Решение по дело №337/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1020
Дата: 18 юни 2020 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20207180700337
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд Пловдив

 

   Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 1020

 

Град Пловдив, 18 юни 2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ХІV състав, в открито заседание на двадесет и втори май през две хиляди и двадесетата година в състав:

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА и с участието на прокурора БОРИС МЕНДЕВ, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 337 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Дял Трети, Глава Десета, Раздел Първи  от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

            Образувано е по жалба на „Тимотей Мотърс“ ЕООД, с ЕИК *********, с адрес на управление: с.Ягодово, ул.“Васил Левски“ № 105, обл. Пловдив, с управител М.Т.П., чрез адв. П.К., против заповед за прилагане на ПАМ № 20-1030-000031 от 09.01.2020 г. на началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“.

            Твърди се незаконосъобразност на заповедта, както и издадена в нарушение на допуснати съществени процесуални нарушения, а наложената административна санкция счита за явно несправедлива. Твърди се в тази връзка, че в заповедта не  посочено нарушение на кой член и алинея е било извършено, за да се наложи сочената ПАМ, тъй като по този начин са лишени от възможността да разберат кое конкретно законово изискване е нарушено. Не било посочено и въз основа на какъв АУАН е издадена. Сочи се, че на дружеството не е съставян и връчван АУАН за каквото и да било извършено административно нарушение. Не било изследвано на какво основание бил предоставен автомобилът на трето лице. Налице била и неяснота относно налагането на административната мярка по чл.171, т.2А, б.“А – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца. В допълнителна молба се заявява, че поддържа жалбата. Иска се отмяна на наложената ПАМ.

Ответникът по жалбата – началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“ в придружителното писмо към изпратената административна преписка намира жалбата за неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Счита заповедта за правилна и законосъобразна, издадена при спазване на материалноправните и процесуалноправните изисквания на закона, издадена от компетентен орган, при изяснена фактическа обстановка. Прави се възражение за присъденото адвокатско възнаграждение, като се иска тяхното намаляване до минималния размер.

Окръжна прокуратура – Пловдив намира жалбата за неоснователна и моли съда да постанови решение, с което същата да бъде отхвърлена.

Административен съд – Пловдив в настоящия си състав, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира жалбата за допустима като подадена в законоустановения срок. Видно от заповедта, същата е връчена на 16.01.2020 г., а жалбата е подадена на 22.01.2020 г. чрез административния орган, при наличието на правен интерес, а по същество за неоснователна, предвид следното установено от  фактическа и правна страна:

Предмет на процесното оспорване е заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 20-1030-000031 от 09.01.2020 г. на началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“.

Съгласно  чл. 172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1

, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

В оспорената заповед е посочено, че същата е издадена от М.В.М.на длъжност началник на група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“. По делото е приложена заповед № 317з-391 от 06.02.2017 г. на директора на ОД на МВР - Пловдив, по силата на която и в изпълнение на заповед № 8121з-1524 от 09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи, са определени групите длъжностни лица, сред които и „началниците на групи в сектор „Пътна полиция““, да прилагат административните мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 от ЗДвП. Поради това съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен орган и в кръга на неговите правомощия.

С процесната заповед е наложена на дружеството санкция по чл.171, т.2А, б.“А“от ЗДвП прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.

По същество съдът намира, че издадената заповед е правилна и законосъобразна, предвид събраните по делото доказателства.

Установено е, че на 09.01.2020 г. от страна на дружеството е допуснато управлението на фирмения лек автомобил Шевролет Нубира, с рег.№ ***от водача Г.П.И., при извършена проверка в гр. Пловдив, бул.“Христо Ботев“ № 81, около 00,10ч и е установено, че управляващият МПС е неспособен водач – изгубил е права на водач на МПС по реда на чл.157, ал.4 от ЗДвП. Посочено е, че на нарушителя е бил съставен е АУАН № АА 28809/ 09.01.2020 г., с който са отнети СРМПС Част II и два броя рег.табели ***на МПС.

Съдът намира заповедта за правилна и законосъобразна.

По делото се събраха доказателства с административната преписка, от които е видно, че твърдяното от компетентния орган нарушение е безспорно установено. Няма спор на първо място, че дружеството е собственик на процесния автомобил, който от своя страна е бил предоставен за управление на трето лице - Г.П.И.. За последния от представената по делото справка за нарушител се установява безспорно, че е с отнети общ брой контролни точки 39, съгласно чл.157,ал.4 от ЗДвП – Водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи, т.е. същият се явява неправоспособен.

Не са представени и доказателства нито в хода на административното, нито в съдебното производство, които да установят, че в момента на проверката водачът не е бил с отнети общ допустим брой контролни точки – 39.

Възраженията по същество от жалбоподателя касаят обстоятелството, че са налице допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на заповедта, а именно – при съставената заповед за ПАМ не било посочено коя точно норма била нарушена, поради което била нарушена нормата на чл.6 от ЗАНН и правото му на защита.

При така събраните по делото доказателства съдът не споделя възраженията на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения в хода на административното производство.

 На основание чл.172 ,ал.1 от ЗДвП, тази принудителна административна мярка се налага с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

По делото е приложена заповед № 8121з-748 от 24.06.2015 г. на Министъра на МВР и последващата такава / заповед № 8121з – 740 от 01.06.2017 г./, по силата на която началниците на РУ при ОД на МВР са упълномощени да издават заповеди за налагане на ПАМ по чл.171, т.1 от ЗДвП. В този смисъл съдът намира, че материално компетентният административен орган е издал атакувания индивидуален административен акт на осн. чл.171, т.1, б."б" от ЗДвП и съобразно обстоятелствата отразени в съставения АУАН, като ги е възпроизвел в изложените мотиви. Посочено и въз основа на кой АУАН се налагат мерките.

Във връзка с възраженията съдът намира, че в случая предмет на съдебен контрол е индивидуален административен акт, с който е приложена принудителна административна мярка. Всяка принудителна административна мярка се прилага за предотвратяване или преустановяване на административни нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях.

По своя характер принудителната административна мярка „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година, а именно - без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс.

Тъй като последиците от това административно нарушение са изключително сериозни за целите на Закона за движението по пътищата – да се опази животът и здравето на участниците в движението, чл. 1, ал. 2 ЗДвП, законодателят е предвидил налагане на мярката и спрямо МПС, собственост на лица/физически и юридически/, които са предоставили собствения си автомобил на трето лице. Поради това и не е необходимо на дружеството да има съставен АУАН, тъй като в случая с налагането на ПАМ е ангажирана неговата безвиновна отговорност като собственик на автомобила, предмет на нарушението от третото лице. Самият АУАН, съставен на водача от своя страна също е приложен към преписката, където е посочена нарушената от третото лице – водач на автомобил, норма на чл.150 от ЗДвП.

Неоснователно е и оплакването за липса на задължителни реквизити. Оспорената заповед съдържа подробно посочване на фактическите и правни основания за нейното издаване - посочени са мястото и времето на проверката, в какво точно се изразява неправомерното поведение на водача и състава на предвидената административна мярка за дружеството като отговорно по ПАМ лице.

Не се споделят изложените твърдения от жалбоподателя за съществени процесуални нарушения и поради това, че ЗАНН е неприложим по отношение на издаването на заповедта за ПАМ, както и предвид обстоятелството, че посочените такива не представляват никакъв пропуск на административния орган. Конкретно и ясно е описано нарушението на правилата за движение по пътищата, извършено от водача на автомобила, което от своя страна представлява фактическо основание за налагане на процесната ПАМ, като е посочена и приложимата правна норма на чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП.

Определеният в заповедта срок е в предвидения законов минимум, поради което допълнителни мотиви не е необходимо да бъдат излагани.

Посочените обстоятелства са безспорно установени, поради което издадената заповед съдът намира за правилна и законосъобразна. Поради това процесната заповед следва да бъде потвърдена, а жалбата против нея да бъде оставена без уважение.

            Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на Тимотей Мотърс“ ЕООД, с ЕИК *********, с адрес на управление: с.Ягодово, ул.“Васил Левски“ № 105, обл. Пловдив, с управител М.Т.П., против заповед за прилагане на ПАМ № 20-1030-000031 от 09.01.2020 г. на началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Пътна полиция“.

            Решението не подлежи на обжалване.

                                              

 

                                                                                     

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: