Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 1139 04.09.2020 година
гр. Бургас
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Бургаският административен съд, ХХIII-ти състав, на тридесет и първи
август две хиляди и двадесета година, в публично заседание в следния състав:
Председател: Галя Русева
при секретаря И. Г.
и в присъствието на прокурора А. Червеняков,
като разгледа докладваното от съдията Русева административно дело № 1553 по
описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 203 и сл. от АПК във вр. с чл. 1 от Закона за отговорността на държавата и
общините за вреди (ЗОДОВ).
Образувано е по искова молба,
подадена от Р.Ц.Т. с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес ***, офис 9 – адв.
А. Г., против ЦУ на НАП, с която се претендира осъждане на ответника да заплати на ищцата
обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 300 лева,
представляващи заплатен адвокатски хонорар по анд № 3947/2019 г. по описа на
БРС, във връзка с оспорен от страна на ищцата като незаконосъобразен
административен акт – НП № 424348-F400476/07.02.2019
г. на началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП, отменен с
Решение № 1354/06.11.2019 г. по анд № 3947/2019 г. по описа на РС Бургас.
Ищцата твърди, че с влязло в сила
съдебно решение по адм.дело № 3947/2019 г. по описа на РС Бургас е отменено
атакувано от нея НП № 424348-F400476/07.02.2019 г. на началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ
на НАП. Ищцата твърди, че вследствие неправомерните действия на ответника във
връзка с издаването на незаконосъобразния акт е претърпяла вреди във връзка с
воденето на делото за неговата отмяна по съдебен ред, изразяващи се в заплащане
на адвокатски хонорари от 300 лв. на адвокат А.Г., която я е представлявала по
анд № 3947/2019 г. на БРС. С оглед на това, ищцата претендира присъждане на обезщетение за
причинени й от ответника имуществени вреди в размер на 300 лева, ведно със
законната лихва от 30.11.2019 г. – датата на влизане в сила на съдебния акт за
отмяна на НП, както и присъждане на разноските в настоящото производство.
Правното основание на предявения
иск е чл.1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди
/ЗОДОВ/.
В съдебно заседание ищцата, редовно призована,
не се явява. Представллява се от адв. Г., която моли за уважаване на
иска и за присъждане на разноските в настоящото производство.
Ответната страна, редовно призована, не изпраща
процесуален представител в съдебно заседание. В депозиран писмен отговор оспорва исковата претенция, като заявява наличие на основание за прилагане
на разпоредбата на чл.5, ал.2 ЗОДОВ, доколкото безспорно ищцата била извършила
нарушение, като въвежда и основания за намаляване на претендирания хонорар по
анд № 3947/2019 г. по описа на БРС поради прекомерност, предвид липсата на
фактическа и правна сложност на делото. Моли за отхвърляне на иска и за присъждане
на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Участващия по делото като контролираща страна прокурор от ОП Бургас счита,
че исковата молба е основателна и следва да се уважи, като се присъди на ищцата
претендираната сума, ведно с лихвата, но считано от датата на предявяване на
иска, като се намалят претендираните разноски от ищцата в настоящото
производство, с оглед фактическата и правна сложност на делото.
Административен съд Бургас, след
като се запозна с исковата молба, становището на ответника и на контролиращата
страна по нея, събраните по делото доказателства и като съобрази закона, намира
за установено от фактическа страна следното:
С НП № 424348-F400476/07.02.2019 г. на началник отдел „Оперативни
дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП отговорността на ищцата е била ангажирана за
нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ –
неизпълнение на задължението й да регистрира и отчита всяка продажба чрез касова
бележка от ЕКАФП или касова бележка от кочан при предаване и получаване на
стоката /покупката/ с точност до минута, като за нарушението й е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 100 лв.
Наказателното постановление е било обжалвано от ищцата като незаконосъобразно пред Районен съд – Бургас и с Решение № 1354/06.11.2019 г. по НАХД № 3947/2019 г. е изцяло отменено. Решението не е обжалвано и
видно от извършеното върху него отбелязване, същото е влязло в сила на 30.11.2019 г.
НАХД
№ 3947/2019 г. на Районен съд
– Бургас е приложено към настоящото дело и от него е видно, че
за правна защита и съдействие във връзка жалбата срещу горното наказателно постановление и процесуално представителство
по делото пред РС – Бургас, ищцата е упълномощила адв. Г. и е заплатила на същата изцяло и в брой договорената сума от 300 лева хонорар, за което е представила пред съда пълномощно и Договор за правна защита и съдействие № 0000096576 от 11.09.2019 г.
Въз основа на така установената
фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Претенцията на ищцата е за присъждане на обезщетение за имуществени вреди,
причинени й от отменено като незаконосъобразно наказателно
постановление.
Съгласно разпоредбата на чл. 203, ал. 1 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявяват
искове за обезщетение на вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия
или бездействия на административни органи и длъжностни лица, а съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, иск може да се предяви след отмяна на
административния акт по съответния ред.
В настоящия случай НП № 424348-F400476/07.02.2019 г. на началник отдел „Оперативни
дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП, от което
се твърди, че са произтекли вреди за ищцата Т., е
отменено с влязлото в сила на 30.11.2019 г. Решение № 1354/06.11.2019 г. на Районен съд - Бургас по НАХД № 3947/2019 г. Поради това съдът намира, че са налице
предпоставките за завеждане на иск по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и искът е процесуално допустим.
Разгледан по същество, същият е и
ОСНОВАТЕЛЕН, по следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ /ДВ бр.94/2019 г./, държавата
и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от
незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни
лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както
и за
вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или
обявени за нищожни подзаконови нормативни актове.
Обезщетение се дължи за всички имуществени и неимуществени вреди, които са
пряка и непосредствена последица от увреждането. Във фактическия състав на
отговорността на държавата или общината за дейността на администрацията,
визирана в чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, се включват следните елементи: незаконосъобразен
акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или
общината, при или по повод на изпълнение на административна дейност, отменени
по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между
постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия
вредоносен резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения
фактически състав, не може да се реализира отговорността на държавата по реда
на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В случая всички предвидени от
законодателя предпоставки са налице.
Дейността на администрацията по налагане на
административни наказания представлява форма на административна дейност,
свързана със защита на реда в областта на държавното управление, извършва се по
административен ред, чрез властнически метод и въз основа на законово
предоставена административнонаказателна компетентност.
Наказателните постановления, като резултат от
упражняване на дейността по налагане на административно наказание, представляват индивидуални правораздавателни актове, които не се
издават по реда и при условията на АПК и не носят белезите на индивидуални
административни актове по смисъла на чл. 21 от АПК.
Въпреки това обаче, основният вид на дейността по налагане на административно
наказание и на извършените във връзка в административното наказание действия
или бездействия не дава основание разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ да се тълкува ограничително като приложно поле и да се ограничи само до административните актове, издавани
по реда на АПК, а незаконосъобразните наказателни постановления, с оглед на
правораздавателния им характер, да бъдат изключени от предметния обхват на
закона. В този смисъл е и приетото по т. 1 от Тълкувателно постановление по т.
д. № 2/2014 г. на ВКС и ВАС. Ето защо, след като наказателното постановление,
от което се твърди, че са претърпени вредите, е отменено като незаконосъобразно с влязло в сила решение, е налице
първата от предвидените в закона предпоставки.
В хода на съдебното обжалване на
горепосоченото наказателно постановление, ищцата, в качеството си на
жалбоподател, е направила съдебно-деловодни
разноски в размер на 300 лева, съставляващи
договорено и заплатено адвокатско възнаграждение, съобразно представения договор
за правна защита. Упълномощеният адвокат е участвал в проведеното на 18.10.2019 г. съдебно заседание, т. е. осъществил
е процесуалното представителство на ищцата съобразно сключения договор.
Налице е и третата,
предвидена в закона предпоставка, а именно - наличието на причинно-следствена връзка между издаденото наказателно
постановление и направените от ищцата разноски по
неговото обжалване. Тази причинна връзка е пряка, тъй като разходите по
оспорване на наказателното постановление пред съда са направени във връзка с
извършения му съдебен контрол за законосъобразност. Действително, процесуалното
представителство в производството по обжалване на наказателните постановления
не е задължително, но след като ищцата се е
възползвала от правото си да ползва адвокатска помощ, то
направените разходи за нейното заплащане се явяват пряка и непосредствена
последица от издаденото незаконосъобразно наказателно постановление, тъй като,
ако то не беше издадено, ищцата не би имала нужда и съответно не би заплатила адвокатско възнаграждение. В съдебната практика се приема, че причинна
връзка е налице не само когато деянието причинява непосредствено вредата, а и
когато създава условията за реална възможност от увреждане и когато тази реална
възможност се е трансформирала в действителност, а ангажирането на адвокатска
защита е израз на нормалната грижа на лицето за охраняване на неговите права и
интереси. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. на ВАС по
т. д. № 2/2016 г.
Видно от разпоредбата на чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,
приложима в настоящия случай по силата на § 1 от ДР на Наредбата, за
процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни
постановления, в които административното наказание е под формата на глоба,
имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението
се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията,
съответно обезщетението, но не по-малко от 300 лева.
В настоящия случай наложената глоба е в размер на 100 лева,
което обуславя адвокатското възнаграждение по нахд № 3947/2019 г. по описа
на БРС в минимален размер от 300 лева.
Заплатеното и претендирано от ищцата възнаграждение
е в минималния предвиден от наредбата размер, поради което същото не се явява
прекомерно.
Неоснователно е
възражението на ответника за наличие на основание за приложение на разпоредбата
на чл.5, ал.2 ЗОДОВ. Същата гласи, че когато
пострадалият виновно е допринесъл за
увреждането, обезщетението се намалява. Не е налице хипотезата на виновно съпричиняване,
тъй като изобщо липсва административен акт, с който към момента да е установено
както извършено от страна на ищцата нарушение, стоящо в причинно-следствена
връзка с причинените вреди, така и нейната вина. Ето защо, на ищцата следва да
се присъди пълният размер на заплатеното от нея адвокатско възнаграждение по
нахд № 3947/2019 г. по описа на БРС, което е 300 лв.
С исковата молба ищцата претендира ответникът да бъде осъден да заплати
обезщетението за имуществени вреди, заедно със
законната лихва, считано от влизане в сила на решението на Районен съд - съд Бургас за отмяна на наказателното постановление, а именно – от
30.11.2019 г. Съгласно т. 4 от Тълкувателно решение № 3 от 22.04.2004 г. на
ВКС по тълк. гр. д. № 3/2004 г. на ОСГК, при незаконни актове на
администрацията, какъвто е и настоящият казус, началният момент на забавата и
съответно на дължимостта на законната лихва върху сумата на обезщетението е
влизане в сила на решението, с което се отменят унижощаемите административни
актове. В случая Решение № 1354/06.11.2019 г. по НАХД № 3947/2019 г. по описа на РС
- Бургас, с което се отменя наказателното постановление, е влязло в сила на 30.11.2019 г. и именно оттам насетне се дължи
законната лихва върху обезщетението за вреди. В този
смисъл е актуалната съдебна практика на ВАС на РБ, обективирана в решенията по
адм. д. № 10945/2017 г., адм. д. № 9403/2017 г. и др.
С оглед на изложеното съдът намира, че
предявеният от Т. иск е изцяло основателен и следва
да бъде уважен в пълният му размер от 300 лева, ведно със законната лихва върху
тази сума, считано от 30.11.2019 г. до окончателното й изплащане.
При този изход на делото и съобразно
разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати
на ищцата и разноските, които същата е направила по настоящото производство.
Последните възлизат на общо 310 лева, от които 10 лева, съставляващи държавна
такса по подадената искова молба, и 300 лева договорено и заплатено адвокатско
възнаграждение.
Процесуално
недопустимо и неоснователно е възражението на прокурора за прекомерност на така
заплатения в настоящото производство хонорар на ищцовия представител. На първо
място, съдът намира, че прокурорът няма качеството на насрещна страна по
смисъла на чл.78, ал.5 ГПК, субсидиарно приложим, а е контролираща страна, поради
което не разполага с правото да прави възражение за прекомерност на адвокатския
хонорар на някоя от главните страни. Отделно от това, възражението се явява
неоснователно, тъй като заплатеното възнаграждение на адв. Г. в настоящото
производство е в размер на 300 лв. и същото е изцяло съобразено с минималния
размер, предвиден в чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, предвиждаща за защита по
административни дела с материален интерес до 1 000 лв., възнаграждението
да е в минимален размер от 300 лв.
Мотивиран от
горното, Административен съд Бургас
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА
ЦУ на
НАП да заплати на Р.Ц.Т. с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес ***,
офис 9 – адв. А. Г., сумата от 300
(триста) лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди от
отменено като незаконосъобразно НП № 424348-F400476/07.02.2019 г. на
началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП, ведно със законната лихва, считано от 30.11.2019 г. до
окончателното изплащане на сумата.
ОСЪЖДА
ЦУ на
НАП да заплати на Р.Ц.Т. с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес ***,
офис 9 – адв. А. Г., сумата от 310 (триста и десет) лева разноски в настоящото
производство.
Решението
подлежи на касационно
обжалване от страните в 14 –
дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Върховен административен съд на РБ.
СЪДИЯ: