Решение по дело №1071/2021 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 108
Дата: 12 юли 2021 г. (в сила от 12 февруари 2022 г.)
Съдия: Милена Рибчева
Дело: 20215530201071
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 108
гр. Стара Загора , 12.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VIII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
в публично заседание на двадесет и пети юни, през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Милена Рибчева
при участието на секретаря Александра Н. Танева
като разгледа докладваното от Милена Рибчева Административно
наказателно дело № 20215530201071 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, съобрази:

Обжалван е ЕФ (електронен фиш) серия К, № 4130046 на ОД на МВР град Стара
Загора.
Жалбоподателката ЯНК. Т. М. твърди, че ЕФ е незаконосъобразен и моли същият да бъде
отменен.
Въззиваемата страна ОД на МВР гр.Стара Загора, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание.
Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено следното:
С обжалвания ЕФ жалбоподателката е санкционирана на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП
– Закон за движението по пътищата (“При нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение…”) във връзка с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП (“Водач, който превиши
разрешената максимална скорост в населено място, се наказва, както следва: за превишаване
от 11 до 20 km/h – с глоба 50 лв.“) за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, въвеждащ
ограничение 50 km/h за движение в населено място за всички видове превозни средства (с
изключение на пътните превозни средства от категория М и самоходните машини, за които
ограниченото е съответно 45 km/h и 40 km/h), изразяващо се в това, че на 06.09.2018 год. в
1
16:36 часа в град Стара Загора на бул.“Н.Петков“, до фирма “Анди“ управлявала в посока
към град Нова Загора лек автомобил марка “Опел Астра ГТЦ“, с рег.№ СТ ... ВХ,
регистриран на името на ...., със скорост 65 km/h (отчетен километров толеранс от -3 km/h)
при ограничение на скоростта от 50 km/h за движение в населено място, като нарушението
(превишаване на разрешената скорост с 15 km/h) е било установено и заснето с АТСС
(автоматизирано техническо средство или система) ARH CAM S1 № 11743с8.
Съгласно чл.188, ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно
превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение, като собственикът се наказва
с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил
моторното превозно средство. В случая, видно от приложената на л.8 от делото справка,
автомобилът, при управлението на който е било извършеното нарушението, е собственост
на ...., като жалбоподателката не се е възползвала от предвидената в чл.189, ал.5 от ЗДвП
възможност в 14-дневен срок от получаването на ЕФ, считано от 24.03.2021 год. според
справката на л.7 от делото, да предостави в съответната териториална структура на
Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило
нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство,
така както е сторено от собственика на управляваното МПС – .... с декларация от 30.10.2020
год. (л.9 от делото).
ЕФ е бил издаден по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи със заповед
№ 8121з-172 от 29.02.2016 год. (л.15 от делото) съобразно разпоредбата на чл.189, ал.4,
изречение трето от ЗДвП (“Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи”) и отговаря на императивните изисквания на чл.189, ал.4, изречение
второ от ЗДвП (“Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане”).
Съгласно чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон
определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на
нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или
регистрационния номер на моторното превозно средство, като според пар.6, т.65 от ДР на
ЗДвП автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗИ (Закон за
измерванията), които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат, както стационарни – прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
2
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Именно
с такава мобилна радарна система е било установено и заснето конкретното нарушение, като
нейното сертифициране и изправност към момента на извършване на нарушението се
установява от представените удостоверение за одобрен тип средство за измерване и
протокол за извършена проверка на БИМ (л.12-13 от делото).
Съгласно чл.165, ал.2, т.7 от ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи
служби имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като
контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане, а според ал.3 на
цитирания член условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, каквато е Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата. В случая спазването на тези изисквания при заснемане на
конкретното нарушение се установява от представените снимков материал и протокол за
използване на процесното АТСС (л.6 и л.14 от делото). Вярно е, че в протокола за
използване процесното АТСС не са посочени номерата на първото и последното статично
изображение/видеозапис, но изрично са посочени мястото на използването му, както и
началния и крайния час на работа с него, а тези данни, съпоставени с данните от снимковия
материал, потвърждават установяването на конкретното нарушение именно с това АТСС,
посочено изрично и в ЕФ.
По съществото на извършеното нарушение: в случая мястото на извършване на
нарушението попада в границите на населеното място – град Стара Загора, т.е. за него важи
нормативно установеното ограничение на скоростта за движение в населено място от 50
km/h. Нарушението на това ограничение е било установено по описания вече по-горе начин
на 06.09.2018 год. в 16:36 часа, като от снимковия материал (извлечение от клипа на
нарушението) е видно, че скоростта, с която е бил управляван процесния лек автомобил, е
била 68 km/h – л.6 от делото, което при отчетен толеранс от -3 km/h (допустимата
техническа грешка съобразно представения протокол за извършената проверка за изправност
на техническото средство – л.13 от делото) прави 65 km/h, съответно – превишаването на
ограниченото е било с 15 km/h.
Що се отнася до наложеното с ЕФ наказание – глоба от 50 лева, същото съответства по
вид и размер на предвиденото в закона за разглежданото нарушение.
По тези съображения съдът намира за доказани по несъмнен и безспорен начин
описаното в ЕФ нарушение и извършването му от жалбоподателя, като при установяване на
нарушението и/или издаването на ЕФ не са били допуснати съществени (ограничаващи
правото на защита) процесуални нарушения, опорочаващи ЕФ до степен, обуславяща
отмяната му, предвид което последният се явява законосъобразен и следва да бъде
потвърден.
3
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, № 4130046 на ОД на МВР град Стара Загора.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4

Съдържание на мотивите

Обжалван е ЕФ (електронен фиш) серия К, № 4130046 на ОД на МВР град Стара
Загора.
Жалбоподателката Я. Т. М. твърди, че ЕФ е незаконосъобразен и моли същият да бъде
отменен.
Въззиваемата страна ОД на МВР гр.Стара Загора, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание.
Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено следното:
С обжалвания ЕФ жалбоподателката е санкционирана на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП
– Закон за движението по пътищата (“При нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение…”) във връзка с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП (“Водач, който превиши
разрешената максимална скорост в населено място, се наказва, както следва: за превишаване
от 11 до 20 km/h – с глоба 50 лв.“) за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, въвеждащ
ограничение 50 km/h за движение в населено място за всички видове превозни средства (с
изключение на пътните превозни средства от категория М и самоходните машини, за които
ограниченото е съответно 45 km/h и 40 km/h), изразяващо се в това, че на 06.09.2018 год. в
16:36 часа в град Стара Загора на бул.“Н.Петков“, до фирма “Анди“ управлявала в посока
към град Нова Загора лек автомобил марка “Опел Астра ГТЦ“, с рег.№ СТ .... ВХ,
регистриран на името на Д.Т.П., със скорост 65 km/h (отчетен километров толеранс от -3
km/h) при ограничение на скоростта от 50 km/h за движение в населено място, като
нарушението (превишаване на разрешената скорост с 15 km/h) е било установено и заснето с
АТСС (автоматизирано техническо средство или система) ARH CAM S1 № 11743с8.
Съгласно чл.188, ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно
превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение, като собственикът се наказва
с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил
моторното превозно средство. В случая, видно от приложената на л.8 от делото справка,
автомобилът, при управлението на който е било извършеното нарушението, е собственост
на Д.Т.П., като жалбоподателката не се е възползвала от предвидената в чл.189, ал.5 от
ЗДвП възможност в 14-дневен срок от получаването на ЕФ, считано от 24.03.2021 год.
според справката на л.7 от делото, да предостави в съответната териториална структура на
Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило
нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство,
така както е сторено от собственика на управляваното МПС – Д.Т.П. с декларация от
30.10.2020 год. (л.9 от делото).
ЕФ е бил издаден по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи със заповед
№ 8121з-172 от 29.02.2016 год. (л.15 от делото) съобразно разпоредбата на чл.189, ал.4,
изречение трето от ЗДвП (“Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи”) и отговаря на императивните изисквания на чл.189, ал.4, изречение
второ от ЗДвП (“Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане”).
Съгласно чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон
определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на
1
нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или
регистрационния номер на моторното превозно средство, като според пар.6, т.65 от ДР на
ЗДвП автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗИ (Закон за
измерванията), които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат, както стационарни – прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Именно
с такава мобилна радарна система е било установено и заснето конкретното нарушение, като
нейното сертифициране и изправност към момента на извършване на нарушението се
установява от представените удостоверение за одобрен тип средство за измерване и
протокол за извършена проверка на БИМ (л.12-13 от делото).
Съгласно чл.165, ал.2, т.7 от ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи
служби имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като
контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане, а според ал.3 на
цитирания член условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, каквато е Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата. В случая спазването на тези изисквания при заснемане на
конкретното нарушение се установява от представените снимков материал и протокол за
използване на процесното АТСС (л.6 и л.14 от делото). Вярно е, че в протокола за
използване процесното АТСС не са посочени номерата на първото и последното статично
изображение/видеозапис, но изрично са посочени мястото на използването му, както и
началния и крайния час на работа с него, а тези данни, съпоставени с данните от снимковия
материал, потвърждават установяването на конкретното нарушение именно с това АТСС,
посочено изрично и в ЕФ.
По съществото на извършеното нарушение: в случая мястото на извършване на
нарушението попада в границите на населеното място – град Стара Загора, т.е. за него важи
нормативно установеното ограничение на скоростта за движение в населено място от 50
km/h. Нарушението на това ограничение е било установено по описания вече по-горе начин
на 06.09.2018 год. в 16:36 часа, като от снимковия материал (извлечение от клипа на
нарушението) е видно, че скоростта, с която е бил управляван процесния лек автомобил, е
била 68 km/h – л.6 от делото, което при отчетен толеранс от -3 km/h (допустимата
техническа грешка съобразно представения протокол за извършената проверка за изправност
на техническото средство – л.13 от делото) прави 65 km/h, съответно – превишаването на
ограниченото е било с 15 km/h.
Що се отнася до наложеното с ЕФ наказание – глоба от 50 лева, същото съответства по
вид и размер на предвиденото в закона за разглежданото нарушение.
По тези съображения съдът намира за доказани по несъмнен и безспорен начин
описаното в ЕФ нарушение и извършването му от жалбоподателя, като при установяване на
нарушението и/или издаването на ЕФ не са били допуснати съществени (ограничаващи
правото на защита) процесуални нарушения, опорочаващи ЕФ до степен, обуславяща
отмяната му, предвид което последният се явява законосъобразен и следва да бъде
потвърден.
2
Водим от горните мотиви, съдът постанови решението си.
3