Решение по дело №344/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 324
Дата: 13 октомври 2022 г. (в сила от 13 октомври 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20227080700344
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 324

 

гр. Враца 13.10.2022г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, административно-наказателен състав, в публично заседание на 27.09.2022г. /двадесет и седми септември,  две хиляди  двадесет и втора  година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                                                ЧЛЕНОВЕ:  ТАТЯНА КОЦЕВА

      КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора Николай ЛАЛОВ  като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ  КАН дело № 344 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното: 

 

Производството е по реда на чл.208 и сл.от АПК във връзка с чл.63в от ЗАНН.

Образувано е въз основа на постъпила КАСАЦИОННА ЖАЛБА от Началник РУ Козлодуй при ОДМВР-Враца, против РЕШЕНИЕ № 28 от 26.03.2022г.,  постановено по АНД № 251/2021г.  по описа на Районен съд Козлодуй, с което е отменено  издаденото от Началник Група към ОДМВР Враца, РУ Козлодуй, Наказателно постановление /НП/ № 21-0288/000239 от 06.08.2021г. на Началник Група към ОДМВР Враца, РУ Козлодуй, с което на А.И.П. *** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 3 000 лв. и ЛИШАВАНЕ от право да управлява МПС за 12 месеца, за нарушение на чл.104Б т.2 от ЗДвП и на основание чл.175А ал.1 пр.3 от ЗДвП.

В жалбата се сочи, че решението е неправилно, поради нарушение на материалния закон, като се излагат доводи затова. Иска се отмяната на решението и постановяване на друго, с което да бъде потвърдено НП, като правилно и законосъобразно. Не се явява представител на касатора в съдебно заседание пред АдмС-Враца.

Ответникът по касационната жалба А.И.П. *** не взел становище по касационната жалба. Не се явява представител пред съда.

Участващият в касационното производство прокурор дава заключение, че касационната жалба е основателна и доказана, и моли за уважаването й със всички законови последици.

По делото не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата доводи и съображения и след извършване на служебна проверка съгласно чл.218 ал.2 от АПК , приема следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законо-установения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е  и ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

С обжалваното съдебно Решение № 28 от 26.03.2022г.,  постановено по АНД № 251/2021г.  по описа на Районен съд Козлодуй, е отменено  издаденото от Началник Група към ОДМВР Враца, РУ Козлодуй НП № 21-0288/000239 от 06.08.2021г. на Началник Група към ОДМВР Враца, РУ Козлодуй, с което на А.И.П. *** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 3 000 лв. и ЛИШАВАНЕ от право да управлява МПС за 12 месеца, за нарушение на чл.104Б т.2 от ЗДвП и на основание чл.175А ал.1 пр.3 от ЗДвП – затова, че на 10.07.2021г. в гр.***, по ул. *** около 13:10 ч. срещу бл.**, управлява л.а. „ВАЗ 2107“ с рег. № *******, собственост на А.М.Т. от гр. ***, като прекомерно форсира двигателя на автомобила при потегляне и движение, с което умишлено предизвиква превъртане на задвижващите колела на автомобила, неконтролируемо поднасяне на същия, с което създава явна опасност и пречки на пътното движение, застрашава живота и здравето на хората и би могло да причини имуществени вреди – водач на МПС използва пътищата отворени за обществено ползване за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за хора и товари.

          За да приеме НП за незаконосъобразно, първостепенният съд  е приел, че е неправилен извода на АНО за безсъмнена доказаност на нарушението и приетото, че поведението сочи на „използване на пътя за други цели, а не по предназначение“ е фактически необосновано. Посочено е в мотивите на РС, че нито в производството пред АНО, нито в съдебната фаза на процеса са събрани убедителни доказателства за извършване на посоченото нарушение, като разпитаните пред съда полицейски служители не потвърдили по убеди-телен начин фактическата обстановка в НП. С показанията им не се изяснило нито обстоятелствата, при които е извършено нарушението, нито как е използван пътя от водача, за да се затвърдят доводите на актосъставителя - който не е очевидец, че се използва не по предназначение. В случая приетото от наказващия орган, че описаното в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него НП поведение сочи на "използване на пътя за други цели, а не по предназначение" от водача на МПС, е фактически и доказателствено необосновано. Форсирането на двигател и превъртане на гуми според принципното становище на съдебния състав при РС не представлява противо-правно поведение визирано от законодателя в сочената норма, още повече, че изобщо не е изследван въпросът за какви точно "други" цели е използван пътят. Никакви други фактически обстоятелства не са изложени относно осъщест-вяване на състава на административното нарушение по чл. 104б, т.2 ЗДвП. Събраните в съдебно производство гласни доказателства не потвърждават посоченото в АУАН за поведението на П.. Първоинстанционния съд е приел, че при така установеното по делото, обвинителната теза е неясна и не съответства на предвидените в закона деяния, съставляващи административни нарушения. Констатираният доказателствен дефицит и възприета фактология на базата на предположения са основания за отмяна на атакувания санкционен акт като неправилен, поради което съдебният състав е приел, че неправилно е подведена отговорността на жалбоподателят А..П. към конкретния административно наказателен състав. Доколкото по делото не е установено в изискуемата от закона степен по безсъмнен и категоричен начин извършването на процесното нарушение то състава на РС е намерил, че следва да отмени като недоказано НП, поради което го е отменил, като незаконосъобразно.

Настоящия състав на АдмС-Враца не споделя горното становище на РС-Козлодуй. Касационната жалба се явява основателна. Правилен е извода на АНО за безсъмнена доказаност на нарушението и приетото, че поведението на водача на МПС сочи за „използване на пътя за други цели, а не по предназначение“ е фактически обосновано. Разпитаните пред РС двама полицейски служители – свидетелите Б.Б. и Б.Ш. установяват убедително - по безспорен и несъмнен начин извършеното и описаното в АУАН и НП нарушение. Св. Б. сочи датата и часа, мястото, описва МПС и извършените действие с това МПС, описва в какво се е изразявал "дрифта“ и отношението на околните граждани към това поведение на водача на МПС. Св.Ш. не си спомня датата, но също описва мястото, марката и цвета на л.а., и извършените от него действия, както и отношението на околните граждани.Свидетелите са очевидци и установяват умишлено опасно шофиране, характеризиращо се с рязко подаване на газ, форсиране на двигателя, въртене на гуми, движение на зиг-зак, с навлизане в лентата за насрещно движение. Това поведение на водача се отличава с явно демонстриране на незачитане на привилата за безопасност на движението и налага извода, че начинът на управление на лекия автомобил на релевантните дата, място и час, не представлява използване на път за обществено ползване в съответствие с основната цел на пътищата – за превоз на хора и товари. Двамата свидетели ясно описват водача и какво е предприето от тях относно случая. Актосъставителя е заличен от РС, като свидетел по делото, същия не е очевидец, но е установил водача, за което има приложена Докладна записка.

 Нарушение е правилно квалифицирано по чл.104Б т.2 от ЗДвП и се изразява в това, че на 10.07.2021г. в гр.***, по ул.*** около 13:10 ч. срещу бл.**, ответника по касация А.П. *** управлявал л.а. „ВАЗ 2107“ с рег. № *******, собственост на А.М.Т. от гр.***, като прекомерно е форсирал двигателя на автомобила при потегляне и движение, с което умишлено е предизвикал превъртане на задвижващите колела на автомобила, неконтролируемо поднасяне на същия, с което е създал явна опасност и пречки на пътното движение, застрашил е живота и здравето на хората и това поведение на водача би могло да причини имуществени вреди – водача на МПС е използвал пътищата отворени за обществено ползване за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за хора и товари.

Действително няма легално законово понятие на термина „дрифт”, но същия практически се възприема и припокрива с правния израз „използва пътищата отворени за обществено ползване за други цели, освен в съответ-ствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари”. Най-просто казано, „дрифтът” е техника на управление на автомобила характерна с умишленото извеждане на автомобилът от водачът му извън контрол чрез форсиране и презавиване, което води до загуба на сцепление на задните колела. В това положение, ъгълът на приплъзване на задните колела е по-голям от ъгъла на приплъзване на предните, което налага контрирането им, за да се запази контролът на автомобила и съответната му траектория на движение. При „дрифт“ е необходима висока скорост, както и шофиране с повишено внимание, тъй като дори малка грешка, например подаването на повече газ, би могла да доведе до неуспешен опит и в някои случаи – неблагоприятни ситуации. Дрифта е и вид спорт и се провежда на специално предвидени затова места.

Достигайки до противоположни изводи и приемайки оспореното пред него НП за незаконосъобразно, въззивният съд е постановил неправилен  съдебен акт, който следва да бъде отменен.

След отмяната на решението касационният състав следва да се произнесе по съществото на спора, тъй като  от предходния съдебен състав не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и не се налага установяване на факти, за които събраните пред РС гласни и писмени доказателства не са достатъчни. Правилно за нарушението чл.104Б т.2 от ЗДвП и на основание чл.175А ал.1 пр.3 от ЗДвП е наложено съответното наказание. Нарушението е безспорно установено, както от писмените, така и от гласните доказателства пред РС.

Решението на РС-Козлодуй е валидно – постановено от законен състав и допустимо – разгледан е заявен спор и са конституирани надлежни страни.  Няма допуснати съществени процесуални нарушения, както се посочи по-горе, но същото е неправилно поради нарушение на материалния закон. Налице извършено от водача на МПС безспорно нарушение на чл. чл.104Б т.2 от ЗДвП, като наказанието е правилно определено съгласно чл. 175А ал.1 пр.3 от ЗДвП.

По изложените по-горе съображения решението на РС-Козлодуй следва да се отмени, а НП да бъде потвърдено, като законосъобразно, издадено при правилно приложение на материалния закон.

      

           Воден от горното и на основание чл.221 ал.2 от АПК, съдът      

             

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ № 28 от 26.03.2022г., постановено по АНД № 251/2021г. по описа на Районен съд  Козлодуй, с което е отменено НП № 21-0288/000239 от 06.08.2021г. на Началник Група към ОДМВР Враца, РУ Козлодуй и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 21-0288/000239 от 06.08.2021г. на Началник Група към ОДМВР Враца, РУ Козлодуй, с което на А.И.П. *** е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 3 000 лв. и „ЛИШАВАНЕ от право да управлява МПС“ за 12 месеца, за нарушение на чл.104Б т.2 от ЗДвП и на основание чл.175А ал.1 пр.3 от ЗДвП.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

             ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                                   2.