Решение по дело №140/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 150
Дата: 26 ноември 2020 г. (в сила от 26 ноември 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20207280700140
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 150/26.11.2020 г.                                            

 

гр.Ямбол

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЯМБОЛ, ВТОРИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ

на дванадесети ноември 2020 год.

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :   В.ДРАГАНОВ

ЧЛЕНОВЕ :  ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

С. ВЪЛЧЕВ

                                                                                                                                                                       

Секретар   Д.ДИМИТРОВА

Прокурор   Р.ЛЕФТЕРОВА

като разгледа докладваното от  съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

КАНД №140 по описа на 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството пред Административен съд -Ямбол е по реда на чл. 63, ал.1, изр. последно от ЗАНН и във връзка с чл. 208 - 228 от АПК. Образувано е по касационна жалба на РДНСК-Ямбол, чрез процесуален представител – правоспособен юрист М.В., срещу Решение №260049/23.09.2020г. по н.а.х.д.№250/2020г. на Ямболски районен съд.Със съдебния акт е отменено Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020г. на Началника на РДНСК - Ямбол, с което на С.К.Ж., ЕГН **********,  на  осн. чл. 232, ал.1, т.2 ЗУТ  е наложена глоба в размер на 1000лв. за нарушение на чл. 142, ал.1 ЗУТ.Твърди се, че решението на съда е в несъответствие с материалния закон, като неправилно е прието, че при издаване на процесното разрешение за строеж №РС-188/08.11.19 от главния архитект на община Ямбол са били налице предпоставките по чл.142, ал.2 от ЗУТ, т.е че е бил налице одобрен идеен инвестиционен проект и комплексен доклад с оценка за съответствието му.Сочи се, че в случая комплексният доклад по чл.142, ал.6 от ЗУТ няма необходимото съдържание, тъй като не обхваща проверка за съответствие на проекта с предвижданията на ПУП, в случая РУП, както и че мотивите на съда, че ПУП е приложен са неотносими, тъй като е необходима оценка за съответствие с РУП.Иска се отмяна на съдебното решение, като вместо това се постанови друго за потвърждаване на НП.

По касационната жалба е представен отговор от арх.С.К.Ж., който счита за правилни установяванията на ЯРС досежно това, че при издаването на разрешение за строеж №РС-188/08.11.19 са били налице одобрен идеен проект и доклад за оценка на съответствието и това е установено от контролния орган, извършил служебна проверка по реда на чл.156 от ЗУТ.Единствено въз основа на преценка на контролния орган за това, че докладът за оценка на съответствието е изготвен фиктивно и в него липсва оценка за съответствие на проекта с РУП, административно-наказващият орган е приел, че строителното нарушение е издадено в нарушение на чл.142, ал.2 от ЗУТ.В допълнение се твърди, че при наличие на одобрен инвестиционен проект и оценка за съответствие няма как да се извърши нарушение по чл.142, ал.2 от ЗУТ.Ако хипотетично се приеме, че е налице твърдяното в АУАН и НП несъответствие с ПУП или РУП, в конкретния случай то би било свързано с нарушение при съгласуването на ПУП, но не и с издаване на строително нарушение.От цитираната в акта и в НП заповед на Началника на РДНСК-Ямбол се установява, че със същата е отменено издаденото разрешение за строеж.В тази връзка по делото е било представено решение на ЯАС, с което тази заповед е отменена, но производството не е приключило.В тази връзка също се твърди, че  дори и при упражнен контрол и отмяна на издадено от главния архитект разрешение за строеж, липсва законова разпоредба, която да регламентира, че главният архитект носи административно-наказателна отговорност за издаден незаконосъобразен акт.Иска се жалбата да бъде отхвърлена, претендират се разноските пред настоящата инстанция.

В съдебно заседание касаторът РДНСК-Ямбол се представлява от гл.експерт М.В., която  поддържа жалбата.

Ответникът по делото,  С.К.Ж., се представлява от адв.С. ***, която поддържа представения по касационната жалба писмен отговор.

Участващият по делото прокурор от ЯОП намира решението на районния съд за правилно и законосъобразно. В конкретният случай санкционираното административно нарушение не е осъществено, при което съдът правилно е отменил  Наказателното постановление. Затова счита, че жалбата следва да се остави без уважение.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания за отмяна, както и проверка за валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по чл.211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като ОСНОВАТЕЛНА, но по различни съображения:

Предмет на съдебен контрол е Решение №260049/23.09.2020г. по н.а.х.д.№250/2020г. на Ямболски районен съд.Със съдебния акт е отменено Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020г. на Началника на РДНСК - Ямбол, с което на С.К.Ж., ЕГН **********,  на  осн. чл. 232, ал.1, т.2 ЗУТ  е наложена глоба в размер на 1000лв. за нарушение на чл. 142, ал.1 ЗУТ.Административно-наказателната отговорност на лицето е ангажирана в длъжностно качество, за това, че  като главен архитект е издал разрешение за строеж в нарушение на чл.142, ал.2 от ЗУТ-конкретно въз основа на идеен инвестиционен проект, за който няма доклад за съответствие с РУП.

 

Съдебното решение е постановено при неизяснена фактическа обстановка, което е пречка за проверка за съответствието както на НП, така и на въззивното решение с материалния закон. По делото са събрани единствено писмени доказателства, които страните тълкуват противоречиво. В производството пред съда подлежат на доказване всички констатации, описани в акта за нарушение и в тежест на наказващия орган е да ангажира доказателства в тази връзка. За изясняване на въпроса от фактическа страна, конкретно дали представения като част от преписката комплексен доклад по чл.142, ал.6 от ЗУТ е със съдържание, което обуславя извод за извършена проверка за съответствие с ПУП/РУП са необходими специални знания в областта на строителството и ако се приеме, че в случая спорещите страни притежават такива, доколкото наказаното лице е действало като главен архитект на общината, съотв. и актосъставителят и наказващият орган са лица с възложени контролни функции по ЗУТ, за които притежават необходимите знания, то при спор между същите съдът следва да основе акта си на заключение на вещо лице.

 

На второ място, още в производството пред въззивния съд са представени доказателства за наличие на висящ спор по адм.д.№461/2019г. на Административен съд Ямбол за законосъобразност на Разрешение за строеж №РС-188/08.11.2019г. на гл.архитект на община Ямбол и одобрените инвестиционни проекти към нето(л.44 от делото на ЯРС). Дължима е и  преценка за това дали спорът  по адм.д.№461/2019г. на Административен съд Ямбол е преюдициален по отношение на спора за законосъобразно налагане на наказание С.К.Ж. с цел постигане на безпротиворечив краен резултат по приложението на закона, тъй като и Заповед №ДК-11-Я-003/26.11.2019г. и Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020г. на Началника на РДНСК – Ямбол почиват на едни и същи факти, подлежащи на установяване.

По изложените съображения настоящият съдебен състав счита, че Решение №260049/23.09.2020г. по н.а.х.д.№250/2020г. на Ямболски районен съд следва да се отмени като делото се върне за ново разглеждане на същия съд първо за извършване на преценка за преюдициалност на спора по адм.д.№461/2019г. на Административен съд Ямбол по отношение на спора за законосъобразност на Наказателно постановление № Я-4/20.02.2020г. на Началника на РДНСК - Ямбол, второ – за изясняване на спора от фактическа страна, като на наказващия орган, който носи доказателствената тежест в процеса, се дадат указания, че констатациите в акта за нарушение следва да се докажат със заключение на вещо лице, което притежава специални знания в областта на архитектурата и строителството, и се назначи съдебно-техническа експертиза. В този смисъл е и постановеното Решение № 119/28.8.2020г.   по КАНД№105/2020г. на Административен съд Ямбол. При този изход на спора, произнасяне досежно разноските, включително и пред касационната инстанция, дължи въззивния съд при повторното разглеждане на делото.                                

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН и чл. 221, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 222, ал. 2, т.2 от АПК, Административен съд –Ямбол, втори касационен състав,

 

РЕШИ:

 

 

ОТМЕНЯ Решение №260049/23.09.2020г. по н.а.х.д.№250/2020г. на Ямболски районен съд.

 

ВРЪЩА делото за ново разглеждане на друг състав от същия съд.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете            ЧЛЕНОВЕ: 1./п/ не се чете

 

                                                                            

          2./п/ не се чете