Решение по дело №206/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 януари 2021 г. (в сила от 8 януари 2021 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20207190700206
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 144                                         08.01.2021 год.                                  Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на двадесет и първи декември две хиляди и двадесета  година,  в  състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря  Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 206 по описа за 2020, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК) във  вр. с чл.172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата.

Образувано е по жалба  на К. Х. М. с ЕГН ********** от с. К., област Р., срещу  Заповед за прилагане на принудителна административна мярка  с  № 20-1075-000755 от 26.10.2020 год. на Началник група към ОДМВР Разград, сектор „Пътна полиция”, с която на основание чл. 171, т.2А, б. „а” от ЗДвП му е наложена принудителна административна мярка „Прекратяване на регистрацията на ППС” за 6 месеца. В жалбата се твърди, че заповедта е неправилна като постановена при липса на фактически и правни основания за налагане на ПАМ, т.е. в противоречие с материалния закон. Оспорващият излага доводи, че: 1. Не е знаел, че свидетелството за управление на МПС на Н. З. А., на когото предоставил да управлява личният си автомобил, е било отнето със заповед за прилагане на ПАМ № 284/08.02.2008 год.  на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП; 2. Дори това да е така то Н. А. притежава и е управлявал лекият му автомобил с валидно свидетелство за управление на МПС, издадено от Република Турция, което е валидно на територията на Република България на основание чл. 161, т. 1 от ЗДвП, както и че Н. А. е с двойно гражданство /българско и турско/ и на основание чл. 162, ал. 1 от ЗДвП може да управлява с  издаденото в Република Турция  СУМПС в тримесечен срок от влизането си в Република България, което той е сторил на 14.10.2020 год. От съда се иска да отмени оспорената заповед.

Ответната по жалбата страна  - началник група към ОДМВР Разград ,  сектор „Пътна полиция” не се явява, не изпраща представител и не заявява становище по жалбата

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност приема за установено от фактическа страна следното:

На 23.10.2020 год. служител на сектор „Пътна полиция” при ОДМВР Разград, съставил срещу Н. З. А. с ЕГН **********, живущ ***** акт за установяване на административно нарушение серия GA бл. № 293433 за това, че на 23.10.2020 год. в 16:10 часа в гр. Разград по ул. „Странджа”, до спирка „Родопи”, по посока ул. „Дунав” управлява лек. автомобил „Мерцедес Ц180” с регистрационен № ********, собственост на К. М. с ЕГН **********, след като свидетелството му за управление на МПС е отнето по реда на чл. 171, т. 4 от ЗДвП. В акта е посочено, че е представено свидетелство за управление на МПС № 365935,  невалидно за територията на Република България на основание чл. 17, ал. 15 от Наредба № I-157 от 2002 год. Деянието е квалифицирано като нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП.

Въз основа на така съставения АУАН на 26.10.2020 год. началникът на група към ОДМВР Разград, сектор „Пътна полиция” е издал оспорената заповед. Като фактически основания за издаването ѝ е посочил, че на 23.10.2020 год. в 16:10 часа в гр. Разград по ул. „Странджа”, до спирка „Родопи”, по посока ул. „Дунав”, оспорващият К. М. като собственик допуска управлението на  собствения си лек автомобил „Мерцедес Ц180” с регистрационен № ******** от лишения по административен ред със заповед за прилагане на ПАМ № 284/08.02.2008 год. Н. З. А. с ЕГН **********, като същият не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. На основание чл. 17, ал. 15 от Наредба № I-157 от 2002 год. СУМПС № ********* е невалидно на територията на Република България. Към момента на проверката водачът управлявал със СУМПС – турски образец. На последния е съставен АУАН серия GA № 293433 от 23.10.2020 г. От приложената към административната преписка справка от информационната база данни на МВР за водачите на МПС е видно, че срещу Н. З. А. с ЕГН ********** на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е издадена заповед за налагане на ПАМ № 284 от 08.02.2008 год. на ОДМВР – Разград  РУ Исперих. Посочено е също, че СУМПС № **********, издадено на 17.11.2000 год.  е със статус „отнето”. Оспорената заповед е връчена на К. М. на 27.10.2020 год.,  а жалбата срещу нея е депозирана на 30.10.2020 год.

С оглед на така установените по делото факти и след цялостна проверка по реда на чл.168 от АПК, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата, като подадена от надлежна страна – адресат,  срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, съгласно разпоредбата на чл. 172, ал. 5 от ЗДвП и в срока по чл.149 ал. 1 от АПК, е процесуално допустима.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и приложените по делото Заповед № 330з-2544 от 18.09.2018 год. на директора на ОДМВР Разград  и Заповед № 8121з-1524 от 09.12.2016 год. на Министъра на вътрешните работи.

Същата е  в писмена форма, съгласно чл. 59, ал. 1 от АПК и е мотивирана, съгласно изискването на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. В нея са изложени конкретни фактическите основания, въз основа на които е наложена принудителната административна мярка. Фактически основания за издаване на оспорената заповед се съдържат и в АУАН серия GA № 293433 от 23.10.2020 г., въз основа на който е издадена.  Неоснователно е твърдението на оспорващия, че липсват мотиви защо представеното от водача Н. А. СУМПС – турски образец не е валидно на територията на Република България. Както в АУАН, така и в НП е посочено, че то не е валидно на основание чл. 17, ал. 15 от Наредба № I-157 от 2002 год. Посочен е и обосноваващия прилагането на тази разпоредба факт, че българското му СУПМС е отнето заради неизпълнение на задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Доколкото  административният орган е наложил ПАМ за минимално предвидения в закона срок, то не е необходимо излагане на мотиви в тази насока.

При издаването  на заповедта  не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, а и такива не се твърдят от оспорващия.

По отношение на материалната законосъобразност  на заповедта съдът намира следното:  Съгласно разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. „а” от ЗДвП прекратява се регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

Следователно адресат на този вид ПАМ е собственикът на управляваното превозно средство както когато той лично управлява автомобила, така и когато автомобилът му е управляван от лице при наличие на горните обстоятелства. При тази нормативна уредба законът изисква от административния орган само да установи управлението на МПС в някоя от посочените хипотези и неговия собственик.

Съгласно чл. 171, ал. 1, т. 4 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4  от същия закон се изземва.

Според чл. 157, ал. 4 от ЗДвП водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи, а според ал. 5  след като е върнало свидетелството си за управление, има право отново да бъде допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато свидетелството

В случая е безспорно установено, че оспорващият К. М. е собственик на лек автомобил „Мерцедес Ц180” с регистрационен № ******** и че на 23.10.2020 год. в 16:10 часа в гр. Разград по ул. „Странджа”, до спирка „Родопи” този автомобил е бил управляван от Н. З. А. с ЕГН **********, на когото той го е предоставил. Безспорно е установено също така, че Н. А. е притежавал българско свидетелство за правоуправление,  което е отнето по реда на чл. 171, т. 4 от ЗДвП със заповед за налагане на ПАМ № 284 от 08.02.2008 год. на ОДМВР – Разград  РУ Исперих. Съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП, АУАН има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното, т. е. той е част от административната преписка по издаване на заповедта за налагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства на административния акт по смисъла на чл. 59, т. 4, предл. 1 от АПК.  АУАН серия GA бланков № 293433 от 23.10.2020 г. е подписан без възражения и доказателствената му сила не е оборена в настоящото производство. По делото няма данни, а и оспорващият не твърди, че Н. А. се е възползвал от правото си по чл. 157, ал. 5 от ЗДвП и е придобил отново  право да управлява МПС и притежава валидно българско свидетелство за правоуправление от съответната категория.

Оспорващият твърди, че по време на проверката водачът на процесния автомобил Н. А. е представил на контролните органи свидетелство за управление на МПС № 365935, издадено от Република Турция на 25.12.2019 год., което  е валидно за територията на Република България, като се позовава на чл. 161, т. 1 от ЗДвП във вр. с чл. 41 § 2 от  Конвенцията за пътното движение.

Съдът не споделя това твърдение. На първо място това СУМПС е невалидно на основание чл. 17, ал. 15 от Наредба № I-157 от 2002 год. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина /ДВ бр. 97/2020 г./, според която не се признава за валидно и не се подменя с българско чуждестранно национално свидетелство за управление на МПС на лице, което е притежавало българско свидетелство за управление на МПС, но е изгубило правоспособност в съответствие с чл. 157, ал. 4 ЗДвП поради отнемане на всички контролни точки и чието свидетелство е отнето или обявено за отнемане.  За управлявалия процесния автомобил Н. А. е налице именно тази хипотеза, съгласно изложените фактически обстоятелства.

Оспорващият неправилно се позовава на чл. 161, т. 1 от ЗДвП, съгласно който свидетелство за управление на моторно превозно средство, издадено в друга държава, е валидно на територията на Република България за категорията, за която е издадено, ако държавата, в която е издадено, е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията.

Вярно е, че Република Турция се е присъединила към  Конвенцията за движението по пътищата на 22.01.2013 год. и тя е влязла в сила за нея след изтичане на едногодишния срок по чл. 47, §2 от Конвенцията. България също е ратифицирала тази конвенция, а представеното от Н. А.  СУМПС е издадено от Република Турция на 25.12.2019 год., т.е. след влизане в сила на конвенцията за Турция. Това СУМПС обаче не отговаря на изискванията на Приложение № 6 към Конвенцията. Видно от представеното от оспорващия като доказателство заверено копие на СУМПС  № 365935, издадено от Република Турция на 25.12.2019 год. на него не е написано на френски език "Permis de conduire". На следващо място указанията в т. 4 от приложение № 6 не са номерирани в задължителния ред от 1 до 11.  Изцяло липсват данните по ред 5 и ред  9  от указанията  по т. 4 на Приложение № 6, а именно „орган, издал свидетелството” и „подпис и/или печат от органа, издал свидетелството” След като представеното СУМПС, издадено в РТурция не отговаря на Приложение № 6, то не е валидно за територията на Република България на основание чл. 161, т. 1 от ЗДвП и не може да бъде признато на основание чл. 42,  § 2, б. „б” от Конвенцията. Не е необходимо да се обсъждат останалите хипотези на чл. 161 от ЗДвП, тъй  като те очевидно не са налице, а и не се твърдят от оспорващия.

Съдът намира за неоснователно и твърдението на М., че заповедта е незаконосъобразна, тъй като той не е знаел, че българското СУМПС на водача Н. А. е било отнето със заповед за прилагане на ПАМ  на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП. Приложимата правна уредба не обвързва мярката с установяване на вина на собственика, поради което без правно значение е обстоятелството дали жалбоподателят лично е предоставил управлението на собственото си МПС, дали това е направено от друго лице и дали той е знаел за това. Законът допуска засягане на правата му с оглед постигане на целта, регламентирана в чл. 1, ал. 2, както и в чл. 171 от ЗДвП - опазването на живота и здравето на участниците в движението по пътищата, както и преустановяването на административните нарушения.

По изложените съображения съдът намира оспорената заповед за съответстваща на материалния закон.

Оспорената заповед е и в съответствие с целта на закона. Съгласно разпоредбата на чл. 23 от ЗАНН случаите, когато могат да се прилагат принудителни административни мерки, техният вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ. Разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. „а” от ЗДвП е императивна. При наличието на предвидените в нея предпоставки административният орган е длъжен да наложи посочената в нея ПАМ. Той действа в условията на обвързана компетентност. Нормата не  предвижда различни мерки, от които органът да избира най-благоприятната, с която се постига целта на закона. След като административният орган при издаване на оспорената заповед е приложил единствената предвидена в закона възможност и е приложил правилно материалния закон, то не е налице и нарушение на принципа за съразмерност, провъзгласен  в чл. 6  от АПК.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената заповед е валиден административен акт и не са налице основанията, посочени в чл. 146 от АПК, изискващи неговата отмяна, поради което оспорването, като неоснователно, следва да се отхвърли.

Мотивиран така, съдът на основание чл. 172, ал. 2 от АПК

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на К. Х. М. с ЕГН ********* от с. К., област Р.,ул. „*******” № **, срещу  Заповед за прилагане на принудителна административна мярка  по чл. 171, т.2А, б. „а” от ЗДвП с  № 20-1075-000755 от 26.10.2020 год. на Началник група към Областна дирекция на МВР Разград, сектор „Пътна полиция”

Решението не подлежи на обжалване.

 

Съдия:/п/