Р Е Ш
Е Н И Е
№ 716 /27.05.2022 година, град
Бургас
Административен съд - Бургас,
на пети май две хиляди двадесет и втора година, в открито заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христо Христов
ЧЛЕНОВЕ: Веселин Енчев
Нели Стоянова
секретар Илияна Георгиева
прокурор Дарин Христов
разгледа докладваното от съдия Енчев КНАХ дело №
523/2022 година
Производството по чл. 63в от ЗАНН във връзка с глава дванадесета от АПК.
Образувано е по касационна
жалба, подадена от К.М.Я. с ЕГН ********** ***, чрез адвокат П.Д.Д. - БАК
против решение № 8/14.02.2022 година по н.а.х.д. № 258/2021 година на Районен
съд – Карнобат (РС), с което е потвърдено наказателно постановление №
Б-20/26.08.2021 година на началника на РДНСК - Бургас (НП).
С НП, за нарушение по чл. 144
ал. 1 т. 2 от ЗУТ във връзка с § 1 т. 9 б.“ф“ от Допълнителните разпоредби (ДР)
на Закона за здравето (ЗЗ), на основание чл. 232 ал. 1 т. 2 предложение второ
от ЗУТ, на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
1000 (хиляда) лева.
Касаторът оспорва решението
като неправилно. Твърди, че РС е тълкувал превратно приложимото право защото
материалните норми на чл. 144 ал. 1 т. 9 от ЗУТ и § 1 т. 9 б. „ф“ от ДР на ЗЗ,
с които е квалифицирано нарушението, не визират конкретно правило за поведение,
а описват какви документи е следвало да бъдат представени. Поддържа, че в
случая е приложима разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
Иска отмяна на решението и
отмяна на НП.
Ответникът по касацията – чрез
процесуален представител – оспорва касационната жалба. Претендира присъждане на
разноски – юрисконсултско възнаграждение.
Прокурорът пледира
основателност на жалбата.
Касационната жалба е
процесуално допустима – подадена е в срок и от надлежна страна.
С НП К.Я. е санкциониран като
длъжностно лице – главен архитект на община Сунгурларе – за това, че на
20.04.2021 година в град Сунгурларе, община Сунгурларе, е съгласувал и одобрил
инвестиционни проекти за строеж: „Модернизиране и разширение на радиорелейната
мрежа на ДП „РВД“ към обект РРВ „Върбица“ в сграда с идентификатор
65111.51.50.2, разположена в ПИ с идентификатор 65111.51.50 по КККР на землище
село Садово, община Сунгурларе, област Бургас“, без да е представено положително
становище на органите на държавен здравен контрол за инвестиционните проекти,
за обекти по Закона за храните и обекти с обществено предназначение по смисъла
на § 1 т. 9 от ДР на ЗЗ, което е задължително условие, съгласно чл. 144 ал. 1
т. 9 от ЗУТ.
РС е приел, че в
административнонаказателното производство не са допуснати съществени
процесуални нарушения, както и че са налице обективните признаци от състава на
нарушението, описано в НП. Изложени са аргументи и за неприложимостта на чл. 28
от ЗАНН.
Решението е правилно.
Съгласно разпоредбата на чл.
144 ал. 1 т. 9 от ЗУТ инвестиционните проекти се съгласуват и одобряват след
писмено заявление на възложителя и след представяне на данни за положително
становище на органите на държавния здравен контрол за инвестиционни проекти за
обекти по Закона за храните и обекти с обществено предназначение по смисъла на
§ 1, т. 9 от допълнителните разпоредби на Закона за здравето.
В § 1 т. 9 от ДР на ЗЗ са
изброени обектите с обществено предназначение като в б. „ф“ са посочени обекти
с излъчващи съоръжения, които са част от електронна съобщителна мрежа, като:
базови и радиорелейни станции, радио- и телевизионни
предаватели и ретранслатори, радиолокаторни и навигационни станции и други.
Съгласно чл. 232 ал. 1 т. 2 от ЗУТ наказва се с глоба от 1000
до 5000 лв., ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно
лице, което съгласува, одобри или издаде строителни книжа в нарушение на този
закон, на актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по
проектирането и строителството, както и на действащите устройствени планове.
От
административнонаказателната преписка се установява, че в конкретния случай К.Я.,
изпълнявайки функциите си на длъжностно лице – архитект на община Сунгурларе - на
20.04.2021 година е съгласувал и одобрил инвестиционни проекти проекти за
строеж: „Модернизиране и разширение на радиорелейната мрежа на ДП „РВД“ към
обект РРВ „Върбица“ в сграда с идентификатор 65111.51.50.2, разположена в ПИ с
идентификатор 65111.51.50 по КККР на землище село Садово, община Сунгурларе,
област Бургас“, без да е представено положително становище на органите на
държавен здравен контрол за инвестиционните проекти, за обекти по Закона за
храните и обекти с обществено предназначение по смисъла на § 1 т. 9 от ДР на
ЗЗ.
Наличието на
положително становище на органите на държавния здравен контрол за инвестиционни
проекти за обекти с обществено предназначение по смисъла на § 1, т. 9 от
допълнителните разпоредби на Закона за здравето, каквито, безспорно, съгласно
б. „ф“ на § 1 т. 9 от ДР на ЗЗ са радиорелейните станции, е необходима
предпоставка, на основание чл. 144 ал. 1 т. 9 от ЗУТ, за да бъдат съгласувани и
одобрени инвестиционните проекти.
Неоснователно
е възражението на касатора, че разпоредбата на чл. 144 ал. 1 т. 9 от ЗУТ не
съдържа правило за поведение. Именно в тази разпоредба са посочени необходите
предпоставки, за да бъдат съгласувани и одобрени инвестиционните проекти, които
в настоящият случай са съгласувани и одобрени от главния архитект на община
Сунгурларе, без наличието на една от посочените предпоставки - без да е
представено положително становище на органите на държавен здравен контрол за
инвестиционните проекти, за обекти с обществено предназначение по смисъла на §
1 т. 9 от ДР на ЗЗ.
Правилно е
приложена и санкционната разпоредба, доколкото в случая съгласуването и
одобряването на инвестиционните проекти е напревено от длъжностно лице –
главния архитект на община Сунгурларе, а и инвестиционните проекти попадат сред докумените, определени като
строителни книжа, съгласно даденото определение в § 5 т. 36 от ДР на ЗУТ.
РС
законосъобразно е отхвърлил искането на касатора за приложение на разпоредбата
на чл. 28 от ЗАНН. Деянието не се отличава по нищо от типичното нарушение от
същия вид, за да се приеме, че в конкретния случай обществената му опасност е
значително по – малка. Предвид характера на охраняваните обществени отношения и
свързания с тях разрешителен режим, обуславящ по – висока степен на юридическа
защита, необходимо е стриктно спазване на правилата, регламентиращи тези
отношения, както и на вмененото с тях законоустановено поведение.
Като е
потвърдил НП, РС е постановил законосъобразен съдебен акт, който следва да се
остави в сила.
Мотивиран от
изложеното, съдът
Р Е Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА
решение № 8/14.02.2022 година по н.а.х.д. № 258/2021 година на Районен съд –
Карнобат.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: