Решение по дело №37/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 131
Дата: 8 юли 2020 г. (в сила от 25 юли 2020 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20207120700037
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ … … ...

 

град Кърджали, 08.07.2020 год.

 

В      И  М  Е  Т  О      Н  А      Н  А  Р  О  Д  А

 

Кърджалийският административен съд, ...…….............. в публично заседание ………..…… 

на десети юни  ……..……..…......…..…………………………..……………………..……………….......….….…

през 2020/две хиляди и двадесета/ година, в състав:

 

                                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:    АНГЕЛ  МОМЧИЛОВ

                                                                                                     ЧЛЕНОВЕ:    ВИКТОР  АТАНАСОВ

                                                                                                                              МАРИЯ  БОЖКОВА

                                                                       

при секретаря ……………………………………………………….… Павлина Петрова, ……….…....…........

и при участието на ……….….... прокурор Росица Георгиева от Окръжна прокуратура – Кърджали,   

като разгледа докладваното от .......................................... съдията Виктор Атанасов ................. 

административно дело ….. №37 ….... по описа за ............. 2020 година .....................................

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл.191, във вр. с чл.185, ал.2 и следв. от АПК и чл.45, ал.4 от ЗМСМА.

Делото е образувано по повод постъпила в Административен съд - Кърджали Заповед №РД-09-20 от 15.01.2020 год., издадена от областния управител на област Кърджали, в която е посочено, че на основание чл.32, ал.1 от Закона за администрацията, във връзка с чл.45, ал.4 от ЗМСМА, се оспорват като незаконосъобразни „Промените в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел”, приети с Решение №24 от Протокол №3 от проведено заседание на Общински съвет - Джебел на 19.12.2019 година.

В заповедта са изложени пространни мотиви, като се твърди, че при приемането от Общински съвет – Джебел на проекта за промяна на тази местна наредба са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, а именно такива на чл.26, ал.4 и ал.5 и чл.28, ал.1 от ЗНА, както и че не можело да се направи извод, дали е спазена разпоредбата и на чл.27, ал.5, във вр. с чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА. В края на мотивите отново е изведен извод, че „промените в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел”, приети с Решение №24 от Протокол №3 от проведено заседание на Общински съвет Джебел на 19.12.2019 год., са незаконосъобразни, като приети при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и за същите е налице отменителното основание по чл.146, т.3 от АПК. С оглед изложеното в заповедта на областния управител на област Кърджали, може да се изведе, че със същата се иска от съда отмяна на приетите с Решение №24 от Протокол №3 от проведено заседание на Общински съвет - Джебел на 19.12.2019 год. „Промени в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел”.

Редовно призован за съдебното заседание, оспорващият - областният управител на област Кърджали, се представлява от упълномощен процесуален представител – юрк.А. Ф., която поддържа изцяло оспорването, направено със Заповед №РД-09-20 от 15.01.2020 год., издадена от областния управител на област Кърджали, касаещо приетите изменения и допълнения в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел”, приети с Решение №24 от Протокол №3 от проведено заседание на Общински съвет - Джебел на 19.12.2019 год., по изложените в нея мотиви и съображения. Сочи, че приемането на тези промени следва да бъде извършено при спазване на установените правила от ЗНА в Глава ІІІ, които разпоредби са императивни. Моли съда, като вземе предвид изложените мотиви в заповедта на областния управител, да отмени промените в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, приети с Решение №24 от Протокол №3 от 19.12.2019 год. от проведено заседание на Общински съвет - Джебел. Моли също, да бъдат присъдени в полза на Областна администрация – Кърджали направените разноски по делото, представляващи заплатена такса, в размер на 20 лева, за обнародване на оспорването в ДВ, за което представя и списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът по оспорването – Общински съвет – Джебел, редовно призован за съдебното заседание, се представлява от редовно упълномощен процесуален представител – адв.М. С. от АК – ***, който оспорва заповедта и я намира за неоснователна. Счита, че решението на Общински съвет - Джебел, с което са приети промените в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, е законосъобразно и не страда от пороци, които да водят до неговата отмяна. Намира, че същото е постановено в съответствие с изискванията на закона и практиката на ВАС, като сочи, че своевременното съобщаване на проекта и мотивите за изработването му цели да осигури реализиране на предоставената от закона възможност за изразяване на мнения и становища на заинтересованите лица в предоставения от законодателя срок. Сочи също, че разпоредбата на чл.26 от ЗНА следва да бъде тълкувана в съответствие с разпоредбата на чл.77 от АПК, задължаваща компетентния орган да издаде нормативен акт, след като обсъди проекта, заедно с представените становища, предложения и възражения и че в този смисъл е решението на ВАС по адм.дело №4588 от 2018 год., като видно от събраните по делото доказателства, това изискване е спазено, а що се касае до оспорването на приетата Наредба е видно, че разпоредбата на чл.26 се тълкува в превратен смисъл. Сочи, че проектът за изменение и допълнение на Наредбата е публикуван на сайта на общината и е проведено обществено обсъждане и че видно от доказателствата по делото, няма постъпили становища, мнения и други предложения и съответно промените са приети в този вид, в който са публикувани на сайта на общината. В този смисъл цитира решение на Конституционния съд: „Действащо законодателство, регулиращо нормотворческия процес в държавата, не въвежда изисквания за мотивирана обосновка на всяка отделна разпоредба, съдържаща се в съответния проект, какъвто подход е и практически немислим”. За улеснение на съда представя съдебна практика, касаеща идентични казуси. Предвид изложеното, моли съда да отхвърли оспорването, обективирано в заповедта на областния управител на област Кърджали. Не се претендират деловодни разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали предлага да бъде уважено направеното оспорване от областния управител със Заповед №РД-09-20 от 15.01.2020 год., в която е заявявено, че приетите изменения на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, са незаконосъобразни, за което са изложени мотиви в няколко посоки. Сочи, че е налице разлика в отразения вот в Протокол №3, в който са отразени решенията на Общински съвет - Джебел, както и в самото решение, което е посочено под №24 и че не е спазен нито минималния, нито максимално изискуемия срок за обществено обсъждане, преди внасяне на промените в Наредбата в общинския съвет, видно от писмените доказателства, за датите, на които е сторено това. Сочи също, че не публикувани и мотиви от доклад и оценка за въздействието на това предложение за изменение на тази Наредба. Намира, че правилно областният управител е констатирал, че е налице незаконосъобразност на публикуваната промяна в процесната Наредба, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което предлага съдът да уважи оспорването.

Административен съд – Кърджали, като прецени заявените в заповедта на областния управител на област Кърджали доводи и съображения и въз основа на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

По преписката е представена и приета като доказателство Докладна записка от кмета на община Джебел, с Изх.№*** от *** год. на община Джебел, до Общински съвет – Джебел, регистрирана с Вх.№*** от *** год./л.21-л.24/, относно изменение и допълнение/наименовано в докладната записка „актуализация”/ на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, като в същата е посочено, че „На основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА, чл.9 от ЗМДТ и чл.4 и чл.15 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, е необходимо да се направи актуализация в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел”, като за целта е предложено да се приеме и проекто-решение, за изменение и допълнение редица разпоредби на същата Наредба, подробно посочени в докладната записка, като в края на същата е посочено, че промените в наредбата влизат в сила от 01.01.2020 година.

Представена е и разпечатка от официалната интернет страница на община Джебел/***//л.25, л.59/, видно от която, на 18.11.2019 год. в раздел „Новини” е публикувано съобщение, че в секция „Обявления и документи” е публикуван Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, както и е представена разпечатка от тази секция „Обявления и документи” от официалната интернет страница на община Джебел/л.26/, от която е видно, че Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел е публикуван с пореден №11 в тази секция, с опция за изтегляне и разпечатване.

Предложението на кмета на община Джебел с Изх.№*** от *** год. на община Джебел и с Вх.№*** от *** год. на Общински съвет – Джебел, относно „Актуализация на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел” е било разгледано и обсъдено, като т.4 от дневния ред, на заседание на Постоянната комисия по бюджет, финанси, икономика и транспорт при Общински съвет – Джебел, проведено на 18.12.2019 год., на което са присъствали всички членове на комисията, видно от приложения по преписката протокол от същата дата от заседанието на тази ПК и присъствения списък към него/л.53-л.56/. След обсъждане  ПК е приела положително становище, а именно - да се приеме от Общински съвет – Джебел предложението на кмета на община Джебел с Вх.№*** от *** год. на Общински съвет – Джебел, относно „Актуализация на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел”, като е изготвено и писмено становище с това съдържание, до Общински съвет – Джебел, подписано от председателя на ПК по бюджет, финанси, икономика и транспорт при Общински съвет – Джебел/л.52/.

Видно от приложената покана с Изх.№*** от *** год. на Общински съвет – Джебел, за свикване на трето редовно заседание на Общински съвет – Джебел на датата 19.12.2019 год./л.57-л.58/, тази докладна записка /предложение/ на кмета на община Джебел е била включена като т.6 от проекто-дневния ред на заседанието.

Така, на 19.12.2019 год. е било проведено заседание на Общински съвет – Джебел, като видно от приложения по преписката и приет като доказателство пълен заверен препис от Протокол №3 от 19.12.2019 год. от това заседание/л.70-л.115/, в същия е вписано, че на това заседание са присъствали всички 29/двадесет и девет/ общински съветници, от общо избраните 29, т.е. при численост на Общински съвет – Джебел от 29/двадесет и девет/ общински съветници. Докладната записка на кмета на община Джебел за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел е била разгледана и обсъдена като т.6 от дневния ред на заседанието, като след проведено поименно гласуване е било прието Решение №24 от 19.12.2019 год./л.48-л.51, л.88-л.92/, с което, на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА, във връзка с чл.9 от ЗМДТ и предложението на кмета на община Джебел с Вх.№*** от *** год., Общински съвет – Джебел е приел предложеното изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел. Според отразеното поименно гласуване в протокола, в гласуването са участвали всички присъстващи 29 общински съветници, от които „ЗА” са гласували 23/двадесет и трима/, „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” са гласували 6, като „ПРОТИВ” не е гласувал никой.

С приетото Решение №24 от 19.12.2019 год. на Общински съвет – Джебел са приети, респ. направени, следните изменения и допълнения на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел:

Към чл.25, ал.1 от раздел II „Такси за ползване на пазари, тържища, тротоари, площади, улични платна, панаири и терени с друго предназначение” се създават нови т.9 и т.10:

-т.9 „3а ползване на постоянни паркоместа за леки автомобили се заплаща месечна такса за един автомобил - 20.00 лв. платимо до 10-то число на текущия месец”.

- т.10 „3а временно ползване на имоти общинска собственост се заплащат такси, както следва:

- т.10.1. 3а ползване на зала в читалище „Хр.Смирненски” град Джебел - 50.00 лв. до три часа на ден и по 10.00 лв. на всеки следващ час, а в други зали по читалищата - 50%.

- т.10.2. 3а ползване на киносалона в читалище „Хр.Смирненски” град Джебел - 80.00 лв. до четири часа на ден и по 10.00 лв. на всеки следващ час, а в други киносалони - 50%.

- т.10.3. За ползване на голямата зала на общински съвет -100 лева за един ден, но не повече от 8 часа.

- т.10.4. 3а ползване на общински билборд се заплаща наем от 100 лева на месец;

В Чл.30 текстът „Таксите по този раздел се събират от дирекция „ФСДАО” се заменя с текста „Таксите по този раздел се събират от отдел „МДТ”.

В чл.36 от раздел IV „Такси за технически услуги” се правят следните изменения: било:

1. за издаване на скица за недвижим имот - 15.00 лв.;

2. за издаване на скица за недвижим имот с указан начин на застрояване - 20.00 лв.;

3. за презаверяване на скици, от издаването на които са изтекли 6 месеца - 5.00 лв.;

4. за издаване на удостоверения за факти и обстоятелства по териториалното и селищното устройство - 10.00 лв.

5. за заверяване на преписи от документи и на копия от планове и документацията към тях - 10.00 лв.

6. разрешение за поставяне на рекламни и информационни елементи - 10.00 лв./м2;

7. за издаване на разрешение за нов строеж; основен ремонт, реконструкция и преустройство на съществуващи сгради и помещения в тях и строежите по чл.147 ал.1 от ЗУТ - 2 на хиляда от строителната стойност на обект.

8. за издаване на удостоверения за ползване на обект:

            8.1. за строителни обекти IV категория - 250.00 лв.

            8.2. за строителни обекти V категория -150.00 лв.

            8.3. за строителни обекти VI категория - 100.00 лв.

            9. за съгласуване и одобряване на ПУП-ове - 50.00 лв.

            10. за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти - 150.00 лв.;

            става:

            Чл.36 Размерът на таксите за технически услуги се определя, както следва:

            1. За издаване на скица за недвижим имот - формат А4:

            - за физически лица - 20.00 лв.

            - за юридически лица - 30.00 лв.

            1.1. За всеки следващ формат допълнително:

            - за физически лица - 10.00 лв.

            - за юридически лица - 15.00 лв.

2. За издаване на скица за недвижим имот с указан начин на застрояване - формат А4:

- за физически лица - 30.00 лв.

- за юридически лица - 45.00лв.

          2.1. За всеки следващ формат допълнително:

- за физически лица - 10.00 лв.

- за юридически лица - 15.00 лв.

3. За презаверяване на скици, от издаването на които са изтекли 6 месеца:

- за физически лица – 10 лв.

- за юридически лица - 15.00 лв.

4. За издаване на удостоверения за факти и обстоятелства по териториалното и селищното устройство:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 30.00 лв.

          4.1. Издаване на удостоверение за търпимост:

- за физически лица - 50.00 лв.

- за юридически лица - 75.00 лв.

5. 3а заверяване на преписи от документи:

- за физически лица -10.00 лв.

- за юридически лица - 15.00 лв.;

5.1. За заверяване копия от планове и документацията към тях:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 30.00 лв.

6. Разрешение за поставяне на рекламни, информационни елементи:

- за физически лица - 15.00 лв2.

 - за юридически лица - 22.50 лв2. 

6.1. Разрешение за поставяне на временни съоръжения за търговия - маси, павилионни кабини и други:

- за физически лица - 50.00 лв.

- за юридически лица - 75.00 лв.

7. За издаване на разрешение за строеж; основен ремонт, реконструкция и преустройство на съществуващи сгради и помещения в тях и строежите по чл.147, ал.1 от ЗУТ 0.5 лв2, но не по-малко от 30.00 лв.

7.1. Издаване на допълнение към разрешението за строеж - 100.00 лв.

7.2. При промяна по време на строителство без СМР - 100.00 лв.

7.3. При промяна по време на строителство със СМР – 0.5 лв2, но не по-малко от 30.00 лв.

7.4. Линейни обекти със СМР – 0.2 лв/мл., но не по-малко от 30.00 лв.

7.5. Издаване на разрешение за строеж без одобряване инвестиционен проект - 50.00 лв.

7.6. Базови станции на мобилни оператори - 1000.00лв.

7.7. За комплексни проекти таксата се заплаща с 30 на сто увеличение спрямо дължимата.

8. За издаване на удостоверения за ползване на обект:

8.1. За строителни обекти IV категория:

- със застроена площ до 1000 м2 – 400 лв.

- със застроена площ от 1001 до 5000 м2 - 800.00 лв.

8.2. За строителни обекти V категория - 250.00 лв.

8.3. За строителни обекти VI категория - 150.00 лв.

9. За съгласуване и одобряване на ПУП-ове (за 1 имот):

- за физически лица - 50.00 лв.

- за юридически лица - 75.00 лв.

9.1. За всеки следващ имот:

- за физически лица - 30.00 лв.

- за юридически лица - 45.00 лв.

10. За съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти:

10.1. Проекти на жилищни сгради включително пристройки, надстройки и сградни отклонения - 0.75 лв2.

10.2. Проекти на сгради със смесено предназначение, нежилищни сгради - 1.50 лв2 .   

10.3. Линейни обекти - 0.30 лв/мл.

10.4. Базови станции, интернет оператори и проекти за преустройство и ремонт - 400.00 лв.

10.5. Съгласуване на идейни проекти - 50% от съответните суми по ал.10.1 и ал.10.2.

10.6. За комплексни проекти таксата се заплаща с 30 на сто увеличение спрямо дължимата.

11. Заверяване на технически паспорт:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 35.00 лв.

12. Заверка на протокол за определяне на строителна линия и ниво на строеж и откриване на строителна площадка:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 35.00 лв.

13. Издаване   на   констативни   протоколи   и   удостоверение   за   степен   на завършеност на строежи:

- за физически лица - 20.00 лв/бр.

- за юридически лица - 35.00 лв/бр.

14. Издаване на заповед за изготвяне на ПУП по чл.150 за комплексен проект:

- за физически лица - 70.00 лв.

- за юридически лица - 105.00 лв.

15. Разглеждане и съгласуване на помощни планове за 1 имот - 50.00 лв.

15.1. За над 1 имот - 100.00 лв.

16. За заверяване на геодезическо заснемане:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 30.00 лв.

17. За заверяване на заявление - декларация за извършване на обстоятелствена проверка:

- за физически лица - 50.00 лв.

- за юридически лица - 75.00 лв.;

В чл.38, ал1, т.3, текстът „за издаване на удостоверение, че не е съставен акт за раждане или акт за смърт - 5.00 лв.”, се заменя с текста „за издаване на удостоверение за липса на съставен акт за раждане или акт за смърт - 5.00 лв.”.

В чл.38, ал.1, т.20 от раздел V „Такси за административни услуги” се правят следните изменения: било:

20. за сключване на граждански брак:

а/ с провеждане на ритуал в залата на общинска администрация, както следва:

- в работни дни - 30.00 лв.

- в почивни дни - 50.00 лв.

- в празнични дни - 60.00 лв.

става:

20. За сключване на граждански брак:

а/ с провеждане на ритуал в залата на общинска администрация, както следва:

- в работни дни - 40.00 лв.

- в почивни дни - 80.00 лв.

- в празнични дни - 100.00 лв.

В Чл.39 текстът „пет дни” се заменя с текста „1 ден”.

В Чл.40, ал.1, текстът „Услугите по чл.38, от т.1 до т.14 могат да бъдат изпълнени и като:

- бързи услуги - до 3 работни дни с 50% увеличена такса.

- експресни услуги - в рамките на 1 работен ден - т.е. до 8 часа със 100% увеличена такса”.

се заменя с текста:

„Услугите по чл.36, ако не е установено друго в друг нормативен акт, могат да бъдат изпълнени и като:

- бързи услуги - до 3 работни дни с 50% увеличена такса.

- експресни услуги - в рамките на 1 работен ден - т.е. до 8 часа с 100% увеличена такса”.

Със съпроводително писмо с Изх.№*** от *** год. на Общински съвет – Джебел/л.11/, на Областна администрация – Кърджали е бил изпратен Протокол №3 от заседанието на Общински съвет – Джебел, проведено на 19.12.2019 год., както и решенията към протокола, като съпроводителното писмо, ведно с приложените към него материали, е получено в Областна администрация – Кърджали на 02.01.2020 год., регистрирано в деловодството й с Вх.№***/*** год. С писмо Изх.№*** от *** год. на областния управител на област Кърджали/л.10/, от председателя на Общински съвет – Джебел е била изискана допълнителна информация относно извършеното поименно гласуване от общинските съветници на три от решенията – Решения №№23, 24 и 25 от Протокол №3 от заседанието на Общински съвет – Джебел, проведено на 19.12.2019 год., като писмото е било изпратено на електронната поща на председателя на Общински съвет – Джебел, видно от приложената разпечатка от електронната поща на Областна администрация – Кърджали/л.9/. В отговор на това писмо, от председателя на Общински съвет – Джебел е било изпратено на електронната поща на Областна администрация – Кърджали писмо-отговор, с Изх.№*** от *** год. на Общински съвет – Джебел/л.8/, с Вх.№*** от *** год./л.7/, в което, на областния управител на област Кърджали е разяснено, че в Общински съвет – Джебел всички решения се подлагат на поименно гласуване, дори и в случаите, когато чл.27, ал.5 от ЗМСМА не го изисква и че поименното гласуване се отразява в протоколите, които се водят по време на заседанията на общинския съвет, в таблица с имената на общинските съветници, като срещу името на всеки общински съветник се записва начинът му на гласуване, както и че по този начин е извършено и поименното гласуване на Решения №№23, 24 и 25 от 19.12.2019 год. на Общински съвет – Джебел.

Така, със Заповед №РД-09-20 от 15.01.2020 год. на областния управител на област Кърджали/л.3-л.6/, т.е. на тринадесетия ден след получаването на Протокола с №3 от 19.12.2019 год. от проведеното заседание на Общински съвет – Джебел, на основание чл.32, ал.1 от Закона за администрацията, във връзка с чл.45, ал.4 от ЗМЗСМА, са оспорени като незаконосъобразни, „Промените в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел”, приети с Решение №24 от Протокол №3 от проведено заседание на Общински съвет - Джебел на 19.12.2019 година.

Като мотиви за оспорването, в заповедта на областния управител се твърди, че при приемането на проекта/явно се имат измененията и допълненията/ на посочената Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Сочи се, че актът, с който се приема, отменя, изменя или допълва подзаконов нормативен акт е нормативен акт, съгласно дефиницията дадена в чл.75 от АПК и че производството по неговата подготовка и реда за издаване се развива по правилата, установени със ЗНА и АПК и съобразно съдебната практика по тяхното тълкуване и прилагане, като по-нататък, в мотивите е преразказана цялата норма на чл.26 от ЗНА и въведените с нея изисквания при приемането на нормативните актове. По-нататък, в мотивите се твърди, че след преглед на официалната интернет страница на община Джебел в раздел „Новини” се установило, че на 18.11.2019 год. е публикувано съобщение, че в секция „Обявления и документи” е публикуван проект за изменения и допълнения на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Джебел и че от направена справка в секция „Обявления и документи” било видно, че е направен опит за предоставяне на възможност  за обществена  консултация  на  заинтересованите  лица. Твърди се, че файлът в  секция „Обявления и документи” на Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел не бил достъпен към момента на проверка по законосъобразност и не можело да се направи и извод, дали Проектът на Наредбата е бил достъпен на заинтересованите лица към момента на публикуването му за обществена консултация, както и че поради този факт не можело да се направи извод, какъв е бил определеният срок за предложения и становища от вносителя. На следващо място се сочи, че г-н Н. А. - кмет на община на Джебел, „входирал” с Вх.№***/*** год. своето предложение до Общински съвет – Джебел, за приемане на промяна на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, като в предложението на кмета на общината се посочвало, че процедурата по обществени консултации преди приемането на нормативният акт е приключила. Излага се довод, че от публикуването на Проекта на Наредбата в официалния сайт на общината - 18.11.2019 год., до внасянето на предложението в Общински съвет - Джебел - 29.11.2019 год., били изтекли 11 (единадесет) календарни дни и че по този начин не било спазено императивното изискване на чл.26, ал.4 от ЗНА, а ако е бил определен от вносителя на акта 30-дневен срок за предложения и становища по Проекта на Наредбата, публикувана за обществена консултация, заинтересованите лица са имали срок до 18.12.2019 год. включително, за участие в производството по подготовката на акта и съответно, ако е бил определен по-краткият 14-дневен срок, то заинтересованите лица са имали в срок до 02.12.2019 год. включително възможност за предложения и становища. Твърди се, че в случай, че се приложи при изключителни случаи по-краткият 14-дневен срок за получаване на предложения и становища по Проекта за промяна на Наредбата, съставителят на Проекта следва да посочи причините изрично в мотивите, съответно в доклада и че в конкретния случай, императивно уредените срокове в чл.26, ал.4 от ЗНА за предложения и становища за Проекта за промяна на Наредбата, не били спазени. На следващо място се сочи, че след преглед на предложението на вносителя с Вх.№***/*** год. се установило, че не е спазена разпоредбата на чл.28, ал.1 от ЗНА, съгласно която проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него и предварителната оценка на въздействието по чл.20, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган и че мотивите следва да съдържат: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Сочи се също, че нормата на чл.28, ал.3 от ЗНА изрично разписва, че проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, според посочените изисквания, не се обсъжда от компетентния орган (в относимата редакция преди измененията на ДВ, бр.34 от 03.05.2016 г.) и че ЗНА придава важно значение на мотивирането на предложението за приемане на нормативен акт. Излага се аргумент, че мотивите за изработването на нормативния акт осигуряват реализиране на предоставената от закона възможност на заинтересованите лица за изразяване на мнения и становища и те задължително следва да бъдат налице при обсъждането им и при запознаването на заинтересованите страни с проекта и че с липсата на мотиви за приемането на проекта на Наредбата не може да се направи извод и да се даде представа, как е формирана волята на вносителя на акта, което било от съществено значение за адресатите на акта, така че последните да могат да разберат фактите и причините, накарали вносителя на акта да възприеме съответния вариант на издаваната Наредба. На следващо място се твърди, че проектът за промяна на Наредбата не съдържа и оценка на въздействието по чл.20 от ЗНА, като по този начин при приемането му не били спазени и императивните изисквания на чл.28, ал.4 от ЗНА, според която разпоредба, при липса на мотиви, съответно доклад, съобразно чл. 28, ал.2 от ЗНА и предварителна оценка на въздействието съгласно чл.20 от ЗНА, проектът на нормативен акт не се обсъжда от компетентния да го приеме орган. На следващо място се твърди, че е нарушена и нормата на чл.26, ал.5 от ЗНА, според която, след приключване на обществената консултация по чл.26, ал.3 от ЗНА и преди приемането, съответно издаването на нормативния акт, съставителят на проекта публикува на интернет страницата на съответната институция справката за постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите предложения, а на официалния сайт на община Джебел не била представена такава справка, съответно не било изпълнено в цялост изискването на чл.26, ал.5 от ЗНА. На следващо място се твърди, че в предоставения Протокол №3/19.12.2019 год. се виждало, че е спазено поименното гласуване, съгласно чл.27, ал.5 от ЗМСМА, във връзка с чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА, но не ставало ясно, дали е извършено реално и правилно отразено в протокола. Сочи се, в представеното Решение №24 от 19.12.2019 год. (в оригинал) имало разлика с отразеният вот в поименното гласуване в Протокол №3/19.12.2019 год. и че с писмо с Изх.№*** от *** год. допълнително била изискана информация за начина на извършване на поименно гласуване от общинските съветници в Общински съвет - Джебел. Сочи се, че в отговора от Председателя на Общинския съвет с писмо до електронната поща на Областна администрация Кърджали, с адрес: ***, входиран” с Вх.№***/*** год. не ставало ясно, дали реално е извършено поименното гласуване, отразено в протокола и различно отразено като вот в Решение №24/19.12.2019 год. Сочи се също, в тази връзка, че съгласно Протокол №3/19.12.2019 год., вотът на всички 29 общински съветници е 23 - „за”, 6 - „против” и 0 - „въздържали се”, а вотът, отразен в Решение №24 от 19.12.2019  год., бил 29 - „за”, 0 - „против” и 0 - „въздържали” и че поради този факт не можело да се направи извод, дали е спазена в цялост императивната разпоредба на чл.27, ал.5 от ЗМСМА, във връзка с чл.21, ал.1, т. 7 от ЗМСМА. С оглед на посоченото, оспорващият счита, че промените в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, приети е Решение №24 от Протокол №3/19.12.2019 год. на Общински съвет - Джебел, са незаконосъобразни, като приети при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и е налице отменителното основание по чл.146, т.3 от АПК.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет – Джебел, намира следното:

Съобщението за постъпилото оспорване и образуваното по този повод административно дело е обявено по реда на чл.181, във връзка с чл.188 от АПК, в Държавен вестник, бр.10 от 04.02.2020 год., на стр.56/л.35 от делото/, като по делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

По допустимостта на оспорването:

Предмет на оспорване със заповедта на областния управител на област Кърджали всъщност са конкретни разпоредби от подзаконов нормативен акт, които са с многократно правно действие и относими към неопределен и неограничен брой адресати, т.е. с нормативен характер. Съгласно чл.185, ал.2, във връзка с ал.1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да се оспорват пред съд в отделни техни разпоредби, като съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК правото на оспорване на подзаконов нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения, а в съответствие с разпоредбата на чл.187, ал.1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. Заповедта на областния управител на област Кърджали, задвижила настоящото производство, е издадена в кръга на правомощията му, на основание чл.32, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗА, във връзка с чл.45, ал.4 от ЗМСМА, срещу конкретни разпоредби от подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет – Джебел, предвид което съдът намира, че така издадената заповед е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

След като се запозна с фактите и обстоятелствата по делото, с приложените доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, с доводите и становищата на страните и след направената преценка на доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на оспорения подзаконов нормативен акт, с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, приложими субсидиарно на основание чл.196 от АПК, съдът намира оспорването за ОСНОВАТЕЛНО.

Измененията и допълненията на подзаконовият нормативен акт (ПНА) – Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, са приети от компетентен орган - Общински съвет - Джебел, който, съгласно разпоредбата на чл.76, ал.3 от АПК, има процесуално-правна компетентност в изпълнение на правомощията си, да издава нормативни актове, с които да урежда, съобразно с нормативните актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение на територията на община Ардино, респ. да изменя и допълва такива подзаконови нормативни актове. Измененията и допълненията на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел са приети и в съответствие с правомощията на общинския съвет, регламентирани и в чл.21, ал.1, т.7, във връзка с чл.21, ал.2 от ЗМСМА, като съгласно нормата на ал.2 на чл.21, в изпълнение на правомощията си по ал.1, общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения, от което следва, че същият има правомощие да изменя или допълва същите.

На следващо място, измененията и допълненята на ПНА, предмет на оспорването със заповедта на областния управител, са приети и издадени в установената писмена форма, със съответните реквизити, съгласно чл.24 – чл.35 от Указ №883/24.04.1974 год. за прилагане на ЗНА, при посочване на правните основания за приемането им и при наличие на законоустановения по ЗМСМА кворум, съобразно изискването на чл.27, ал.4 от ЗМСМА. Посочената разпоредба, в действащата й редакция (доп., ДВ, бр.47 от 2018 г.) регламентира, че решенията на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 17 и 20 и по чл. 21а, ал.3 се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, като решенията са приети с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, когато броят на гласувалитезаобщински съветници е по-голям от останалата част от общия брой на общинските съветници, а разпоредбата на ал.5 на същия чл.27 регламентира, че решенията на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието. Съдът намира, че Решение №24 от 19.12.2019 год. на Общински съвет – Джебел, с което са приети изменения и допълненията на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, е от категорията на тези по чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА, тъй като с тези изменения и допълнения на Наредбата така или иначе се определя размерът на местни такси и съответно, за гласуването и приемането му са приложими посочените разпоредби на чл.27, ал.4 и ал.5 от с.з. Съдът намира, видно от приложените по преписката писмени доказателства, че тези разпоредби са спазени, тъй като както в приложеното към заповедта и заверено копие-извлечение от Протокол №3 от 19.12.2019 год., съдържащо Решение №24 от същата дата, така и от представения пълен препис от Протокол №3 от 19.12.2019 год. от заседанието на Общински съвет – Джебел, е видно, че гласуването е извършено поименно, като в табличен вид след текста на решението са изписани трите имена на всички присъствали 29 общински съветници, като срещу името на всеки от тях словом, в съответната графа, е отразен вотът му, т.е. как е гласувал всеки един от тях. От същата таблица с отразеното поименно гласуване е видно, че „за” приемане на Решение №24 от 19.12.2019 год. са гласували 23/двадесет и трима/ общински съветници, „против” не е гласувал нито един, а „въздържал се” са гласували 6/шест/ общински съветници. Освен това, преди таблицата с отразения поименен вот, в протокола словесно е изписано: „Участвали в заседанието на ОбС – 29 общински съветници. Участвали в гласуването – 29 общински съветници, от които гласували „за” – 23, „против” – 0, „въздържали се” – 6”, т.е. налице е пълно съответствие между словесно изписаното като резултат от гласуването и отразеното в таблицата с посочения поименен вот на всеки един от участвалите в гласуването 29 общински съветници. В тази връзка следва да се добави, че в съпроводителното писмо с Изх.№*** от *** год. на Общински съвет – Джебел, подписано от председателя на общинския съвет/л.47/, изрично е посочено, че в завереното копие от Решение №24 от 19.12.2019 год. на Общински съвет – Джебел е допусната техническа грешка при отбелязване на гласуването и че правилното гласуване е отбелязано в Протокол №3 от 19.12.2019 год. от заседанието на Общински съвет – Джебел, като съдът намира, че действително в случая се касае за техническа грешка, която е напълно възможно да бъде допусната при изготвянето, като самостоятелен документ, на отделните решения, приети на съответното заседание. По тези съображения, съдът намира за неоснователни доводите и аргументите, развити в тази насока в мотивите към заповедта на областния управител.

Неоснователни са и доводите, развити в мотивите към заповедта за неспазване на императивното изискване на чл.26, ал.4 от ЗНА, поради обстоятелството, че кметът на община на Джебел „входирал” с Вх.№***/*** год. своето предложение до Общински съвет – Джебел, за приемане на промяна на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, а от публикуването на Проекта на Наредбата в официалния сайт на общината - 18.11.2019 год., до внасянето на предложението в Общински съвет - Джебел - 29.11.2019 год., били изтекли 11 (единадесет) календарни дни и че в предложението на кмета на общината се посочвало, че процедурата по обществени консултации преди приемането на нормативният акт е приключила. Няма спор, че предложението на кмета на община Джебел за приемане на проекта за изменения и допълнения на тази Наредба е внесено в общински съвет на 29.11.2019 год., т.е. на 11-ия ден от публикуването му на официалната интернет страница на общината, което може да се приеме за формално нарушение на нормата на чл.26, ал.3, във вр. с ал.4 от ЗНА, но същото не е представлява съществено нарушение на съопроизводствените правила, тъй като проектът е гласуван и приет на 31-я ден от публикуването му. С други думи, това формално нарушение не е възпрепятствало заинтересованите лица в предоставения им от законодателя 30-дневен срок преди разглеждането на проекта, да се запознаят с него и реално да упражнят правото си на евентуални възражения, становища и предложения по проекта. От друго страна, близко до ума е, че този проект следва да бъде внесен в общинския съвет, за да могат и общинските съветници да се запознаят с него и най-вече с оглед необходимостта, същият да бъде внесен за разглеждане и обсъждане от съответните постоянни комисии, които да дадат становище по него. Няма пречка, разбира се, ако в този период постъпят предложения и становища по проекта от заинтересовани лица, същите да бъдат включени за разглеждане и обсъждане, заедно с внесения от кмета проект, от тези постоянни комисии и да се изрази становище и по тях.

Несъстоятелно е и твърдението в мотивите към заповедта, че файлът в  секция „Обявления и документи” на Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел не бил достъпен към момента на проверка по законосъобразност и не можело да се направи и извод, дали Проектът на Наредбата е бил достъпен на заинтересованите лица към момента на публикуването му за обществена консултация, както и че поради този факт не можело да се направи извод, какъв е бил определеният срок за предложения и становища от вносителя. Тази проверка за законосъобразност при всички случаи е извършена след 02.01.2020 год., когато в Областна администрация – Кърджали е получен пълен препис от Протокола №3 от 19.12.2019 год. от проведеното заседание на Общински съвет – Джебел, на което е прието и Решение №24, като при това положение същественото е, дали Проектът за изменения и допълнения на тази Наредбата е бил достъпен на заинтересованите лица от момента на публикуването му за обществена консултация до приемането му, т.е. в периода от 18.11.2019 год. до 18.12.2029 год. включително. В мотивите към заповедта няма твърдения и доводи, в този период публикувания на официалната интернет страница на община Джебел проект да е бил недостъпен за заинтересованите лица, поради което съдът не намира за нужно да коментира тези твърдения, изложени в мотивите към заповедта.

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл.75 – чл.80 от АПК, а за неуредените въпроси се прилага субсидиарно Закона за нормативните актове, по аргумент от чл.80 от АПК. При извършената служебна проверка съдът в настоящия състав констатира, че процесните изменения и допълнения на ПНА - Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, са гласувани и приети от Общински съвет – Джебел при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по изработването и приемането им, регламентирани в Глава ІІІ на Закона за нормативните актове/ЗНА/ и по-конкретно – на разпоредбите на чл.26 и на чл.28 от същия закон, в действащата им редакция и приложими субсидиарно по силата на препращащата норма на чл.80 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл.26, ал.1 от ЗНА, Изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.”, съответно разпоредбата на чл.26, ал.2 (Нова - ДВ, бр.34 от 2016 г., в сила от 4.11.2016 г.) от ЗНА, от своя страна, в приложимата й и действаща редакция, регламентира, че „В процеса по изработване на проект на нормативен акт се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица.”, а ал.3 зм. и доп. – ДВ, бр.34 от 2016 г., в сила от 4.11.2016 г.) на същия чл.26 от ЗНА регламентира, че преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл.20 и че когато съставителят на проекта е орган на местното самоуправление, публикуването се извършвана интернет страницата на съответната община и/или общински съвет. Съобразно нормата на чл.26, ал.4 (Нова - ДВ, бр.34 от 2016 г., в сила от 4.11.2016 г.)  от ЗНА, срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал.3, е не по-кратък от 30 дни и само при изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни, а съгласно ал.5 (Нова - ДВ, бр.34 от 2016 г., в сила от 4.11.2016 г.), предл.І/първо/ на същия чл.26 от ЗНА, след приключването на обществената консултация по ал.3 и преди приемането, съответно издаването на нормативния акт, съставителят на проекта публикува на интернет страницата на съответната институция справка за постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите предложения.

На следващо място, нормата на чл.20 от ЗНА, към която препраща ал.3 на чл.26 от ЗНА, по отношение предварителната оценка на въздействието, регламентира – в ал.1 на чл.20, че предварителната оценка на въздействието е частична и цялостна, а съгласно ал.2 на същия текст, извършването на частична предварителна оценка на въздействието предхожда изработването на всеки проект на закон, кодекс и подзаконов нормативен акт, от което следва, че такава се извършва и следва да предхожда и всеки проект за изменение и допълнение на закон, кодекс и подзаконов нормативен акт. На следващо място, разпоредбата на чл.28, ал.1 (Доп. – ДВ, бр.34 от 2016 г. , в сила от 4.11.2016 г.) от ЗНА, в приложимата й редакция регламентира, чеПроектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него и предварителната оценка на въздействието по чл.20, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган., като съгласно ал.2 на същия текст, „Мотивите, съответно докладът, съдържат: 1. причините, които налагат приемането; 2. целите, които се поставят; 3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; 4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.”.

В конкретния случай, в предложението/докладната записка/ на вносителя на проекта/кмета на община Джебел/ за изменение и допълнение на тази Наредба, на практика липсват мотиви, като в същото е посочено в едно единствено изречение, че На основание чл.21, ал.2 от Закона за местно самоуправление и местна администрация (ЗМСМА), чл.9 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) и чл.4 и чл.15 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, е необходимо да се направи актуализация в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, като за целта е предложено да се приеме и приложеното проекто-решение. Това единствено едно изречение в предложението на вносителя – кмета на община Джебел, по никакъв начин не отговаря и не изпълнява изискванията за мотиви към проекта за изменение и допълнение на ПНА, установени в нормата на чл.28, ал.2 от ЗНА и то в нито една от петте точки на тази ал.2, което съдът в настоящия състав намира за съществено нарушение на административно-процесуалните правила. В тази връзка следва да се посочи, че при тази практическа липса на мотиви, то дори и това предложение и проектът за изменение и допълнение на Наредбата да са били публикувани на официалната интернет страница на община Джебел, съобразно изискването на чл.26, ал.3 от ЗНА, то тази липса на мотиви лишава обществеността, т.е. заинтересованите лица, от възможността да участва в консултациите, защото компетентният орган не е изложил никакви съображения и факти, които да налагат приемането на предложените изменения и допълнения на тази Наредба. От това едно изречение към проекта за изменение и допълнение на Наредбата по никакъв начин не става ясно, защо е необходимо да се направи тази „актуализация” на същата или казано по-просто ,липсва каквато и да е обосновка за необходимостта от предложените изменения и допълнения на тази Наредба. Независимо от липсата на мотиви в случая, обаче, още по-малко пък на такива, които да отговарят на изискванията на чл.28, ал.2 от ЗНА, Общински съвет – Джебел, в нарушение на чл.28, ал.3 от ЗНА, е разгледал предложения проект за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал.2, гласувал е този проект и с Решение №24 от 19.12.2019 год. е приел предложените изменения и допълнения на тази Наредба.

На следващо място, не е спазено още едно от императивните изисквания на чл.26, ал.3 от ЗНА, а именно – на интернет страницата на община Джебел не е публикувана предварителна оценка на въздействието по чл.20 от ЗНА, по отношение предложените изменения и допълнения на подзаконовия нормативен акт, а предварителна оценка няма и как да е била публикувана, т.к. няма никакви данни или дори твърдения, такава частична предварителна оценка да е била извършена и тя да предхожда изработването на проекта за тези изменения и допълнения на Наредбата, съобразно изискването на чл.20, ал.2 от ЗНА. Това съдът в настоящия състав също намира за съществено нарушение на административнопроцесуалните правила, при изготвянето и внасянето на проекта и съответно, приемането на измененията и допълненията на тази Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел. Независимо от липсата на такава частична предварителна оценка на въздействието, Общински съвет – Джебел, в нарушение на чл.26, ал.3 от ЗНА, е разгледал предложения проект за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, гласувал е този проект и с Решение №24 от 19.12.2019 год. е приел предложените изменения и допълнения на тази Наредба.

На следващо място, в изпратената в съда административна преписка и съответно, в изисканите допълнително писмени доказателства, липсват такива за изпълнение и на нормата на чл.26, ал.5 от ЗНА, т.е липсват каквито и да е данни за публикуването на интернет страницата на община Джебел, на справка за постъпилите предложения по публикувания проект за изменение и допълнение на тази Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, заедно с обосновка на неприетите предложения. От това следва, че при гласуването и приемането на тези изменения и допълнения на Наредбата, не е било спазено изискването и на разпоредбата на чл.26, ал.5, предл.І/първо/ от ЗНА. Според настоящия съдебен състав, такава справка следва да бъде публикувана на интернет страницата на общината дори и да не е постъпило нито едно предложение или становище по проекта, тъй като това е също е императивно изискване на закона, като съответно, при липса на подадени предложения или становища, в справката следва да бъде  посочено именно това.

В тази връзка, съдът намира за напълно основателен довода, изложен в мотивите към заповедта на областния управител на област Кърджали, че едва след като се изпълнят всички относими към приемания нормативен акт изисквания, респ. към проекта за изменение и допълнение на същия, проектът се внася за гласуване от компетентния орган, т.к. така се цели осигуряването на възможност на заинтересованите лица да упражнят своето право на участие в производството по подготовката на проекта за нормативен акт, но в случая, предложените от кмета на община Джебел изменения и допълнение на ПНА са били гласувани и приети, без посочените по-горе изисквания да са били изпълнени, като неизпълнението на тези императивни изисквания съставлява, всъщност, съществено нарушение на административнопроизводствените правила при приемането на тези изменения  и допълнения на ПНА, което обуславя тяхната незаконосъобразност и е основание за отмяната им. Освен всичко гореизложено, съдът намира, че по този начин, с допуснатите съществени нарушения на административнопроизводствените правила, са нарушени категорично и прокламираните в ал.1 на чл.26 от ЗНА принципи на обоснованост, предвидимост, откритост и съгласуваност, при изработването на проекта за изменение и допълнение на подзаконовия нормативен акт, а и при неговото приемане.

Така, предвид всичко изложено по-горе, съдът намира, че оспорените със Заповед №РД-09-20 от 15.01.2020 год. на областния управител на област Кърджали, изменения и допълнения на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел, приети с Решение №24 от Протокол №3 от 19.12.2019 год. на Общински съвет – Джебел, следва да бъдат отменени с решението по настоящото дело, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при изработването на проекта за изменение и допълнение на тази Наредба, внасянето му за разглеждане от компетентния орган и при гласуването и приемането му, които съставляват самостоятелно и достатъчно основание по смисъла на чл.146, т.3 от АПК, за отмяната на тези изменения и допълнения на посочените разпоредби от тази Наредба.

При този изход на делото, в полза на Областна администрация - Кърджали следва да бъдат присъдени и направените деловодни разноски, в размер на 20.00/двадесет/ лева, представляващи преведена такса по сметка на „Държавен вестник”, за публикуване на съобщение за оспорването, съгласно приложеното по делото бюджетно платежно нареждане от 22.01.2020 год. на „ОББ” АД Клон - Кърджали/на л.38/. Разноските следва да бъдат възложени в тежест на община Джебел, която, съгласно разпоредбата на чл.14 от ЗМСМА, е юридическото лице, което има право на собственост и самостоятелен общински бюджет.

Предвид изложеното и на основание чл.193, ал.1, предл.І/първо/ от АПК, Административен съд – Кърджали

 

 

Р      Е      Ш      И :

 

ОТМЕНЯ по оспорване на областния управител на област Кърджали, обективирано в Заповед №РД-09-20 от 15.01.2020 год., ИЗМЕНЕНИЯТА и ДОПЪЛНЕНИЯТА, приети с  Решение №24 от 19.12.2019 год. на Общински съвет – Джебел по Протокол №3 от 19.12.2019 год., на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Джебел/приета с Решение №306 от 26.09.2018 год. на Общински съвет – Джебел по Протокол №31/26.09.2018 год./, както следва:

В чл.25, ал.1, т.9/нова/, със следното съдържание:

„т.9 3а ползване на постоянни паркоместа за леки автомобили се заплаща месечна такса за един автомобил - 20.00 лв., платимо до 10-то число на текущия месец”. и

т.10/нова/, със следното съдържание:

„т.10 3а временно ползване на имоти, общинска собственост се заплащат такси, както следва:

т.10.1. 3а ползване на зала в читалище „Хр.Смирненски” град Джебел - 50.00 лв. до три часа на ден и по 10.00 лв. на всеки следващ час, а в други зали по читалищата - 50%.

т.10.2. 3а ползване на киносалона в читалище „Хр.Смирненски” град Джебел - 80.00 лв. до четири часа на ден и по 10.00 лв. на всеки следващ час, а в други киносалони - 50%.

т.10.3. За ползване на голямата зала на общински съвет -100 лева за един ден, но не повече от 8 часа.

т.10.4. 3а ползване на общински билборд се заплаща наем от 100 лева на месец;”.

В Чл.30 текстът „Таксите по този раздел се събират от отдел „МДТ”.

           В чл.36 Размерът на таксите за технически услуги се определя, както следва:

1. - изменена, със следното съдържание: „За издаване на скица за недвижим имот - формат А4:

            - за физически лица - 20.00 лв.

            - за юридически лица - 30.00 лв.

            1.1. За всеки следващ формат допълнително:

            - за физически лица - 10.00 лв.

            - за юридически лица - 15.00 лв.”

2. - изменена, със следното съдържание: „За издаване на скица за недвижим имот с указан начин на застрояване - формат А4:

- за физически лица - 30.00 лв.

- за юридически лица - 45.00лв.

             2.1. За всеки следващ формат допълнително:

- за физически лица - 10.00 лв.

- за юридически лица - 15.00 лв.”.

3. - изменена, със следното съдържание: „За презаверяване на скици, от издаването на които са изтекли 6 месеца:

- за физически лица – 10 лв.

- за юридически лица - 15.00 лв.”

4. - изменена, със следното съдържание: „За издаване на удостоверения за факти и обстоятелства по териториалното и селищното устройство:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 30.00 лв.

            4.1. Издаване на удостоверение за търпимост:

- за физически лица - 50.00 лв.

- за юридически лица - 75.00 лв.”.

5. - изменена, със следното съдържание: „3а заверяване на преписи от документи:

- за физически лица -10.00 лв.

- за юридически лица - 15.00 лв.;

5.1. За заверяване копия от планове и документацията към тях:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 30.00 лв.”.

6. - изменена, със следното съдържание: „Разрешение за поставяне на рекламни, информационни елементи:

- за физически лица - 15.00 лв2.

 - за юридически лица - 22.50 лв2. 

6.1. Разрешение за поставяне на временни съоръжения за търговия - маси, павилионни кабини и други:

- за физически лица - 50.00 лв.

- за юридически лица - 75.00 лв.”.

7. - изменена, със следното съдържание: „За издаване на разрешение за строеж; основен ремонт, реконструкция и преустройство на съществуващи сгради и помещения в тях и строежите по чл.147, ал.1 от ЗУТ 0.5 лв2, но не по-малко от 30.00 лв.

7.1. Издаване на допълнение към разрешението за строеж - 100.00 лв.

7.2. При промяна по време на строителство без СМР - 100.00 лв.

7.3. При промяна по време на строителство със СМР – 0.5 лв2, но не по-малко от 30.00 лв.

7.4. Линейни обекти със СМР – 0.2 лв/мл., но не по-малко от 30.00 лв.

7.5. Издаване на разрешение за строеж без одобряване инвестиционен проект - 50.00 лв.

7.6. Базови станции на мобилни оператори - 1000.00лв.

7.7. За комплексни проекти таксата се заплаща с 30 на сто увеличение спрямо дължимата.”.

8. - изменена, със следното съдържание: „За издаване на удостоверения за ползване на обект:

8.1. За строителни обекти IV категория:

- със застроена площ до 1000 м2 – 400 лв.

- със застроена площ от 1001 до 5000 м2 - 800.00 лв.

8.2. За строителни обекти V категория - 250.00 лв.

8.3. За строителни обекти VI категория - 150.00 лв.”.

9. - изменена, със следното съдържание: „За съгласуване и одобряване на ПУП-ове (за 1 имот):

- за физически лица - 50.00 лв.

- за юридически лица - 75.00 лв.

9.1. За всеки следващ имот:

- за физически лица - 30.00 лв.

- за юридически лица - 45.00 лв.”.

10. - изменена, със следното съдържание: „За съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти:

10.1. Проекти на жилищни сгради включително пристройки, надстройки и сградни отклонения - 0.75 лв2.

10.2. Проекти на сгради със смесено предназначение, нежилищни сгради - 1.50 лв2 .   

10.3. Линейни обекти - 0.30 лв/мл.

10.4. Базови станции, интернет оператори и проекти за преустройство и ремонт - 400.00 лв.

10.5. Съгласуване на идейни проекти - 50% от съответните суми по ал.10.1 и ал.10.2.

10.6. За комплексни проекти таксата се заплаща с 30 на сто увеличение спрямо дължимата.”.

11. - изменена, със следното съдържание: „Заверяване на технически паспорт:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 35.00 лв.”

12. - изменена, със следното съдържание: „Заверка на протокол за определяне на строителна линия и ниво на строеж и откриване на строителна площадка:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 35.00 лв.”

13. - изменена, със следното съдържание: „Издаване   на   констативни   протоколи   и   удостоверение   за   степен   на завършеност на строежи:

- за физически лица - 20.00 лв/бр.

- за юридически лица - 35.00 лв/бр.”.

14. - изменена, със следното съдържание: „Издаване на заповед за изготвяне на ПУП по чл.150 за комплексен проект:

- за физически лица - 70.00 лв.

- за юридически лица - 105.00 лв.”.

15. - изменена, със следното съдържание: „Разглеждане и съгласуване на помощни планове за 1 имот - 50.00 лв.

15.1. За над 1 имот - 100.00 лв.”.

16. - изменена, със следното съдържание: „За заверяване на геодезическо заснемане:

- за физически лица - 20.00 лв.

- за юридически лица - 30.00 лв.”.

17. - изменена, със следното съдържание: „За заверяване на заявление - декларация за извършване на обстоятелствена проверка, в частта й относно израза:

„- за физически лица - 50.00 лв.

- за юридически лица - 75.00 лв.;”

В чл.38, ал1, т.3 - изменена, със следното съдържание:

3. за издаване на удостоверение за липса на съставен акт за раждане или акт за смърт - 5.00 лв.”.

В чл.38, ал.1, т.20 - изменена, със следното съдържание:

20. За сключване на граждански брак:

а/ с провеждане на ритуал в залата на общинска администрация, както следва:

- в работни дни - 40.00 лв.

- в почивни дни - 80.00 лв.

- в празнични дни - 100.00 лв.”.

В Чл.39 - изменен, в частта му относно думите „1 ден”.

В Чл.40, ал.1 - изменена, в частта й със следното съдържание: „Услугите по чл.36, ако не е установено друго в друг нормативен акт, могат да бъдат изпълнени и като:”.

ОСЪЖДА Община – Джебел, с адрес – ***, с ЕИК ***, ДА ЗАПЛАТИ на Областна администрация - Кърджали, направените деловодни разноски, възлизащи в размер на 20.00/двадесет/ лева.

Решението може да се обжалва или протестира пред Върховния административен съд, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

Препис от решението, на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпрати или връчи на страните по делото. 

Решението да се разгласи по реда на чл.194 от АПК при неподаване в срок на касационна жалба или протест или ако те са отхвърлени от касационния съд.

              

     

 

                

          ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                   ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                                                                                                                

                                                                                                                2.