Решение по дело №536/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 124
Дата: 18 април 2023 г.
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20227240700536
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№124

 

18.04.2023 г., гр. Стара Загора

 

    В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският административен съд – VIII състав, в публично съдебно заседание на тридесети март две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                         

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗЛАТКО МАЗНИКОВ 

                                                       ЧЛЕНОВЕ:

 

При секретаря НИКОЛИНА НИКОЛОВА разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ административно дело № 536 по описа за 2022 година и за да се произнесе, съобрази:                                                          

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 124 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Образувано е по жалба на И.Д. *** против заповед № РД-11-275 от 18.07.202 г., издадена от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) Стара Загора, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл е прекратено служебното й правоотношение на длъжност „Главен юрисконсулт“ в дирекция „Административна, финансова и правна дейност“ (ДАФПД) в РИОСВ Стара Загора с придобит ранг: първи младши, с код по НКПД: 2471 – 7039; длъжностно ниво от КДА – 8, наименование на длъжностното ниво: Експертно ниво 4; считано от 22.07.2022 г., като на основание чл. 106, ал. 4 от ЗДСл е разпоредено да й се изплати обезщетение в размер на основната й заплата за неспазен срок на предизвестие.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед по съображения за постановяването й при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие с материалния закон и при несъответствие с целта на закона. Жалбоподателката твърди, че не е налице посоченото в заповедта фактическо основание за издаването й и не са изпълнени в кумулативност предпоставките на визираното в нея материалноправно основание за прекратяване на служебното й правоотношение, тъй като, макар и длъжността й формално да е престанала да съществува под това наименование, същата, разглеждана като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика, се е запазила и продължава да се изпълнява от заемащи други длъжности и външни лица,  както и че оспореният административен акт е издаден в нарушение на принципа за съразмерност и несъответства на целта на закона, тъй като съкращаването на длъжността й реално не води до оптимизиране на работата на администрацията. По тези съображения, подробно изложени в жалбата й и доразвити в представената от пълномощника й  писмена защита, моли обжалваната заповед да бъде отменена, като неправилна и  незаконосъобразна. Претендира за направените по делото разноски.

Ответникът – директорът на РИОСВ Стара Загора, оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, като неоснователна, излагайки чрез пълномощника си в писмен отговор, в съдебно заседание и в представени писмени бележки съображения за законосъобразност на оспорената заповед. Излага доводи, че структурните и длъжностните промени в РИОСВ Стара Загора са в сферата на оперативната самостоятелност на органа по назначаването и са били предприети с цел оптимизиране на дейността на администрацията, като в резултат на тях заеманата от жалбоподателката  длъжност е престанала да съществува и като позиция в длъжностното разписание, и като система от функции, задължения и изисквания, както и че тези промени са били в сила към датата, изрично посочена в обжалвания административен акт като дата на прекратяване на служебното правоотношение. Претендира за направените по делото разноски и прави възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателката адвокатско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

На 14.12.2015 г. между Агенцията за социално подпомагане, като „Изпращаща администрация“, РИОСВ Стара Загора, като „Приемаща администрация“, и жалбоподателката И.Д.С., заемаща длъжността „Старши юрисконсулт“ в РДСП-Стара Загора на Агенцията за социално подпомагане, било постигнато споразумение за преминаване на жалбоподателката на държавна служба в друга администрация, като служебното й правоотношение с изпращащата администрация бъде прекратено и бъде назначена на длъжност „Старши юрисконсулт“ в ДАФПД на приемащата администрация (л. 131-132, том 1).

Със заповед № РД-11-370 от 15.12.2015 г. на директора на РИОСВ Стара Загора жалбоподателката била назначена на длъжността „Старши юрисконсулт“ в ДАФПД на РИОСВ Стара Загора, считано от 16.12.2015 г. (л. 125, том 1), а с негова заповед № РД-11-121 от 31.03.2016 г. била преназначена на длъжността „Главен юрисконсулт“ в същата дирекция, считано от 01.04.2016 г. (л. 119, том 1).

Със заповед № РД-11-73 от 19.02.2018 г. на директора на РИОСВ Стара Загора жалбоподателката била повишена в ранг – от трети младши във втори младши, считано от 01.03.2018 г.,  (л. 107, том 1), а за периода от 29.11.2019 г. до 13.02.2020 г. й било възложено да замества директора на дирекция „Контрол и превантивна дейност“ (л. 73, том 1).

Със заповед № РД-11-78 от 26.02.2020 г. на директора на РИОСВ Стара Загора жалбоподателката била повишена в ранг – от втори младши в първи младши, считано от 01.03.2020 г.,  (л. 72, том 1), а с негова заповед № РД-11-139 от 13.04.2021 г. била преназначена на длъжността „Началник отдел“ в отдел „Контрол и управление на отпадъците, почвите и опасните химични вещества“, дирекция „Контрол на околната среда“, считано от 14.04.2021 г. (л. 63, том 1). 

Със заповед № РД-11-146 от 16.04.2021 г. на директора на РИОСВ Стара Загора жалбоподателката била преназначена отново на длъжността „Главен юрисконсулт“ в ДАФПД с придобит вече първи младши ранг, считано от 27.07.2021 г. (л. 57, том 1), а по нейно заявление вх. № ЧР-04-3944 от 23.07.2021 г. (л. 56, том 1) със заповед № РД-11-280 от 23.07.2021 г. на директора на РИОСВ Стара Загора служебното й правоотношение било прекратено, поради назначаването й за едноличен орган на власт,  считано от 27.07.2021 г. (л. 55, том 1), и през периода 27.07.2021 г. – 01.07.2022 г. изпълнявала по трудов договор длъжността директор на РИОСВ Стара Загора (л. 403 и л. 436 – 437, том 2).

Със заявление вх. № ЧР-05-4662 от 13.07.2022 г.  жалбоподателката поискала от директора на РИОСВ Стара Загора да бъде възстановена на предишната й длъжност – „Главен юрисконсулт“ в ДАФПД в РИОСВ Стара Загора (л. 47, том 1), и с негова заповед № РД-11-268 от 14.07.2022 г.,  връчена й на същата дата в 09:51 часа, била назначена отново на тази длъжност, считано от 14.07.2022 г. (л. 48, том 1).

С писмо изх. № ЧР-04-4666 от 14.07.2022 г., което жалбоподателката отказала да получи в 09,57 часа на същия ден – 14.07.2022 г., директорът на РИОСВ Стара Загора й предложил служебното й правоотношение да бъде прекратено на основание чл. 107а от ЗДСл срещу обезщетение в размер на 6-кратния размер на месечната й основна заплата (л. 49-50, том 1).

На 14.07.2022 г. директорът на РИОСВ Стара Загора изготвил мотивиран доклад до министъра на околната среда и водите с предложение за промяна в длъжностното разписание на РИОСВ Стара Загора от 22.07.2022 г., предвиждащо длъжността „Главен юрисконсулт“ в общата администрация – ДАФПД, да се трансформира в „Главен експерт“ в специализираната администрация – дирекция „Контрол на околната среда“, отдел „Контрол и управление на отпадъците, почвите и опасните химични вещества“, направление „Управление на отпадъците и опазване на почвите“, като дейността на главния юрисконсулт и процесуалното представителство бъдат възложени на външен изпълнител, а за новоразкритата длъжност в специализираната администрация  да бъде стартирана процедура по заемането й чрез конкурс. Промяната била мотивирана с недостатъчността на експертите от съответното направление в специализираната администрация предвид изключителното многообразие на дейността им и изключителната им натовареност с оглед на годишните отчети за последните години, показващи, че в направлението не  могат да бъдат изпълнение плановите проверки (л. 150-153, том 1) .  

 Със заповед № РД-11-274 от 18.07.2022 г. директорът на РИОСВ Стара Загора на основание чл. 5, ал. 2 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите (ПУДРИОСВ) утвърдил съгласуваното от компетентните звена в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и одобрено от министъра длъжностно разписание на РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г. (л. 22-27, том 1), в съответствие с което директорът на РИОСВ Стара Загора утвърдил и поименно разписание на длъжностите в РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г. (л. 28-31, том 1).

С оспорената заповед № РД-11-275 от 18.07.2022 г. на директора на РИОСВ Стара Загора (л. 46, том 1) на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл и длъжностно разписание на длъжностите в РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г., служебното правоотношение с жалбоподателката, заемаща длъжността „Главен юрисконсулт“ в ДАФПД в РИОСВ Стара Загора с придобит ранг: първи младши, с код по НКПД: 2471 – 7039; длъжностно ниво от КДА – 8, наименование на длъжностно ниво: Експертно ниво 4, било прекратено, считано от 22.07.2022 г., като изрично е посочено и фактическото основание за това: „Съкращаване на длъжността „Главен юрисконсулт“ в дирекция „Административна, финансова и правна дейност“ в РИОСВ Стара Загора“. Разпоредено е също на основание чл. 106, ал. 4 от ЗДСл на жалбоподателката да бъде изплатено обезщетение в размер на основната й заплата за неспазен срок на предизвестие. Заповедта е била връчена на жалбоподателката на 26.07.2022 г. (към датата на издаването й тя е била в болнични – л. 46, том 1).

Към делото са приложени още и приети като писмени доказателства:

формулярите за оценка на индивидуалното изпълнение на длъжността, отразяващи атестирането на жалбоподателката за 2016  г., 2017 г., 2018 г., 2019 г., 2020 г. и 2021 г., като в някои от тях е посочено, че е атестирана за длъжността „Старши юрисконсулт“, ако вече да е заемала длъжността „Главен юрисконсулт“ или с оглед на изложеното по-горе за известно време от периода на съответната атестация да е заемала друга длъжност като държавен служител, включително по заместване, или да е изпълнявала друга длъжност по трудово правоотношение, но във всички тях тя е била оценена с най-високата оценка „Изпълнението надвишава изискванията“ (л. 52 – 54, 75 – 58, 85 – 87, 99 – 101, 110 – 113 и 122 – 124, том 1);

длъжностното разписание на РИОСВ Стара Загора, в сила от 01.06.2022, според което до 22.07.2022 г., когато е влязло в сила новото длъжностно разписание, общата администрация е била организирана в ДАФПД, включваща 10 щатни бройки, разпределени в 9 длъжностни позиции, 6 от които заемани по служебно правоотношение, в това число 1 щатна бройка за длъжността „Главен юрисконсулт“, а специализираната администрация е била организирана в две дирекции – дирекция „Контрол на околната среда“, включваща два отдела, и дирекция „Превантивна дейност“, с общо 31 щатни бройки, разпределени в 18 длъжностни позиции, заемани по служебно правоотношение (л. 37 – 40, том 1);

поименното разписание на РИОСВ Стара Загора, в сила от 14.07.2022, според което към датата на издаване на оспорената заповед в РИОСВ Стара Загора всички щатни бройки в общата администрация са били заети, а в специализираната администрация е имало свободна 1 щатна бройка за длъжността „Младши експерт“ по направление „Опазване на чистотата на атмосферния въздух и вредни физични фактори“ в отдел „Контролна дейност“, дирекция „Контрол на околната среда“ (л. 41 – 44, том 1);

длъжностните характеристики за различните длъжности в общата и специализираната администрации, утвърдени от директора на РИОСВ Стара Загора на 08.01.2020 г., 08.05.2020 г., 23. 11.2020 г., 01.02.2021 г., 22.04.2021 г., 08.05.2021 г., 08.06.2021 г., 22.07.2022 г., 01.08.2022 г. и 23.09.2022 г.  (л. 58 – 62, 154 – 261,  том 1 и л. 267 – 326, 328 – 376, том втори, л. 564 – 709, том 3 и л. 710 – 973, том 4), сред които длъжностните характеристики за заеманите от жалбоподателката длъжности, получени от нея от назначаването й за държавен служител в РИОСВ Стара Загора (л. 58 – 62, 64 – 69, 79 – 82, 88 – 92, 102 – 106, 115 – 118, 127 – 130, том 1), в това число и последната връчена й длъжностна характеристика за длъжността „Главен юрисконсулт“ в ДАФПД – получена на 16.04.2021 г. (л. 58 – 62, том 1), както и длъжностна характеристика за длъжността „Главен експерт“ в ДАФПД, връчена й на 01.07.2019 г., при все, че липсват данни да е заемала подобна длъжност (л. 93 – 96, том 1);

извлечения от Правилника за вътрешния ред в РИОСВ Стара Загора, утвърден със заповед № РД-08-93 от 10.04.2021 г. и публикуван на официалния им сайт към 30.03.2023 г., според чл. 12, ал. 2, т. 1 от който общата администрация в РИОСВ Стара Загора е организирана в отдел „Финансово-административна дейност“ и юрисконсулт на пряко подчинение на директора с конкретно посочени функции и дейности, както и извлечение от публикувана на официалния им сайт към същата дата структура на администрацията в табличен вид, според която ДАФПД включва длъжността „Главен юрисконсулт (л. 479 – 484, том 2);

договори за предоставяне на правна помощ и правни услуги, включващи правни консултации в областта на административно-наказателното право относно цялата процедура по установяване на административни нарушения и налагане на административни наказания, изготвяне на индивидуални административни актове и процесуално представителство пред съответния съд – № ПО-09-488 от 01.08.2022 г.  (л. 528-531, том 3, удължен с допълнително споразумение № ПО-09-498 от 23.09.2022 г. – л. 506, том 3), и № ПО-09-505 от 07.11.2022 г. (л. 498-501, том 3), сключени между РИОСВ Стара Загора, като възложител, и двама адвокати от АК-Стара Загора, като изпълнители, както и 54 договора за правна защита и съдействие за осъществено от двамата адвокати процесуално представителство на РИОСВ Стара Загора през периода 08.08.2022 г. – 07.11.2022 г. с договорени възнаграждения в общ размер на 34782 лева, платими по сметка (л. 502-505, 507-527 и 532-563, том 3);

извлечение от публикувана на 13.01.2023 г. на сайта на Адвокатска колегия Стара Загора обява за месечно абонаментно обслужване на РИОСВ Стара Загора – писмо изх. № ФС-02-156 от 10.01.2023 г. на директора на РИОСВ Стара Загора (л. 485 – 486, том 2).

Като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът намира, че гореизложената фактическа обстановка обуславя следните правни изводи:

Оспорването е направено в законово установения срок от легитимирано лице с правен интерес против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, поради което е процесуално допустимо. 

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспорената заповед № РД-11-275 от 18.07.2022 г. е издадена от компетентен орган – директора на РИОСВ Стара Загора в качеството му на орган по назначаването в РИОСВ Стара Загора, при съблюдаване на изискванията на императивната норма на чл. 108, ал. 1 от ЗДСл за форма и съдържание на акта за прекратяване на служебното правоотношение.

При издаването на обжалвания акт не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Длъжностното разписание на РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г., на което административният орган се е позовал, за да обоснове фактическото, а и правното основание за прекратяване на служебното правоотношение с жалбоподателката, е било съгласувано, одобрено и утвърдено по реда и от органите, посочени в чл. 5, ал. 2 от ПУДРИОСВ, а дали посоченото в обжалваната заповед фактическо основание за издаването й е било налице и се субсумира от хипотезата на разпоредбата, цитирана като правно основание за издаването й,  е въпрос на материална законосъобразност на оспорения акт. С последния е разпоредено и на жалбоподателката да се изплати обезщетение по чл. 106, ал. 4 от ЗДСл, поради което неспазването на срока за предизвестие по ал. 1 също не е съществено процесуално нарушение. Не съставлява такова нарушение и обстоятелството, че с длъжностното разписание на РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г., обусловило прекратяването на служебното правоотношение с жалбоподателката, е закрита като позиция заеманата от нея длъжност – „Главен юрисконсулт“ в ДАФПД, при все, че чл. 9, ал. 3, т. 3 от ПУДРИОСВ предвижда ДАФПД на РИОСВ да извършва и правни дейности, а на сайта на  РИОСВ Стара Загора е публикуван Правилник за вътрешния ред, според който общата администрация в РИОСВ Стара Загора е организирана в отдел „Финансово-административна дейност“ и юрисконсулт, и структура на администрацията в табличен вид, според която ДАФПД включва и длъжността „Главен юрисконсулт“, тъй като:

ПУДРИОСВ регламентира единствено и само дейностите на общата администрация и дирекцията, която да ги извършва, но не и конкретните длъжностни позиции, които да извършват тези дейности и които се определят именно чрез длъжностното разписание и длъжностните характеристики за тях, като нито в ЗДСл, нито в ПУДРИОСВ се съдържа забрана определени дейности да бъдат възлагани за извършване на заемащи длъжности, които не включват в наименованието си изразът „юрисконсулт“, или на външни лица, в частност – на адвокати по силата на сключени с тях граждански договори;

промяната на длъжностното разписание е основание за изменение на Правилника за вътрешния ред, а не обратното, поради което публикацията му, както и публикацията на структура на администрацията на официалния сайт на органа или организацията, несъответстващи на влязлото в сила и действащо длъжностно разписание, не биха могли да доведат до несъобразяване с правните последици на последното, още повече, че не е изключена възможността информацията, публикувана на сайта на органа или организацията, да не е актуализирана, ако и това да е в нарушение на основни принципи – чл. 12 и 13 от АПК.

Обжалваната заповед обаче е постановена в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон, защото към датата на издаване на заповедта – 18.07.2022 г., не е имало влязло в сила длъжностно разписание на РИОСВ гр. Стара Загора, в което заеманата от жалбоподателката длъжност да е отпаднала като длъжностна позиция. В оспорения административен акт изрично е посочено, че одобреното длъжностно разписание на РИОСВ гр. Стара Загора, на което органът се е позовал, за да прекрати служебното правоотношение, е в сила от 22.07.2022 г., поради което заповедта се явява издадена преди формалното възникване на посоченото в нея фактическо основание. Отразяването, че служебното правоотношение се прекратява, считано от 22.07.2022 г., не може да бъде разглеждано като причина за различен извод, тъй като то е относимо само към момента на пораждане на правните последици на акта, но не и към датата на неговото издаване. Това важи и за датата на връчване на заповедта, която в случая е последваща датата на издаването й. Към датата на издаване на оспорения административен акт е необходимо да са налице всички посочени в него фактически основания за издаването му,  които предопределят от своя страна относимия към тях материален закон и съответно преценката за правилното му приложение. Ето защо липсата на фактическите основания за издаване на оспорената заповед към датата на издаването й, съставляващи предпоставка за приложението на посоченото в нея правно основание, е достатъчно и самостоятелно основание за нейната отмяна като незаконосъобразна (в този смисъл е решение № 9715 от 16.07.2018 г. по адм. д. № 14544/2017 г. на ВАС, V о.), което прави безпредметно изследването на въпроса дали и доколко с длъжностното разписание на РИОСВ Стара Загора, в сила от 22.07.2022 г., реално е съкратена заеманата дотогава от жалбоподателката длъжност и каква е била преследваната от органа цел.

С оглед на изложеното оспорената заповед № РД-11-275 от 18.07.202 г. на директора на РИОСВ Стара Загора следва да бъде отменена, като незаконосъобразна.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК искането на жалбоподателката за присъждане на направените по делото разноски следва да бъде уважено, като РИОСВ Стара Загора бъде осъдена да й заплати сумата от 710 лева, представляваща адвокатско възнаграждение за един адвокат, договорено и заплатено съгласно договор за правна защита и съдействие от 29.07.2022 г. – л. 11, том 1. В случая направеното от ответника възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателката адвокатско възнаграждение е неоснователно, тъй като следва да бъде преценявано към момента на приключване на устните състезания, към който минималното адвокатско възнаграждение по този вид дела е 1000 лева – чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горните мотиви, Старозагорският административен съд на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК  

               

                                  Р    Е    Ш    И   :

 

ОТМЕНЯ заповед № РД-11-275 от 18.07.202 г., издадена от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите  Стара Загора.   

 

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите Стара Загора,  да заплати на И.Д.С., ЕГН **********,***, сумата от 710 (седемстотин и десет) лева, представляваща направените разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                    СЪДИЯ: