Решение по дело №1682/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 62
Дата: 12 януари 2021 г. (в сила от 18 май 2021 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20207180701682
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№62/12.1.2021г.                                               гр. Пловдив                           12.01.2021год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXV състав в публично заседание на петнадесети декември през две хиляди и двадесета година в състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                  

при секретаря СЕВДАЛИНА ДУНКОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1682 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

                 Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 68,ал.1 от Закона за подземните богатства.

                 Образувано е по жалба на „Холсим кариерни материали Пловдив” АД, ЕИК *********, представлявано от изпълнителен директор Я.Р., с пълномощници адв.А.Т. и адв.Т.Ф., против принудителна административна мярка-спиране действието на договор от 14.02.2001г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства-строителни материали-мрамори от находище „Белащица“ , обективирана с писмо изх.№ Е-26-Х-75 от 27.02.2020г. на министъра на енергетиката.

                 Жалбоподателят „Холсим кариерни материали Пловдив” АД, ЕИК *********, моли да се отмени оспорваната мярка като незаконосъобразна, постановена при неизяснена фактическа обстановка и в нарушение на процесуалните правила. Твърди към момента на постановяване на мярката всички нарушения да са били отстранени и да са били изпълнени всички преписания. Обосновава незаконосъобразност и с липсата на определен срок за съобразяване с условията на договора. В подкрепа на твърденията си представя писмени доказателствени средства. Претендира разноски

                    Ответникът, Министър на енергетиката, чрез процесуален представител Т., прави възражение за недопустимост и оспорва жалбата. Излага доводи за правилност и законосъобразност на приложената ПАМ.

                    Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства намери за установено следното:                         

                     Жалбата е постъпила пред административния орган на 09.03.2020г. Оспорваното писмо е с дата 27.02.2020г.,като в същото изобщо не е указан срок за обжалване. Следователно жалбата е подадена в срок. Въпросът с допустимостта на оспорването е решен с влязъл в сила съдебен акт, а именно определение на ВАС, постановено по адм.д.№ 10375/2020г.

                  Принудителната административна мярка е наложена на основание чл.68,ал.1 от Закона за подземните богатства. Разпоредено е спиране действието на договор от 14.02.2001г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства-строителни материали-мрамори от находище „Белащица“. Изложено е наличието на данни за издадени наказателни постановления и извършването на нарушения на разпоредбите на ЗООС и ЗЧАВ. Посочено е, че за времето, през което действието на концесионния договор е спряно, концесионерът няма право да упражнява правата си по договора,т.е. няма право да извършва никакви минно-експлоатационни работи в находището.

                    Писмото, с което е обективирана мярката е подписано от заместник министър Ж.Станков по заместване, съгласно заповед № Е-РД-16.109 от 27.02.2020г. Същата заповед е приложена по административната преписка и надлежно удостоверява компетентност на подписалия мярката.

                   Принудителната мярка е незаконосъобразна.

                   В мотивите на обжалваната заповед е изложено, че в Министерството на енергетиката са постъпили данни за издадени наказателни постановления, посочени са кои са те и е прието, че от концесионера са извършени нарушения на разпоредбите на ЗООС и ЗЧАВ. Нарушения не са описани, а наказателните постановления са с дати от 11.01.2019г., 27.03.2019г. и 08.10.2019г. Мярката е наложена близо четири месеца след последното по време издадено НП. Мотиви за това дали въпросните НП са влезнали в сила, дали нарушенията продължават да са налице, отстранени ли са или не към момента на налагане на принудителната мярка няма. Липсата на мотиви е съществено нарушение на закона.

                   Отделно от това, никъде не е указано в разглеждания акт до кога се налага принудителната мярка. Съгласно чл.68,ал.2 от ЗПБ/ в редакцията към момента на издаване на мярката/ в случай на спиране органът по ал. 1 уведомява писмено титуляря на разрешението или концесионера за причините и му определя подходящ срок за съобразяване с условията на договора. В ал.3 се посочва още, че титуляр на разрешение или концесионер, чиито дейности са спрени по ал. 1, няма право да упражнява правата си по съответния договор, както и да търси обезщетения за пропуснати ползи за съответния период на спиране. В ал.4 пък се определя от нормата,че разрешение или концесия, спрени по реда на ал. 1, се подновяват, ако титулярят на разрешение или концесионерът отстрани причините в срока по ал. 2.

                     Несъмнено е от тук, че определянето на срок е задължителна част от самата принудителна мярка и е от значение за периода на действие, правото на упражняване на права по договора,евентуалните претенции за обезщетение,както и за самото отстраняване на нарушенията. Задължителен реквизит на този вид ПАМ е и разпореждането именно какво следва в срока на спиране да се направи от титуляра. Поради това и липсата на срок и на разпоредителна част е съществена незаконосъобразност, която също представлява самостоятелно основание за отмяна на оспорвания акт.

                      Освен изложеното, констатира се,че към момента на постановяване на принудителната мярка, нарушенията по трите изброени в писмото наказателни постановления, които са единствената посочка за това защо е наложено спиране, са били отстранени, била е в ход процедура по отстраняването им,а за последното по време НП е липсвал стабилизиран акт поради висящ спор за неговата законосъобразност.

                    С НП № 3/11.01.2019г. на Директор РИОСВ-Пловдив, на Холсим кариерни материали Пловдив АД, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. за нарушение на чл.166 т.3 вр. с чл.165 ал.2 вр. с чл.156 т.2 вр. с чл.14 ал.4 ЗООС. Това НП не е обжалвано – влязло е в сила на 23.01.2019г. и наложената имуществена санкция е заплатена. В обстоятелствената част на НП е посочено, че при проверка на 07.11.2018г. в кариера находище „Белащица-участък Родопи“ е установено, че не се извършва почистване и измиване на пътя от републиканската пътна мрежа, ползван от концесионера, включващ участъка от базата за преработка на добития материал и кантара, на който се претеглят транспортните средства, натоварени с инертен материал. В резултат на това, при движение на транспортните средства по пътя с.Белащица - с.Гълъбово, в участъка между кантара и базата за преработка на добития материал, се емитира неорганизирано прах. Концесионерът не е изпълнил Предписание № 2 в писмо изх.№ О-2563/17.10.2018г. за осигуряване редовно почистване и измиване на частта от републиканската пътна мрежа, използвана от дружеството и не е воден дневник за дейностите по почистване на пътя. Нарушението е констатирано с КП № 7611/07.11.2018г. В предписанието от 17.10.2018г. са предписани конкретни мерки и срокът е бил един месец от получаването – на 26.10.2018г. /да се предприемат допълнителни технически мерки по ограничаване неорганизираното емитиране на прах от добивните полета, ТСИ и транспортирането на добития материал, включващи най-малко : увеличаване кратността на оросяване на площадката и на вътрешните пътища; осигуряване почистването на транспортните средства, напускащи територията на кариерата, вкл. създаване на водна завеса по границата на площадката – изпълнението на предписанието да се документира чрез водене на дневник; да се осигури измиване на частта от републиканската пътна мрежа, използвана от дружеството, с цел – недопускане неорганизирано емитиране на прах при движение на всички транспортни средства, ползващи пътя; изготвяне на моделна оценка на замърсяването на атмосферния въздух, чрез изготвяне на математическо моделиране с одобрена методика за определяне разсейването на емисиите на вредни вещества от превозни средства и тяхната концентрация в приземния атмосферен слой.

                   По отношение предписаните действия, на 12.12.2018г. концесионерът отправил заявление до главния архитект на община Родопи за издаване на разрешение за проучване и проектиране на „Проект за два броя товарни везни, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“. На 10.01.2019г. е издадено разрешение за проучване и проектиране на описания проект. В хода на административното производство, концесионерът уведомил РИОСВ-Пловдив за инвестиционното предложение „Монтиране на 2 бр. товарни везни, офис и измиващо устройство за товарни автомобили“ – на 24.01.2019г.. РИОСВ – Пловдив уведомило на 18.02.2019г. Холсим кариерни материали Пловдив АД за това, че имотът – предмет на инвестиционното предложение /ИП/, не попада в границите на защитени територии по см. на ЗЗТ и в границите на защитени зони по см. на ЗБР, вкл.за ИП не е необходимо провеждане на  процедура по реда на глава Втора от Наредбата за ОС и не подлежи на ОВОС или екологична оценка. На 18.03.2019г. в община Родопи е внесена техническа документация – оценка за съответствие и проекти по всички части. На 10.04.2019г. е издадено РС № 151 за обект : Товарни везни /2 бр./, офис и устройство за измиване на товарни автомобили. Със Заповед № 53-00-2004/10.09.2019г. на директор ОПУ – Пловдив е наредено организиране на движението на МПС, свързани с изпълнението на обект : „Демонтиране/премахване на ТСИ 2, сграда за експедиция и две товарни везни, 11.09.2019г. до 23.09.2019г.. На 27.09.2019г. е съставен Протокол за предаден монтаж, пускане в експлоатация, обучение и инструктаж за безопасна работа между Интербулит екип ЕООД и Холсим кариерни материали Пловдив АД относно проходна инсталация за измиване на гуми и шасита при движещо се превозно средство, за камиони до 50 тона. През м.09.2019г. /30.09, 28.09, 10.09, 21.09/ са съставени актове обр.14 за приемане на конструкцията за строеж „Товарни везни /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“. На 10.12.2019г. е издадено удостоверение по чл.54а ЗКИР и чл.175 ал.5 ЗУТ . Преди това, на 19.02.2019г., концесионерът е представил в община Родопи за одобрение технически проекти за обект – Демонтиране /премахване/ на ТСИ 2 /трошачно-сортировъчна инсталация и бетонови фундаменти/, сграда за експедиция и две товарни везни“ с План за управление на строителните отпадъци, конструктивно становище и план за безопасност и здраве. Същите са одобрени, видно от писмено уведомление на общината от 15.04.2019г.. Във вр. с предписание в КП № 8695/03.07.2019г., Холсим кариерни материали Пловдив АД, уведомило РИОСВ-Пловдив за дата на премахване на бетонов фундамент на ТСИ за кариерата – 11.07.2019г. и за начална дата – 11.09.2019г. за започване на демонтаж /премахване/ на сграда за експедиция и две товарни везни /кантари/. На 09.09.2019г. концесионерът уведомил директор РИОСВ-Пловдив относно изпълнение на Предписание, издадено с КП № 8915/30.08.2019г. в указан срок : към момента от страна на дружеството са предприети всички възможни технически способи за ограничаване на неорганизираното разпостранение на прах от използваните в обекта съоръжения – същите са снабдени с резервоари за вода, които се поддържат непрекъснато пълни и материалът се омокря с максимално допустимото количество вода по стандартите за качество; продължава да е увеличена максимално кратността на почистване и измиване на вътрекариерните пътища, работните площадки и частта от републиканската пътна мрежа, използвана от Холсим кариерни материали Пловдив АД; за намаляване въздействието от дейността, през 2019г. е спряна от експлоатация инсталацията, намираща се в близост до републиканската пътна мрежа и е заменена с полумобилна инсталация, разположена далеч от пътя; извършва се почистване и облагородяване на терена на мястото на старата инсталация и на нейно място ще бъдат разположени кантарите за готова продукция и автоматично устройство за измиване на гумите на изходящия транспорт – проектът ще бъде завършен през есента на 2019г.

                      В КП от 10.07.2019г. са отразени констатации на представител на Министерството на енергетиката от проверка на посочената дата относно изпълнение на концесионния договор, като са вписани и данни от проверки на РИОСВ и ДИТ-Пловдив. За НП № 3/11.01.2019г. е посочено, че е било дадено предписание за измиване и почистване от концесионера на частта от републиканската пътна мрежа, ползвана от дружеството, за което е представено копие от КП № 8222 от 05.02.2019г. на РИОСВ – Пловдив с констатация за изпълнение на предписанието – измива се и се почиства пътя от републиканската пътна мрежа и се води дневник на почистването. Отразено е също, че вътрешнокариерните пътища се поддържат в добро състояние; през годината е извършена частична ликвидация на стационарната трошачно-сортировъчна инсталация, разположена по границата на концесионната площ; демонтирани са всички агрегати на инсталацията и е останал единствено бетоновия фундамент.

                 По отношение на другото НП № 21/27.03.2019г. е видно,че обстоятелствата са идентични с тези по първото НП. Посочено е, че при проверка на 30.01.2019г. е установено, че не се извършва почистване и измиване на пътя от републиканската пътна мрежа, ползван от концесионера Холсим кариерни материали Пловдив, включващ участъка от базата за преработка на добития материал и кантара, на който се претеглят транспортните средства по пътя с.Белащица – с.Гълъбово, в участъка между кантара и базата за преработка на добития материал на Холсим кариерни материали Пловдив АД, се емитира неорганизирано прах и се изнася кал с транспортните средства. Според описаното концесионерът не е изпълнил дадено предписание под № 2 в писмо изх.№ О – 2563 от 17.10.2018г. на Директор РИОСВ – Пловдив, а именно - не е осигурило редовно почистване и измиване на частта от републиканската пътна мрежа, използвана от дружеството, в потвърждение на което е и отразеното във воден дневник за периода от 27.11.2018г. до 29.01.2019г. С НП № 21/27.03.2019г. на Холсим кариерни материали Пловдив АД, е наложена имуществена санкция в размер на 4000лв. за нарушение на чл.166 т.3 вр. с чл.165 ал.2 вр. с чл.156 т.2 вр. с чл.14 ал.4 ЗООС. При съпоставка с обстоятелствената част на НП № 3/11.01.2019г. на Директор РИОСВ-Пловдив, е видно, че фактическите констатации са идентични. Идентична е и правната квалификация на нарушенията, като разликата е единствено в размера на наложената имуществена санкция. Констатираните нарушения на ЗООС са отстранени към момента на издаване на писмото, обективиращо принудителната мярка, видно от констативния протокол от 10.07.2019г.КЪМ МОМЕНТА НА .

                Третото НП № 61/08.10.2019г. към момента на постановяване на оспорваната мярка не е влезнало в сила. Видно от представеното копие от касационна жалба и извършена служебна справка е било налице висящо касационно производство по обжалването на решение на районен съд Пловдив по АНД № 6759/2019г.,с което НП е потвърдено,като е намален размера на имуществената санкция от 5000лв. на 2000лв.  

                 Отделно от това, от представените доказателства се установява, че и по отношение на вмененото с това НП нарушение са били отпочнати действия по отстраняването им. Наложената имуществена санкция е нарушение на чл.35 ал.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух вр. с чл.70 ал.7 т.1, пр.2-ро от Наредба № 1/27.06.2005г. за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии. В КП № 9227/18.10.2019г. са отразени факти от осъществена проверка на извънреден контрол – съгласно представен Дневник за извършване на дейности по ограничаване емитирането на прах в атмосферата, са водени записи по един и по два пъти дневно /12.10; 17.10; 18.10/. Извършено е окончателно преместване на кантарите и е монтирано автоматично измиващо устройство, с което се извършва измиване на транспортните средства, напускащи кариерата. Монтираните съоръжения са в експлоатационен режим. Независимо от посоченото, при проверката е установено емитиране на прах, поради което е прието, че мерките, които концесионера изпълнява с цел – ограничение на емисиите на прах в атмосферата – не са достатъчни. Предписано е да се предприемат допълнителни мерки, които да ограничат емитирането на прах в атмосферата, като следва РИОСВ-Пловдив да бъде уведомено за вида им. Даден е срок до 25.10.2019г. На същата дата изпълнителният директор на дружеството уведомил РИОСВ – Пловдив за направеното до дата на проверката и допълнително поставяне на табели за ограничаване на скоростта на движение в обекта и допълнително оросяване при необходимост. В уведомлението е посочено, че продължава да е максимално увеличена кратността на почистване и измиване на вътрекариерните пътища, работните площадки и частта от републиканската пътна мрежа, ползвана от концесионера, като в допълнение – през 2019г. е спряна инсталацията, която се е намирала в близост до републиканската пътна мрежа и е заменена с полумобилна инсталация, разположена далеч от пътя. Към 25.10.2019г. е бил в ход и проекта, приключил с издаване на Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 154/06.08.2020г. за строеж „Товарна везна /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“.

                 В КП № 9286 от 18.12.2019г. също е констатирано изпълнение на мерките.

                  В съставения КП № 9288/09.01.2020г. е видно,че мобилната трошачка е снабдена с резервоар за вода /3,5м3 вместимост/ и се извършва омокряне на скалната маса при разтрошаването. „Пресевният модул не е снабден с вода“. Към момента на проверката мобилната ТСИ е спряна поради авария. Извършват се подобрения на оросителната система на полумобилната ТСИ в частта разтрошаване и пресяване – по пресевните линии. Резервоарите с вода към неработещата полумобилна ТСИ са заредени с вода. Пътищата вътре в кариерата и извън нея се оросяват при необходимост – представени са записи. Транспортните средства, напускащи кариерата са със спуснати покривала. „Измивното устройство за товарните автомобили не се ползва от месец декември 2019г. поради риск от замръзване.“. При движение по пътя гр.Пловдив-с.Белащица-с.Гълъбово се наблюдава прах от работния хоризонт, където се намира преработващата инсталация. При оглед не е установен прах извън границите на площадката на обекта. Предписано е да се уведоми РИОСВ – Пловдив за дата на започване на работа на полумобилната ТСИ – срок – 1 ден преди започване на дейност.

                      Следователно, към момента на постановяване на оспорваната ПАМ част от нарушенията са били отстранени,а за част са били в ход процедури по отстраняване и не е било налице основание за спиране действието на концесионния договор.

                      По изложените съображения съдът намира, че жалбата е основателна и следва да се отмени оспорвания акт.

 

                      Водим от горното, Съдът

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

 

                      ОТМЕНЯ по оспорване на „Холсим кариерни материали Пловдив” АД, ЕИК *********, представлявано от изпълнителен директор Я.Р., принудителна административна мярка-спиране действието на договор от 14.02.2001г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства-строителни материали-мрамори от находище „Белащица“ , обективирана с писмо изх.№ Е-26-Х-75 от 27.02.2020г. на министъра на енергетиката.

 

                       Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: