поради, което не се установява отменително основание по чл. 146, ал. 1, т. 2 от АПК.

Заповедта е издадена в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР, съгласно която разпоредба административният орган трябва в срок от два месеца от откриване на нарушението или не по-късно от една година от извършването му да упражни правомощието си във връзка с налагане на дисциплинарното наказание. По своята същност тази разпоредба визира едни преклузивни срокове, след изтичането на които правомощието за налагане на дисциплинарно наказание се преклудира. По тази причина законодателят изрично в чл. 196, ал. 1 от ЗМВР е дал легална дефиниция на това, кога ще считаме, че дисциплинарното нарушение е открито като се посочва, че то ще се счита за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, а в ал. 2 на същия член е предвидено, че установяването на дисциплинарното нарушение ще е налице, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния да наложи дисциплинарното наказание, дисциплинарно наказващ орган. От тази гледна точка заповедта за дисциплинарно наказание е издадена на 13.01.2022 година,  в срока по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР, тъй като материалите са достигнали до знанието на дисциплинарно наказващия орган с рег. № 1158р-11513 от  06.12.2021 година.

В хода на дисциплинарното производство не са допуснати процесуални нарушения. От доказателствата по делото се установява, че е разпоредена по надлежния ред проверка по изнесени данни от „ВС“. Сформирана е комисия, която е изготвила справка. За всяко едно действие жалбоподателят своевременно е уведомен, видно от надлежното им връчване. Поканен е да даде писмени обяснения писмени обяснения във връзка с констатирано неизпълнение на служебни задължения по реда на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР, като обяснения не са постъпили. С оглед на това не са налице основания за отмяна на заповедта в условията на чл. 146, т. 3 от АПК.

Материалният закон е приложен правилно. Наложеното дисциплинарно наказание е за неизпълнение на служебни задължения,  а именно служителят следва да използва в ежедневната си работа технически средства за осигуряване безопасността на движението по пътищата, като осигурява законосъобразната им експлоатация, във връзка с Указанията за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение монтирани на служебните автомобили на „Пътна полиция“. Поставянето на предмети препятстващи правилната работа на техническите средства е в разрез с вменените служебни задължения, тъй като   не се  осигурява законосъобразното им използване и по този начин се възпрепятства и упражняването на контрол върху изпълнение на възложени задължения в посочения времеви период.  Според мотивите на заповедта, като нарушение е възприето действието, което жалбоподателят е извършил чрез поставяне на арматурното табло на служебния автомобил на предмет, който възпрепятства видимостта от камера 02 на заснемането и се възпрепятства видеозаснемането по време на изпълнение на служебни задължения. Същото съставлява дисциплинарно нарушение съгласно чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР. За подобно нарушение законът предвижда налагане на дисциплинарно наказание "порицание" – чл. 200, ал. 1, т. 11, предл. първо от ЗМВР. Съгласно нормата на чл. 200, ал. 2 от ЗМВР дисциплинарното наказание "порицание“ се налага за срок от шест месеца до една година, като държавният служител се предупреждава, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение по ал. 1 в срока на наложеното наказание ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание. Същото е наложено за минималния разписан в чл. 200, ал. 2 от ЗМВР срок от  шест месеца.

В ЗМВР е залегнал принципът, че дисциплинарната отговорност е лична. Това се подкрепя и от разпоредбата на чл. 194, ал. 4 от ЗМВР, а това налага наказващият орган да извърши задълбочена преценка по чл. 206, ал. 2 от ЗМВР. В отговор на това изискване в заповедта задълбочено наказващият орган е извършил преценка относно тежестта на нарушението, настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено нарушението и формата на вината, а също така е взел предвид и цялостното поведение на служителя. Изложено в тази връзка в писмените бележки не се споделя. Не може да се приеме, че е налице незначително отклонение от изискванията за изпълнение на служебните задължения по смисъла на чл. 198, ал. 2 от ЗМВР. След като е налице ясна разпоредба, с която жалбоподателят изрично е запознат да не се поставят предмети върху арматурното табло, за да не се нарушава правилната  работа на камерите същият съзнателно чрез действие е поставил  предмет,  с които е ограничил и възпрепятствал заснемането, при което отклонението от  изискванията не е незначително.

От друга страна административният акт е изцяло съобразен и с целта на закона, а именно дисциплинарната отговорност е реализирана при спазване на принципа за съразмерност на наложеното наказание за извършеното нарушение като се съблюдават и целите на наложеното наказание. Дисциплинарнонаказващият орган правилно е възприел, че така извършеното от жалбоподателя нарушение не попада в категорията на тежките нарушения на служебната дейност по смисъла на чл. 203, ал. 1 от ЗМВР, но също не може да се квалифицира и като маловажно по смисъла на чл. 198, ал. 2 от ЗМВР. Поради това с цел да се въздейства превъзпитателно и предупредително върху нарушителя, с цел той да не извършва занапред други нарушения, а също така и да се въздейства генерално върху останалите служители му е наложено наказание в предвидените за това минимални срокове.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваната заповед е законосъобразна - издадена е от компетентен орган и в предвидената от закона форма. Постановена е в съответствие и при правилно приложение на материалноправните разпоредби, на които се основава, при спазване на административнопроизводствените правила и е съобразена с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Относно разноските:

При този изход на спора право на разноски има ответната страна. Искане за присъждане на юрисконсулско възнаграждение  е направено своевременно. На основание чл. 143, ал. 3 от АПК във чл. 78, ал. 8 от ГПК размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималният размер на съответния вид, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Настоящото дело не е с фактическа и правна сложност, поради което жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ОД на МВР-Перник, сумата от 100.00 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на В.С.С.  против заповед рег. № 313з-54 от 13.01.2022г. на директора на ОД на МВР-П., с която му е наложено дисциплинарно наказание “порицание” за срок от 6 месеца.

ОСЪЖДА В.С.С., с ЕГН **********, с адрес ***, пл. „***“ бл. 10, ап. 7, вх. „а“ да заплати в полза на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи-П. съдебни разноски в размер на 100.00 (сто) лева.

На основание чл. 211 от ЗМВР решението е окончателно и  не подлежи на обжалване.

 

 

 

Съдия: /п/