Определение по дело №458/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 1
Дата: 5 януари 2022 г. (в сила от 23 февруари 2022 г.)
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20217270700458
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.Шумен, 05.01.2022г.

 

 

         Административен съд- град Шумен, в закрито заседание на пети януари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                                                     Съдия: Бистра Бойн

 

като разгледа докладваното от съдията като разгледа докладваното от съдията АД № 458 по описа за 2021г. на Административен съд– гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

        Производството по административното дело е образувано на осн. чл. 88, чл.95 и следващите от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл.20 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), чл.3 от Приложение № 2 към ПЗР на с.з. и чл.4 от ЗМДТ по жалба на С.С. *** срещу отказ за издаване на Удостоверение за данъчна оценка, обективиран в писмо изх.№ 9132 от 10.11.2021г. от старши експерт АМДТ при Община С.. С жалбата се твърди, че административният орган не може да изисква от гражданите доказателства за вече събрани и създадени данни, а е длъжен сам да ги събере служебно. Иска се съда да задължи Община С. да издаде исканите документи- данъчни оценки на недвижими имоти.

        С определение от 16.12.2021г., съдът е констатирал, че в нарушение на изискванията на чл.152 ал.1 от АПК, жалбата не е депозирана чрез административния орган, а същата е получена директно от съда, поради което изиска служебно писмени доказателства по делото. От представената на днешна дата- 05.01.2022г. административна преписка, съдът установи следното:

         Със Заявление вх.№ 9132 на 04.11.2021г. жалбоподателят С.С.С., в качеството си на съсобственик по силата на наследствено правоприемство на недвижими имоти- земеделски земи и гори, намиращи се в землището на с.К., обл.В.Т., поискал от Община С. издаването на данъчна оценка за имотите. В законовия срок за произнасяне по искането, съгласно чл.3 ал.1 от Приложение №2 към ПЗР на ЗМДТ, с писмо изх.№ 9132/10.11.2021г.  старши експерт "Администриране на местните данъци и такси" при общината уведомил жалбоподателя, че за изготвянето на данъчни оценки на недвижими имоти, представляващи земеделски земи и гори, е необходимо да бъде приложено удостоверение за характеристиките на поземлените имоти за всеки отделен земеделски имот от СКГГ- гр.В.Т.или Общинска служба Земеделие при Община С. и удостоверение за таксационни характеристики от Регионална дирекция по горите след съответно подаване на заявление и заплащане на държавни такси. При непредставянето на характеристики, в която се съдържат необходимите показатели за изготвяне на данъчна оценка, не е възможно да бъде изготвена и предоставена такава. Посочено е още, че се предоставя 7-дневен срок за отстраняване на нередовностите и са указани последствията от неизпълнение на указанията, а именно- оставяне без разглеждане на искането. Писмото било получено на 16.11.2021г. от заявителя. В срока, указан за представяне на документите, на 19.11.2021г. С.С. депозирал жалба с вх.№ Ж-44 до Ръководител на звено Местни приходи срещу писмото, което било възприето от него като отказ за издаване на данъчна оценка. По жалбата липсва произнасяне. На 15.12.2021г. е депозирана жалба и пред Административен съд-Шумен, по която е образувано настоящото съдебно произовдство.

            От правна страна съдът намира, че оспореното писмо е с уведомителен характер, с което се указва срок за изправяне на нередовности по депозирано заявление и същото не представлява изричен отказ да бъде издаден индивидуален административен акт, а документира само етап от производството по издаване на такъв акт. Следователно обжалването на писмото по административен ред и впоследствие по съдебен ред е предприето в рамките на развиващо се административно производство по административно обслужване на жалбоподателя, по което липсва постановен краен акт. Съдът служебно следи за наличието на абсолютната задължителна положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното производство, а именно- оспореният акт да подлежи на съдебен контрол, поради което така депозираната жалба се явява преждевременно предявена и същата е недопустима, поради следните съображения:

          Искането за издаване на удостоверение за данъчна оценка на един недвижим имот представлява искане за административно обслужване по смисъла на чл.88 и сл. от ДОПК. Обслужването по смисъла на глава 12 от ДОПК се извършва чрез издаване на документи от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. В чл.89 ал.1 от ДОПК е посочено, че документът по чл.88 се издава по искане на заинтересованото лице, отправено до компетентната териториална дирекция. На основание чл.4 от ЗМДТ служителите в посоченото звено "Дирекция Бюджет, икономика и местни приходи" при Община С. действат като орган по приходите. Към искането по чл.88 ал.1 се прилагат необходимите за издаването на документа доказателства и същото се оставя без разглеждане, ако те не бъдат представени в 7– дневен срок от получаване на съобщението за отстраняване на нередовността, съгласно ал.3 на чл.89 от ДОПК. Оспорването на отказ за издаване на документ се осъществява по реда на чл.92 и чл.94 от ДОПК. Съобразно чл.95 ал.3 от ДОПК, жалба до съда може да бъде подадена, след като е изчерпана възможността или е изтекъл срокът за обжалване по административен ред.

        В случая писмо с изх.№ 9132/10.11.2021г. на  старши експерт "Администриране на местните данъци и такси" при община С. дава възможност за представяне на документи, в срок до 23.11.2021г., съобразно датата на получаване на съобщението. В рамките на този срок предприетото от жалбоподателя обжалване по административен ред на 19.11.2021г. е било недопустимо, съответно не са налице и условията по чл.95 ал. 3 от ДОПК за обжалване по съдебен ред.

            Предвид изложеното, съдът намира, че депозираната жалба е подадена срещу акт, който не подлежи на оспорване и като недопустима, следва да се остави без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.               

            С оглед горното и на осн. чл.159 т.1 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

            ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх.№ ДА-01-3402 от 15.12.2021год. по описа на ШАС, депозирана от С.С.С. с ЕГН: ********** *** срещу писмо изх.№ 9132 от 10.11.2021г. от старши експерт „АМДТ“ при Община С...                  

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 458 по описа за 2021г. на Административен съд-гр.Шумен, като недопустимо.  

           

             Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението пред ВАС.

                                                                         

                                                                                    Съдия: