Решение по дело №3347/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1249
Дата: 14 декември 2020 г.
Съдия: Марина Иванова Мавродиева
Дело: 20202120203347
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 август 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1249
гр. Бургас , 14.12.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LIII СЪСТАВ в публично заседание на
дванадесети ноември, през две хиляди и двадесета година в следния състав:
Председател:МАРИНА И. МАВРОДИЕВА
Секретар:КАЛИНА К. СЪБЕВА
като разгледа докладваното от МАРИНА И. МАВРОДИЕВА
Административно наказателно дело № 20202120203347 по описа за 2020
година
Производството е образувано по повод жалба на „ИНТЕРМАКС“ ЕООД ЕИК
********* чрез управителя ********************** против наказателно постановление №
495994-F531521/19.02.2020г., издадено от Началник на Отдел „Оперативни дейности” –
Бургас в Централно управление на Национална Агенция за приходите, с което за нарушение
чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и пар. 21 ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на основание чл.
185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на „ИНТЕРМАКС“ ЕООД е наложена
имуществена санкция в размер на 500 лева.
С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление. Излагат се
съображения, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно, издадено
при допуснати нарушения на процесуалните правила. В случай, че се намери, че нарушение
е налице претендира, че са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН.
В съдебно заседание дружеството жалбоподател редовно призовано, не изпраща
представител.
За Административнонаказващият орган, се явява юрисконсулт Тодорова, която оспорва
жалбата, претендира разноски.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по
чл.59, ал.2 ЗАНН (НП е било връчено на 13.07.2020 г., а жалбата е депозирана на 20.07.2020
г.). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване
акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима.
На 17.12.2019г. от св. ******************* е съставен АУАН за това, че при
извършена проверка от органа по приходите на 13.12.2019г. в търговски обект – студио за
красота в гр. Бургас, ж.к. **************, стопанисван от Интермакс ЕООД се установило,
1
че за датата 06.12.2019г. проверяваното лице не е изпълнило задължението си да отпечата
дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден,
през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени
операции. Посочено е, че е нарушен пар. 21, ал. 2 от ПЗР към наредба за изменение и
допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г. Фискалното устройство не било с коригирана
версия на формулиране, осигуряваща изпълнение на изискването за генериране на дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден. В
потвърждение на това е представен допълнително КЛЕН за периода, от който било видно, че
дневните обороти не са приключвани в края на работния ден.
АУАН е връчен на упълномощено лице и не са посочени възражения.
АНО е възприел констатациите и фактите описани в АУАН и е издал обжалваното
наказателно постановление като за нарушение на чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и пар. 21 ал. 2 от
Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС
на „ИНТЕРМАКС“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и
гласни доказателства и доказателствени средства, които взаимно се допълват и са
непротиворечиви.
Съдът намира, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни
органи. Формално АУАН и НП отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН, но съдът
намира, че в случая неправилно не е направена преценка на нормативната уредба и не се е
стигнало до извод за маловажност на нарушението.
Съгласно чл. 39, ал. 1 (отм. ДВ, бр. 75 от 2019 г.) от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ
всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, генерира
автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през последните 24 часа
такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3. Лицата по чл. 3, използващи ФУ и ИАСУТД,
нямат задължение да отпечатват дневен финансов отчет. При продажби на течни горива
във/от обекти, които са изцяло на самообслужване, дневният финансов отчет се генерира
автоматично и се записва във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа).
Лице по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет за всеки ден, през който в ЕСФП са регистрирани
продажби/сторно операции и/или зареждания на течни горива.
Съгласно пар. 21, ал. 2 (обн. - ДВ, бр. 52 от 2019 г., в сила от 2.07.2019 г.) от Наредбата
до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39,
ал. 1, но не по-късно от 31 март 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки
24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно
въведени операции. В ал. 1 на пар. 21 е предвидено задължението на
производителите/вносителите на ФУ в срок до 30 октомври 2019 г. да представят за
функционално изпитване ФУ с коригирана версия на фърмуера, осигуряваща изпълнение на
изискването за генериране на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през последните 24 часа
такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3.
С посоченото законодателно изменение крайния срок, в който е следвало да се
2
отпечатват дневни финансови отчети от фискално устройство е настъпил на 31.03.2020г.
Разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредбата търпи нова законодателна промяна с ДВ бр.
8 от 2020 г., като се предвижда, че всяко фискално устройство, включително вградено в
автомат на самообслужване, както и ИАСУТД генерират автоматично пълен дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН в 23:59:59 часа за всеки
календарен ден (от 0:00 до 24:00 часа), през който в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции, в следните случаи: 1. когато не е
генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59 часа; или 2. когато е
генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59 часа и след
генерирането му/отпечатването му в устройството са регистрирани продажби/сторно или
служебно въведени операции.
Законодателна промяна търпи и разпоредбата на пар. 21, ал. 2 от наредбата с ДВ, бр. 9
от 2020 г., в сила от 31.01.2020 г., че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в
съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31 юли 2020 г., лицето по чл.
3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет
и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл. 52, ал. 3 са
длъжни да обновят версията на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ при вписана в
регистъра по чл. 10, ал. 9 нова версия в срока по изречение първо.
Изтекъл е и този краен срок – 31.07.2020г. Направена е още една законодателна
промяна с ДВ бр. 68 от 2020 г., в сила от 31.07.2020 г., която за последно е продължила
срока и предвижда, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с
изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 30 септември 2020 г., лицето по чл. 3 е
задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции.
Следващо продължаване на срока законодателят не е предвидил, т.е. след 30 септември
2020г. отпада задължението за отпечатване на дневен финансов отчет от фискално
устройство, поради което за санкционираното лице е налице по-благоприятен закон по
смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.
Показателно е отношението на законодателя към отпечатването на дневни финансови
отчети и че тази дейност следва да се извършва автоматизирано, поради което и този състав
намира, че в случая се касае за маловажност на нарушението и при действалата към момента
на извършването му нормативна уредба.
От друга страна, както се посочи, съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко
административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на
извършването му. Изключение от това правило налага ал.2 от същия текст, който
предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни
нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.
С изменението на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18 отпада задължението за лицата по
чл.3, които използват ФУ да отпечатват дневен финансов отчет, като приложението на
нормата е поставено под условие на основание § 21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение
и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г. (изм. и доп. - ДВ, бр.9/2020г., в сила от
31.01.2020 г., изм. бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане
на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1, но не по-
късно от 30 септември 2020г., лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов
3
отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа),
през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени
операции. В тези случаи лицата по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера
на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10, ал. 9 нова версия в
срока по изречение първо. В случая, към момента на постановяване на настоящото решение
срокът предвиден в §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба
№ Н-18 от 2006 г., за въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите изисквания е
изтекъл на 30.09.2020г. и лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват
дневен финансов отчет от фискално устройство, тоест към момента е действаща по-
благоприятна за дееца разпоредба, при която е отпаднало посоченото задължение. Ето защо,
деянието за което е санкциониран жалбоподателят, не съставлява административно
нарушение по смисъла на §21, ал.2 от Наредба № Н-18/06г. на МФ, вр.чл.118, ал.4 от ЗДДС,
поради което и са налице основанията по чл.3, ал.2 от ЗАНН за отмяна на наказателното
постановление ( в този смисъл Решение № 1480 от 02.11.2020 г. по к. адм. н. д. № 1845 /
2020 г. на XVI състав на Административен съд – Бургас).
По тези съображения съдът намира, че наказателното постановление следва да се
отмени. С оглед изхода на спора право на разноски има само жалбоподателя, но тъй като не
претендира, не му се присъждат.
Предвид гореизложеното и на основание и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 495994-F531521/19.02.2020г., издадено от
Началник на Отдел „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на
Национална Агенция за приходите, с което за нарушение чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и пар. 21 ал.
2 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от
ЗДДС на „ИНТЕРМАКС“ ЕООД ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер
на 500 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Бургас в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
Вярно с оригинала: /п/
КС
Съдия при Районен съд – Бургас: /п/
4