Решение по дело №740/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 21
Дата: 9 юли 2021 г. (в сила от 2 ноември 2021 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720200740
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 21
гр. Перник , 09.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на двадесет и девети юни, през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20211720200740 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
В законоустановения срок е постъпила Жалба от “ДИО Перник”
ЕООД - ЕИК **********/седалище:гр.Перник ул.”Владайско въстание” №1
представлявано от М.Н.П. и Г.Б./, срещу Наказателно постановление № 77
/26.03.2021год. на Р.Б.П.-М. на длъжност Директор на Дирекция „Контролна
и превантивна дейност“ Упълномощена да изпълнява правомощията на
Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-
София, която въз основа на: Акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/ № 195/09. Х.2020год. съставен от К. П. К. на длъжност-
Младши експерт в отдел “Контрол на компонентите и факторите на околната
среда” към Дирекция“КПД“ при РИОСВ-Перник на жалбоподателя “ДИО
Перник” ЕООД - ЕИК ********** на основание чл.164 ал.1 от „Закона за
опазване на околната среда”/ЗООС/ за извършено нарушение на чл.123в т.2
от „Закона за опазване на околната среда”/ЗООС/ му е наложил наказание
“Имуществена санкция” в размер на 10 000/десет хиляди/лева затова, че на
01.VІІ.2020г. /посочена дата на извършване на нарушението-01.VІІ.2020г. и
1
място гр.Перник/ при проведен емисионен контрол върху състоянието на
заустваните отпадъчни води,формирани от дейността на „Депо за опасни и
НЕопасни индустриални отпадъци“ е установено,че “ДИО Перник” ЕООД -
ЕИК ********** ,като оператор на „Депо за опасни и НЕопасни
индустриални отпадъци“, НЕ е изпълнило Условия от Комплексно
разрешително- /КР/ № 536-НО/2016г., актуализирано с Решение №536-Н0-
И1-А1/2019г. – Издадено от Изпълнителна агенция по околната среда
/ЕАОС/,както следва:
* Условие № 10.1.2.1.1- ДА зауства смесен поток отпадъчни води:
инфилтрат/от депото/,след пречистване в локално пречиствателна станция за
отпадъчни води /ЛПСОВ/ и производствени отпадъчни води/от измиване на
гумите на колите /след пречистване в ЛПСОВ в канализацията на „Стомана
Индъстри“ АД единствено при спазване на индивидуалните емисионни
ограничения/ЕОО/ посочени в Таблица 10.1.2.1 от КР:
* Условие № 10.3.1.1- ДА зауства смесен поток отпадъчни
води/повърхностни води-от околните прилежащи терени и от площадката на
депото и дренажни води от площадката на депото/ през открит бетонов канал
в река „Струма“ единствено при спазване на ИЕО посочени в Таблица
10.3.1.2 от КР.
По съображения, изложени в жалбата жалбоподателят моли съда да
отмени наказателното постановление изцяло, като излага доводи за неговата
незаконосъобразност и неправилност.
Въззиваемата страна, моли наказателното постановление да бъде
потвърдено, като правилно и законосъобразно.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.14 и 18 от
НПК, намира за установено следното:
Съставен е Акт за установяване на административно нарушение
/АУАН/ № 195 /09.10.2020год. съставен от К. П. К. на длъжност-Младши
експерт в отдел “Контрол на компонентите и факторите на околната среда”
2
към Дирекция“КПД“ при РИОСВ-Перник, срещу “ДИО Перник” ЕООД -
ЕИК **********/седалище:гр.Перник ул.”Владайско въстание” №1
представлявано от М.Н.П. и Г.Б./ за нарушение на чл.123в т.2 от „Закона
за опазване на околната среда”/ЗООС//чл.123в. Операторът на инсталацията е длъжен да: 1. информира
компетентния орган за всяка планирана промяна в естеството на производствената дейност, функционирането или разширението на
инсталацията, която може да доведе до последици за околната среда; 2. изпълнява условията в комплексното разрешително; 3.
изготвя и изпълнява съгласуван план за собствен мониторинг в съответствие с условията в комплексното разрешително; 4. информира
редовно контролиращия орган за резултатите от мониторинга и незабавно да го осведомява за всички инциденти или аварии със
значително отрицателно въздействие върху околната среда; 5. осигурява условия на представителите на контролиращия орган при
всички необходими проверки на инсталацията за вземането на проби и събирането на необходимата информация за изпълнението на
задълженията им по закона; 6. изготвя и предоставя на контролиращия орган годишен доклад за изпълнение на дейностите, за които е
предоставено комплексно разрешително./
Проверката е обективирана в Протокол за проверка № ПК-6/01.VІІ.2020г.
на РИОСВ- София и Протокол за вземане на проба/извадка от води №
1123/01.VІІ.2020г. и № 1124/01.VІІ.2020г. на ИАОС.
На посочената дата 09.ХІ.2020г. в присъствието на свидетел на
нарушението и представляващ нарушителя е връчен АУАН/ №
195/09.10.2020год.
Актът е предявен за запознаване и подписване. В същия ден лицето е
получило и екземпляр от АУАН.
В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН НЕ е постъпило ВЪЗРАЖЕНИЕ.
В последствие на 30.08.2017год., след проверка по реда на чл.52 ал.4 от
ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, АНО приел,
че са налице основанията по чл.53 вр. чл.83 ал.1 от ЗАНН и издал
Наказателно постановление № 77 /26.03.2021год . на Р.Б.П.-М. на
жалбоподателя “ДИО Перник” ЕООД - ЕИК ********** на основание чл.164
ал.1 от „Закона за опазване на околната среда”/ЗООС/ чл.164.(1) За неизпълнение на
изискванията по чл.123в и чл. 125 на оператора на инсталацията - юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена
санкция от 10 000 до 500 000 лв. (2) За неизпълнение на изискванията на чл.22а и представянето на невярна информация на оператора
на инсталацията - юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 5000 лв.(3) Оператор
на инсталации и съоръжения, извършващи дейности в обхвата на приложение № 4 без комплексно разрешително по чл.117, ал. 1 и 2,
се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция, в размер 50 000 лв.(4) Прилагането на ал. 3 не спира действията по чл. 158, т. 4
до издаване на комплексно разрешително./ за извършено нарушение на чл.123в т.2 от „Закона за
опазване на околната среда”/ЗООС/ му е наложил наказание “Имуществена
санкция” в размер на 10 000/десет хиляди/лева
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по
несъмнен начин, като взе предвид: “ДИО Перник” ЕООД - ЕИК **********,
3
Административно-наказателна преписка, съдържаща: АУАН/ №
195/09.10.2020год., Комплексно разрешително- /КР/ № 536-НО/2016г.,
актуализирано с Решение №536-Н0-И1-А1/2019г. – Издадено от
Изпълнителна агенция по околната среда /ЕАОС/, Протокол за проверка №
ПК-6/01.VІІ.2020г. на РИОСВ- София и Протокол за вземане на
проба/извадка от води № 1123/01.VІІ.2020г. и № 1124/01.VІІ.2020г. на
ИАОС, както и показанията на свидетеля: К. П. К. на длъжност-Младши
експерт в отдел “Контрол на компонентите и факторите на околната среда”
към Дирекция“КПД“ при РИОСВ-Перник и Л. С. Х..

Производството е от административно- наказателен характер, при
което е необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява
административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, същото извършено
ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежеста на доказване лежи върху административно
наказващия орган и следва да се има предвид, че съгласно чл.189 ал.2 от
ЗДвП, доказателствената сила на контатациите в акта са налице до доказване
на противното.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административнонаказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно
наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се
иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице
виновно извършено административно нарушение от определен вид, който по
силата на разпоредбата на чл.189 ал.2 от ЗДвП/конкретно касаещи ЗДвП/ е с
меродавна доказателствена сила до доказване на противното.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
4
обективни и субективни признаци на посочената,като нарушена норма от
съответния нормативен акт .
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като
нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН/”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа :1. собственото,
бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му; 2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на
нарушението; 4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5. законните разпоредби, които са
нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен
граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на
нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели
имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива,
и кому са поверени за пазене.”/ .
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е
необходимо да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от
ЗАНН/”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на
лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението; 3. датата на акта, въз основа на който се издава, и
името, длъжността и местослуженето на актосъставителя; 4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му
адрес, единен граждански номер; 5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при
които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени
виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого
следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/, и да бъде
издадено от компетентен орган.
Конкретно, относно наложената на дружеството санкция за вменено
нарушение по чл.123в т.2 от „Закона за опазване на околната среда”/ЗООС/
/чл.123в. Операторът на инсталацията е длъжен да: 1. информира компетентния орган за всяка планирана промяна в естеството на
производствената дейност, функционирането или разширението на инсталацията, която може да доведе до последици за околната
среда; 2. изпълнява условията в комплексното разрешително; 3. изготвя и изпълнява съгласуван план за собствен мониторинг в
съответствие с условията в комплексното разрешително;4. информира редовно контролиращия орган за резултатите от мониторинга и
незабавно да го осведомява за всички инциденти или аварии със значително отрицателно въздействие върху околната среда;5.
осигурява условия на представителите на контролиращия орган при всички необходими проверки на инсталацията за вземането на
проби и събирането на необходимата информация за изпълнението на задълженията им по закона;6. изготвя и предоставя на
контролиращия орган годишен доклад за изпълнение на дейностите, за които е предоставено комплексно разрешително./
Въпросната разпоредба,въвежда задължение на оператора на
инсталация да изпълнява условията на комплексното разрешително.
ДИО Перник” ЕООД - ЕИК ********** /седалище:гр.Перник
ул.”Владайско въстание” №1 представлявано от М.Н.П. и Г. Б./ към датата
на установяване на нарушението 01.VІІ.2020г. е притежавало качеството на
“оператор на инсталация” по см. на т.43б.”а” от Допълнителните разпоредби
на ЗООС.
5
ДИО Перник” ЕООД - ЕИК ********** /седалище:гр.Перник
ул.”Владайско въстание” №1 представлявано от М.Н.П. и Г. Б. / притежава
Комплексно разрешително- /КР/ № 536-НО/2016г., актуализирано с Решение
№536-Н0-И1-А1/2019г. – Издадено от Изпълнителна агенция по околната
среда /ЕАОС/,съгласно изискванията на чл.117 ал.1 ЗООС /чл.117.(1)Изграждането и
експлоатацията на нови и експлоатацията на действащи инсталации и съоръжения за категориите промишлени
дейности по приложение № 4 се разрешават след издаването на комплексно разрешително, съгласно
разпоредбите на тази глава./
В Условията посочени по горе Комплексно разрешително- /КР/ №
536-НО/2016г., актуализирано с Решение №536-Н0-И1-А1/2019г. – Издадено
от Изпълнителна агенция по околната среда /ЕАОС/са налице конкретни
императивни задължения,които е следвало да се изпълняват от
жалбоподателя и то по начин изискуем от същите и срок.
Съобразно установената фактическа обстановка в НП и АУАН от
правна страна, съдът намира, че са налице съществени процесуални
нарушения,поради което процесното НП, следва да бъде отменено.
Съгласно разпоредбите на чл.42 т.3 от ЗАНН /”чл.42.Актът за установяване на
административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му; 2.
датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението; 4. описание на нарушението и обстоятелствата,
при които е било извършено; 5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта
на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен
граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и
точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените
материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/ и чл.57 ал.1 т.5от
ЗАНН/”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на
лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението; 3. датата на акта, въз основа на който се издава, и
името, длъжността и местослуженето на актосъставителя; 4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му
адрес, единен граждански номер; 5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при
които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени
виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого
следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/, процесните
актове следва да съдържат в обстоятелствената си част подробни данни
относно кога,как и по какъв начин е извършено съответното изпълнително
деяние в частност нарушени процесните условия/за което е налице и практика в тази
насока на ПАС-КНАД № 78/2021г.-Решение № 85/13.V.2021г./, което в настоящия случай не е
налице,с което се накърнява правото на защита на жалбоподателя.
На следващо място, видно от посочената дата извършване на деянието /
на 01.VІІ.2020г. при проведен емисионен контрол върху състоянието на заустваните отпадъчни
води,формирани от дейността на „Депо за опасни и НЕопасни индустриални отпадъци“ е установено,че “ДИО
Перник” ЕООД - ЕИК ********** ,като оператор на „Депо за опасни и НЕопасни индустриални отпадъци“, НЕ е
6
изпълнило Условия от Комплексно разрешително- /КР/ № 536-НО/2016г., актуализирано с Решение №536-Н0-И1-
А1/2019г. – Издадено от Изпълнителна агенция по околната среда /ЕАОС/, както следва:
* Условие № 10.1.2.1.1- ДА зауства смесен поток отпадъчни води: инфилтрат/от депото/,след пречистване в
локално пречиствателна станция за отпадъчни води /ЛПСОВ/ и производствени отпадъчни води/от измиване на
гумите на колите /след пречистване в ЛПСОВ в канализацията на „Стомана Индъстри“АД единствено при
спазване на индивидуалните емисионни ограничения/ЕОО/ посочени в Таблица 10.1.2.1 от КР:
* Условие № 10.3.1.1- ДА зауства смесен поток отпадъчни води/повърхностни води-от околните прилежащи
терени и от площадката на депото и дренажни води от площадката на депото/ през открит бетонов канал в река
„Струма“ единствено при спазване на ИЕО посочени в Таблица 10.3.1.2 от КР./ и датата на съставяне
на АУАН/ № 195 /09.10.2020год. връчен на 09.10.2020год. за което в
процесното НП изрично е уточнено,че е налице грешка относно месеца,като
следва да се има в предвид дата 09.11.2020год. като меродавна и окончателна.
Разликата от 1/един/месец е съществена и допълнително внася несигорност и
допълнително объркване.
Точното установяване и означаване на този реквизит е от
съществено значение тъй като предопределя решаването на редица въпроси с
правно значение–относно приложимия закон, спазването на сроковете по
чл.34 от ЗАНН/чл.34.(1)Не се образува административнонаказателно производство, а образуваното се
прекратява, когато: а) нарушителят е починал;б) нарушителят е изпаднал в постоянно разстройство на съзнанието;
в) това е предвидено в закон или указ. Не се образува административнонаказателно производство, ако не е
съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е
изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, екологични и валутни нарушения, както и по
Изборния кодекс, Закона за политическите партии, Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Закона за пазарите на
финансови инструменти, Закона за дружествата със специална инвестиционна цел и дружествaта за секюритизация, Закона за
прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, Регламент (ЕС) № 596/2014 на Европейския парламент
и на Съвета от 16 април 2014г. относно пазарната злоупотреба (Регламент относно пазарната злоупотреба) и за отмяна на Директива
2003/6/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и директиви 2003/124/ЕО, 2003/125/ЕО и 2004/72/ЕО на Комисията (OB, L 173/1 от
12 юни 2014 г.), Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, част
втора, част втора "а" и част трета от Кодекса за социално осигуряване, Кодекса за застраховането и на нормативните актове по
прилагането им и по Закона за регистър БУЛСТАТ - две години. (2) За нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната,
финансово-стопанската и отчетната дейност по чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, както и за нарушение
на нормативен акт, уреждащ хазартната дейност и мерките срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма, както и за
нарушение на Закона за енергетиката, Закона за енергията от възобновяеми източници и подзаконовите нормативни актове по
прилагането им, на Регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. относно интегритета и
прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (OB, L 326/1 от 8 декември 2011г.), както и за нарушение на Закона за
независимия финансов одит, Закона за платежните услуги и платежните системи, не се образува административнонаказателно
производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на шест месеца от откриване на нарушителя или
ако са изтекли повече от пет години от извършване на нарушението. В тези случаи предвидените срокове в ал. 1 не се прилагат.
(3)Образуваното административнонаказателно производство се прекратява, ако не е издадено наказателно постановление в
шестмесечен срок от съставянето на акта./ Анотирана съдебна практика , а и относно упражняване
правото на защита, което винаги се осъществява спрямо конкретен момент-
датата на нарушението.
В настоящия случай е налице колизия от една страна на между
посочената дата /09.10.2020год./ на съставяне на АУАН /която не се поддържа
7
от АНО посочвайки дата 09.11.2020год. като меродавна, а от друга страна
„меродавната дата 09.11.2020год.“ според АНО, е извън обсега и сроковете на
разпоредбата на чл.34 от ЗАНН /чл.34.(1)Не се образува административнонаказателно
производство, а образуваното се прекратява, когато: а) нарушителят е починал;б) нарушителят е изпаднал в
постоянно разстройство на съзнанието; в) това е предвидено в закон или указ. Не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение
на три месеца от откриване на нарушителя………………./,отнесена към датата на
извършване и установяване на нарушението и извършителя на
същото/01.VІІ.2020г./, което отново е съществено процесуално нарушение
предвид преклузивния срок определен от законодателя в разпоредбата на
чл.34 от ЗАНН.
Констатираните нарушения на процесуалните правила при образуване
на производството са съществени, неотстраними са и сериозно ограничават
правото на защита на нарушителя, поради което обуславят отмяна на
наказателното постановление като незаконосъобразно.
По тази причина НЕ е необходимо разглеждане и обсъждане доводите
на страните по съществото на спора, както и останалите възражения в
жалбата за незаконосъобразност от процесуална страна .
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
счита,че така издаденото НП следва да бъде отменено, поради по горе
изтъкнатите съображения в който смисъл
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 77 / 26.03.2021 год . на Р. Б.
П. - М. на длъжност Директор на Дирекция „Контролна и превантивна
дейност“ Упълномощена да изпълнява правомощията на Директор на
Регионална Инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - София, с което
на жалбоподателя “ДИО Перник” ЕООД - ЕИК ********** на основание
чл.164 ал.1 от „Закона за опазване на околната среда”/ЗООС/ за извършено
нарушение на чл.123в т.2 от „Закона за опазване на околната среда”/ЗООС/ е
наложено наказание “Имуществена санкция” в размер на 10 000/десет
хиляди/лева.
8
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс- Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
9