РЕШЕНИЕ
№124
18.04.2023
г., гр. Стара Загора
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският
административен съд – VIII състав, в публично съдебно заседание на тридесети
март две хиляди и двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗЛАТКО МАЗНИКОВ
ЧЛЕНОВЕ:
При секретаря НИКОЛИНА НИКОЛОВА разгледа докладваното
от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ административно дело № 536 по описа за 2022 година и
за да се произнесе, съобрази:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 124 от Закона за държавния
служител (ЗДСл).
Образувано е по жалба на И.Д. *** против заповед
№ РД-11-275 от 18.07.202 г., издадена от директора на Регионална инспекция по
околната среда и водите (РИОСВ) Стара
Загора, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл е прекратено служебното
й правоотношение на длъжност „Главен юрисконсулт“ в дирекция „Административна,
финансова и правна дейност“ (ДАФПД) в РИОСВ
Стара Загора с придобит ранг: първи младши, с код по НКПД: 2471 – 7039;
длъжностно ниво от КДА – 8, наименование на длъжностното ниво: Експертно ниво
4; считано от 22.07.2022 г., като на основание чл. 106, ал. 4 от
ЗДСл е разпоредено да й се изплати обезщетение в размер на основната й заплата
за неспазен срок на предизвестие.
В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на
оспорената заповед по съображения за постановяването й при допуснати съществени
нарушения на административно-производствените правила, в противоречие с
материалния закон и при несъответствие с целта на закона. Жалбоподателката
твърди, че не е налице посоченото в заповедта фактическо основание за
издаването й и не са изпълнени в кумулативност предпоставките на визираното в
нея материалноправно основание за прекратяване на служебното й правоотношение,
тъй като, макар и длъжността й формално да е престанала да съществува под това
наименование, същата, разглеждана като система от функции, задължения и
изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика, се е запазила и продължава
да се изпълнява от заемащи други длъжности и външни лица, както и че оспореният административен акт е
издаден в нарушение на принципа за съразмерност и несъответства на целта на
закона, тъй като съкращаването на длъжността й реално не води до оптимизиране
на работата на администрацията. По тези съображения, подробно изложени в
жалбата й и доразвити в представената от пълномощника й писмена защита, моли обжалваната заповед да
бъде отменена, като неправилна и незаконосъобразна. Претендира за направените
по делото разноски.
Ответникът – директорът на РИОСВ Стара Загора, оспорва
жалбата и моли да бъде отхвърлена, като неоснователна, излагайки чрез
пълномощника си в писмен отговор, в съдебно заседание и в представени писмени
бележки съображения за законосъобразност на оспорената заповед. Излага доводи,
че структурните и длъжностните промени в РИОСВ Стара Загора са в сферата на
оперативната самостоятелност на органа по назначаването и са били предприети с
цел оптимизиране на дейността на администрацията, като в резултат на тях
заеманата от жалбоподателката длъжност е
престанала да съществува и като позиция в длъжностното разписание, и като система
от функции, задължения и изисквания, както и че тези промени са били в сила към
датата, изрично посочена в обжалвания административен акт като дата на
прекратяване на служебното правоотношение. Претендира за направените по делото
разноски и прави възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателката
адвокатско възнаграждение.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по
делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:
На 14.12.2015 г. между Агенцията за социално
подпомагане, като „Изпращаща администрация“, РИОСВ Стара Загора, като „Приемаща
администрация“, и жалбоподателката И.Д.С., заемаща длъжността „Старши юрисконсулт“
в РДСП-Стара Загора на Агенцията за социално подпомагане, било постигнато
споразумение за преминаване на жалбоподателката на държавна служба в друга
администрация, като служебното й правоотношение с изпращащата администрация
бъде прекратено и бъде назначена на длъжност „Старши юрисконсулт“ в ДАФПД на приемащата
администрация (л.
131-132, том 1).
Със заповед № РД-11-370 от 15.12.2015 г. на директора
на РИОСВ Стара Загора жалбоподателката била назначена на длъжността „Старши юрисконсулт“ в ДАФПД на РИОСВ Стара Загора,
считано от 16.12.2015 г. (л. 125,
том 1), а с
негова заповед № РД-11-121 от 31.03.2016 г. била преназначена на длъжността „Главен юрисконсулт“ в същата дирекция, считано от 01.04.2016 г. (л. 119, том 1).
Със заповед № РД-11-73 от 19.02.2018 г. на директора
на РИОСВ Стара Загора жалбоподателката била повишена в ранг – от трети младши във
втори младши, считано от 01.03.2018 г., (л.
107, том 1), а за
периода от 29.11.2019 г. до 13.02.2020 г. й било възложено да замества директора
на дирекция „Контрол и превантивна дейност“ (л. 73, том 1).
Със заповед № РД-11-78 от 26.02.2020 г. на директора
на РИОСВ Стара Загора жалбоподателката била повишена в ранг – от втори младши в
първи младши, считано от 01.03.2020 г., (л. 72,
том 1), а с
негова заповед № РД-11-139 от 13.04.2021 г. била преназначена на длъжността „Началник отдел“ в отдел „Контрол и управление на отпадъците,
почвите и опасните химични вещества“, дирекция „Контрол на околната среда“, считано
от 14.04.2021 г. (л. 63,
том 1).
Със заповед № РД-11-146 от 16.04.2021 г. на директора
на РИОСВ Стара Загора жалбоподателката била преназначена отново на длъжността „Главен
юрисконсулт“ в ДАФПД с придобит вече първи младши ранг, считано от 27.07.2021
г. (л. 57,
том 1), а по
нейно заявление вх. № ЧР-04-3944 от 23.07.2021 г. (л. 56, том 1) със заповед
№ РД-11-280 от 23.07.2021 г. на директора на РИОСВ Стара Загора служебното й правоотношение било
прекратено, поради назначаването й за едноличен орган на власт, считано от 27.07.2021 г. (л. 55, том 1), и през периода 27.07.2021 г. –
01.07.2022 г. изпълнявала по трудов договор длъжността директор на РИОСВ Стара
Загора (л. 403
и л. 436 – 437, том 2).
Със заявление вх. № ЧР-05-4662 от 13.07.2022
г. жалбоподателката поискала от
директора на РИОСВ Стара Загора да бъде възстановена на предишната й длъжност –
„Главен юрисконсулт“ в ДАФПД в РИОСВ Стара Загора (л. 47, том 1), и с негова заповед № РД-11-268 от
14.07.2022 г., връчена й на същата дата в
09:51 часа, била назначена отново на тази длъжност, считано от 14.07.2022 г. (л. 48,
том 1).
С писмо изх. № ЧР-04-4666 от 14.07.2022 г.,
което жалбоподателката отказала да получи в 09,57 часа на същия ден –
14.07.2022 г., директорът на РИОСВ Стара Загора й предложил служебното й
правоотношение да бъде прекратено на основание чл. 107а от ЗДСл срещу
обезщетение в размер на 6-кратния размер на месечната й основна заплата (л. 49-50, том 1).
На 14.07.2022 г. директорът на РИОСВ Стара
Загора изготвил мотивиран доклад до министъра на околната среда и водите с
предложение за промяна в длъжностното разписание на РИОСВ Стара Загора от
22.07.2022 г., предвиждащо длъжността „Главен юрисконсулт“ в общата
администрация – ДАФПД, да се трансформира в „Главен експерт“ в специализираната
администрация – дирекция „Контрол на околната среда“, отдел „Контрол и
управление на отпадъците, почвите и опасните химични вещества“, направление
„Управление на отпадъците и опазване на почвите“, като дейността на главния
юрисконсулт и процесуалното представителство бъдат възложени на външен
изпълнител, а за новоразкритата длъжност в специализираната администрация да бъде стартирана процедура по заемането й
чрез конкурс. Промяната била мотивирана с недостатъчността на експертите от
съответното направление в специализираната администрация предвид изключителното
многообразие на дейността им и изключителната им натовареност с оглед на
годишните отчети за последните години, показващи, че в направлението не могат да бъдат изпълнение плановите проверки (л. 150-153, том 1) .
Със заповед
№ РД-11-274 от 18.07.2022 г. директорът на РИОСВ Стара Загора на основание чл.
5, ал. 2 от Правилника за
устройството
и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите (ПУДРИОСВ) утвърдил съгласуваното от компетентните
звена в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и одобрено от министъра длъжностно
разписание на РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г. (л. 22-27, том 1), в съответствие с което директорът на
РИОСВ Стара Загора утвърдил и поименно разписание на длъжностите в РИОСВ Стара
Загора, в сила от 22.07.2022 г. (л. 28-31,
том 1).
С оспорената заповед № РД-11-275 от 18.07.2022
г. на директора на РИОСВ Стара Загора (л. 46,
том 1)
на
основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл и длъжностно разписание на длъжностите в
РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г., служебното правоотношение с
жалбоподателката, заемаща длъжността „Главен юрисконсулт“ в ДАФПД в РИОСВ Стара
Загора с придобит ранг: първи младши, с код по НКПД: 2471 – 7039; длъжностно
ниво от КДА – 8, наименование на длъжностно ниво: Експертно ниво 4, било
прекратено, считано от 22.07.2022 г., като изрично е посочено и фактическото
основание за това: „Съкращаване на длъжността „Главен юрисконсулт“ в дирекция
„Административна, финансова и правна дейност“ в РИОСВ Стара Загора“. Разпоредено
е също на основание чл. 106, ал. 4 от ЗДСл на жалбоподателката да бъде
изплатено обезщетение в размер на основната й заплата за неспазен срок на
предизвестие. Заповедта е била връчена на жалбоподателката на 26.07.2022 г. (към датата на издаването й тя е била в
болнични – л. 46, том 1).
Към делото са приложени още и приети като
писмени доказателства:
формулярите за оценка на индивидуалното
изпълнение на длъжността, отразяващи атестирането на жалбоподателката за 2016 г., 2017 г., 2018 г., 2019 г., 2020 г. и 2021
г., като в някои от тях е посочено, че е атестирана за длъжността „Старши
юрисконсулт“, ако вече да е заемала длъжността „Главен юрисконсулт“ или с оглед
на изложеното по-горе за известно време от периода на съответната атестация да
е заемала друга длъжност като
държавен служител, включително по заместване, или да е изпълнявала друга длъжност по трудово правоотношение, но във всички
тях тя е била оценена с най-високата оценка „Изпълнението надвишава
изискванията“ (л. 52
– 54, 75 – 58, 85 – 87, 99 – 101, 110 – 113 и 122 – 124, том 1);
длъжностното разписание на РИОСВ Стара Загора,
в сила от 01.06.2022, според което до 22.07.2022 г., когато е влязло в сила
новото длъжностно разписание, общата администрация е била организирана в ДАФПД,
включваща 10 щатни бройки, разпределени в 9 длъжностни позиции, 6 от които
заемани по служебно правоотношение, в това число 1 щатна бройка за длъжността „Главен
юрисконсулт“, а специализираната администрация е била организирана в две
дирекции – дирекция „Контрол на околната среда“, включваща два отдела, и дирекция
„Превантивна дейност“, с общо 31 щатни бройки, разпределени в 18 длъжностни
позиции, заемани по служебно правоотношение (л. 37 – 40, том 1);
поименното разписание на РИОСВ Стара Загора, в
сила от 14.07.2022, според което към датата на издаване на оспорената заповед в
РИОСВ Стара Загора всички щатни бройки в общата администрация са били заети, а
в специализираната администрация е имало свободна 1 щатна бройка за длъжността
„Младши експерт“ по направление „Опазване на чистотата на атмосферния въздух и
вредни физични фактори“ в отдел „Контролна дейност“, дирекция „Контрол на
околната среда“ (л. 41
– 44, том 1);
длъжностните характеристики за различните
длъжности в общата и специализираната администрации, утвърдени от директора на
РИОСВ Стара Загора на 08.01.2020 г., 08.05.2020 г., 23. 11.2020 г., 01.02.2021
г., 22.04.2021 г., 08.05.2021 г., 08.06.2021 г., 22.07.2022 г., 01.08.2022 г. и
23.09.2022 г. (л. 58 – 62, 154 – 261, том 1 и л. 267 – 326, 328 – 376, том втори, л.
564 – 709, том 3 и л. 710 – 973, том 4), сред
които длъжностните характеристики за заеманите от жалбоподателката длъжности,
получени от нея от назначаването й за държавен служител в РИОСВ Стара Загора (л. 58 – 62, 64 – 69, 79 – 82, 88 – 92, 102
– 106, 115 – 118, 127 – 130, том 1), в
това число и последната връчена й длъжностна характеристика за длъжността
„Главен юрисконсулт“ в ДАФПД – получена на 16.04.2021 г. (л. 58 – 62, том 1), както и длъжностна характеристика за
длъжността „Главен експерт“ в ДАФПД, връчена й на 01.07.2019 г., при все, че
липсват данни да е заемала подобна длъжност (л. 93 – 96, том 1);
извлечения от Правилника за вътрешния ред в
РИОСВ Стара Загора, утвърден със заповед № РД-08-93 от 10.04.2021 г. и публикуван
на официалния им сайт към 30.03.2023 г., според чл. 12, ал. 2, т. 1 от който
общата администрация в РИОСВ Стара Загора е организирана в отдел
„Финансово-административна дейност“ и юрисконсулт на пряко подчинение на
директора с конкретно посочени функции и дейности, както и извлечение от публикувана
на официалния им сайт към същата дата структура на администрацията в табличен
вид, според която ДАФПД включва длъжността „Главен юрисконсулт (л. 479 – 484, том 2);
договори за предоставяне на правна помощ и
правни услуги, включващи правни консултации в областта на
административно-наказателното право относно цялата процедура по установяване на
административни нарушения и налагане на административни наказания, изготвяне на
индивидуални административни актове и процесуално представителство пред
съответния съд – № ПО-09-488 от 01.08.2022 г.
(л.
528-531, том 3, удължен с допълнително споразумение № ПО-09-498 от 23.09.2022
г. – л. 506, том 3), и №
ПО-09-505 от 07.11.2022 г. (л.
498-501, том 3),
сключени между РИОСВ Стара Загора, като възложител, и двама адвокати от
АК-Стара Загора, като изпълнители, както и 54 договора за правна защита и
съдействие за осъществено от двамата адвокати процесуално представителство на
РИОСВ Стара Загора през периода 08.08.2022 г. – 07.11.2022 г. с договорени
възнаграждения в общ размер на 34782 лева, платими по сметка (л. 502-505, 507-527 и 532-563, том 3);
извлечение от публикувана на 13.01.2023 г. на
сайта на Адвокатска колегия Стара Загора обява за месечно абонаментно
обслужване на РИОСВ Стара Загора – писмо изх. № ФС-02-156 от 10.01.2023 г. на директора
на РИОСВ Стара Загора (л. 485
– 486, том 2).
Като обсъди събраните по делото доказателства във
връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и
извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен
акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът намира, че
гореизложената фактическа обстановка обуславя следните правни изводи:
Оспорването е направено в законово установения срок от
легитимирано лице с правен интерес против административен акт, подлежащ на
съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, поради което е процесуално
допустимо.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Оспорената заповед № РД-11-275 от 18.07.2022 г. е издадена
от компетентен орган – директора на РИОСВ Стара Загора в качеството му на орган
по назначаването в РИОСВ Стара Загора, при съблюдаване на изискванията на
императивната норма на чл. 108, ал. 1 от ЗДСл за форма и съдържание на акта за
прекратяване на служебното правоотношение.
При издаването на обжалвания акт не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Длъжностното разписание на РИОСВ
Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г., на което административният орган се е
позовал, за да обоснове фактическото, а и правното основание за прекратяване на
служебното правоотношение с жалбоподателката, е било съгласувано, одобрено и утвърдено
по реда и от органите, посочени в чл. 5, ал. 2 от ПУДРИОСВ, а дали посоченото в
обжалваната заповед фактическо основание за издаването й е било налице и се
субсумира от хипотезата на разпоредбата, цитирана като правно основание за
издаването й, е въпрос на материална
законосъобразност на оспорения акт. С последния е разпоредено и на
жалбоподателката да се изплати обезщетение по чл. 106, ал. 4 от ЗДСл, поради което
неспазването на срока за предизвестие по ал. 1 също не е съществено процесуално
нарушение. Не съставлява такова нарушение и обстоятелството, че с длъжностното
разписание на РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г., обусловило
прекратяването на служебното правоотношение с жалбоподателката, е закрита като позиция
заеманата от нея длъжност – „Главен юрисконсулт“ в ДАФПД, при все, че чл. 9,
ал. 3, т. 3 от ПУДРИОСВ предвижда ДАФПД на РИОСВ да извършва и правни дейности,
а на сайта на РИОСВ
Стара Загора е публикуван Правилник за вътрешния ред, според който общата
администрация в РИОСВ Стара Загора е организирана в отдел
„Финансово-административна дейност“ и юрисконсулт, и структура на
администрацията в табличен вид, според която ДАФПД включва и длъжността „Главен
юрисконсулт“, тъй като:
ПУДРИОСВ регламентира единствено и само дейностите на
общата администрация и дирекцията, която да ги извършва, но не и конкретните
длъжностни позиции, които да извършват тези дейности и които се определят именно
чрез длъжностното разписание и длъжностните характеристики за тях, като нито в
ЗДСл, нито в ПУДРИОСВ се съдържа забрана определени дейности да бъдат възлагани
за извършване на заемащи длъжности, които не включват в наименованието си
изразът „юрисконсулт“, или на външни лица, в частност – на адвокати по силата
на сключени с тях граждански договори;
промяната на длъжностното разписание е основание за
изменение на Правилника за вътрешния ред, а не обратното, поради което
публикацията му, както и публикацията на структура на администрацията на
официалния сайт на органа или организацията, несъответстващи на влязлото в сила
и действащо длъжностно разписание, не биха могли да доведат до несъобразяване с
правните последици на последното, още повече, че не е изключена възможността
информацията, публикувана на сайта на органа или организацията, да не е
актуализирана, ако и това да е в нарушение на основни принципи – чл. 12 и 13 от АПК.
Обжалваната заповед обаче е постановена в нарушение и
при неправилно приложение на материалния закон, защото
към датата на издаване на заповедта –
18.07.2022 г., не е имало влязло в сила длъжностно разписание на РИОСВ
гр. Стара Загора, в което заеманата от жалбоподателката длъжност да е отпаднала
като длъжностна позиция. В оспорения административен акт изрично е посочено, че
одобреното длъжностно разписание на РИОСВ гр. Стара Загора, на което органът се
е позовал, за да прекрати служебното правоотношение, е в сила от 22.07.2022 г., поради което заповедта се явява издадена преди формалното възникване на посоченото в
нея фактическо основание. Отразяването, че служебното правоотношение се
прекратява, считано от 22.07.2022 г., не може да бъде разглеждано като причина
за различен извод, тъй като то е относимо само към момента на пораждане на правните последици на акта, но не и към датата на неговото издаване. Това важи и
за датата на връчване на заповедта, която в случая е последваща датата на
издаването й. Към датата на издаване на оспорения административен акт е необходимо да са налице всички посочени в
него фактически основания за издаването му, които предопределят от своя страна относимия към
тях материален закон и съответно преценката за правилното му приложение. Ето
защо липсата на фактическите основания за
издаване на оспорената заповед към датата на издаването й, съставляващи
предпоставка за приложението на посоченото
в нея правно основание, е достатъчно
и самостоятелно основание за нейната отмяна като незаконосъобразна (в този смисъл е решение № 9715 от 16.07.2018 г. по адм. д. № 14544/2017 г. на ВАС, V
о.), което прави
безпредметно изследването на въпроса дали и доколко с длъжностното разписание
на РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г., реално е съкратена заеманата
дотогава от жалбоподателката длъжност и каква е била преследваната от органа цел.
С оглед на изложеното оспорената заповед № РД-11-275 от
18.07.202 г. на директора на РИОСВ Стара Загора следва да бъде отменена, като
незаконосъобразна.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1
от АПК искането на жалбоподателката за присъждане на направените по делото
разноски следва да бъде уважено, като РИОСВ Стара Загора бъде осъдена да й заплати
сумата от 710 лева, представляваща адвокатско възнаграждение за един адвокат,
договорено и заплатено съгласно договор за правна защита и съдействие от 29.07.2022
г. – л. 11, том 1. В случая направеното от ответника възражение за прекомерност
на заплатеното от жалбоподателката адвокатско възнаграждение е неоснователно,
тъй като следва да бъде преценявано към момента на приключване на устните
състезания, към който минималното адвокатско възнаграждение по този вид дела е
1000 лева – чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери
на адвокатските възнаграждения.
Водим от горните мотиви, Старозагорският
административен съд на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ заповед № РД-11-275
от 18.07.202 г., издадена от директора на Регионална инспекция по околната
среда и водите Стара Загора.
ОСЪЖДА Регионална
инспекция по околната среда и водите Стара Загора, да заплати на И.Д.С., ЕГН **********,***,
сумата от 710 (седемстотин
и десет) лева,
представляваща направените разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: