Разпореждане по дело №2809/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 декември 2023 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20237180702809
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

№ 7825

 

гр. Пловдив, 19.12.2023 г.

 

Мариана Шотева – Председател на Административен съд – Пловдив, като разгледа докладваното ч. адм. дело № 2809/2023 г. по описа на Административен съд - Пловдив, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 306 във връзка с чл. 304 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по молба на С.Х.Г., ЕГН ********** с посочен адрес за призоваване ***, чрез пълномощник адв. Е.Х., с която се търси ангажиране административнонаказателна отговорност на заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ за неизпълнение на влязло в сила съдебно решение № 1268/30.06.2022 г., постановено по адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав, оставено в сила с Решение № 2864/20.03.2023 г., постановено по адм. дело № 7403/2022 г. по описа на ВАС, Пето отделение.

Твърди се, че с посоченото съдебно решение, съдът е отменил Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. с изх. № 02-160-6500/15551 от 05.08.2021 г. на заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ в частта, с която е отказано подпомагане за кампания 2019 г. по СЕПП в размер на 76 436,86 лева (100 % отказано подпомагане) и е наложена допълнителна санкция по СЕПП на основание чл. 19а от Регламент 640/2014 г. в размер на 24 248,56 лева и е постановено връщане на преписката на заместник изпълнителен директор на ДФЗ за ново произнасяне по подаденото заявление в частта по СЕПП при спазване на указанията, дадени в мотивите на решението, като е определен на основание чл. 174 от АПК едномесечен срок за издаване на административния акт, считано от влизане в сила на решението. Към момента на депозиране на сезиращата молба се посочва, че не са предприети никакви действия от страна на административния орган, въпреки, че решението е влязло в законна сила на 20.03.2023 г. На следващо място се посочва, че на 09.08.2023 г. е подадено искане до ДФЗ за произнасяне в съответствие с диспозитива на решението, но действие от страна на административния орган не е предприето, в т.ч. на жалбоподателя не са изплатени и присъдените разноски по делото. В тази връзка се търси налагане на наказание на заместник изпълнителен директор на ДФЗ. Претендират се сторените разноски.

В съответствие с изискването на разпоредбата на чл. 306, ал. 3 от АПК с Разпореждане № 7169/20.11.2023 г. на ***в качеството й на заместник изпълнителен директор на ДФЗ е предоставена възможност в 14-дневен срок да даде писмени обяснения и да посочи доказателства по молбата на Г., вкл. да посочи как е изпълнено към момента съдебно решение № 1268/30.06.2022 г., постановено по адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав, оставено в сила с Решение № 2864/20.03.2023 г., постановено по адм. дело № 7403/2022 г. по описа на ВАС, Пето отделение, като за целта е изпратен препис от сезиращата молба.

В указания срок от ***- заместник изпълнителен директор на ДФЗ са постъпили писмени обяснения, в които се сочи, че от страна на ДФЗ са предприети всички необходими действия по отношение на влязло в сила Решение № 1268/30.06.2022 г., постановено по адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд - Пловдив, оставено в сила с Решение № 2864/20.03.2023 г., постановено по адм. дело № 7403/2022 г. по описа на ВАС, с което е отменено Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г., като оперативната дирекция е издала нов акт при съобразяване с мотивите на съдебните решения. Моли да се вземе предвид, че при издаване на повторни административни актове, е необходимо техническо време, поради голямата натовареност и големия брой кандидати и съдебни производства, тъй като материята, обхващаща уведомителните писма за оторизация, е твърде обемна, сложна и многообразна и се налага индивидуално ръчно изготвяне на въпросните административни актове и ни най-малко не се цели да се накърняват правата на кандидатите. В тази връзка се моли да не бъде уважавана молбата на С.Г. и да се прекрати производството.

Към преписката са приложени: копия на Решение № 1268/30.06.2022 г., постановено по адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд - Пловдив, Решение № 2864/20.03.2023 г., постановено по адм. дело № 7403/2022 г. по описа на ВАС и Изпълнителен лист от 23.03.2023 г., представени със сезиращата молба; Уведомително писмо с изх. № 02-160-6500/15551#9 от 07.12.2023 г., адресирано до С.Х.Г., приложено към писменото обяснение на ***; адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав, ведно с приложеното към него адм. дело № 7403/2022 г. по описа на ВАС, Пето отделение, изискани служебно.

След преглед на приложеното адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав, се установява, че същото е било образувано по жалба на С.Х.Г., ЕГН **********, с УРН 413942, чрез адв. ***, с адрес за призоваване: гр. ***срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 (УП) с изх. № 02-160-6500/15551 от 05.08.2021 г., на заместник изпълнителен директор на ДФЗ, като с молба от 20.01.2022 г. и с молба от 21.02.2022 г., жалбоподателят е уточнил, че обжалва УП само в частта, с която е отказано подпомагане за кампания 2019 г. по СЕПП (100 % отказано подпомагане), както и в частта на допълнителната санкция, наложена на основание чл. 19а от Регламент 640/2014 г. по СЕПП.

С Решение № 1268/30.06.2022 г. съдът е отменил Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 с изх. № 02-160-6500/15551 от 05.08.2021 г., на заместник изпълнителен директор на ДФЗ в частта, с която е отказано подпомагане за кампания 2019 г. по СЕПП в размер на 76 436,86 лева (100 % отказано подпомагане) и е наложена допълнителната санкция по СЕПП на основание чл. 19а от Регламент 640/2014г. в размер на 24 248,56 лева, върнал е преписката на заместник изпълнителния директор на ДФЗ за ново произнасяне по подаденото заявление в частта по СЕПП при спазване на указанията, дадени в мотивите на решението и е определил на основание чл. 174 от АПК едномесечен срок за издаване на административния акт, считано от влизане в сила на решението. Със същото решение е осъден Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на С.Х.Г., ЕГН **********, с УРН 413942 сумата в размер 3 710 лева (три хиляди седемстотин и десет) разноски по делото.

По жалба на заместник изпълнителен директор на ДФЗ е било образувано адм. дело № 7403/2023 г. по описа на ВАС, Пето отделение, приключило с окончателно Решение № 2864/20.03.2023 г., с което е оставено в сила решение № 1268 от 30.06.2022 г., постановено по адм. дело № 2770/2021 г. от Административен съд – Пловдив и е осъден ДФЗ да заплати на С.Х.Г. сумата в размер на 1 600 лева, представляваща разноски по делото.

Или, Решение № 1268/30.06.2022 г., постановено по адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав, е влязло в законна сила на 20.03.2023 г.

Делото е върнато в Административен съд – Пловдив на 22.03.2023 г. и с писмо изх. 1166/23.03.2023 г. заверен препис от влязлото в сила решение е изпратен на заместник изпълнителен директор на ДФЗ за сведение и изпълнение, като няма данни кога писмото е стигнало до своя адресат. Независимо от гореизложеното, от твърденията на молителя, които не са оспорени, се установява, че на 09.08.2023 г. органът е бил уведомен за влязлото в сила съдебно решение и произтичащите от него задължения.

При така установеното от фактическа страна се формират следните правни изводи.

Съгласно разпоредбата на чл. 304, ал. 1 от АПК, длъжностно лице, което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба от 200 до 2 000 лева. За да се приложи обаче цитираната по-горе разпоредба, следва да е налице задължение за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не е изпълнено. Разпоредбата вменява реализиране на административнонаказателна отговорност спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт. Следователно, необходимо е неизпълнението да е в резултат на виновно поведение на длъжностното лице и да е налице влязъл в сила съдебен акт. За да бъде сторено това, следва да са налице трите кумулативни предпоставки на чл. 304, ал. 1 от АПК, а именно: 1) влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административния орган; 2) изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на задължения административен орган, с оглед узнаване на задължението, което следва да изпълни и 3) неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния орган – адресат на дължимото поведение.

В случая са налице кумулативните предпоставки на цитирания текст от АПК спрямо длъжностното лице – ***- заместник изпълнителен директор на ДФЗ, поради следното.

С постановеното съдебно решение № 1268/30.06.2022 г., по адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав, оставено в сила с Решение № 2864/20.03.2023 г., постановено по адм. дело № 7403/2022 г. по описа на ВАС, Пето отделение, е възникнало пряко задължение за ***в качеството й на заместник изпълнителен директор на ДФЗ да се произнесе по заявлението в частта по СЕПП, подадено от Г., съобразно указанията по прилагане на закона, дадени със съдебното решение в определения едномесечен срок.

Както вече се посочи и по-горе, съдебното решение е влязло в законна сила на 20.03.2023 г., съответно заверен препис от същото е изпратен с писмо от 23.03.2023 г.  и най-сетне, на 09.08.2023 г. заместник изпълнителен директор на ДФЗ е бил сезиран с нарочно искане от Г. за произнасяне, съобразно влязлото в сила съдебно решение, т.е. бил е наясно със задълженията, произтичащи от влязлото в сила съдебно решение, а именно да се произнесе по подаденото от С.Х.Г. заявление за кампания 2019. В определения му от съда едномесечен срок, считано от датата на влизане на съдебното решение, няма данни да са били предприети каквито и да било действия по изпълнението на съдебното решение. Такива не са предприети и след изпращането на заверен препис от влязлото в сила решение за сведение и изпълнение с писмо от 23.03.2023 г., а така също и след нарочно отправеното искане в тази насока на 09.08.2023 г. Впрочем, няма и произнасяне до получаване на препис от молбата с искане за ангажиране на отговорност по чл. 304 от АПК – 28.11.2023 г. Действително, административният орган е изпълнил решението на съда, но това е станало едва на 07.12.2023 г., след като е бил сезиран от съда за образуваното производство по чл. 304 от АПК.

Неоснователно е възражението, изложено в писмените обяснения на ***- заместник изпълнителен директор на ДФЗ, че при издаване на повторни административни актове, е необходимо техническо време, поради голямата натовареност и големия брой кандидати и съдебни производства, както и че материята, обхващаща уведомителни писма за оторизация, е твърде обемна, сложна и многообразна и се налага индивидуално ръчно изготвяне на въпросните административни актове, доколкото от една страна в случая се касае за определен от съда срок, който е включен и в диспозитива на съдебното решение, поради което и е задължителен за изпълнение, а от друга - в случаи като твърдяните (когато поради една или друга причина се налага удължаване на срока за произнасяне), административният орган в съответствие с разпоредбата на чл. 57, ал. 8 от АПК незабавно уведомява заявителя за удължаването на срока. По делото обаче нито се твърди, нито се представят доказателства административният орган да е извършвал каквито и да било проверки, в т.ч. да е възникнала нужда от удължаване на срока за произнасяне, същият да е бил удължен, а още по-малко заявителят да е бил уведомен за това. Друг е въпросът, че очевидно определеният от съда едномесечен срок е бил напълно достатъчен за произнасяне по подаденото заявление, щом като, считано от 28.11.2023 г. (когато органът е бил сезиран за образуваното производство по чл. 304 от АПК) до 07.12.2023 г. (когато е бил издаден новият административен акт), са му били необходими седем работни дни за издаване на нов акт.

От всичко, изложено до тук, се следва извод, че в определения с влязлото в сила съдебно решение № 1268/30.06.2022 г., по адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав, едномесечен срок, заместник изпълнителният директор на ДФЗ не е изпълнил съдебния акт, задължаващ го да се произнесе по подаденото от Г. заявление за подпомагане за кампания 2019.

За пълнота на изложеното е необходимо да посочи, че действията на заместник изпълнителния директор на ДФЗ и постановените последващи негови актове, представляват отделна административна дейност, която на самостоятелно основание подлежи на съдебен контрол, а не се явява вече последица от изпълнението или неизпълнението на съдебното решение на съда, за да се преценява неговото поведение за евентуалното му неизпълнение. Или иначе казано, дали така издаденото Уведомително писмо с изх. № 02-160-6500/15551#9 от 07.12.2023 г., адресирано до С.Х.Г., от заместник изпълнителния директор на ДФЗ, е съобразено с мотивите на съдебното решение, може и следва да се разреши при проверката на неговата законосъобразност по установения за това ред, т.е. с обжалването му пред съда, ако Г. е недоволен и има правен интерес да го оспори. Към настоящия момент обаче, няма данни това да е било сторено. В настоящото (административнонаказателно по характер) производство, няма как да се преценява дали така издаденият административен акт съответства, т.е. изпълнява точно влязлото в сила съдебно решение.

Предвид всичко изложено, намирам, че са налице съставомерните елементи на нарушението по чл. 304, ал. 1 от АПК, а именно: налице е влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административен орган - ново произнасяне по подаденото от С.Г. заявление за подпомагане за кампания 2019; изпратен е заверен препис от влезлия в сила съдебен акт и в определения в съдебното решение едномесечен срок, не са предприети от органа действия, с оглед изпълнение указанията на съда.

Ето защо, искането се явява основателно и на основание чл. 304, ал. 1 от АПК следва да се наложи на ***- заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ глоба в минималния предвиден от нормата размер - 200 лева, с оглед липсата на отегчаващи обстоятелства и наличието на произнасяне с акт на органа от 07.12.2023 г.

В това производство не е уредена възможност за присъждане на разноски, поради което искането за присъждане на такива, е неоснователно.

Ето защо и на основание чл. 306, ал. 2 във връзка с чл. 304, ал. 1 от АПК,

 

Р А З П О Р Е Ж Д А М :

 

НАЛАГАМ на ***- заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ глоба в размер на 200 (двеста) лева за неизпълнение на влязлото в сила съдебно решение № 1268/30.06.2022 г., постановено по адм. дело № 2770/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХV състав.

ОСТАВЯМ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на С.Х.Г. за присъждане на извършените разноски.

ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се връчи на С.Х.Г. и на ***- заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“.

Разпореждането подлежи на обжалване пред тричленен състав на Административен съд – Пловдив в 7 – дневен срок от връчването му на наказаното лице.

 

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: