РЕШЕНИЕ
№ 847
Велико Търново, 12.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административния съд Велико Търново - II състав, в съдебно заседание на двадесет и шести февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ |
При секретар П.И.като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ административно дело № 20237060700771 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по
жалба на ...Н. К., в качеството му на пълномощник на И.П.И. ***. Търново, срещу
Акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 10 „агроеколрогия и
климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 за
кампания 2023г. и за установяване на публично държавно вземане с изх.
№01-6500/4762/21.11.2023г. на зам. изпълнителен директор на ДФ “Земеделие”.
Жалбоподателят твърди, че оспорваният административен акт не отговаря на
изискванията за форма и мотиви като липсват основания за реализиране на административна
отговорност. Счита, че с подаваните за 2022г. заявления за плащане и извършвани
проверки от администрацията на ДФ „Земеделие“, изпълнил е поетия ангажимент и
липсва задължение от негова страна със срок на обвързване от три години.
Посочва, че посочената в акта сума не е дължима въз основа на съдебно решение
или влязъл в сила административен акт. Моли съда да отмени оспорвания акт.
Претендира за присъждане на разноски.
Ответникът по жалбата – зам.
изпълнителният директор на ДФ “Земеделие”, чрез процесуалния си представител по
делото, оспорва подадената жалба като неоснователна по съображения, изложени в
съдебно заседание. Претендира за присъждане на разноски, представляващи
възнаграждение за юрисконсулт.
Съдът, като съобрази становищата на
страните и взе предвид събраните по делото доказателства, приема за установено
следното:
Акт за прекратяване на агроекологичен
ангажимент по мярка 10 „агроеколрогия и климат“ от Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014 – 2020 за кампания 2023г. и за установяване на
публично държавно вземане с изх. №01-6500/4762/21.11.2023г. е бил връчен на
жалбоподателя на 06.12.2023г., което е видно от отбелязването в самия акт на
стр. 9 от делото. Жалбата срещу него е подадена директно до АС – В. Търново на
18.12.2023г., което се установява от поставения на нея вх. №5975/18.12.2023г.
по описа на съда. Спазен е срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Жалбата е подадена
от легитимирано да оспорва акта лице, при наличие на правен интерес от
оспорване и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е
неоснователна.
С оспореният административен акт
жалбоподателят е уведомен за прекратяването на поетия от нея агроекологичен
ангажимент, поради неподаване на заявление за плащане по направление
„Възстановяване и поддържане за затревени площи с висока природна
стойност“/ВПС-1/ през кампания 2023г. на основание чл. 18, ал 3, т. 1 от
Наредба №7/24.02.2015г. за условията и реда за прилагане на мярка 10
„Агроекология и климат" от ПРСР 2014 - 2020г., издадена от министъра на
земеделието и храните. На основание чл. 18, ал. 4, б. „а“ от Наредба
№7/24.02.2015г. е определено жалбоподателят да възстанови 100% от получената
помощ в размер на 11 240,17 лв.
Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от
оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да
провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички
основания по чл. 146.
Административният акт е
съставен в изискуемата за редовността му от формална страна писмена форма,
съдържа императивно предвидените с чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, вкл. фактическите и правни основания за издаването
му. В хода на административното производство по издаване на уведомителното
писмо не са допуснати съществени процесуални нарушения.
Оспореният акт, материализиращ в себе си
както волеизявление за прекратяване на ангажимент, така и за установяване на
публично държавно вземание, е валиден административен акт, издаден от
компетентен административен орган, в кръга на законово вменените му правомощия.
Съгласно чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП изпълнителният директор издава актове за
установяване на публични държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния
процесуален кодекс и решения за налагане на финансови корекции по реда на глава
пета, раздел III от ЗУСЕСИФ. Правомощието му е обвързано със предвиденото в
нормата на чл. 27, ал. 3 и ал. 5 от ЗПЗП, че РА е длъжна да предприеме
необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатени суми по
схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния
бюджет, които се явяват публични държавни вземания. Компетентността на
изпълнителният директор на ДФЗ да издава АУПДВ е възложена изрично с цитираната
разпоредба на специалния закон. С ал. 6 на чл. 20а от ЗПЗП е предвидена
възможност изп. директор на ДФЗ да делегира това правомощие на зам. изп.
директор на ДФЗ. В случая е представена Заповед
№03-РД/3203#1/24.07.2023г., с която ИД на
ДФЗ е делегирал правомощието си да издава АУПДВ на заместник-изпълнителния
директор П. Славчева/стр. 15 и сл. от делото/.
За неоснователни настоящият състав намира
развитите оплаквания за допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи
се според жалбоподателя в недопустимо смесване на различни по вид производства.
В разпоредителната част на акта се съдържат различни диспозитиви, както за
прекратяване на поет ангажимент/изплащане на безвъзмездна финансова помощ/,
така и разпореждане за възстановяване на дължима сума. Подобен подход не е в
противоречие с нормативните изисквания нито на АПК, нито на специалните закони.
Допустимо е един административен акт да съдържа различни по своя характер властнически
волеизявление, още повече когато са в рамките на правомощията на издателя,
насочени са към един адресат и се отнасят до същия по вид административно
производство. В конкретния случай следва да се отчете, че прекратяването на
поет ангажимент не се осъществява в производство по верификация и контрол на
разходите, съгласно Раздел II от Глава пета на
ЗУСЕФСУ, а се касае за отделно производство, включващо в себе си както
прекратяване на поет ангажимент, така и установяване на публични вземания,
съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК. Нормативната основа за подобен подход се
извлича от разпоредбите на чл.
77, § 1 и § 2 от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от
17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга
на Общата селскостопанска политика. Посочените разпоредби визират както
неизплащане, оттегляне изцяло или частично на помощта/неизплащане на
оторизирани за подпомагане суми или прекратяване на помощта/, така и налагане
на административни санкции, ако такива се предвиждат в областта на секторното
законодателство на страната членка. В конкретния случай такава нормативна
основа създава разпоредбата на чл. 18, ал. 3 от Наредба №7/24.02.2015г.,
съгласно която Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция,
едновременно прекратява агроекологичния ангажимент и предприема действия по
възстановяване на получената финансова помощ по съответното направление
съгласно условията на ал. 4, при наличието на хипотезите, посочени в т., т. 1 –
4. В случая това номартивно разрешение е основанието за процедиране по
посочения начин от страна на ответника, като посочения подход не е в
противоречие с нормативни разпоредби от по-висш порядък. При общност на
фактите, идентичност на субектите в административното правоотношение и липсата
на специални нормативни изисквания за развитие на отделните производства, няма
процесуална пречка в рамките на образуваното административно производство да
бъде издаден един административен акт, който да обективира различни по характер
волеизявления на издателя си.
От фактическа страна не е спорно, че И.П.И.,
в качеството си на земеделски производител, регистриран с УРН 202194 в ИСАК, е
подал заявление за подпомагане с УИН: 04/310522/96705, което е било одобрено за
участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г.
С Уведомително писмо изх.№02-040-6500/5082
от 13.12.2022г. дружеството жалбоподател е известено, че по подадено заявление
за подпомагане с УИН: 04/310522/96705 е одобрено за участие по направление
„Възстановяване и поддържане за затревени площи с висока природна
стойност“/ВПС-1/ от мярка 10, като в това уведомително писмо са посочени
задълженията на бенефициера, вкл. и да подава „заявление за
подпомагане/плащане“ всяка една година до изтичане на тригодишния период/в
случая за период от три последователни години, считано от 2022г./-вж. стр. 21 и
сл. от делото.
С Уведомително писмо изх. №01-6500/4762 от
16.10.2023г./стр. 68 от делото/ жалбоподателят е уведомено по реда на чл. 26,
ал. 1 от АПК за образуване на административно производство за прекратяване на
многогодишен ангажимент. От негова страна не е подадено възражение до ДФЗ. Впоследствие
е издаден и оспорваният акт за прекратяване на многогодишен ангажимент и за
установяване на публично държавна вземане. В уведомителното писмо изрично е
посочено, че оторизираната за подпомагане и из платена сума следва да бъде
възстановена на 100%.
Така установеното от фактическа страна
води до извод, че в хода на административно производство е бил уведомен
оспорващия за откриване на административното производство, като му е била
дадена възможност да е в течение на производството и да сочи доказателства. От
негова страна не са постъпвали искания или възражения.
При издаването на оспорения
акт е приложен правилно и материалният закон.
С неподаване на заявление за плащане от
страна на оспорващия, не е изпълнено изискването на чл. 8, ал. 1 от
Наредба №7/2015г., агроекологичните дейности по направленията по чл. 3 от наредбата
да се прилагат за периода от три последователни години. Правилно
административният орган е счел е, че е доказано наличието материалноправното
основание по чл. 18, ал. 3, т.
1, от Наредба №7/2015г. за прекратяване на агроекологичния
ангажимент за подпомаганото лице. Предвидената в тази нормативна разпоредба
възможност за прекратяване на агроекологичния ангажимент в хипотеза на
нарушение на чл. 8, ал. 2 от
същата наредба кореспондира с правилото на чл. 63, § 1 от
Регламент /ЕС/ №1306/2013г. на Европейския парламент и на съвета от
17.12.2013г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата
селскостопанска политика, според което ако се установи, че даден бенефициент не
изпълнява критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения,
свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата предвидена в секторното
законодателство в областта на селското стопанство, помощта не се изплаща или се
оттегля изцяло или частично и когато е приложимо, съответните права на плащане
съгласно чл. 21 от Регламента
на ЕС №1307/2013г. не се предоставят или се отменят. Разпоредбата
дава легално определение на понятието административни санкции, което включва
изключване правото на участие в съответната схема за помощ или мярка за
подпомагане – чл. 77, § 4, б „в“ от този регламент. Бенефициерът не е възразил
срещу писмо с изх. №01-6500/4762 от 16.10.2023г./ за открито производство по
издаване на административен акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10
"Агроекология и климат" и ДФЗ е прекратил ангажимента. Разпоредбата на чл. 18, ал. 3, т.
1 от Наредба №7/2015г. кореспондира изцяло с чл. 63, § 1 от
Регламент /ЕС/ №1306/2013г. на Европейския парламент и на съвета от
17.12.2013г.
Изпълнението на поетия ангажимент, вкл. и
задълженията по чл. 8, ал. 2, изр. последно от Наредба №7/2015г. не е поставено
взависимост от извършване на плащания от страна на ДФЗ, нито подаването на
заявления следва да се предхожда от такова. С изпълнението на посоченото
задължение жалбоподателят е бил наясно, което следва и от текста на
Уведомително писмо изх.№02-040-6500/5082 от 13.12.2022г. В тази връзка неудачно
е да се изтъква липса на допълнителни указания или разяснения.
Съгласно чл.
8, ал. 5 от Наредба №7/24.02.2015г. новите ангажименти, поети с подадени
заявления за подпомагане през 2022 г. по направленията по чл.
3, т. 1, 6 и 7,
в съответствие със заповедта по чл.
4, ал. 9 от Наредба №5 от 2009г. за условията и реда за подаване на заявления
по схеми и мерки за директни плащания, се изпълняват за срок от три години.
Този дългосрочен ангажимент се поема с одобряване на подаденото заявление за
подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и заявление за
плащане. През всяка следваща година от останалите три години, кандидатите
подават само заявление за плащане. /чл.
8, ал. 2, изр. посл. от Наредба №7/2015г./ При неизпълнение на изискването
за ежегодно подаване на заявление за плащане по време на поетия агроекологичен
ангажимент чл. 18, ал. 3, т. 1 от Наредба №7/2015г. предвижда
задължение за държавен фонд Земеделие да прекрати многогодишния ангажимент, като
земеделските стопани възстановят получената финансова помощ, съгласно условията
на чл. 18, ал. 4 от посочената наредба. Приетите от
административния орган фактически установявания, които не се спорят,
осъществяват фактическия състав на чл.
18, ал. 3, т. 1 и ал.
4, б. а" от Наредба №7/24.02.2015г., съгласно който земеделските
стопани възстановяват получената до момента финансова помощ, заедно със
законните лихви в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката
до годината, в която е прекратен агроекологичният ангажимент. Поради това
определената за възстановяване сума се равнява на 100% от сумата, която е
платена по мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Възстановяване и
поддържане за затревени площи с висока природна стойност“. Поради това съдът
приема, че не е налице противоречие на оспорвания административен акт със
закона.
По изложените съображения
жалбата се явява неоснователна и направеното с нея оспорване следва да бъде
отхвърлено.
При този изход на спора с
оглед направеното искане отстрана на ответника за присъждане на разноски за
производството, съдът следва да осъди жалбоподателят да му заплати такива
представляващи възнаграждение за юрисконсулт на основание чл. 143, ал. 4 от АПК
в претендирания размер от
200 лв., в рамките на визирания в
чл. 24 от Наредбата за правната помощ, приложима на основание препращащите
разпоредби на чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 144 от АПК.
Водим от горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд – В. Търново, ІІ-ри
състав
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ
оспорването, извършено с жалбата на И.П.И. ***. Търново срещу Акт за
прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 10 „агроеколрогия и климат“
от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 за кампания
2023г. и за установяване на публично държавно вземане с изх.
№01-6500/4762/21.11.2023г. на зам. изпълнителен директор на ДФ “Земеделие”.
ОСЪЖДА И.П.И. ***.
Търново, ЕГН ********** да заплати на ДФ „Земеделие“ разноски по делото в
размер
на
200/двеста/ лв.
РЕШЕНИЕТО
подлежи
на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
|