Определение по дело №370/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 782
Дата: 8 ноември 2021 г. (в сила от 15 декември 2021 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20217130700370
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

     гр. Ловеч, 08.11.2021 година

 

       ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен  състав в закрито заседание на осми ноември две хиляди двадесет и първа година , с

  

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

като съобрази представените по адм. д. № 370 по описа за 2021 год. на Ловешкия административен съд доказателства, на основание данните по делото и закона, установи следното: 

              В Административен съд Ловеч е постъпила жалба от „ОРГАНИК ФАРМ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, ЕИК ********* – с. Галата, пл. Централен № 1 представлявано от С.М.А. чрез адв. С.Г. против уведомително писмо с изх.  № 01-152-2600/894 от 08.12.2020 г. на Началник отдел „РТИ“ по заявление с УРН 681694, УИН 11/050620/57616. 

              С определение от 20.10.2021г. Съдът, след като е съобразил, че жалбата не е подадена по законоустановеният ред чрез Държавен фонд „Земеделие“, е изпратил препис от жалбата, със задължението директора на Държавен фонд „Земеделие“ да представи в 3 дневен срок от съобщението заверено копие от пълната преписка по оспореното уведомително писмо с изх. № 01-152-2600/894 от 08.12.2020 г. на заявление с УРН 681694, УИН 11/050620/57616, с подробен и точен опис, и с изрично писмено посочване, дали това е пълната административна преписка, становище по жалбата, вкл. по допустимостта й, както и данни за движението на заведената с вх.№ 01-152-2600/894/18.02.2021г. на ДФ „Земеделие“ гр.София жалба, според поставеният върху нея щемпел.

            С писмо  вх. № 3510/04.11.2021 г.  на АдмСЛ е постъпила административната преписка със становище за недопустимост на жалбата, поради просрочие и липса на годен за обжалване административен акт. 

              Като извърши преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и приложимото право настоящият съдебен състав намира, че депозираната жалба е процесуално недопустима  по следните съображения: 

            При проверка за редовността на оспорването, съдът установи, че въведеният с жалбата предмет на оспорване е уведомително писмо с изх.  № 01-152-2600/894 от 08.12.2020 г. по заявление с УРН 681694, УИН 11/050620/57616 на Началник отдел „РТИ“ няма характер на индивидуален административен акт. 

За да е процесуално допустимо е необходимо наред с останалите условия да е налице като абсолютна положителна материална предпоставка годен за съдебно обжалване административен акт, който да бъде предмет на съдебен контрол за законосъобразност по критериите на чл.146 от АПК.

              От представените с преписката доказателства се установява, че „Органик Фарм България“ ЕООД е подало заявление за подпомагане за кампания 2020 г. с УИН 11/050620/57616.

             Със Заповед № 402176 от 24.08.2020г. е назначена проверка на място, извършена на 01.09.2020г.

             В контролния лист от проверката е посочено, че бенефициентът не е открит на посочения в заявлението контакт, не е запознат с резултатите от проверката и не е подписал доклада.

            Според контролния лист в табличен вид е посочено, че в земеделски парцел 46437 - 237 - 1-1: декларираната площ е 21,05 ха, измерена - 0,00 ха, установена площ от проверката: 0,00 ха. В забележки под парцела е посочено, че парцела е изоставен и е без наличие на земеделска дейност, не се поддържа в състояние годно за производство и не е засят със заявената култура. Установена е храстовидна растителност, не е извършвана минимална дейност на косене. В земеделски парцел 46437 - 489 - 2 - 1: декларираната площ е 11,54 ха, измерена - 0,00 ха, установена площ от проверката: 0,00 ха.              В забележки под парцела е посочено, че парцела е изоставен и е без наличие на земеделска дейност, не се поддържа в състояние годно за производство и не е засят със заявената култура. Установена е храстовидна растителност, не е извършвана минимална дейност на косене.

             На бенефициента е изпратено обжалваното Уведомително писмо изх. № 01-152 - 2600/894 от 08.12.2020г., в което го уведомяват за резултатите от проверката на място, като прилагат копие от доклада за проверката. В писмото е посочено, че има възможност в 14 дневен срок от датата на получаване на уведомително писмо да направи своите бележки и възражения пред Дирекция „Технически инспекторат“, отдел „Контролни проверки“.

             С Възражение вх. № 02 - 110 - 2600/716 от 21.12.2020г. от дружеството са възразили срещу констатациите от проверката на място.

              С Уведомително писмо изх. № 02 - 110 - 2600/716 от 29.01.2021г. от зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие", дружеството е уведомено, че е извършена допълнителна административна проверка, която потвърждава констатациите на експертите от отдел „РТИ“ и същите са коректни и в съответствие с процедурите на ДФ „Земеделие“.

               С Жалба вх. № 01-152-2600/894 от 18.06.2021г., бенефициентът отново е пуснал възражение срещу Уведомително писмо изх. № 01-152 - 2600/894 от 08.12.2020г.

               С Уведомително писмо изх. № 01 - 152 - 2600/894#5 от 08.07.2021г. от зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие", дружеството е уведомено, че е извършена административна проверка, която потвърждава констатациите на експертите от отдел „РТИ" и същите са коректни и в съответствие с процедурите на ДФ „Земеделие“.

            Безспорно административното производство започва с подаване на заявлението за подпомагане, каквото в случая е налице. В съответствие с чл.24, ал.2 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол: Разплащателната агенция извършва административни проверки и проверки на място на подадените заявления.

             Според разпоредбата на чл.28 от Регламент (ЕО) № 796/2004 на Комисията от 21 април 2004 година за определяне на подробни правила за прилагане на интегрираната система за администриране и контрол, кръстосано спазване и модулация, предвидени в регламенти (ЕО) № 1782/2003 и (ЕО) № 73/2009 на Съвета, както и за прилагане на кръстосаното спазване, предвидено в Регламент (ЕО) № 479/2008 на Съвета: „всяка проверка на място подлежи на контролен доклад, за да има възможност да се прегледат детайлите на извършената проверка.” Резултатите от извършената проверка на място на дружеството са обективирани в Контролен лист за проверка на място.

              По своята същност посоченият контролен лист има характера на доклад по смисъла на чл.28 от Регламент (ЕО) № 796/2004. Контролният лист съдържа всички елементи, съгласно изискванията на чл.32, пap. 1 от Регламент /ЕО/ № 1122/2009 на Комисията - проверените земеделски парцели, измерените допустими парцели- резултатите от измерванията за всеки измерен земеделски парцел и използваните измервателни методи, който в случая е GPS устройство, приложимите национални стандарти и т.н. Доклада от проверката на място и процесното уведомителното писмо  са част от административната преписка.

              Съгласно чл.37, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) Разплащателната агенция извършва административни проверки на подадените заявления чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане.

            По силата на чл.43, ал.2 от ЗПЗП Разплащателната агенция проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания съгласно чл.37. Съгласно чл.10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, ДФЗ – Разплащателна агенция (ДФЗ-РА), уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК. Изрично произнасяне от страна на ДФЗ - РА се изисква и от подзаконовите нормативни актове, регламентиращи отделните мерки за подпомагане.

               От изложеното следва извода, че административното производство, образувано по заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, следва задължително да приключи с издаване на изричен акт - уведомително писмо, което отразява резултатите от извършените проверки, одобрената за плащане сума, съответно размера на наложените намаления и/или санкции. Преди приключване на всички административни проверки по подадените заявления за подпомагане, за които проверки не е определен срок за извършването им, изричен акт не може да бъде постановен, защото той е в резултат на автоматични проверки извършвани чрез интегрираната информационна система и проверките на място.

                Следователно специалната правна регламентация за този вид помощи, дадена в чл.43 ЗПЗП и чл.10б от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, компетентният орган е длъжен да се произнесе с нарочен административен акт - уведомително писмо за изплащане, съответно отказ от изплащане (изцяло или частично) за заявената помощ, който краен административен акт подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

               Разплащателната агенция одобрява, намалява или отказва изплащането на годишна финансова помощ след извършването на горепосочените административни проверки и проверките на място за изпълнението на изискванията на подпомаганите дейности.

              В процесния случай няма данни за приключване на дължимите административни проверки и последващите тези проверки действия на администрацията с нарочен акт, от вида на горепосоченият.   

               Оспореното Уведомително писмо изх. № 01-152 - 2600/894 от 08.12.2020г., в което уведомяват за резултатите от проверката на място не е годен за обжалване административен акт, постановен по заявление за подпомагане с УИН 11/050620/57616, тъй като няма характер на индивидуален административен акт по чл.21 от АПК, който се извежда от съдържанието на акта, не е краен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност по реда предвиден в АПК.             В горния смисъл е и нормата на  чл. 21, ал. 5 изр. 1 от АПК, съгласно която не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове.

             Липсата на годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост на съдебното производство, съгласно нормата на чл.159, т.1 от АПК. Предвид това жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото - да се прекрати.

             По изложените съображения и на основание чл.159, т.1 от Административнопроцесуалния кодекс, Ловешки административен съд, четвърти състав   

 

                                   ОПРЕДЕЛИ:

 

           ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на „ОРГАНИК ФАРМ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, ЕИК ********* – с. Галата, пл. Централен № 1 представлявано от С.М.А. чрез адв. С.Г. против уведомително писмо с изх.  № 01-152-2600/894 от 08.12.2020 година на Началник отдел „РТИ“ по заявление с УРН 681694, УИН 11/050620/57616. 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 370/2021г. по описа на Административен съд Ловеч.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд чрез Административен съд Ловеч в 7 дневен срок  от съобщаването му. 

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: