Определение по дело №1088/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1238
Дата: 26 май 2021 г. (в сила от 5 август 2021 г.)
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20217050701088
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 25 май 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

 

         №……………………         2021 година      гр.Варна

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІІІ състав в закрито заседание на двадесет и шести май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА

 

 

като разгледа докладваното от съдията ч.адм.дело 1088 по описа за 2021год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Постъпила е жалба от Основно училище „Христо Ботев“ с.Николаевка, общ.Суворово, ЕИК *********, представлявано от Директора П.А.И., чрез адв.К.Г. против разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Решение № 24-412 по Протокол № 24/19.05.2021г. на Общински съвет – Суворово. В жалбата се твърди, че допуснатото предварително изпълнение е незаконосъборазно, по подробно изложени съображения; същото не отговаря на изискванията на чл.60 от АПК, тъй като е немотивирано. Поради това моли съда да го отмени. Претендира присъждане на разноски по делото.

Ответната страна изразява становище за недопустимост на жалбата, а в условията на евентуалност за нейната неоснователност.

 Жалбата е подадена от легитимирано лице, в законоустановения срок по чл.60, ал.4 от АПК, поради което е допустима и подлежи на разглеждане по реда на чл.60 ал.4 от АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

С Решение № 24-412 по Протокол № 24/19.05.2021г. Общински съвет – Суворово е решил:

1.Да се закрие ОУ “ Христо Ботев“, с. Николаевка, общ. Суворово, обл. Варна, считано от 01.09.2021г.

2.Учениците от ОУ „Христо Ботев“, с. Николаевка, които са жители на Община Суворово да се пренасочат към СУ „Никола Йонков Вапцаров“, гр.Суворово или по избор на родителите към другите училища в общината, при условията на чл.12 от Закона за предучилищно и училищно образование.

3.Задължителната учебна документация и фондът от учебници да се приемат и съхраняват в СУ „Никола Йонков Вапцаров гр.Суворово.

4.Трудовите правоотношения с персонала на ОУ „Христо Ботев“, с. Николаевка да се уредят при условията на чл.328, ал. 1, т.1 от Кодекса на труда.

5.Материално-техническата база и сградният фонд на ОУ „Христо Ботев“, с.Николаевка / актуван с АПОС 2333/26.04.2021г.,вх.рег.980/27.04.2021г., том 3, дело 589/2021г., с предходен АОС 783/16.03.2004г./, представляващ триетажна сграда със ЗП 404кв.м. и прилежащо дворно място с площ от 5 490кв.м., да преминат под управление и разпореждане на Кмета на Община Суворово.

На основание чл.60 ал.1 от АПК Общински съвет Суворово допуска предварително изпълнение на решението, поради защита на важни обществени интереси.

Съдът намира, че разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на решението на Общински съвет – Суворово е незаконосъобразно, тъй като е немотивирано.

Съгласно разпоредбата на чл. 60 ал. 1 от АПК, административният орган може да допусне предварително изпълнение на издаден от него административен акт по изключение и само при наличие на конкретно изброените условия в закона. Въведена е изричната повеля с чл. 60 ал. 2 АПК /нова, ДВ, бр. 77 от 2018г., в сила от 01.01.2019г./, за това, че разпореждането за предварително изпълнение се мотивира.

В конкретния случай, видно от съдържанието на процесното решение и включеното в него разпореждане за допускане на предварително изпълнение е липсата на конкретни факти от обективната действителност, които да обуславят посочената от органа хипотеза на чл. 60, ал. 1, предл. 2 АПК – защита на особено важни обществени интереси. Липсват мотиви за приложението на чл. 60, ал. 1 АПК. Този пропуск възпрепятства съдът да извърши проверка за правилността на оспореното разпореждане, поради което е достатъчно основание за неговата отмяна. Наред с това следва да се име предвид и това, че е допуснато предварително изпълнение на акт, който не е окончателен в процедурата по закриване на общински училища уредена в Закона за предучилищно и училищно образование. Съгласно разпоредбата на  чл.312 ал.6,  във вр. с чл.310 ал.1 от Закона за предучилищно и училищно образование окончателният административен акт, с който се закрива общинско училище е заповед на Министъра на образованието и науката, като административното производство по издаването й започва по предложение на кмета на общината след съответно решение на общинския съвет - т. е. решението на общинския съвет няма самостоятелно действие, а съставлява само част от процедурата по издаване на заповед за закриване на училище.

Предвид изложеното разпореждането за допускане на предварително изпълнение на Решение № 24-412 по Протокол № 24/19.05.2021г. на Общински съвет – Суворово като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

С оглед изхода на спора искането на жалбоподателя за разноски е основателно, поради което ответната страна следва да бъде осъдена да му заплати направените по делото разноски, доказани в размер на 340лв., основание чл. 143, ал. 1 от АПК.

Водим от горното, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОТМЕНЯ разпореждане за предварително изпълнение на Решение № 24-412 по Протокол № 24/19.05.2021г. на Общински съвет – Суворово.

ОСЪЖДА Общински съвет – Суворово да заплати на Основно училище „Христо Ботев“ с.Николаевка, общ.Суворово, ЕИК *********, представлявано от Директора П.А.И. сумата от 340лв./триста и четиридесет/, представляваща разноски по делото.

 

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО  подлежи на обжалване в седмодневен срок от получаването му пред Върховен административен съд.

 

 

 

                         Административен съдия: