Решение по дело №13404/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 април 2025 г.
Съдия: Ваня Ангелова Горанова
Дело: 20241110213404
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 септември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1482
гр. София, 17.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 22 -РИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
седемнадесети април през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:ВАНЯ АНГ. ГОРАНОВА
като разгледа докладваното от ВАНЯ АНГ. ГОРАНОВА Административно
наказателно дело № 20241110213404 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН
Образувано е по жалба на "***" ЕАД, представлявано от *** и ***
срещу наказателно постановление (НП) № С-14-3091/28.08.2024 г. на
директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) -гр.
София, с което му е наложено административно наказание еднократна
санкция в размер на 483 968, 58 (четиристотин осемдесет и три хиляди
деветстотин шестдесет и осем лева и петдесет и осем стотинки) лв. на
основание чл. 20, ал. 5 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на
санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над
допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми
и ограничения, за нарушение на чл.69, ал.1 от Закона за опазване на околната
среда /ЗООС/, вр. чл.25 и Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации.
Срещу така издаденото наказателно постановление е подадена жалба от
"***" ЕАД, с която се иска отмяна на обжалваното НП поради неговата
незаконосъобразност, неправилност и необоснованост. Твърди се, че при
1
издаване на наказателното постановление е допуснато съществено нарушение
на процесуалните правила, доколкото не е съставен АУАН. В този смисъл е
изложено схващането, че са неправилни твърденията на наказващия орган, че
чл. 69а, ал. 1, т. 1-4 от ЗООС е специална норма по отношение на чл. 36, ал. 1
ЗАНН. Релевирани са доводи и за разминаване между отразените стойности в
таблиците на стр. 4, 5 и 6 от НП и информацията, декларирана от "***" ЕАД.
Твърди се, че неописаните 299 нарушения, които се твърди, че са извършени,
следва да бъдат описани, защото така се възпрепятства правото на защита на
дружеството. В тази връзка се допълва, че не става ясно кое от упоменатите
299 отклонения се санкционира с настоящето постановление. Изложено е, че в
НП не се визира каква е допустимата средномесечна стойност и как от тях е
изваден доверителният интервал, преди да се установи нарушението. Твърди
се още, че в НП банкетно е изписана формула, по която е определен размерът
на санкцията, без да бъде попълнен всеки един от елементите и с конкретни
стойности. Изтъкват се съображения за наличие на предпоставки за
приложение на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН. Иска се отмяна на обжалваното
НП. Претендира се възнаграждение за процесуално представителство.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се
представлява от процесуален представител Жалбата се поддържа. По
същество се пледира за уважаване на жалбата и отмяна на наказателното
постановление по аргументите, които се съдържат в жалбата. Писмено същите
се допълват. Претендират се разноски.
Въззиваемата страна Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/- София, редовно призована, изпраща представител. Жалбата се
оспорва и се моли НП да бъде потвърдено по аргументи, подробно изложени в
нарочни писмени бележки.
Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства и релевираните
от страните доводи, приема за установено следното от фактическа страна:
Дружество "***" ЕАД стопанисвало обект ТЕЦ "София" като оператор
на голяма горивна инсталация за производство на топлинна електрическа
енергия. Комин № 2 и 3 на "***" ЕАД, обект ТЕЦ "София", включва емисиите
от вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от дейността на
водогрейни котли 6, 7, 8 и 9 на гориво природен газ, явяващи се горивни
инсталации, изгарящи природен газ, с изключение на газови турбини и газови
2
двигатели. Режимът на работа на обекта е непрекъснат.
"***" ЕАД предоставила на РИОСВ-София годишен (с вх. №
3959/26.02.2024 г.) и месечни (с вх. № № 2310/07.02.2023 г., 4657/08.03.2023 г.,
6899/07.04.2023 г., 8629/09.05.2023 г., 10552/07.06.2023 г., 12392/05.07.2023 г.,
14373/07.08.2023 г., 16230/08.09.2023 г., 17984/09.10.2023 г., 20041/07.11.2023
г., 21946/06.12.2023 г. и 351/08.01.2024 г.) доклади от собствени непрекъснати
измервания (СНИ) за 2023 г. на емисиите на вредни вещества, изпускани в
атмосферния въздух от Комин № 2 и 3 - Енергийни котли № 6,7,8 и 9, обект
ТЕЦ "София".
От предоставената информация за СНИ за 2023 г. на емисиите вредни
вещества се установявало, че са налице превишения на всички средномесечни
стойности за азотни оксиди съгласно норма за допустими емисии (НДЕ)
100mg/Nm3, определени съгласно Част I, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за
норми за допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах,
изпускани в атмосферата от големи горивни инсталации, както следва:
За месец януари 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 408,28
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец февруари 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 395,66
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец март 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 384,35
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец април 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 386,78
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец май 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 395,63
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец юли 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 313,69
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец август 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 384,08
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец септември 2023 г. била отчетена средномесечна стойност
430,22 mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец октомври 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 435,1
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
3
За месец ноември 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 426,6
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
За месец декември 2023 г. била отчетена средномесечна стойност 368,36
mg/Nm3 при НДЕ 100 mg/Nm3 съгласно Наредбата.
От представената информация от "***" ЕАД от СНИ за 2023 г. били
установени и 299 броя среднодневни стойности на азотни оксиди,
превишаващи 110 % от НДЕ (100 mg/Nm3), както следва: за 01.01.2023 г.,
02.01.2023 г., 03.01.2023 г., 04.01.2023 г., 05.01.2023 г., 06.01.2023 г., 07.01.2023
г., 08.01.2023 г., 09.01.2023 г., 10.01.2023 г., 11.01.2023 г., 12.01.2023 г.,
13.01.2023 г., 14.01.2023 г., 15.01.2023 г.,
16.01.2023 г., 17.01.2023 г., 18.01.2023 г., 19.01.2023 г., 20.01.2023 г.,
21.01.2023 г., 22.01.2023 г., 23.01.2023 г., 24.01.2023 г., 25.01.2023 г.,
26.01.2023 г., 27.01.2023 г., 28.01.2023 г., 29.01.2023 г., 30.01.2023 г.,
31.01.2023 г., 01.02.2023 г., 02.02.2023 г., 03.02.2023 г., 04.02.2023 г.,
05.02.2023 г., 06.02.2023 г., 07.02.2023 г., 08.02.2023 г., 09.02.2023 г., 10.02.2023
г., 11.02.2023 г., 12.02.2023 г., 13.02.2023 г., 14.02.2023 г., 15.02.2023 г.,
16.02.2023 г., 17.02.2023 г., 18.02.2023 г., 19.02.2023 г., 20.02.2023 г., 21.02.2023
г., 22.02.2023 г., 23.02.2023 г., 24.02.2023 г., 25.02.2023 г., 26.02.2023 г.,
27.02.2023 г., 28.02.2023 г., 01.03.2023 г., 02.03.2023 г., 03.03.2023 г., 04.03.2023
г., 05.03.2023 г., 06.03.2023 г.,
07.03.2023 г., 08.03.2023 г., 09.03.2023 г., 10.03.2023 г., 11.03.2023 г., 12.03.2023
г., 13.03.2023 г., 14.03.2023 г., 15.03.2023 г., 16.03.2023 г., 17.03.2023 г.,
18.03.2023 г., 19.03.2023 г., 20.03.2023 г., 21.03.2023 г., 22.03.2023 г., 23.03.2023
г., 24.03.2023 г., 25.03.2023 г., 26.03.2023 г., 27.03.2023 г., 28.03.2023 г.,
29.03.2023 г., 30.03.2023 г., 31.03.2023 г., 01.04.2023 г., 02.04.2023 г., 03.04.2023
г., 04.04.2023 г., 05.04.2023 г., 06.04.2023 г., 07.04.2023 г., 08.04.2023 г.,
09.04.2023 г., 10.04.2023 г., 11.04.2023 г., 12.04.2023 г., 13.04.2023 г., 14.04.2023
г., 15.04.2023 г., 16.04.2023 г., 17.04.2023 г., 18.04.2023 г., 19.04.2023 г.,
20.04.2023 г., 21.04.2023 г., 22.04.2023 г., 23.04.2023 г., 24.04.2023 г., 25.04.2023
г., 26.04.2023 г., 27.04.2023 г., 28.04.2023 г., 29.04.2023 г., 30.04.2023 г.,
01.05.2023 г., 02.05.2023 г., 03.05.2023 г., 04.05.2023 г., 05.05.2023 г., 06.05.2023
г., 07.05.2023 г., 08.05.2023 г., 09.05.2023 г., 10.05.2023 г.,
10.07.2023 г., 11.07.2023 г., 12.07.2023 г., 13.07.2023 г., 14.07.2023 г.,
4
15.07.2023 г., 16.07.2023 г., 17.07.2023 г., 18.07.2023 г., 19.07.2023 г., 20.07.2023
г., 21.07.2023 г., 22.07.2023 г., 23.07.2023 г., 24.07.2023 г., 25.07.2023 г.,
26.07.2023 г., 27.07.2023 г., 28.07.2023 г., 29.07.2023 г., 30.07.2023 г., 31.07.2023
г., 01.08.2023 г., 11.08.2023 г., 12.08.2023 г., 13.08.2023 г., 14.08.2023 г.,
15.08.2023 г., 16.08.2023 г., 17.08.2023 г., 18.08.2023 г., 19.08.2023 г., 20.08.2023
г., 21.08.2023 г., 22.08.2023 г.,
23.08.2023 г., 24.08.2023 г., 25.08.2023 г., 10.09.2023 г., 11.09.2023 г.,
12.09.2023 г., 13.09.2023 г., 14.09.2023 г., 15.09.2023 г., 16.09.2023 г., 17.09.2023
г., 18.09.2023 г., 19.09.2023 г., 20.09.2023 г., 21.09.2023 г., 22.09.2023 г.,
23.09.2023 г., 24.09.2023 г., 25.09.2023 г., 26.09.2023 г., 27.09.2023 г., 28.09.2023
г., 29.09.2023 г., 30.09.2023 г., 01.10.2023 г., 02.10.2023 г., 03.10.2023 г.,
04.10.2023 г., 05.10.2023 г., 06.10.2023 г., 07.10.2023 г., 08.10.2023 г., 09.10.2023
г., 10.10.2023 г., 11.10.2023 г.,
12.10.2023 г., 13.10.2023 г., 14.10.2023 г., 15.10.2023 г., 16.10.2023 г., 17.10.2023
г., 18.10.2023 г., 19.10.2023 г., 20.10.2023 г., 21.10.2023 г., 22.10.2023 г.,
23.10.2023 г., 24.10.2023 г., 25.10.2023 г., 26.10.2023 г., 27.10.2023 г., 28.10.2023
г., 29.10.2023 г., 30.10.2023 г., 31.10.2023 г., 01.11.2023 г., 02.11.2023 г.,
03.11.2023 г., 04.11.2023 г., 05.11.2023 г., 06.11.2023 г., 07.11.2023 г., 08.11.2023
г., 09.11.2023 г., 10.11.2023 г., 11.11.2023 г., 12.11.2023 г., 13.11.2023 г.,
14.11.2023 г., 15.11.2023 г.,
16.11.2023 г., 17.11.2023 г., 18.11.2023 г., 19.11.2023 г., 20.11.2023 г., 21.11.2023
г., 22.11.2023 г., 23.11.2023 г., 24.11.2023 г., 25.11.2023 г., 26.11.2023 г.,
27.11.2023 г., 28.11.2023 г., 29.11.2023 г., 30.11.2023 г., 01.12.2023 г., 02.12.2023
г., 03.12.2023 г., 04.12.2023 г., 05.12.2023 г., 06.12.2023 г., 07.12.2023 г.,
08.12.2023 г., 09.12.2023 г., 10.12.2023 г., 11.12.2023 г., 12.12.2023 г., 13.12.2023
г., 14.12.2023 r., 15.12.2023 г., 16.12.2023 г., 17.12.2023 г., 18.12.2023 г.,
19.12.2023 г., 20.12.2023 г., 21.12.2023 г., 22.12.2023 г., 23.12.2023 г., 24.12.2023
г., 25.12.2023 г., 26.12.2023 г., 27.12.2023 г., 28.12.2023 г., 29.12.2023 г.,
30.12.2023 г. и 31.12.2023 г.
Въз основа на извършена проверка от св. Н. М., служител на РИОСВ-
София, на подадените годишен и месечни доклади за СНИ за 2023 г. от "***"
ЕАД, последният съставил Констативен протокол № 10 от 29.03.2024 г., с
който било констатирано извършено от "***" ЕАД административно
нарушение по чл. 69, ал. 1 от ЗООС, връзка с чл.25, Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1
5
от Наредба за норми за допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и
прах, изпускани в атмосферата от големи горивни инсталации.
Въз основа на съставения Констативен протокол № 10 от 29.03.2024 г. на
05.04.2024 г. било издадено Предложение по чл. 69а, ал. 1, т. 4 от ЗООС,
изготвено от св. Н. М., в което било описано констатираното нарушение по чл.
69, ал. 1 от ЗООС, като било предложено налагане на "***" ЕАД на
еднократна санкция в размер на 483 968, 58 лева. Към предложението била
приложена и справка за изчисляване размера на еднократната санкция на
„Комин № 2 и 3 - Енергийни котли № 6,7,8 и 9“ на "***" ЕАД, обект ТЕЦ
"София".
На база на изготвеното от св. М. предложение по чл. 69а, ал. 1, т. 4
ЗООС било издадено и обжалваното наказателно постановление № С-14-
3091/28.08.2024 г. от директора на РИОСВ-София, с което за описаното в
констативния протокол и предложението административно нарушение на
"***" ЕАД била наложена еднократна санкция в размер на 483 968, 58 лева.
Препис от наказателното постановление бил връчен на "***" ЕАД на
02.09.2024 г., като в законоустановения 14-дневен срок (на 10.09.2024 г.)
представител на дружеството подал жалба срещу горепосоченото наказателно
постановление, инициирала настоящото производство.
Така изложената фактическа обстановка се установява по безспорен
начин от събраните по делото доказателства и доказателствени средства, а
именно: показанията на св. М.; Констативен протокол № 10/20.03.2024 г.;
Предложение по чл. 69а, ал. 1, т. 4 ЗООС; Справка за изчисляване размера на
еднократната санкция на „Комин № 2 и 3 - Енергийни котли № 6,7,8 и 9“;
Комплексно разрешително № 43/2005; Протокол № 1-С-ЕЧ-ГД/2023 от
15.03.2024 г.; Заповед № РД-734/06.08.2010 г. на министъра на околната среда
и водите, както и от останалите материали по делото.
Изложената в АУАН и в обстоятелствената част на обжалваното НП
фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото гласни доказателства. В този смисъл съдът намира показанията на св.
М. за подробни, последователни и непротиворечиви, поради което ги
кредитира изцяло. От възпроизведеното от последния се установява фактът на
извършената проверка и резултатите от същата. Съдът кредитира писмените
доказателства по делото, като ги намира за относими към предмета на
6
доказване по същото, събрани и приобщени по предвидения в закона ред.
Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът намира
от правна страна следното:
"***" ЕАД е осъществило вмененото му административно нарушение
по чл. 69, ал. 1 ЗООС, вр. чл. 25, Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба от
норми на за допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах,
изпускани в атмосферата от големи горивни инсталации, доколкото в периода
от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г. е допуснало превишаване на допустимите
средномесечни и среднодневни стойности на азотни оксиди и среднодневната
стойност за въглероден оксид, изпускани в атмосферния въздух от Комин № 2
и 3 - Енергийни котли № 6,7,8 и 9“ на обект ТЕЦ "София" към "***" ЕАД.
Съобразно посочената разпоредба нормата за допустими емисии за азотен
оксид и въглероден оксид е 100 mg/Nm3, докато от приложените по делото
писмени доказателства се установи, че средномесечните стойности на
изпускан в атмосферата азотен оксид за всеки един от месеците на 2023 г. са
надвишавали посочената НДЕ. Превишавани са били 110 % от НДЕ за азотен
оксид в 299 брой дни съобразно среднодневните стойности.
С оглед на гореизложеното, съдът счита, че дружеството-жалбоподател
е осъществило вмененото му административно нарушение.
Съдът намира, че атакуваното НП е издадено от компетентно
длъжностно лице, а именно директора на РИОСВ-София, оправомощен на
основание чл. 69а, ал. 2 от ЗООС със Заповед № РД-734/06.08.2010 г. на
министъра на околната среда и водите. Съдът намира за неоснователно
възражението на жалбоподателя, че е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила при издаване на атакуваното НП, доколкото не е
съставен АУАН, с който да се образува административнонаказателното
производство. В разпоредбата на чл. 69а, ал. 1 ЗООС ясно е посочено, че в
процесния случай министърът на околната среда и водите или оправомощено
от него лице налага санкцията въз основа на документите, посочени в същата
норма, като в т. 4 е визирано предложение от контролиращите длъжности лица
от МОСВ. В процесния случай НП е издадено именно въз основа на
изготвеното на 05.04.2024 г. от св. М. предложение по чл. 69а, ал. 1, т. 4 ЗООС.
В случая е налице специален ред за санкциониране на лицата, допуснали
нарушения по чл. 69, ал. 1 ЗООС, който изключва общия ред, предвиден в
7
ЗАНН, а именно образуване на административнонаказателното производство
със съставяне на АУАН. В този смисъл е изричната разпоредба на чл.69а, ал. 1
ЗООС, както и константната съдебна практика по този въпрос.
Съдът намира за неоснователно и възражението, че в атакуваното НП не
е посочена датата на извършване на административното нарушение. Видно от
съдържанието на последното, в НП коректно са отразени съответните месеци
от 2023 г., в които е имало превишаване на НДЕ на азотен оксид, както и
съответните дни по отношение на допуснатите превишавания на НДЕ на
дневна база. С оглед на това, в НП ясно и недвусмислено е описан периодът на
извършване на нарушението, респ. точните дати на превишавания на НДЕ
азотен оксид и въглероден оксид на дневна база.
Същевременно съдът намира, че са допуснати съществени процесуални
нарушения, които обуславят отмяната на НП. На първо място съдът счита, че
не е описано пълно и точно нарушението, както и обстоятелствата при
извършването му, което представлява нарушение по чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН. В
същото се твърди, че "***" ЕАД е допуснало нарушение, изразяващо се в
превишаване на средномесечните и среднодневните стойности на НДЕ за
азотен оксид през 2023 г. В НП ясно са посочени измерените средномесечните
стойности за азотни оксиди за всеки един от месеците на 2023 г. Липсва обаче
посочване на измерените среднодневни стойности за визираните в НП 299
броя превишения с конкретни дати за 2023 г.; така единствено писмено е
отразено, че среднодневните стойности касаят превишаване на 110 % от НДЕ
(100 mg/Nm3). Посочването на точните среднодневни стойности е от значение
съгласно Част 4 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за допустими емисии на
серен диоксид, азотен оксид и прах, изпускани в атмосферата от големи
горивни инсталации, съообразно която при извършване на непрекъснати
измервания НДЕ, определени в части 1 и 2 от Наредбата, се приемат за
спазени, ако оценката на измерените резултати показва, че за
експлоатационните часове в рамките на една календарна година са спазени
всички изброени условия, едното от които е нито една валидирана
средноденонощна стойност да не превишава 110 % от съответните НДЕ,
определени в части 1 и 2 (в случая 100 mg/Nm3). От съдържанието на НП
изобщо не може да се установи какви са измерените среднодневни стойности
за всяка от посочените 299 дати, касаещи превишаване на НДЕ на азотен
оксид. Съдът счита, че липсата на посочване на конкретни среднодневни
8
стойности обуславя неяснота на обвинителната теза и нарушава правото на
защита на санкционираното лице, доколкото последното е поставено в
невъзможност да разбере вмененото му "административно обвинение".
По идентичен начин в наказателното постановление липсва описание,
по какъв начин е определена санкцията и как наказващият орган е стигнал до
крайния извод за определяне на еднократен размер на санкцията от 483 968, 58
лева. Действително в НП е посочена формулата по чл. 20, ал. 4, т. 2.3.1 към
Приложение 2 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при
увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми
и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения.
Посочено е, че за изчисляване на еднократната санкция са използвани
представените от оператора средночасови средни стойности на
концентрацията на азотни оксиди и въглероден оксид, като единичните
размери на санкцията са 1 лев на кг. за азотен оксид. В случая обаче не става
ясно каква е конкретната стойност на отделните санкции за средночасови
измервания, респ. как наличните данни и стойности са заместени във
формулата. Следва да се посочи, че към предложението по чл. 69а, ал. 1, т. 4
ЗООС е приложена справка за изчисление на размера на еднократната
санкция, изготвена на основание чл. 12, ал. 6 от Наредба за вида, размера и
реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната
среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените
емисионни норми и ограничения. В същата са отразени средночасовите
стойности за изпуснати вредни газове от горивната инсталация, както и
дебитът на димни газове, приведен към 3 % О2 Nm3/h. Неясно остава как тези
данни се заместват във формулата по чл. 20, ал. 4, т.2.3.1. към Приложение 2
от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или
при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при
неспазване на определените емисионни норми и ограничения, нито пък как
изготвилият справката служител на РИОСВ-София е достигнал до единичните
размери на съответните санкции. Нещо повече, в атакуваното НП изобщо
липсва описание на посочените стойности и начини за определяне на
единичен размер на санкцията на база средночасови стойности в съотношение
1 лев на кг. за азотен оксид. В този смисъл е и константната съдебна практика
на АССГ по идентични казуси - Решение № 3808 от 09.06.2022 г. по адм. д. №
1491/2022 г. по описа на АССГ, XVI-ти касационен състав (касаещо същото
9
дружество и горивна инсталация, както и установени средномесечни и
среднодневни стойности от СНИ, но за предходната 2020 година), Решение №
2225 от 04.04.2022 г. по адм. д. № 1254/2022 г. по описа на АССГ, XII-ти
касационен състав; Решение № 1025/21.02.2022 г. по адм. д. № 11863/2023 г.
по описа на АССГ, XII-ти касационен състав, Решение № 6492 от 04.11.2022 г.
по адм. д. № 5066/2022 г. по описа на АССГ, XXIV-ти касационен състав и др.
Тъй като не е посочено по разбираем начин обстоятелството, как е
формиран крайният размер на наложената на дружеството имуществена
санкция, жалбоподателят не би могъл да разбере начина на формулиране на
санкцията, в който смисъл е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила, ограничаващо правото му на защита в хода на
образуваното административнонаказателно производство. Предвид липсата на
описание на ясен алгоритъм и стойности в атакуваното НП, санкционираното
лице е поставено в пълна невъзможност да разбере начина на определяне на
наложената му еднократна санкция.
По изложените съображения съдът счита, че подадената жалба се явява
основателна, поради което атакуваното НП следва да се отмени като
незаконосъобразно - издадено при допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила.
Съобразно разпоредбата на чл. 63д, ал. 3 ЗАНН и предвид направеното
изрично искане в хода на съдебните прения от страна на процесуалния
представител на жалбоподателя, в полза на последния следва да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2 от ЗАНН, Софийски
районен съд



РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № С-14-3091/28.08.2024 г. на
директора на Регионална инспекция по околната среда и водите, гр. София, с
което на жалбоподателя е наложено административно наказание еднократна
10
санкция в размер на 483 968, 58 (четиристотин осемдесет и три хиляди
деветстотин шестдесет и осем лева и петдесет и осем стотинки) лв. на
основание чл. 20, ал. 5 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на
санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над
допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми
и ограничения, за нарушение на чл.69, ал.1 от Закона за опазване на околната
среда /ЗООС/, вр. чл.25 и Част 1, т. 6 към чл. 5, ал. 1 от Наредба за норми за
допустими емисии на серен диоксид, азотни оксиди и прах, изпускани в
атмосферата от големи горивни инсталации.

ОСЪЖДА РИОСВ-София да заплати на "***" ЕАД с ЕИК *******
сумата от 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за
процесуално представителство на жалбоподателя по настоящото дело.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - гр. София на основанията, предвидени в НПК и по
реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
11