Решение по дело №69/2021 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 260077
Дата: 1 юни 2021 г. (в сила от 21 август 2021 г.)
Съдия: Недко Цолов Петров
Дело: 20211810200069
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е №260077

 

гр. Б., 01.06.2021  г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Б.СКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателно отделение, ­­­6-и състав, в публичното заседание на осемнадесети май през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: Н. П.

 

при секретаря Т. Б., като разгледа докладваното от съдията АНД № 69 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59- 63 от ЗАНН.

Предметът на обжалване:

          Електронен фиш серия К № * издаден от ОДМВР-С., с които на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ на Х.Г.Х., ЕГН ********** е наложена „глоба” в размер на 400 (четиристотин) лева, за извършено от него нарушение по чл.21, ал.2, вр. ал. 1 от ЗДвП.

Становищата на страните:

В подадената жалба от Х.Х. е описано искане за отмяна на така издадения Електронен фиш като незаконосъобразен, при допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Намира, че липсват доказателства за конкретното  място на извършване нарушението и наличието на пътен знак, покрай който е преминало МПС. Твърди се, че на отразеното в ЕФ място на нарушението знак с ограничение от 80 км/ч, не е бил поставен на изискуемото си минимално разстояние. Навежда доводи за неспазване разпоредбата на чл. 189,  ал.4 от ЗДвП като се позовава на т.р. №1 от 26.02.2014г. по т.д. №1/2013г. на ОСК на ВАС, според което, ЕФ се издавал в отсъствието на контролен орган, а заснемането се осъществява само със стационарно техническо средство, предварително обозначено и функциониращо в отсъствие на контролен орган, какъвто бил настоящия случай, но които тълкувателни указания не  били  спазени в настоящето административно наказателното производство, довело до незаконосъобразност на процесния ЕФ. Според въззивника са  налице и други нарушения при издаването на оспорвания фиш, които са основания за неговата отмяна – тахническото средство не било изрядно и не бил съставня протокол за използването му и др. В заключение се иска РС-Б. да отмени обжалвания Електронен фиш изцяло като незаконосъобразен.

Въззивният жалбоподател редовно призован за съдебни заседания, не се явява и не изпраща представител.

Въззиваемата страна, редовно призовона, не  изпраща представител и не взема становище по жалбата.

          Б.ският районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и релевираните от страните доводи, приема за установено следното:

 

          ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

          Посредством запис от система за видео наблюдение е установено, че на 08.05.2020г., в 17.06 часа, по АМ Х., км. *с посока на движение към гр.В., при ограничение от 80 км/ч, въведено с пътен знак В-26, с МПС Х. С., с регистрационен номер *, собственост на жалбоподателя, е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-M, при разрешена стойност на скоростта 80 км/ч., е отчетена скорост на движение на описания автомобил от 138 км/ч, като след  приспадане на допустимата грешка/толеранс от 3 км при  измерване на скоростта е установена превишена стойност на скоростта 45 км/ч.

След изтичане времето за контрол, полицейският служител попълнил протокол, рег. № */08.05.2020г. /приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредба № *от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г. /.

При обработка на заснетите нарушения, въз основа на разпознатия регистрационен номер на МПС, бил изготвен електронен фиш, в който били въведени данни за това, че 08.05.2020г., в 17.06 часа, по АМ Х., км. *с посока на движение към гр.В., при въведено ограничение от 80 км/ч, с пътен знак В-26. Нарушението установено с автоматизирано техническо средство TFR1-M насочено към гр. С.. Приспаднат толеранст минус 3% от измерената скорост на Х. С., с регистрационен номер * е извършено нарушение за скорост, разрешена скорост 80 км/ч, установена скорост 135 км/ч., превишена стойност на скоростта 45 км/ч.

След справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство, с което е извършено нарушението е собственост на Х.Г.Х., ЕГН **********. Поради това бил издаден процесният електронен фиш № *, издаден от ОДМВР-С., с които на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП за нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП на жалбоподателя Х. е наложена „глоба” в размер на 400 (четиристотин) лева.

По делото липсват данни кога електронният фиш е бил връчен на собственика на автомобила.

По делото липсват данни на основание чл. 189, ал. 5, изр.2-ро от ЗДвП жалбоподателят, като собственик на автомобила, да е представил писмена декларация за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.

Липсват данни и за представено писмено възражение по чл. 189, ал. 6 от ЗДвП.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото доказателства: протокол от проверката на мобилната система за видеоконтрол „TFR1-M”; заповед № */29.02.2016г. и заповед №*от 30.08.2016г., и двете на Министъра на МВР, бланка на електронен фиш;  удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835, снимков материал, протокол за използване на автоматизирано техническо средство за контрол на скоростта на дата 08.05.2021г., протокол от проверката на мобилна система за видеоконтрол „TFR1-M”, справка-отговор от Областно пътно управление-С., които следва да бъдат кредитирани без резерви като единни, последователни и кореспондиращи по между си.

По пътя на служебното начало, въззивният състав е поискал и получил писмена справка от Директора на Областно пътно управление – С., ведно със снимка на мястото на нарушението, от която се установява, че към датата на извършване на нарушението /08.05.2021г./ при км *в дясно платно /посока В./ е съществувал знак „В26” /Забранено е движението със скорост, по-висока от  означената 90км/ поставен на км *, с обхват на действие 1560 м до км 57+160 и участъкът е сигнализиран и маркиран от деня на въвеждането му в експлоатация. Ето защо твърденията на жалбоподателя в обратна насока са категорично опровергани.

От приложеното удостоверение за одобрен тип средство за измерване от Български институт по метрология, ведно с писмените доказателства към нея и протокол от проверката на мобилна система за видеоконтрол „TFR1-M”, се установяват видът на мобилната система, и обстоятелството, че същата е одобрена съобразно нормативните изисквания.

Автомобилът на жалбоподателя с ясно виждаш се регистрационен номер, модел и марка, заснет е от достатъчно разстояние, без около него да са заснети каквито и да било други автомобили, чиято скорост евентуално би могла да бъде засечена вместо тази на автомобила на жалбоподателя, както и е установено точно мястото на нарушението. Снимковият материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, като изготвено с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес и като такова бе приобщено по делото.

 

          ОТ ПРАВНА СТРАНА:

Административно наказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи електронни фишове е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в електронния фиш /арг. чл. 84 ЗАНН във вр. чл. 14, ал. 2 НПК и т. 7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС/, а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.

Тъй като по делото няма данни електронния фиш да е бил връчен на жалбоподателя и тъй като липсва яснота кога той въобще е научил за него, то съдът приема, че жалбата е подадена в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и е допустима. Подадена е също така и от процесуално легитимирано лице, тъй като именно жалбоподателят е визиран като лицето извършило посоченото нарушение по ЗДвП.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и възраженията на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения на специалната процедура по издаването на електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за това, тъй като по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство/мобилната система за видеоконтрол „TFR1-M”, с каквито съгласно чл. 189, ал. 4 /изм., ДВ, бр. 54 от 2017 г, в сила към датата на нарушението/, може да се установяват и заснемат нарушения в тази хипотеза. Съгласно § 6, т. 65 /нова, ДВ бр. 19/2015 г. /, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Събраните писмени доказателства сочат, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение е мобилно многофункционално устройство за контрол на скоростта с вградено разпознаване на регистрационните номера и комуникации. Същото е одобрен тип средство за измерване от Българския институт по метрология съгласно удостоверение № 10.02.4835 и протокол от проверката на мобилна система за видеоконтрол „TFR1-M”. Тези документи удостоверяват, че преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип № TFR1-M, е вписана в регистъра на одобрените за използване средства за измерване и съответства с одобрения тип и с метрологичните изисквания. Въз основа на това съдът приема, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение на датата визирана в електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде използвано за установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, чл. 4 и чл. 5 от Наредба № *от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Същевременно, използването на мобилното АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол /приложение към чл. 10, ал. 1 от наредбата/, съставен и подписан от обслужващия го полицейският служител, в който изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства – идентификационен номер на използваното АТСС, точното място на контрол, въведения за него скоростен режим, режим на измерване, посока на задействане, началото и края на работната смяна и броя на установените нарушения. Записите в съдържанието му, съпоставени със съдържанието на процесния фиш, позволяват формиране на еднозначен извод, че протокола е относим към описаното в него нарушение. Означените място на използване на техническото средство – АМ Х., км. *с посока към гр.В., времето на работа с него, посоката на движение на контролираните превозни средства, установеният скоростен режим, дават основание да се приеме еднозначно, че на посочените в електронния фиш място, дата и час чрез техническото средство е установено нарушение при управление на визираното МПС, изразило се в превишаване на допустимата скорост от 80 км/ч., въведена с ПЗ В26, съгласно чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП.

Безспорно е идентифицирано и превозното средство, при управлението на което е извършено нарушението, както и измерената скорост на движението му при осъществявания контрол и установено точно мястото на нарушението . Направения запис на нарушението и снимковото му визуализиране е доказателствено средство по чл. 189, ал. 15 от ЗДвП за установеното нарушение, за което е издаден електронния фиш. На снимковия материал се наблюдава именно автомобилът визиран в електронния фиш, заснет при приближаващ трафик, съответен на движението на превозното средство на жалбоподателя, поради което всяко съмнение чия скорост е регистрирало АТСС е изключено.

Несъстоятелни са доводите на жалбоподателя за неспазване разпоредбата на чл. 189,  ал.4 от ЗДвП, че заснемането се осъществява с техническо средство, предварително обозначено. В случая не е дължимо обозначаване на мястото за контрол с ПЗ Е24, в каквато насока е била регламентацията на чл. 7 от Наредба № */12.05.2015 г. до отмяната на нормата, обнародвана в ДВ, бр. 6/2018 г., в сила от 16.01.2018 г., поради което и това възражение на жалбоподателя следва да се остави без уважение.

В обжалвания ЕФ ясно и недвусмислено е посочено, че нарушението е извършено от собственика, той и водач на посочения автомобил – Х.Г.Х., тоест извършителят е установен надлежно и правилно и законосъобразно АНО е ангажирал административно-наказателната му отговорност. Съгласно чл. 182, ал. 1 от ЗДвП административно-наказателната отговорност за извършеното нарушение се носи от водача на автомобила, като в нормата на чл. 188, ал.1, изр.2 от с.з. е предвидено и изключение от този принцип, като тази отговорност носи собственика, ако не посочи на кого е предоставил МПС. Това е законоустановена оборима презумция, водач на автомобила, с който е извършено конкретно административно нарушение, е неговият собственик, като и е уредил правния способ за  оборване на тази презумция – посредством подаване на декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, което в случая не е сторено, а и жалбоподателят не твърди друго лице да е управлявало автомобила.

Обжалваният електронен фиш съответства и на утвърдения със заповед № */29.02.2016г. и заповед №*от 30.08.2016г. на Министъра на МВР образец, носи лимитивно установеното в нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП съдържание, поради което е редовен от процесуална страна. Изискванията към формата, съдържанието, реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са неприложими по отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна, съкратена процедура, законосъобразното протичане на която се предпоставя единствено от съблюдаването на специалните правила и изисквания регламентирани в нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, а те в случая са спазени - отразени са данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.

Предвид горното, въззивният съдебният състав приема, че обсъдените доказателствени материали удостоверяват с необходимата достоверност, че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно съответната пътна структура и скоростен режим, измерената скорост на движение, отчетеното превишение по отношение разрешената максимална скорост и превозното средство, при управлението на което е извършено нарушението, съответстват на действителното положение, интерпретирани са обективно и са оценени правилно в съответствие с материалния закон, а оттук - че квалифицирането на нарушението съответства на изложените факти и е извършено законосъобразно. Установените факти реализират състава на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП, която норма забранява превишаване на стойността на скоростта, сигнализирана с пътния знак, когато е различна от посочената в ал. 1. Съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и предвид категорията на превозното средство, допустимата стойност на скоростта за магистрала е 140 км/ч. С ПЗ В 26 в случая е било въведено ограничение на скоростта от 90 км/ч., съгласно възможността в чл. 73, ал. 2 от ППЗДвП, поради което именно с тази стойност е следвало да съобразяват поведението си водачите на МПС. В този аспект квалификацията на нарушението е правилна.

В ЕФ са посочени всички елементи на административното нарушение, за което е ангажирана отговорността на нарушителя като дата, час и място на нарушението, в какво точно се състои нарушението, кой е нарушителят, коя е нарушената правна норма, както и коя е санкционната норма и какво административно наказание се налага за така установеното по категорично несъмнен начин административно нарушение от Х.Х..

От субективна страна е извършил деянието с пряк умисъл, като е съзнавал общественоопасния характер на деянието, предвиждал е общественоопасните последици и е целял тяхното настъпване.

По отношение вида и размера на наложеното административно наказание:

За констатираното нарушение – превишаване на разрешената максимална скорост извън населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата на чл. 182, ал. 2 от ЗДвП, вида и размера на която е определена в зависимост от стойността на превишението на скоростта. Противно на твърденията на жалбоподателя, в конкретния случай, скоростта правилно е установено да е превишена с 41 км, стойност получена след приспадане на допустимата техническа грешка при изчисляване скоростта на движение 3% съгласно техническите и метрологичните характеристики на АТСС, поради което за нарушението е приложима именно санкцията по т. 5 от визираната разпоредба. Последната, в приложимата редакция - изм. ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., предвижда за превишаване на разрешената максимална скорост от 40 до 51 km точно фиксирано по размер наказание – глоба от 400 лв., изключващо възможността за преценка на обстоятелствата по чл. 27, ал. 2 от ЗАНН.

Въззивният съд намира, че не следва да се приема, че е налице маловажен случай на нарушение, тъй като само по себе си деянието на жалбоподателят е в достатъчно голяма степен обществено опасно. Шофирането с превишена скорост поставя в опасност живота и здравето на участниците в движението, включително и на деца, а в резултат от посоченото нарушение се допускат и голяма част от случаите на пътно транспортни произшествия с жертви по пътищата.

Предвид изложеното съдът приема, че обжалваният Електронен фиш, като законосъобразен и правилен следва да  бъде потвърден.

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд-Б., въззивен състав

 

Р  Е  Ш  И :

 

          ПОТВЪРЖДАВА като законосъобразен и правилен Електронен фиш серия К № * издаден от ОДМВР-С., с които на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ на Х.Г.Х., ЕГН ********** е наложена „глоба” в размер на 400 (четиристотин) лева, за извършено от него нарушение по чл.21, ал.2, вр. ал. 1 от ЗДвП.

 

          Решението може да се обжалва по реда на АПК пред Административен съд – С. област в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                               

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: