Р А З
П О Р Е Ж Д А Н Е
Номер |
|
Година |
28.03.2023 г. |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
28.03. |
Година |
2023 г. |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Ангел
Момчилов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
117 |
По
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
АПК във вр. с чл. 124, ал. 1 във вр.
с чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за държавния служител.
Депозирана е жалба от К.Г.Л. от ***, с ЕГН **********, против Заповед № 83/21.02.2023 г., издадена
от изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, с която
на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона
за държавния служител е прекратено служебното правоотношение с жалбоподателя.
Счита, че оспорената заповед е неправилна,
немотивирана, издадена в противоречие със закона, при съществени нарушения на процесуалните
правила и в несъответствие със целта на закона.
Излага съображения, че в оспорената
заповед липсвали каквито и да било мотиви относно издаването й. Липсвало
конкретизация и фактическа обоснованост, защо се приема, че се съкращава
длъжността, като видно от утвърденото длъжностно разписание длъжността на жалбоподателя
се запазва. Сочи, че мотивирането на акта е предпоставка не само за
осъществяване на надлежния контрол за законосъобразност от съда, но е и
възможност за съответния адресат да реализира пълноценно своята защита.
Посочените разпоредби и основания в атакуваната заповед, не санирали
липсата на конкретност обусловена от общата формулировка на бланкетно посоченото основание за прекратяване на трудовото
правоотношение. С оглед намира, че в атакуваната заповед е налице липса на мотиви
и същата е лишена от фактически основания, което от своя страна води до порок
във формата по смисъла на чл. 59, ал. 1 и чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, поради
което и подлежи на отмяна на основание чл. 146, т. 2 от АПК.
На следващо място въвежда доводи, че в
конкретния случай не били налице материалноправните
предпоставки за приложението на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл. В тази връзка следвало да се има предвид, че
законосъобразното приложение на посочената норма изисквало да се установи, че заеманата от Л. длъжност е премахната
като нормативно установена позиция и система от функции (чл. 2. ал. 1 от
Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията) или
е намален броят на служителите, които са ангажирани е нейното изпълнение. В
кръга на притежаваната компетентност на административния орган било правото му
да извършва промени и реорганизации в управляваната от него администрация е
оглед оптимизиране на дейността й, при съобразяване е приетата структура и
нормативно определената численост на служителите. Въз основа на предоставените
му правомощия с разпоредбата на чл. 2, ал. 3 от ЗДСл органът по назначаването
разполагал с възможността да внесе промяна в структурата на отделните звена и
съответно във вида и броя на длъжностите, заемани от държавни служители, при
която да бъдат съкратени едни и открити други длъжности. случай. Релевантното
обстоятелство се явявало наличието или липсата на конкретна длъжност като
единство от нормативно определена позиция и система от функции, задължения и
изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. Когато органът по
назначаването твърди, че една длъжност е съкратена но смисъла на чл. 106, ал.
1, т. 2 от ЗДСл, трябвало да докаже, че тази длъжност вече не фигурира и като
наименование /нормативно определена позиция/ в длъжностното разписание на
съответната администрация, и като система от функции, задължения и изисквания,
утвърдени с длъжностната характеристика. И двете изисквания следва да бъдат
установени кумулативно. Счита, че в конкретния случай това не било установено,
респ. не била налице нито първата, нито втората предпоставка за приложението на
чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, поради което атакуваната заповед била издадена в
противоречие с материалноправните норми, явяващо се отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК.
Отделно от горното, твърди, че
оспореният акт е издаден в противоречие със целта на закона, явяващо се отменително основание по чл. 145, т. 5 от АПК. В този
смисъл излага доводи, че жалбоподателят бил
достатъчно квалифициран за заеманата от него длъжност, с оглед наличието
на значителни успехи в дейността му. Също така, заеманата от него длъжност дори
и да е била премахната като нормативно установена позиция, то задълженията и
функциите й не са променени. При това положение извършените в случая промени били
насочени единствено към формално преименуване на вече съществуващи длъжности е
цел различна от предвидената в закона, като това не е достатъчно да обоснове
извършеното съкращение
Счита, че както и предходното уволнение,
така и настоящото уволнение и отстраняването на К.Л. от длъжност били
тенденциозни и целенасочени и са по политически причини, с цел овакантяване на
заеманата от доверителя ми длъжност, за да бъде назначен друг удобен за
ръководството човек. В подкрепа на изложеното сочи Заповед № 121/24.02.2022 г.,
с която било прекратено служебното правоотношение със жалбоподателя, която била
отменена с Решение № 199//28.06.2022 г., постановено по а.д. № 92/2022 г. по
описа на Административен съд – Кърджали, оставено в сила с Решение №
1284/07.02.2023 г. по к.а.д. № 7721/2022 г. по описа на ВАС.
Твърди, че през последните 6 месеца били
открити още две свободни позиции за заеманата от жалбоподателя длъжност, на
които били назначени нови служители,
които към настоящият .момент продължавали да работят на тази длъжност.
Счита, че допълнителен аргумент в
подкрепа на доводите си за тенденциозност и целенасоченост на уволнението било
обстоятелството, че след като бил възстановен от съда на заеманата от него
длъжност, в законоустановения 14-дневен срок Л. е заявил
желание да постъпи на работа, сочейки, че на 20.02.2023 г. ще се яви на работното си място. Макар и да се е явил
на работа на 20.02.2023 г. през цялото време до прекратяване на служебното му
правоотношение не е бил допускан да извършва служебните си задължения, а му е нареждано
единствено да стои в помещението, без да извършва каквато и да било дейност. Видно
от Заповед № 82/21.02.2023 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“,
жалбоподателят бил възстановен на заеманата от него длъжност на 22.02.2023 г.,
когато и било прекратено и служебното правоотношение, а не когато действително
е заел длъжността си – на 20.02.2023 г.
Моли съда да постанови решение, с което
да отмени Заповед № 83/21.02.2023 г., издадена
от изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, с която
на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от
Закона за държавния служител е прекратено служебното правоотношение с К.Г.Л. – ***
в ОД на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Кърджали, отдел „***“. Претендира
присъждането на деловодни разноски.
С оглед изложеното и на основание чл. 171, ал. 5 от
АПК, съдът
намира, че следва да се приемат
приложените към административната преписка писмени доказателства, като в съответствие с разпоредбата на чл. 154, ал. 1, във
вр. с чл. 153, ал. 1 от АПК, следва служебно да се конституират
и страните по делото, а именно: К.Г.Л. ***, в
качеството му на жалбодател и органът,
издал оспорения административен
акт – Изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“ ***, в качеството му на ответник
по жалбата, като делото следва да
се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание с
призоваване на страните.
Водим от горното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 157, ал.1 и чл.
171, ал. 5 от АПК, съдът
Р А З П О Р Е Д И :
КОНСТИТУИРА СТРАНИТЕ ПО ДЕЛОТО, както
следва:
ЖАЛБОДАТЕЛ: К.Г.Л. ***, с ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, който да
бъде призован на посочения адрес;
ОТВЕТНИК: Изпълнителен директор на Държавен
фонд „Земеделие“ ***, с адрес за призоваване: ***.
Заинтересовани страни: НЯМА.
ПРИЕМА и прилага като ДОКАЗАТЕЛСТВО по
делото административната преписка по издаване на оспорената заповед, съдържаща,
както следва:
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
******.
УКАЗВА на жалбоподателя К.Г.Л., че носи доказателствената тежест за установяване съществуването на
фактите и обстоятелствата, изложени в жалбата, от които черпи благоприятни за
себе си правни последици.
УКАЗВА на изпълнителния директор на Държавен
фонд „Земеделие“, че на основание чл. 170, ал. 1 от АПК, в негова тежест е да
установи в процеса съществуването на фактическите основания, посочени в
обжалвания административен акт, както и изпълнението на законовите изисквания
при издаването му. В тази връзка ответникът следва включително да установи по
делото, че в случая, към датата на прекратяване на служебното правоотношение с К.Л.
е налице съкращаване на утвърдените в ОД на ДФ „Земеделие“ – Кърджали длъжности
за „***“.
УКАЗВА на изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“, че не сочи доказателства за броя на утвърдените с
действащото щатно разписания в ОД на ДФ „Земеделие“ – Кърджали длъжности за „***“
към 21.02.2023 г.
ЗАДЪЛЖАВА
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ да представи по делото
утвърдените към 24.02.2022 г. и 21.02.2023 г. щатни разписания в ОД на ДФ
„Земеделие“ – Кърджали.
УКАЗВА на ответника по жалбата, че в
14/четиринадесет/ - дневен срок, считано от получаването на препис от жалбата и
от настоящото разпореждане, може да представи писмен отговор по жалбата,
съгласно разпоредбата на чл. 163, ал. 2 от АПК, както и да посочи писмените
доказателства, които да приложи към отговора.
Да
се изиска и приложи а.д. № 92/2022 г. по описа на Административен съд – Кърджали.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито
съдебно заседание на 04.05.2023 г., от 09.40 часа, за която дата и час да се
призоват страните.
Преписи от разпореждането, на основание
чл. 138, ал. 3 от АПК, да се връчат на страните по делото.
Разпореждането не подлежи на обжалване.
Председател: