Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр.
Добрич, 09.07.2018г..
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият
районен съд, пети съдебен състав, наказателна колегия, в публично съдебно
заседание на пети юни две хиляди и осемнадесета година, в състав:
Председател : Минка Кирчева
При
участието на секретаря Парашкева Христова, разгледа докладваното от Съдията
н.а.х.д. № 158 по описа на Добричкия районен съд за 2018г. и за да се
произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл.59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от В.Г.А.,
ЕГН: **********, в качеството си на представляващ „..................срещу Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство / ЕФ / Серия К № 1785070, издаден от ОД на МВР Д., с който на жалбоподателя,
за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с
чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание „ глоба „ в размер на 400 лв.
С жалбата се иска отмяна на електронния
фиш, като незаконосъобразен.
В проведеното на основание чл.
61, ал. 2 от ЗАНН съдебно заседание, жалбоподателят, неустановен на посочения в
жалбата адрес, не се явява, не се представлява и не изразява становище по
жалбата.
Въззиваемата страна, редовно призована
не се представлява, като в писмено становище изразява мнение за
законосъобразност на издадения ЕФ.
Добричкият районен съд, като
разгледа жалбата и събраните доказателства, намира за установено следното:
Тъй като не са представени
доказателства за връчване на ЕФ от въззиваемата страна, съдът приема, че жалбата
е допустима, като депозирана в законоустановения 14 - дневен срок и от лице,
което има правен интерес. Видно е от представените справки по делото на л.
11-13 от делото, че жалбоподателят не е бил установен на посочения адрес за
връчване на ЕФ.
Независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания
административнонаказателен акт, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при
което констатира следното:
На
14.09.2017г. търговско предприятие с фирма „..........., с ЕИК: .............е
било собственик на МПС „ Пежо Боксер „ с рег. № В 05 39 НК, което на същата
дата се е движило в гр................. В 14.10ч., до Туристическа спалня „..............,
автомобилът бил управляван със скорост 84км/ч., когато бил заснет с мобилна
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип ТFR1-М №
537, клип № 14947.
На
12.01.2018г. бил направен опит за връчване на ЕФ / л. 11 /, с който на
жалбоподателя за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл.
189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП било наложено административно
наказание „ глоба „ в размер на 400лв., но същият не бил открит на седалището
на юридическото лице, собственик на МПС.
На 23.01.2018г., жалбаподателят
депозирал жалба срещу процесния ЕФ в Сектор „ ПП „ при ОДМВР гр. Д..
В хода на съдебното дирене по
безспорен начин се установи, че мобилната система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение тип TFR1 – M 537 е технически изправна и
направените с нея измервания към дата 14.09.2017г. са в съответствие със Закона
за измерванията / л. 4 /.
Описаната фактическа обстановка
се установява от ЕФ, Серия К № 1785070 на ОД на МВР
гр. Д., с копие от клип № 14947, радар № 537, карта на част от републиканската
пътна мрежа, отразяваща местоизвършване на процесното нарушение в гр. Д.,
Справка от ПП КАТ В. за собственост на процесния автомобил, заверени за вярност
копия от Протокол за използване на автоматизираното техническо средство и
Протокол за извършена проверка на мобилна система за видеоконтрол „TFR1 – M”.
При така установеното от
фактическа страна, съдът намира от правна страна следното: Съгласно разпоредбата
на § 6, т. 63 ДР на ЗДвП "Електронен фиш" е
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или
системи.
Законодателят е предвидил
възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно
постановление и с "електронен фиш" като по този начин се гарантира
бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията. Съгласно чл.189
ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се
издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение.
С измененията на ЗДвП,
публикувани в ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в
Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването
на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.
В разпоредбата на чл. 189 ал.4 от ЗДвП беше добавен терминът
"автоматизирано" техническо средство, а съгласно § 6 т. 65 от ДР на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са
уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен
орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени
на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган,
който поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган
не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а
само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява
поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.
В съответствие с разпоредбата на
чл.189 ал.8 от ЗДвП, АНО е изпратил на съда цялата преписка с информация за
участъка от пътя, на който се извършва контрол на скоростта с автоматизирано
техническо средство, с описание на мястото и географските координати,
действащото ограничение на скоростта по чл. 21 от ЗДвП, посоката на движение на
автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид
и данни за извършена метрологична проверка.
В случая нарушението е установено
от мобилна система за видеоконтрол "TFR1-M 537, надлежно калибрована, при
която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от
система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата
е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за
наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този
участък. Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта
отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и
заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса
при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по
тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като
операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.
При така възприетата и изложена фактическа обстановка от процесуална страна
съдът констатира, че не са налице нарушения на процесуалните правила, които да
водят до опорочаване на административнонаказателното производство.
По отношение на визираното
нарушение и приложимия материален закон съдът установи следното:
Жалбоподателят, като законен
представител на ЮЛ - собственик на процесния лек автомобил е санкциониран за извършено
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като при разрешена скорост 50км/ч., автомобилът
е управляван със скорост 84км/ч. / наказуеми 81км/ч /, за което нарушение на
основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП му е наложено
административно наказание „ глоба „ в размер на 400лв.
В.А. е годен субект на вмененото
му нарушение, като законен представител на ЮЛ, собственик на процесния
автомобил, който в 14 дневен срок от получаване на ЕФ не е попълнил Декларация по
чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП императивно регламентира, че при избиране скоростта
на движение в населено място е забранено да се превишава 50км/ч. По безспорен
начин се установи от приобщените по делото доказателства, кредитирани от съда,
като обективни и непротиворечиви, че процесният автомобил се е движил в населено
място със скорост 81км/ч., т.е. с 31 км/ч над допустимата скорост. Действително
системата за видеоконтрол № TFR1-M допуска грешка при измерване на скоростта плюс/минус
3км. до 100 км/ч, отчетена при издаване на ЕФ, независимо от което деянието си
остава наказуемо по чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, който предвижда налагане на
административно наказание „ глоба „ в размер на 400лв. при превишаване на
разрешената скорост в населено място от 31 до 40 км/ч. На жалбоподателя е
наложено именно наказание „ глоба „ в законоустановения размер, поради което и
не подлежи на преразглеждане от съда.
По изложените съображения
настоящата инстанция счита, че описаното деяние осъществява, както от
субективна, така и обективна страна, състав на административно нарушение по
ЗДвП, за което жалбоподателят основателно и законосъобразно е бил санкциониран.
Съдът приема възраженията в
жалбата за неоснователни по следните съображения:
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП /
действаща към 14.09.2017г. / електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й
заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи. Всички тези реквизити се съдържат в конкретния електронен
фиш, поради което доводите на жалбоподателя за пороци в тази насока са
неоснователни.
Така мотивиран, съдът намира, че
жалбата е неоснователна и издаденият електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство следва да се потвърди,
като законосъобразен, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА ЕФ
Серия К № 1785070, издаден от ОД на МВР Д., с който на В.Г.А., ЕГН: **********,
в качеството на представляващ „..........., за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е
наложено административно наказание „ глоба „
в размер на 400 лв.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд
гр. Д. в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Председател:
/
М. Кирчева /