Решение по дело №570/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 617
Дата: 24 август 2020 г. (в сила от 24 август 2020 г.)
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20207150700570
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№617/24.8.2020г.

 

гр. Пазарджик, 24.08.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти юли две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Лесенски адм. дело № 570 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 от АПК, вр. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП и е образувано по жалба на Й.Н.Д. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0340-000053/09.04.2020 г. на Началник РУ Септември към ОД на МВР Пазарджик.

В жалбата се изразява становище за незаконосъобразност на обжалваната заповед, като издадена в противоречие с материалния и процесуалния закон, поради което се иска да бъде отменена. Твърди се, че жалбоподателят не е извършил нарушението, описано в АУАН, не е присъствал на съставянето на последния и не му е предявяван, както и не му е предявяван талон за изследване. За тях научил при връчването на атакуваната заповед. Ангажират се доказателства в тази насока.

В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата, моли за отмяна на ЗППАМ, претендира разноски.

Ответната страна - Началник РУ Септември към ОД на МВР Пазарджик, в писмено становище сочи, че жалбата е неоснователна и моли заповедта да бъде потвърдена.

 

Административен съд Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно и обсъди доводите на страните, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Оспорената заповед е подадена от активно легитимирана страна – адресат на акта, при наличието на правен интерес от търсената защита срещу годен за обжалване административен акт, в законоустановения срок за обжалване, пред компетентния съд и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0340-000053/09.04.2020 г. на Началник РУ Септември към ОД на МВР Пазарджик на основание чл.171, т.2а, б. „б“ ЗДВП е прекратена регистрацията на пътно превозно средство с рег. № .. за срок от една година. Основание за издаване на заповедта е съставения АУАН серия АA, № 445729/09.04.2020 г. против Й.Н.Д. за това, че на 09.04.2020 г., около 23,20 часа в село Варвара, е управлявал товарен автомобил „Ф. Д.“ с рег…., негова собственост, като отказал да му бъде извършена проверка с техническо средство за употреба на алкохол и отказал да изпълни предписанието за лабораторно изследване.

Към преписката е приложен цитирания АУАН серия АA, № 445729/09.04.2020 г., в който е изложена идентична фактическа обстановка на тази в оспорената заповед. Посочено е, че нарушителят е отказал да подпише АУАН и е отказал да получи препис от АУАН. Последното е удостоверено от подписа на свидетеля Й.М.. Към АУАН е приложен и талон за изследване от същата дата, в който е посочено, че Д. отказва проба, като е отказал да получи екземпляр от талона, удостоверено с подпис на един свидетел. Към преписката е приложена и докладна записка, от която е видно, че след спирането на жалбоподателя за проверка от полицейските служители С. (съставител на АУАН) и М.. (посочен като свидетел в него) жалбоподателят преди съставянето на АУАН и издаването на талона за изследване, отказал устно да бъде тестван за алкохол, след което се укрил, като АУАН и талона за изследване са съставени впоследствие в негово отсъствие. В тази насока по делото е разпитан като свидетел и полицейския служител Й.М., посочен като свидетел на отказа на жалбоподателя да получи препис от АУАН. Последният беше категоричен, че АУАН и талона за изследване са съставени в отсъствие на жалбоподателя, по същество не са му предявявани, а са оформени при отказ с подписите на двама други полицейски свидетели – именно М. и колегата му И...

При проверка за законосъобразност на оспорвания административен акт съгласно чл. 168 от АПК, настоящият съдебен състав счита, че заповедта е издадена от компетентен орган, в законоустановената форма. Оспорената заповед е издадена от административен орган с териториална, времева и материална компетентност, тъй като съгласно чл. 172 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат с мотивирана писмена заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон. Процесната заповед отговаря на изискванията за форма. В нея е посочено, че се издава въз основа на АУАН серия АA, № 445729/09.04.2020 г., като са описани и установените с акта обстоятелства.

Съдът счита, че оспорваната заповед съдържа необходимите реквизити, посочени в разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК, тъй като в текста ѝ са посочени фактите и обстоятелствата по извършеното деяние, както и материалноправното основание за прилагане на принудителната административна мярка. Посочено е в заповедта, че се издава на основание чл.171, т.2а, б. „б“ ЗДВП.

Същата е издадена въз основа на акт за установяване на административно нарушение, съставен от компетентен орган. Разпоредбата на чл. 171 от ЗДвП предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки. Предпоставка за издаване на заповед за прилагане на ПАМ е съставеният АУАН, който представлява официална констатация за извършеното деяние, като описаните фактически обстоятелства за административно нарушение по ЗДвП съставляват едновременно и фактически предпоставки за издаване на заповедта за прилагане на превантивната ПАМ. В случая обаче не са налице предпоставките по чл.171, т.2а, б. „б“ ЗДВП за прилагане на оспорената ПАМ. Съгласно посочената норма се прекратява регистрацията на пътно превозно средство на собственик, с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. В случая от доказателствата по делото е видно, че АУАН е съставен на основание чл.40, ал.2 ЗАНН – в отсъствие на нарушителя. Съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя обаче не освобождава контролния орган да му го предяви, тъй като това са две отделни самостоятелни процесуални действия. В случая категорично се установява от доказателствата по делото – докладна записка и разпита на свидетеля М., че съставеният АУАН, както и издаденият талон за изследване в отсъствието на Д., не са предявени на последния. Нещо повече – М. заяви, че реално въобще не е виждал нарушителя, тъй като когато пристигнали на място той и колегата му, водачът на автомобила вече не бил там. При това положение няма как М. и колегата му да са свидетели на отказ от получаване на АУАН и отказ за изследване, направен евентуално от Д., защото дори не са виждали последния. Смисълът на въведените законови изисквания е, че отказът на лицето да получи АУАН се удостоверява с подпис на един свидетел, който да е свидетел на самия отказ, а не който е свидетел на съставянето на самия АУАН и реално потвърждава отказа, който възпроизвежда въз основа на твърденията на самия актосъставител. След като М. не е присъствал на отказ от страна на Д., то съставения АУАН е при съществени нарушения на процесуалните правила и следователно не е годно основание за издаване на ЗППАМ.

В случая посочените в нормата материалноправни предпоставки за прилагане на мярката не са били налице. Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен по надлежния ред АУАН от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има доказателствена сила до доказване на противното, но само ако е редовно съставен. Не такъв е конкретният случай, тъй като АУАН не е редовно съставен. В този смисъл е и трайната и непротиворечива съдебна практика.

По изложените съображения съдът приема, че жалбата е основателна, като ще следва да се отмени издадената ЗППАМ като незаконосъобразна.

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от пълномощника на жалбоподателя, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, ответната страна ще следва да бъде осъдена да заплати сторените по делото разноски общо в размер на 510 лева, от които 10 лева – държавна такса, 500 лв. адвокатско възнаграждение, за които са представени и доказателства по делото – договор за правна защита и съдействие и вносна бележка, както и списък на разноските по чл.80 ГПК.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК, Административен съд Пазарджик, VII състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразна Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0340-000053/09.04.2020 г. на Началник РУ Септември към ОД на МВР Пазарджик.

ОСЪЖДА ОД на МВР Пазарджик да заплати на Й.Н.Д. с ЕГН: ********** *** сторените по делото разноски в размер на 510 /петстотин и десет/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

 

 

СЪДИЯ:/П/