Решение по НАХД №62/2024 на Районен съд - Златоград

Номер на акта: 3
Дата: 13 февруари 2025 г. (в сила от 10 април 2025 г.)
Съдия: Асен Черешаров
Дело: 20245420200062
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 3
гр. Златоград, 13.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЗЛАТОГРАД в публично заседание на тридесети
януари през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Асен Черешаров
при участието на секретаря Роска С. Юрчиева
като разгледа докладваното от Асен Черешаров Административно
наказателно дело № 20245420200062 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на А. ООД с ЕИК *****, със седалище и адрес на
управление: гр. С., ул. ,,И.“ №*, против Наказателно постановление № 785616-
F781587/26.08.2024г., издадено от Началник на отдел ,,О. д.“-П., Дирекция ,,О. д.“ в ГД ,,Ф.
к.“, с което му е наложено административно наказание: „имуществена санкция” в размер
на 1 000 лв. на основание чл.185, ал.2 във връзка чл.185, ал.1 от ЗДДС за извършено
нарушение по чл. 3, ал.3 от Наредба №18-Н/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен
магазин на МФ във вр. чл.118, ал.6 от ЗДДС.
Жалбоподателят А. ООД твърди, че наказателното постановление е неправилно,
необосновано и незаконосъобразно, като релевира доводи в тази насока.
В заключение, моли съдът да отмени изцяло наказателното постановление и да му
бъдат присъдени разноски.
Жалбоподателят, в съдебно заседание, не се явява, вместо него се явява упълномощен
представител – адв. М.от АК С., като поддържа жалбата.
Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебно заседание, се
представлява от ст. юрисконсулт И. Д., който оспорва жалбата и моли съдът да потвърди
наказателното постановление. Излага подробни съображения за неговата законосъобразност.
Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Районна прокуратура- С., редовно призована за съдебното заседание на основание
чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът, след като обсъди събраните доказателства - поотделно и в тяхната
съвкупност, намери за установено следното:
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
1
На 06.08.2024 г. била извършена проверка от служители в ЦУ на НАП, на
търговски обект по смисъла на § 1. т. 41 от ДР на ЗДДС - Бензиностанция "Алфа +",
находящ се в с. С., ул. „В. Л." № *, стопанисван от дружество „А." ООД с ЕИК ***.
В хода на проверката са установени 3 резервоара за съхранение на горива с
монтирани сонди на НИС и с поставени пломби на БИМ. Представени са свидетелства за
калибриране на съдовете от акредитирана лаборатория „В. А. Е. К." ЕООД както следва:
Свидетелство за калибриране № 1101/02.05.2024г. издадено за резервоар №1 за съхранение
на LPG с вместимост от 10 11З л.; Свидетелство за калибриране №1099/02.05.2024г.
издадено за резервоар №2 за съхранение на бензин А-95Н с вместимост от 10 344л.;
Свидетелство за калибриране №1100/02.05.2024г. издадено за резервоар №3 за съхранение на
дизел с вместимост от 20 754л. В обекта е монтирана ЕСФП тип 31 „Ойл-Сис 2.0-Д-КL" с
ЦРУ ФПр. Datecs FP-800-KL с ИН на ФУ QS005235 и ИН на ФП 58008506 с бензино-газо
колонки КТ 1/Х LPG Р-4011 1бр.; КТ 1/1 Р-3605 2бр.; електронна везна „Бимко" В50ЕхР-
3670 1 бр. Нивомерната измервателна система е тип Veeder Root TLS2 Р-5017. Системата е
от одобрен тип на БИМ със свидетелство №169FS/01.04.2019г.
При проверката е установено, че има разлика между полученото количество гориво
по еАДД, въведено чрез баркод четец и количеството гориво, постъпило в резервоар № 3 за
съхранение на дизелово гориво от нивомерната система в обекта както следва:
На 26.07.2024г. в резервоар №3 е получено дизелово гориво по еАДД №
***/25.07.2024г., въведено чрез баркод четец през ЕСФП за 6945л. при 15 градуса по Целзий.
След получаване на доставката е подадена информация към ИС на НАП за Документална
доставка в резервоар 3 на 6945 л. по служебен бон № 0013691/26.07.2024г., но от НИС са
получени данни за доставка в резервоара за 9761.3 л. при 15 градуса, съгласно служебен бон
№0013690/26.07.2024г., т.е. разлика между доставеното и отчетеното гориво по НИС в
размер на 2816.3 л. В посочения резервоар няма други доставки за деня.
Предвид направените в хода на проверката констатации, на 06.08.2024 г. св. Н. Н. –
главен инспектор по приходите в ЦУ на НАП, съставил АУАН № F781587/06.08.2024 г.
срещу А. ООД, за извършено административно нарушение на чл. 3, ал.3 от Наредба №18-
Н/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в
търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към
лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на МФ във вр. чл.118, ал.6 от
ЗДДС.
Актът бил предявен и връчен на управителя на дружеството, който след като се
запознал със съдържанието му, го подписал без възражения.
В срока по чл. 44. ал. 1 от ЗАНН е постъпило писмено възражение -,,обяснение“,
срещу констатациите по така съставения АУАН.
Въз основа на така съставения акт на 26.08.2024г. било издадено и атакуваното
наказателно постановление, с което на жалбоподателя, на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС,
вр. чл. 185, ал. 1 ЗДДС било наложено административно наказание "имуществена санкция" в
размер на 1 000, 00 лева за извършено административно нарушение на чл. 118, ал. 6 ЗДДС.
В срок, жалбоподателят е упражнил правото си да оспори посоченото НП.
По доказателствата:
Изложената фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните
по делото доказателствата, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, както следва:
писмени доказателства, приобщени към доказателствения материал по реда на чл. 283 от
НПК. вр. чл. 84 от ЗАНН; както и гласните доказателствени средства - показанията на
свидетелите - Н. Н. и Б. Д..
Съдът кредитира цитираната доказателствена съвкупност, доколкото същата е
еднопосочна, а и между страните няма спор по отношение на правнорелевантните факти,
като е налице спор относно приложимото право.
2
От показанията на свидетелите се установяват обстоятелствата по извършената
проверка, направените фактически констатации и съставянето на АУАН. Съдът извърши
внимателна преценка на тези гласни доказателствени средства, като намери, че същите са
обективни, логични и поначало непротиворечиви, от тях се установяват констатираните
обстоятелства, твърдяното нарушение с неговите фактически характеристики, както и
обстоятелствата по съставянето на АУАН. Показанията на свидетелите представляват пряк
източник на доказателствена информация, доколкото са възприели възпроизведените от тях
в административнонаказателното производство фактически обстоятелства, като съдът се
довери на показанията им и ги кредитира изцяло.
Приобщените към доказателствените материали писмени доказателства са
относими към случая, като същите спомагат за цялостно и пълно изясняване на
обстоятелствата по делото, включително и за проверка на гласните доказателства по делото,
и затова съдът постави същите в основата на доказателствените си изводи.
По делото е допусната и изслушана ССчЕ, която съдът приема за обективна,
компетентно изготвена.

При така приетото за установеното от фактическа страна, съдът направи следните
ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като
е подадена от надлежна страна, разполагаща с правен интерес, и в законоустановения срок
съгласно чл.59, ал.2 от ЗАНН. Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно разпоредбата на чл. 63. ал. 1 от ЗАНН, в това производство районният съд
следва да извърши цялостна проверка на законността на обжалваното наказателно
постановление, т. е. дали правилно е приложен както процесуалният, така и материалният
закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя - арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК,
вр. чл. 84 От ЗАНН.
В изпълнение на това си правомощие съдът служебно констатира, че АУАН и НП са
издадени от компетентни за това административни органи. При съставянето на АУАН и
издаване на наказателното постановление не са нарушени давностните срокове по чл. 34, ал.
1 и ал. 3 от ЗАНН. Спазена е и предвидената от закона писмена форма и задължителни
реквизити по чл. 42 и чл. 57. ал. 1 от ЗАНН. както при съставяне на АУАН, така и при
издаване на атакуваното НП.
Налице е редовна процедура по връчването на АУАН и НП на представител на
дружеството-жалбоподател.
Установената фактическа обстановка ясно е описана, както в съставения протокол за
извършена проверка, така и в съставения АУАН и издаденото впоследствие въз основа на
него наказателно постановление. Фактическото описание на нарушението е ясно и не буди
никакви съмнения относно фактите от обективния състав на твърдяното нарушение, така че
нарушителят да е в състояние за разбере фактическите рамки на
административнонаказателното обвинение и да организира адекватно защитата си.
Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав приема, че в хода на
производството не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са
самостоятелно основание за отмяна на обжалвания санкционен акт.
По същество на нарушението съдът намира следното:
Съгласно нормата на чл. 118. ал. 6 от ЗДДС, всяко лице, извършващо
доставки/продажби на течни горива от търговски обект, с изключение на лицата,
извършващи доставки/продажби на течни горива от данъчен склад по смисъла на ЗАДС, е
длъжно да предава по дистанционна връзка на НАП и данни, които дават възможност за
определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за
3
търговия с течни горива.
Според чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, Министърът на финансите издава наредба, с която се
определят: 1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа. за
въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация. отчитане,
съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана
автоматизирана система за управление на търговската дейност, 2. сервизното обслужване,
експертизите и контролът на фискално устройство и ИАС за УТД. техническите и
функционалните изисквания към тях. 3. изискванията, редът и начинът за установяване на
дистанцнонна връзка и подаването на данни към НАП. 4. издаването на фискални касови
бележки от фискално устройство и касови бележки от ИАС за УТД и задължителните
реквизити, които трябва да съдържат. 5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на
подаването им. 6. условията и редът за издаване и за отнемане на разрешения на лицата,
които извършват техническо обслужване и ремонт на фискално устройство/ИАС за УТД. 7.
изискванията към софтуера за управление на продажбите в търговските обекти и към
производителите, разпространителите и ползвателите на такъв софтуер. 8. изискванията към
лицата, извършващи продажби чрез електронен магазин. 9. формата и съдържанието на
документите, условията, редът и начинът за издаването им. както и задълженията за
предаване на данни при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта.
Въз основа на чл. 118, ал. 4 от ЗДДС е приета Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват
продажби чрез електронен магазин /Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. /.
В чл. 3. ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. е регламентирано, че всяко лице по
ал. 2 от същия член. е длъжно да предава на НАП по установената дистанцнонна връзка и
данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в
резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. Съгласно изречение
второ на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за целите по изречение първо като
средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем
на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо
устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол.
Разпоредбата на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС предвижда налагането на глоба или
имуществена санкция на лице. което извърши или допусне извършването на нарушение по
чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане.
От описаните в оспореното НП факти е видно наличието на изпратена неточна
информация относно количеството на горивото от нивомерната система в обекта.
Това деяние настоящият състав намира, че не представлява соченото от органа
административно нарушение. От доказателствата по делото и от твърденията на
административно наказващия орган по безспорен начин се установява наличието на
подадени данни от фискалната система на документите за получено гориво и подаването на
данни от нивомерната систева в обекта, каквото е задължението на търговеца съгласно чл. 3.
ал. 3, вр. ал. 2 от Наредба № Н-18/2006 г. и чл. 118, ал. 6 от ЗДДС, посочени като нарушени.
Това задължение на търговците на горива не е обвързано с верността на подадените данни,
възможността те да бъдат коригирани при грешки и непълноти, получаването им от НАП и
отразяването им в системата. От самия текст на акта за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление е видно, че не е препятствана възможността на
контролните органи за установяване на количеството гориво, тъй като и двата вида данни са
получени, извършен е анализ на тази информация и е установено несъответствие. Липсват
действия за проверка на действителното количество заредено гориво, тъй като анализ на
продаденото гориво в периода между доставките не е извършван. Следователно именно
бездействията на органите по приходите водят до невъзможност да се установи точното
количество гориво. Следователно липсва състав на административно нарушение на чл. 3, ал.
3. вр. ал. 2 от Наредба № Н-18/2006 г. във връзка с чл. 118. ал. 6 от ЗДДС - задължителните
данни са подадени /в този смисъл Решение № 169/21.07.2023г. на АС В.Т. по КАНД №
4
10172/2023г.; Решение № 318/19.01.2023г. на СРС по АНД № 6732/2022г.; Решение №
25/21.04.2023г. на РС П. по АНД № 190/2022г.; Решение №204/25.07.2023г. на РС К. по АНД
№206/2023г.; както и Решение № 8339/04.07.2024г. на ВАС, Първо отделение, по КАНД №
11395/2023г.; Решение № 8343/04.07.2023г. на ВАС, Първо отделение, по КАНД №
8660/2023г./.
Настоящият съдебен състав не приема тезата на въззиваемия, че некоректно
подадените данни следва да бъдат приравнени на липсващи данни. Разминаването на
подадените данни не е въздигнато като нарушение от закона, поради което и може да е
единствено основание за извършване на проверки от органите по приходите за установяване
на действителното количество и отчитането на всички извършени продажби /в процесния
случай продажбите са отразени правилно, видно от заключението по ССчЕ/.
Съгласно чл. 2 от ЗАНН, деянията, които съставляват административни нарушения, и
съответните за тях наказания, се определят със закон или указ. Освен това санкционните
норми не подлежат на разширително тълкуване, а се прилагат в точния им смисъл.
По изложените съображения съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление следва да се отмени, като неправилно и незаконосъобразно.
По разноските:
С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, на основание чл.63д,
ал.1 от ЗАНН, следва да се присъдят единствено в полза на въззивника. Същият е
претендирал такива в размер на 500, 00 лева за адвокатско възнаграждение, съгласно
приложени по делото пълномощно и ДПЗС, видно от които уговорената сума е изплатена
изцяло, респективно и последната следва да бъде присъдена в полза на жалбоподателя.
Възраженията за прекомерност на адвокатското възнаграждение от страна на процесуалния
представител на въззиваемия следва да се оставят без уважение, предвид че размерът е
претендиран в неговия минимум, съгласно чл.18, ал.2 от Наредба № 1/2004г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения.
На следващо място, в тежест на въззиваемата страна следва да се възложат и
разноските по делото, а именно възнаграждение на в.л. в размер от 200 лева, по ССчЕ.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2. т. 1 от ЗАНН, Районен съд Златоград
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 785616-F781587/26.08.2024г.,
издадено от Началник на отдел ,,О. д.“-П., Д. ,,О. д.“ в ГД ,,Ф.к.“, ЦУ на НАП, с което на
А. ООД с ЕИК****, със седалище и адрес на управление: гр. С., ул. ,,И.о“ №*, е
наложено административно наказание: „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв.
на основание чл.185, ал.2 във връзка чл.185, ал.1 от ЗДДС за извършено нарушение по
чл. 3, ал.3 от Наредба №18-Н/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин на МФ във вр. чл.118, ал.6 от ЗДДС.
ОСЪЖДА ЦУ на НАП, да заплати на А.С ООД с ЕИК ***8, със седалище и адрес
на управление: гр. С., ул. ,,И.“ №*, сумата от 500 лв., представляваща направени разноски
по делото за адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА ЦУ на НАП да заплати по сметка на Районен съд З.д сумата от 200лв.
разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-С., по
реда на глава дванадесета от АПК в 14- дневен срок от съобщаването на страните, че е
изготвено.
5
Съдия при Районен съд – Златоград: _____А.Ч.__________________

6