Решение по дело №22/2023 на Районен съд - Девин

Номер на акта: 23
Дата: 13 юни 2023 г. (в сила от 13 юни 2023 г.)
Съдия: Илияна Росенова Ферева - Зелева
Дело: 20235410200022
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 23
гр. Девин, 13.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на осемнадесети май
през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
при участието на секретаря Диана Ал. Стоева
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Административно
наказателно дело № 20235410200022 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 ЗАНН, във връзка с чл.140, ал.1
Закон за движение по пътищата /ЗДвП/, във връзка с чл.175, ал.3,
предложение първо ЗДвП.
Образувано е по жалба от С. Т. А., с ЕГН **********, от гр. Д.,
общ. Д., обл. Смолян, ул. Р. № *, вх.*, ет. *, ап. *, чрез пълномощник адв. Е.
С., с адрес на кантора гр. Д., ул. А. К. №* против Наказателно постановление
№ 23-0252-000019/01.02.2023г., издадено от Р. Т. Х. – началник група в
Районно управление – Девин към ОД на МВР - Смолян, с което на основание
чл.175, ал.3, предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП му
е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лева,
лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца и са отнети 10
контролни точки.
В жалбата поддържа твърдения за незаконосъобразност,
свеждащи се до издаване на НП при съществени нарушения на материалния и
процесуалния закон, поради което моли съда да го отмени. Оспорва
фактическите констатации, отразени в НП. Твърди, че не е извършил
вмененото му нарушение, че е знаел, че управлява МПС с прекратена
регистрация.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез адв. С. поддържа
жалбата по съображения, че от събраните по делото доказателства, както
писмени, така и гласни, не се установява извършено от жалбоподателя
нарушение. От събраните по делото доказателства - справка от МВР, сектор
„Пътна полиция“ и РУ на МВР – Девин е установено, че жалбоподателят е
бил уведомен за служебно прекратената регистрация на 08.12.2022г., т.е пет
дни, след като е била извършена проверката, поради което не е знаел, че
управлява автомобил със служебно прекратена регистрация. Съгласно
Тълкувателно решение № 2/05.04.2023г. на ОСНК на ВКС по Тълк. Д №
1
3/2022г., не се наказва с предвиденото в чл.175, ал.3 ЗДвП административно
наказание водач, който управлява МПС, чиято регистрация е служебно
прекратена по реда на чл.140, ал.10 ЗДвП, без за това да е уведомен
собственика на МПС. Моли съда да отмени НП и да присъди сторените
разноски за адв. възнаграждение, посочени в договора за правна помощ.
Въззиваемият, не изпраща представител.
Районна прокуратура – Смолян, Териториално отделение - Девин,
уведомена по реда на чл. 62 ЗАНН, не изпраща прокурор.
Съдът, прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е от наказаното
лице с вх. № 252000-618/08.02.2023г. на въззиваемия, считано от датата на
връчване с разписка, подписана на 08.02.2023г.
Разгледана по същество е основателна, по следните
съображения: Установи се от показанията на разпитаните свидетели (св. Пл.
Ч. и св. В. Ч.) полицейски служители, че на 03.12.2022г., изпълнявали
служебните си задължения като служители на РУ на МВР Девин в наряд за
времето от 19.00ч. до 07.00ч. Около 20.30ч. в района на магазин Т-М., св. Ч.
спрял за проверка автомобил „Ауди А4“, с рег.№ ****, движещ се от КПП
„З.“ към гр.Д., с водач и собственик – жалбоподателят.
От направена справка от св. Ч. през мобилно устройство е
установено, че автомобилът няма застраховка гражданска отговорност, а чрез
справка от ОДЧ – Девин е установена, служебно прекратена регистрация.
Жалбоподателят е обяснил, че не е знаел за служебно прекратената
регистрация. Автомобилът е бил с регистрационни табели.
С Постановление от 19.01.2023г. за отказ да се образува
досъдебно производство по преписка с вх. № 3161/2022г. по описа на РП –
Смолян, ТО – Мадан, ЗМ № 215/2022г. по описа на РУ – Девин към ОД на
МВР – Смолян е отказано образуване на наказателно производство на
основание чл.24, ал.1, т.1 НПК, за това, че на 03.12.2022г., около 20.30ч е
управлявал личния си лек автомобил „Ауди А4“, с рег. № **** до магазин „Т
М.“, с прекратена регистрация на 29.11.2022г., поради несключен договор за
„Гражданска отговорност“ на автомобилистите, е образувана пр. преписка
№3161/2022г. на РП Смолян, за престъпление по чл.345, ал.2, във вр. с ал.1
НК, деянието не съставлява престъпление, а административно нарушение по
реда на ЗДвП.
От предоставени данни с изх. № 105800-3990/05.04.2023г. от ОД
на МВР – Смолян, Сектор „Пътна полиция“ се установи, че с изпратено
писмо № 105800-12779/01.12.2022г. С. Т. А. е уведомен, че лек автомобил с
peг. № **** е с прекратена регистрация, поради липса на сключена валидна
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ към 29.11.2022г., което
е получено на 08.12.2022г. в 15.20ч.
От справка с изх. № 10-00-252/05.04.2023г. на Гаранционен фонд,
ведно с приложени уведомление № 013956/30.10.2022г. и изпратени писма се
установи: 1. На 04.11.2022г. до собственика на МПС „Ауди А4“, с peг. № ****
- С. Т. А., от гр. Д., ул. Р. № *, вх. *, ет. *, aп.* е изпратено уведомление с peг.
№ 013956/30.10.2022г., съгласно разпоредбата на чл.574, ал.10 от КЗ; 2. След
2
изтичането на срокът по ал.10, на основание ал.11, изр. второ от същата
разпоредба, Гаранционният фонд по електронен път е уведомил Дирекция
„КИС“ - МВР да прекрати регистрацията на горепосоченото МПС; 3.
Изпращаните от Гаранционният фонд уведомления до собствениците на МПС
по чл.574, ал.10 КЗ са кореспондентски пратки, които са в съответствие с
разпоредбите на Закона за пощенските услуги (Обн.. ДВ. бр. 64/04.08.2000 г.)
и 4. Гаранционният фонд няма задължение за изпращане на уведомленията
като препоръчана пощенска пратка по смисъла на чл.34, ал.4 ЗПУ.
Процедурата за уведомяване на собствениците на незастрахованите МПС и на
органите на МВР по чл.574, ал.11, изр. второ КЗ, не е обвързана с
получаването на уведомителното писмо. Съгласно Кодекса за застраховането,
срокът за потвърждение на наличието за сключена и действаща задължителна
застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, тече от датата на
изпращане на уведомлението.
На 03.12.2022г. е съставен АУАН серия GA №
224714/03.12.2022г., от св. Пл. Ч., в качеството си на командир на отделение в
РУ – Девин към ОД на МВР - Смолян, в присъствието на св. В. Ч. против
жалбоподателя, за това, че на 03.12.2022г., в 20.31 часа, в гр. Д., на ул. О. е
управлявал лек автомобил марка „Ауди А-4“, черен металик, с рег. № ****,
лична собственост по път отворен за обществено ползване, което не е
регистрирано по надлежния ред - автомобилът е със служебно прекратена
регистрация на 29.11.2022г. по чл.143, ал.10 ЗДвП, при уведомление от
Гаранционен Фонд, без гражданска отговорност, установено от направена
справка чрез оперативна дежурна част.
АУАН е бил предявен на жалбоподателя, получил е препис и не е
направил възражения.
Въз основа на съставения АУАН серия GA № 224714 е издадено
обжалваното Наказателно постановление № 23-0252-000019/01.02.2023г. от Р.
Т. Х. - началник група при РУ – Девин към ОД на МВР – Смолян, като е взето
предвид Постановление от 19.11.2022г. за отказ за образуване на
производство с изх. № 316/2022г. по описа на РП – Смолян, ТО – Мадан, с
което след преценка на събраните по административно наказателната
преписка доказателства е приел за установено, че жалбоподателят като водач
на лек автомобил е извършил от фактическа и правна страна следното
нарушение: На 03.12.2022г., около 20.30ч., в гр. Д., ул. О., до магазин Т-М. е
управлявал лек автомобил „Ауди А4“, с peг. № ****, лична собственост,
което МПС не е регистрирано, като същото е с прекратена регистрация на
основание чл.143, ал.10 ЗДвП на 29.11.2022г., поради което на основание
чл.175, ал.3, предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП му
е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лева,
лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца и на основание
Наредба № Iз – 2539/17.12.2021г. на МВР са отнети 10 точки.
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни лица,
съгласно чл.189, ал.1 и ал.12 ЗДвП, определени със Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021г., издадена от министъра на МВР за издаване на актове и
наказателни постановления.
Спазени са сроковете по чл.34 ЗАНН.
3
Съгласно чл.189, ал.2 ЗДвП редовно съставените актове по този
закон имат доказателствена сила до доказване на противното. Съгласно ал.3
свидетел по акта може да бъде и служебно лице. Актът е редовно съставен,
тъй като е съставен от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.189,
ал.1, във връзка с приложената заповед № 8121з-1632/02.12.2021г., с която
актосъставителят има правомощия (т.1.2.2) да съставя актове за установяване
на административни нарушения по ЗДвП.
АУАН е съставен с предписаното от императивната разпоредба на
чл.42, във връзка с чл.53, ал.2 ЗАНН съдържание, поради което има
доказателствена сила за изложените в него фактически и правни основания до
доказване на противното, аргумент от чл.189, ал.2 ЗДвП. Последната обаче не
изключва преценка на доказаността на деянието и неговият извършител от
съда, съобразно чл.84 ЗАНН, във връзка с чл.16 и чл.18 НПК и анализ на
събраните доказателства.
АУАН и НП са съставени за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП,
която изисква: „По пътищата, отворени за обществено ползване да се движат
само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с
табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места“.
Безспорно установени са по делото описаните фактически
обстоятелства в акта и НП, а именно, че на 03.12.2022г., около 20.30ч., в гр.
Д., ул. О., до магазин Т-М. жалбоподателят е бил водач на лек автомобил
„Ауди А4“, с peг. № ****, лична собственост, по път отворен за обществено
ползване, със служебно прекратена регистрация на 29.11.2022г. по чл.143,
ал.10 ЗДвП, след получено уведомление от Гаранционен Фонд за липса на
сключен договор ЗЗ“Гражданска отговорност“.
По спорния въпрос по делото: Дали жалбоподателят е осъществил
нарушението умишлено?, т.е дали е знаел за служебно прекратената
регистрация, при условие, че съгласно основанията на чл.18, б.„б“, т.8 от
Наредба № 1-45/24.03.2000г., във по чл.143, ал.10 ЗДвП, във връзка с чл.18б,
ал.2 Наредба № 1-45/24.03.2000г., регламентира изрично задължение на
службите за контрол да уведомят собственика за служебно прекратената
регистрация.
Съгласно приетото по задължителен за съдилищата начин
тълкуване с Тълкувателно постановление № 2/05.04.2023г. по ТД №3/2022г.
на Върховният административен съд - ОСС от НК на ВКС и I и II колегии на
ВАС по въпроса - дали се носи административно наказателна отговорност по
чл.175, ал.3 ЗДвП от водача, ако не е изпратено и съответно получено
уведомление за служебно прекратяване на регистрацията по чл.143, ал.10
ЗДвП или собственикът не е узнал за този факт по друг начин.
Съгласно чл.143, ал.10 ЗДвП служебно се прекратява
регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление
от Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 КЗ и се уведомява собственикът на
пътното превозно средство. Служебно прекратена регистрация на пътно
превозно средство се възстановява служебно при предоставени данни за
сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по
желание на собственика след представяне на валидна застраховка
"Гражданска отговорност" на автомобилистите. Уведомяването на
4
собственика за служебно прекратената регистрация има значение, както за
възможността по желание да възстанови регистрацията на моторното
превозно средство, така и за узнаването на служебното прекратяване на
регистрацията. Уведомяването на собственика на моторно превозно средство
за служебно прекратената регистрация не е елемент от фактическия състав на
прекратяването на регистрацията, а е последващо, но има пряко отношение
към субективния елемент на административното нарушение по чл.175, ал.3
ЗДвП, защото законът е възложил на административния орган задължението
да уведоми собственика за извършеното служебно прекратяване на
регистрацията на моторно превозно средство. Прекратяването на
регистрацията не настъпва по силата на закона при непредставяне на
доказателства за сключена застраховка „Гражданска отговорност“, а се
извършва след автоматизирано уведомление от Гаранционния фонд по чл.24
от Наредба № 54/30.12.2016г. за регистрите на Гаранционния фонд за обмена
и защитата на информацията и за издаването и отчитането на задължителните
застраховки по чл.461, т.1 и т.2 КЗ. Собственикът на моторно превозно
средство обективно няма как да знае кога точно е била прекратена служебно
регистрацията на моторното превозно средство. Знанието за точната дата на
дерегистрацията е от значение за субективната съставомерност на деянието.
Обратното би довело до отговорност въз основа на предположение за знание.
Едва след момента на узнаването на факта на прекратяването на
регистрацията собственикът е длъжен да съобрази поведението си с
дерегистрацията на моторното превозно средство и с породените от нея
правни последици. Извършеното служебно прекратяване на регистрацията на
моторно превозно средство на основание чл.143, ал.10 ЗДвП, тоест на
фактическо обстоятелство, което принадлежи към състава на
административното нарушение по чл.175, ал.3, предл. първо ЗДвП и липсата
на уведомяване, поради липса на публично достъпен регистър, в който да се
извърши справка за служебно прекратената регистрация, налага да се спазва
изрично записаното в закона задължение да се уведоми собственикът на
моторното превозно средство за служебното прекратяване на регистрацията.
Ако собственикът не е бил уведомен за служебното прекратяване на
регистрацията, не би могъл да съобщи този факт и на всяко лице, на което е
предоставил управлението на автомобила. Съгласно чл.18б, ал.2 от Наредба
№ І-45/24.03.2000г., при прекратяване на регистрацията по ал. 1, т. 1, 2, 3, 4
или 8, се уведомява собственикът на превозното средство.
Предвид изложените мотиви е прието Тълкувателно
постановление № 2/05.04.2023г. по ТД № 3/2022г. на Върховният
административен съд - ОСС от НК на ВКС и I и II колегии на ВАС - не се
наказва с предвиденото в чл.175, ал. 3 от Закона за движението по пътищата
административно наказание водач, който управлява моторно превозно
средство, чиято регистрация е служебно прекратена по реда на чл.143, ал.10
от Закона за движението по пътищата, без за това да е уведомен собственикът
на моторното превозно средство.
В настоящото производство от сектор „Пътна полиция“ при ОД на
МВР - Смолян е представено уведомително писмо с рег. № 105800-
12779/01.12.22г. до собственика на превозното средство, получено на
08.12.2022г., на основание чл.143, ал.10 ЗДвП на 29.11.2022г. регистрацията
5
на ППС, с рег. № **** е прекратена служебно от сектор ПП при ОД на МВР -
Смолян, след получено уведомление по чл.574, ал.11 КЗ. Липсата на данни, че
уведомлението е получено от собственика е основание за съдът да приеме,
предвид изложените тълкувателни разяснения по приложения адм.
наказателен състав, че жалбоподателят не е осъществил състава на
административното нарушение на 03.12.2022г., около 20.30ч., в гр. Д., ул. О.,
до магазин Т-М. е управлявал лек автомобил „Ауди А4“, с peг. № ****, лична
собственост, по път отворен за обществено ползване, със служебно
прекратена регистрация на 29.11.2022г. по чл.143, ал.10 ЗДвП, след получено
уведомление от Гаранционен Фонд за липса на сключен договор ЗЗ
“Гражданска отговорност“, поради неполучено уведомление от собственика,
съответно водачът не е могъл да знае за служебно прекратената регистрация.
В съответствие с чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Iз-2539 на МВР са
били отнети 10 контролни точки, тъй като за управление на МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред, е предвидено да се отнемат контролни точки.
Отнемането на контролни точки не е санкция, която подлежи на
самостоятелно обжалване, а фактическо действие с контролноотчетен
характер, което изпълнява предупредителна (по отношение на водачите) и
информационно-статистическа (от гледна точка на контролните органи)
функция. Отнемането на контролни точки няма самостоятелен характер и
действията на административния орган по отбелязване на отнемането им е в
зависимост от наличието на влязло в сила НП и наложеното с него наказание.
С отмяната на НП отпада възможността за отнемане на контролни точки от
наличните контролни точки на водача, поради липса на извършено
нарушение.
При този изход на делото и при направено искане от
пълномощника на жалбоподателя за присъждане на разноски в размер на
адвокатско възнаграждение, ще следва в тежест на въззиваемия да се
възложат сторените разноски, съгласно чл.63д ЗАНН по реда на АПК.
Съгласно чл.143, ал.1 АПК, когато съдът отмени обжалвания акт,
разноските по производството – възнаграждение за адвокат се възстановяват
от бюджета на органа, издал обжалвания акт. Съгласно чл.18 ,ал.4 Наредба №
1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения
(Нова – ДВ, бр. 68 от 2020 г., изм., бр. 88 от 2022 г.) за процесуално
представителство, защита и съдействие по дела от
административнонаказателен характер, извън случаите по ал. 2
възнаграждението е 500 лв., поради което ще следва да се присъдят сторените
от жалбоподателя разноски в размер, съответен на минималния, предвиден от
чл.18, ал.4 Наредба №1 за МРАВ.
Мотивиран от изложените съображения, на основание чл.63
ЗАНН, Девинският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0252-
000019/01.02.2023г., издадено от Р. Т. Х. – началник група в Районно
управление – Девин към ОД на МВР - Смолян, с което на С. Т. А., с ЕГН
6
**********, от гр. Д., общ. Д., обл. Смолян, ул. Р. № *, вх.*, ет. *, ап. *, на
основание чл.175, ал.3, предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.140,
ал.1 ЗДвП са наложени административни наказания глоба в размер 200.00
лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца.
На основание чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Iз-2539 на МВР са
отнети 10 точки, като незаконосъобразно.
Осъжда Районно управление – Девин към ОД на МВР – Смолян
да заплати на С. Т. А., с ЕГН **********, от гр. Д., общ. Д., обл. Смолян, ул.
Р. № *, вх.*, ет. *, ап. * сторените разноски по договор за правна защита и
съдействие в размер 500.00 лв., на основание чл.18, ал.4 Наредба №1 от
9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, във
връзка с чл.143 АПК и чл.63д ЗАНН.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред
Административен съд - Смолян в 14 дневен срок, считано от съобщението.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
7