Решение по дело №1818/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1593
Дата: 13 септември 2019 г. (в сила от 1 октомври 2019 г.)
Съдия: Зорница Стефанова Гладилова
Дело: 20191100901818
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 11 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                                 гр. София  13. 09.2019 г.

 

          В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

 

       СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ-14 състав, в закрито заседание , в състав:

                               

                                                                                         Председател: Зорница Гладилова

 

като разгледа докладваното от съдия Гладилова т.д. № 1818/2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

                        Производството е по реда на чл.274, ал.1, т.2 и следващите от Гражданския процесуален кодекс вр. с  чл.25 от Закона   за търговския регистър.

                       

                        С Отказ 20190530151430-2/30.08.2019 г., по заявление вх.№ 20190530151430/30.05.2019 г., подадено от адв. И.Б., длъжностно лице към Агенция по вписванията е отказало вписване на подаденото от “С.б.з.а.л.п.о.б.З.” ООД заявление образец Б7, за вписване на действителните собственици, с оглед разпоредбите на Закона за мерките срещу изпирането на пари на основание чл. 24 от Закона за търговски регистър /ЗТР/. Длъжностното лице приело, че има несъответствие между заявените обстоятелства и декларацията по чл.63, ал.4 от ЗМИП – декларацията не съдържала обстоятелствата относно действителните собственици, обявени в поле 550. Дадените указания по реда на чл.22, ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ, оповестени по реда на тази разпоредба по партидата на дружеството в ТРРЮЛНЦ не били изпълнени.

                        Срещу  този отказ е подадена жалба от “С.б.з.а.л.п.о.б.З.” ООД, което моли той да бъде отменен. Твърди, че заявлението за вписване на обстоятелства отговаря на всички изисквания на закона. Били посочени действителните собственици физически лица, както и юридическите лица, които непряко контролират дружеството. В отказа било посочено, че декларацията не съдържа обстоятелствата относно действителните собственици, но не било посочено какви са тези обстоятелства. Указанията, които били дадени съдържали същия привиден мотив и не можело да бъдат изпълнени в краткия предоставен срок.

 

                        Съдът като обсъди доводите и представените доказателства, намира за установено следното:

                        Със заявление Б7 вх.№ 20190524112803/24.05.2019 г., подадено от адв. И.Б.като пълномощник на “С.б.з.а.л.п.о.б.З.” ООД E поискано вписване на действителните собственици на дружеството – действителните собственици физически лица, посочени в поле 550 – И.Т.П.и Е.Д.И.както и юридическото лице чрез което пряко се упражнява контрол – „Медицински център З.“ ЕООД, с оглед разпоредбите на Закона за мерките срещу изпирането на пари.

                        Към заявлението са представени необходимите документи, в което число и декларацията по чл.63, ал.4 от ЗМИП. Декларацията е нотариално заверена и е подадена от И.Т.П., в качеството на управител на “С.б.з.а.л.п.о.б.З.” ООД. В пункт първи от декларацията, в който следва да бъдат посочени действителните собственици – физически лица, липсва попълване. В пункт втори от декларацията, касаещ юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол е попълнен като юридическо лице чрез което пряко се упражнява контрол  Медицински пункт З. ЕООД.   

                        Не се спори в жалбата и видно от представените указания, длъжностно лице към АВ е дало указания на “С.б.з.а.л.п.о.б.З.” ООД, че декларацията по чл.63, ал.4 от ЗМИП  следва да съдържа обстоятелствата относно действителните собственици, попълнени в поле 550 от заявлението.

 

                        Закона за мерките срещу изпирането на пари поставя изисквания с разпоредбите на чл.59, ал.1, чл.61, ал.1 и чл.63, ал.1 за идентифициране на физическите лица, които са действителни собственици на юридическо лице или друго правно образувание, съответно въвеждането на ред за събиране на съответните данни и задължение за предоставяне от учредените на територията на Република България юридически лица и други правни образувания на подходяща, точна и актуална информация относно такива действителни собственици, чрез вписване на информацията и данните по партидите, включително в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

                        Съгласно разпоредбата на чл.63, ал.3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари за производството, редът и сроковете за вписването на обстоятелствата относно действителните собственици се прилагат съответно Законът за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и Законът за регистър БУЛСТАТ.

                        С разпоредбата на чл.31 Законът за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел предвижда наредба за воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, с която да бъдат определени образците на заявления и да бъдат посочени изчерпателно приложенията към тях за всеки вид вписване, заличаване или обявяване съгласно изискванията на закона, както и формата на електронните документи.

                        Следователно към процесното вписване е приложима Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, която следва да определи образеца на заявлението и приложенията към него.

                        За процесните вписвания при Агенция по вписванията е предвидено подаването на заявление образец Б7 за вписване на обстоятелства относно действителни собственици съобразно чл. 6, ал. 1 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. да водене, съхраняване и достъпа до търговския регистър и регистъра за юридически лица с нестопанска цел. Образецът на заявление включва, освен другото, част І – обстоятелства по чл. 63, ал. 1 и ал. 4 от ЗМИП, включително поле 538 – юридическо лице или друго правно образувание чрез което непряко се упражнява контрол.

                        Съгласно чл.50а, ал.1 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, подлежащите на вписване обстоятелства относно действителните собственици се посочват в заявление по образец съгласно приложение № Б7. Заявлението се състои от две части: Част I. Обстоятелства по чл. 63, ал. 1 и 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари и Част II. Обстоятелства по чл. 6, ал. 3 от Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и техните действителни собственици, като се попълва само частта, съответстваща на обстоятелствата, подлежащи на вписване по съответния закон.  Съгласно ал.2 в зависимост от заявените за вписване обстоятелства към заявлението се прилагат съответно: 1. декларация по чл. 63, ал 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари; 2. документ, установяващ съществуването на дружество, регистрирано в юрисдикция с преференциален данъчен режим, и удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон; 3. документите, установяващи съществуването на юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол, и удостоверяващи лицата, които ги представляват по националния им закон, ако не са учредени по българското право или не са вписани в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел или регистър БУЛСТАТ; 4. нотариално заверено съгласие на физическото лице за контакт по чл. 63, ал. 4, т. 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари.

                        Съгласно чл.63, ал.4, т.1  от Закона за мерките срещу изпирането на пари в съответния регистър се вписват следните данни съгласно декларация, чиято форма и съдържание се определят с правилника за прилагане на закона: 1. идентификационните данни за действителните собственици – физически лица, включително:а) имената;б) гражданството;в) единният граждански номер за лицата по чл. 3, ал. 2 от Закона за гражданската регистрация;г) датата на раждане за лицата, различни от тези по буква "в";д) държавата на пребиваване, ако е различна от Република България или от държавата по буква "б".

                        Вписването на действителните собственици – физически лица следва да се извърши въз основа на приложената към заявлението декларация по чл.63, ал.4 от ЗМИП, в която същите следва да бъдат посочени. В представената към процесното заявление декларация липсва попълване на действителните собственици – физически лица. Независимо, че същите са посочени в заявлението, длъжностното лице има задължение да провери дали те са идентични с посочените в нотариално заверената декларация. При липсата на посочване в представената декларация длъжностното лице законосъобразно е дало указания за представяне на декларация, в която данните за действителните собственици да бъдат попълнени. Тъй като указанията не са изпълнени в определения срок, отказът е законосъобразно постановен.

                        В процесният случай длъжностното лице дори не е било длъжно да дава указания по следните причини:

                        Съгласно разпоредбата на чл.21 ЗТР, длъжностното лице по регистрацията /ДЛР/ проверява дали е подадено заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване при спазване на предвидените за това форма и ред, дали заявеното обстоятелство подлежи на вписване и не е вписано или представеният акт подлежи на обявяване и не е обявен в търговския регистър, дали заявлението изхожда от оправомощено лице, дали към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт, съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона съобразно представените документи, съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона, дали е представена декларация по чл. 13, ал. 4 ЗТР, дали друго лице няма права върху фирмата и тя отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 2 ТЗ /при първоначално вписване или промяна на фирмата/ и платена ли е дължимата държавна такса.

                        Разпоредбата на чл.22, ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ задължава длъжностното лице да даде указания в случаите, в които проверката по чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ е установила, че към заявлението не са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт /чл.21, т.4 от ЗТРРЮЛНЦ/ . В останалите случаи, в които не е налице някое от изискванията на чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ длъжностното лице следва да постанови отказ съгласно изричния текст на чл.24, ал.1 от ЗТРРЮЛНЦ.

                        В случая са били представени всички документи съобразно изискванията на закона, в това число и декларацията по чл.63, ал.4 от ЗМИП. Отделен е въпросът, че от тази декларация не могат да бъдат установени действителните собственици – физически лица, което обаче /съобразно изричната норма на чл.22, ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ/  не обуславя задължение на длъжностното лице да даде указания.

                        Воден от изложеното съдът

 

                                                         Р Е Ш И :

 

                        ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата на “С.б.з.а.л.п.о.б.З.” ООД срещу Отказ 20190530151430-2/30.08.2019 г., по заявление вх.№ 20190530151430/30.05.2019 г., подадено от адв. И.Б., с който длъжностно лице към Агенция по вписванията е отказало вписване на подаденото от “С.б.з.а.л.п.о.б.З.” ООД заявление образец Б7, за вписване на действителните собственици, с оглед разпоредбите на Закона за мерките срещу изпирането на пари.

                        РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в 1-седмичен срок от съобщаването му на жалбоподателя.

 

                                                                                           СЪДИЯ: