Решение по дело №307/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 май 2022 г. (в сила от 4 юни 2022 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20217090700307
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

     Р Е Ш Е Н И Е  34

Габрово, 04.05.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО ……..  в открито съдебно заседание на  двадесет и първи април през две хиляди двадесет и втора година,  в състав : 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ

      

при секретаря ЕЛКА СТАНЧЕВА и в присъствието на прокурор ………… като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ  Адм. дело№ 307 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145- 178 от АПК.

Образувано е по жалба от “********“ЕООД гр. Габрово, представляван от управител М.Р.В. с която е оспорено Решение от 25.11.2021г. за отказ за финансиране по проектно предложение №VII58- 28 в рамките на Програма „Визуални изкуства“, сесия 2021г., на Управителния съвет на национален фонд „Култура“ с председател Министърът на културата на Република България.

В жалбата се твърди, че оспореното Решение е незаконосъобразно, фактологично необосновано, лишено от правна логика и погрешно. Според жалбоподателя допуснатата явна фактическа грешка в проектното предложение била посочена от Дружеството с молба за преразглеждане към НФ“Култура“ съобразно чл. 20/1/, т. 2 от Правила за организацията на работата на НФ“Култура“ по обявяване на конкурси за предоставяне на средства по фонда. В следствие на така подаденото заявление от Дружеството бил получен емейл, чрез който мотивацията за отказ била разширена със становището че „праграмата разполага с недостатъчно средства, поради което са подкрепени единствено изрядните проекти.“

Видно от посочените в таблицата към проекта стойности били спазени изискванията за разходи за реклама, които според жалбоподателя възлизали на стойност 10% от стойността на проекта, а не както било посочено 1%. В приложените документи се установявало, че кандидатът отговарял на всички условия за допустимост, кандидатстване, срокове, технически изисквания и необходими документи. В този смисъл били изпълнени всички критерии за оценка на проектните предложения посочени в т. 8 от Условията за кандидатстване. Напротив, в останалите представени от други участници проекти били налице редица нередности, като при това част от тези проекти били приети за изрядни и предложени за финансиране.

Посоченото в оспорения административен акт оснавание за отказ за финансиране не кореспондирало с фактическата обстановка и представлявало явна фактическа грешка, което правело оспореното решение необосновано.

Заявява се искане за отмяна на оспореното Решение от 25.11.2021г. за отказ за финансиране по проектно предложение №VII58- 28 в рамките на Програма „Визуални изкуства“, сесия 2021г., на Управителния съвет на национален фонд „Култура“ с председател Министърът на културата на Република България, като същото да бъде върнато за ново разглеждане ведно със законовите последици вкл. присъждане на разноски.    

         В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се явява лично, като заявява и в представено писмено Становище, че поддържа подадената жалба по същество и заявеното искане за отмяна на оспореното Решение.

         Ответната по жалбата странаУправителния съвет на национален фонд „Култура“, редовно призован не се представлява. 

          От съвкупната преценка на събраните по делото доказателства и след като обсъди доводите на страните, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

          Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е основателна.    Със Заповед № З-301-35/01.10.2021г. на изпълнителния директор на НФК, е обявен конкурс по програма "Визуални изкуства". Със същата заповед е назначена определената с решение на УС на НФК експертна комисия по  чл. 7 от Наредба № Н-5 от 27.06.2007г. за условията и реда за провеждане на конкурси за предоставяне на средства от Национален фонд "Култура".

Приети са условия за кандидатстване, приложени в преписката от настоящото производство, в които са описани регламентът за кандидатстване, последяващите процеси и процедурата по отчитане.

Дружеството- жалбоподател е депозирало в определения от условията за кандидатстване срок, проект с наименование "Дизайн на показ" с №VII58-28.

Експертната комисия, упражнявайки правомощията си по чл. 8, ал. 1 от Наредбата е разгледала и оценила постъпилите проекти. Конкретно проекта на жалбоподателя не е одобрен за финансиране, като отрицателното становище е мотивирано по следния начин:

- проектът отговаря частично на целите и приоритети на програмата

- проектът включва издаването на каталог за интериорен дизайн, с акцент върху новите технически възможности за визуализация на проектите и тенденциите на съвременния интериорен дизайн, разпространение на каталога и дискусия с ученици от специализирани паралелки в Област Габрово

- разходите за реклама и разпространение кандидатурата са едва 1%

С обжалваното решение УС на НФК е приел предложението на експертната комисия, проектът на жалбоподателя да не бъде финансиран.

Съгласно чл. 24, ал. 2 и ал. 3 от Закона за закрила и развитие на културата /ЗЗРК/ Национален фонд "Култура" е юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на културата и подпомага развитие на културата, като набира, управлява и разходва средства, предназначени за провеждане на националната политика в областта на културата. Правомощията които Фонда притежава по силата на чл. 31 от същия закон, свързани с набирането и разходването на средства имат изцяло административен характер. Фонда като носител на административни правомощия попада в легалната дефиниция, съдържаща се в § 1, т. 1 от ДР на АПК. В случая, след проведена процедура за разпределяне на бюджетни средства, УС на НФК като овластен със закон за това орган с изрично волеизявление е приел, че проектът на жалбоподателя не следва да бъде финасиран. Отказът, непосредствено засягащ законен интерес на сдружението – да получи публични средства, несъмнено представлява индивидуален административен акт и като такъв подлежи на съдебен контрол. Изложеното по- горе налага извод, че Жалбата е допустима.

Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК изисква всяко властническо волеизявление да бъде мотивирано посредстом излагане на фактическите и правни основания за издаването му. Това изискване важи с още по голяма степен, когато административният акт е неблагоприятен за заявителя. По приложението на тази разпоредба, практиката на ВАС на РБ е непоколебима - задължението за мотивиране, което е в тежест на административния орган при упражняване на властническите му правомощия е изпълнено тогава когато позволява ясно и недвусмислено разкриване на причините, поради които е достигнал до крайния извод, в случая - че проекта не следва да бъде подпомаган. Експертната комисия е следвало да обоснове защо приема, че проектът отговаря частично на целите и приоритети на програмата. Отчетено е, че отразените разходи за реклама и разпространение кандидатурата, които са посочени като едва 1% представлява техническа грешка.

Това е необходимо както за да се позволи на кандидатстващия субект да защити правата си при възможно най-добрите условия и да реши, разполагайки с цялата необходима информация, дали има смисъл да обжалва, но така и за да позволи на решаващия съд да упражни контрол за законосъобразност на атакувания пред него административен акт.

Така описаното задължение за пълно и ясно мотивиране, в настоящия случай не е изпълнено са посочени крайните изводи на експертната комисия, но не са посочени причини и подробни съображения, които са довели до тези изводи.

Относно твърдението на комисията, че разходите за реклама са едва 1% правилно е отчетено че това представлява техническа грешка, като видно от останалите посочени параметри от заявителя, то разходите за реклама следва да са в размер на 10 %, каквото е и изискаването на проведената процедура.

 Членовете на експертната комисия имат пълните права да извършват справки и сравнения дали представените оферти отразяват действителните стойности и при този анализ се установява допуснатата техническа грешка от заявителя досежно посочените разходи за реклама.

В случая, постановявайки процесното решение е нарушен принципа на равенство, прокламиран с нормата на чл. 8, ал. 2 от АПК, според който при еднакви условия сходните случаи се третират еднакво. Видно от списъка с резултати е че при сходни заключения, експертната комисия е одобрила проекти на други кандидати и не е одобрила проекта на жалбоподателя.

В подобен смисъл са решенията отнасящи се и за редица други кандидатстващи проекти.

Установява се, че при постановявяне на оспорения административен акт липсват мотиви, не е спазена формата на акта, което ограничава правото на защита на дружеството заявител и е основание за отмяната му като незаконосъобразен.

Изложеното налага извода, че като е отказал одобряването на проекта на дружеството- жалбоподател Управителният съвет на Национален фонд "Култура" е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен, а преписката върната за ново произнасяне при съобразяване с изложените мотиви.

При този изход на делото, а именно отмяна на оспореното решение основателно се явява искането на пр. представител на Дружеството жалбоподател за присъждане на направените по делото разноски. Такива в случая представлават заплатената ДТ в размер на 50 лева и следва да бъдат възстановени на Дружеството от Национален фонд "Култура" с председател министърът на културата.  

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2, предл. "второ" от Административнопроцесуалния кодекс Административен съд – Габрово

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение от 25.11.2021г. на Управителния съвет на Национален фонд "Култура" в частта му, с която проектът на **********"ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. ******, ул. *********“№**не е одобрен за финансиране.

ВРЪЩА преписката на Управителния съвет на Национален фонд "Култура" за ново произнасяне, при съобразяване с мотивите, на настоящото решение.

ОСЪЖДА Национален фонд "Култура" с адрес гр. София, ж. к. "Изток", ул. Лъчезар Станчев № 7, да заплати на*********“ЕООД ЕИК ********** сума в размевр на 50 лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от уведомяването на страните чрез Административен съд – Габрово до Върховен административен съд на Република България.

Препис от настоящото да се изпрати на страните.

 

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: