Номер 208 Година 2019, 30.01.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
Първо отделение, ІІІ състав
на 09.10.2018 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ
КОМСАЛОВА
Секретар: МИГЛЕНА НАЙДЕНОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ
КОМСАЛОВА ад* дело номер 586 по описа за 2018 година и
като обсъди:
Производството
е по реда на чл.145 и следващите от АПК.
Образувано е по жалба на “Агра
2010”ООД, ЕИК *********, с. П., общ.Брезово, обл.Пловдив, ул.”30-та”№29,
представлявано от управителя М.А., подадена чрез процесуалния представител
адв.Н.С., със съдебен адрес ***, против Уведомително писмо за извършена
оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни
плащания за кампания 2015 г. изх. № 02-160-2600/556 от 02.02.2018 г. на За* изпълнителен
Директор на Държавен фон “Земеделие”, в частта му с която „са извършени
намаления на обща стойност 29 164,74 лева“, която сума съставлява сбора на
посочените в Таблица 15: Оторизирани суми (в лева), колона „намаления“ суми
както следва: 2 900,85 лева по СЕПП; 24 447,57 лева по ЗДП и 1816, 32
лева по СПК, всички те по заявлението на ФИРМА с УИН 16/080715/ 58252 за кампания
2015 г.
Претендира се отмяна на акта в
посочените му части като незаконосъобразен и необоснован, по съображения, изложени
в жалбата и допълнително в писмени бележки, приложени по делото. Съображенията
за това могат да бъдат обобщение по следния начин: Спазени са всички
изисквания на Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и
Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по
схеми и мерки за директни плащания /наричана по-долу само Наредба № 5/2009г./;
нарушена е разпоредбата на чл.26б ал.4 от ЗПЗП
и „чл.28 § 2 от Регламент № 796/2004г. на Комисията“ – не е връчен на
дружеството докладът от извършената проверка на място, както и контролния лист,
съставен в същото това производство, съобразно правилото на чл.26б ал.4 от ЗПЗП
и „чл.32 § 2 от Регламент № 1122/2009“, поради което и същите не би следвало да
имат каквато и да било доказателствена стойност, поради което и данните в тях
са оспорени изцяло и в този смисъл ответникът не е установил наличието на
възприетото от фактическа страна относно неспазване съответните изисквания на
приложимата правна норма от земеделския производител; спазването на последните
е установено безспорно по делото със събраните доказателства – разпит на
свидетел, което доказателствено средство е единственото възможно на настоящия
етап /след повече от 3 стопански години/ посредством което да се установи с какви
точно култури са били засети спорните имоти. Предвид изложеното се настоява за
отмяната на УП в оспорените му части и връщане на преписката на
административния орган за ново произнасяне, като „въпросните намаления бъдат
коригирани“. Претендират се разноски, за която цел е приложен и списък по чл.
80 от ГПК.
Ответникът – За* Изпълнителен Директор
на ДФ ”Земеделие”, чрез процесуалния си представител юрк. Г., оспорва
жалбата. Претендира се присъждане на сторените в процеса разноски, вкл.
юрисконсултско възнаграждение. Сторено е възражение за прекомерност на изплатеното
адвокатско възнаграждение.
По ДОПУСТИМОСТТА.
По делото липсват доказателства процесният
акт да е връчен на оспорващия и кога точно е сторено това. Жалбата е входирана в съда на дата 16.02.
2018г., като се отчита и факта, че самото УП е издадено на 02.02.2018г. В този
смисъл, Съдът приема, че жалбата като подадена от лице, притежаващо правен
интерес от заявеното оспорване, против подлежащ на оспорване ИАА, в
законоустановения за това срок, се явява ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.
От материалите по административната
преписка се установява, че ФИРМА е кандидатствало с общо заявление за плащания
на площ с УИН № 16/080715/58252 с вх. № 17971776 от 24.04.2015г. за финансово
подпомагане по както следва: 1. Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), 2. Схема
за преразпределително плащане (СПП), 3. Схема за плащане на селскостопански
практики, които са били благоприятни за климата и околната среда – зелени
директни плащания (ЗДП), 4. Схема за обвързано подпомагане за протеинови
култури (СПК) и 4. Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на
хектар (ПНДП) /л.
40 и сл./.
С процесното Уведомително писмо
административният орган се е произнесъл по така подаденото общо заявление за
подпомагане в частите му по ЗДП, СЕПП, СПК и СПП, като е намалено поискано
финансово подпомагане /Вж. Таблица 15/ с общо 29 164,74 лева /по СЕПП и ЗДП, а
по СПК изцяло е отказано изплащане/ и са изплатени /Вж. Таблица 16/
оторизираните субсидии по СЕПП, ЗДП и СПП. С оглед на това, обаче, че жалбата
касае единствено извършените намаления по ЗДП и СЕПП и отказаното плащане по СПК,
съображенията в това изложение от фактическа и правна страна се излагат
касателно тези три мерки. На практика по СПП не се констатира да са извършвани
„намаления“, съответно предмет на УП не е ПНДП, а в останалата му част –
относно наложената санкция за бъдещи периоди УП не е оспорено /така изричните
обстоятелствена част и петитум на жалбата/.
В подаденото заявление за подпомагане
се констатира, че за кампания 2015г. са посочени общо 23 броя земеделски
парцели, всички се в землището на с.Пъдраско, с обща декларирана площ от 519,52
ха и конкретно заявени култури за всеки един от тях, от които в интересуващите
ни части по СЕПП е заявена за подпомага цялата площ; по ЗДП също цялата площ и
по СПК – площ в размер на 6,37 ха /парцел № 58983-84-1-2, землище в с.П.,
декларирана площ от 6,37 ха, заявена култура – люцерна, фуражни култури/.
Тук е мястото да се посочи отново с
цел избягване на повторения в това изложение, че във връзка с приложимия
материален закон и където е приложимо процесуалния такъв при цитиране на разпоредбите
на Наредба № 5 от 27.02. 2009 г. за
условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания
/каза се по-горе наричана само Наредба № 5/2009г. в това изложение/ се има в
предвид редакцията на същата съгласно из* с ДВ бр.16 от 27.02. 2015г. до из* и
доп. с ДВ бр.16 от 26.02.2016г., в сила от 26.02.2016г. /така § 17 от ПЗР на Наредбата
за изменение и допълнение на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за
прилагане на схемите за директни плащания (обн., ДВ, бр. 16 от 2015 г.; доп.,
бр. 31 и 80 от 2015 г.)/; на Наредба №
105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп
и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол в редакцията й
съгласно из* и доп. с ДВ бр.90 от 20.11.2015г. в сила от същата дата до из* с
ДВ бр.8 от 24.01.2017г. /наричана
по-долу само Наредба № 105 от 2006г./; на Наредба
№ 3 от 17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни
плащания, Издадена от министъра на земеделието и храните, обн., ДВ, бр.16 от
27.02.2015г., в сила от 27.02.2015 г., в редакцията й съгласно доп. с бр.80 от
16.10.2015г., до из* и доп. с бр.16 от 26.02.2016г., в сила от 26.02.2016г.
/така цитирания § 17 от ПЗР Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 3
от 17.02.2015г./, съответно на Закона
за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ в редакцията му
съгласно из* и доп. с ДВ бр.12 от 13.02.2015г. до съответното из* и доп. което
ще бъде посочвано конкретно при нужда.
За разрешаването на настоящия правен
спор изцяло приложими са и разпоредбите на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1306/2013 НА
ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 17 декември 2013 година относно
финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и
за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) №
814/2000, (ЕО) № 1290/ 2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета /наричан по-долу само Регламент № 1306/ 2013г./; на ДЕЛЕГИРАН
РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 640/2014 НА КОМИСИЯТА от 11 март 2014 година за допълнение
на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по
отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за
отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към
директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и
кръстосаното съответствие /наричан по-долу само Делегиран регламент № 640/2014г., с който е отменен считано от
01.01.2015г. цитирания от оспорващия Регламент (ЕО)№ 1122/2009 На Комисията от
30 ноември 2009 година за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент
(ЕО) № 73/2009 на Съвета/; РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1307/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ
И НА СЪВЕТА от 17 декември 2013 година за установяване на правила за
директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на
общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на
Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета /наричан по-долу само Регламент № 1307/2013г., който се
прилага считано от 01.01.2015г., до изменението на приложение № Х с ДЕЛЕГИРАН
РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2017/1155 НА КОМИСИЯТА съобразно чл.4 от същия/ и РЕГЛАМЕНТ
ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година за
определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на
Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за
администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното
съответствие /в приложимата за 2015г. редакция, до из* с Регламент за
изпълнение (ЕС) 2015/2333 на Комисията от 14 декември 2015 година/, наричан
по-долу само Регламент за изпълнение №
809/2014г., като вяска друга приложима редакция ще бъде цитирана по-долу
при необходимост.
Отново за избягване повторения тук е
мястото да се посочи и че оспореното уведомително писмо е издадено от
компетентен орган, поради следните съображения.
Според чл.11а ал.1 т.1 от ЗПЗП /в
сегашната му редакция/ Разплащателна агенция приема, проверява и взема решение
по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за
плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и
приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки на
Общата политика по рибарство. Съответно, според чл.11 ал.2 т.4 от ЗПЗП,
Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на Разплащателна
агенция от датата на издаване на акта за акредитация. Акредитацията, т.е.
процедурата по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален
компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и
осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно
законодателството на Европейския съюз (§ 1, т. 15 от ДР ЗПЗП), в случая е
налице което не е спорно по делото.
Съгласно разпоредбата на чл. 20а от
ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на
Разплащателната агенция /РА/, като органи-зира, ръководи нейната дейност и я представлява,
а едно от правомощията му, изброени в чл.10 от Устройствения правилник на ДФЗ,
е вземането на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и
мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната
агенция /чл. 10, т. 7 от Правилника/.
Съгласно чл. 20 и чл. 20а от ЗПЗП и
чл. 10 от Устройственият правилник на ДФ "Земеделие", в правомощията
на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" е да представлява фонда и
да ръководи дейността му при осъществяване на всички негови функции. Съгласно
ал. 4 на чл. 20а пък от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със
заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от
националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по
подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на
заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на
фонда съобразно териториалната им компетентност /тази е редакцията на закона до
доп. с ДВ бр.2 от 2018г., което допълнение не изменя нормата в интересуващите
ни части/.
В случая, видно от представената
Заповед № 03-РД/715/27.06.2017г. /л.31/ на За* изпълнителния директор на ДФ
"Земеделие" Петя Димитрова Славчева са делегирани правомощия да
издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания
във връзка с подадени заявления за подпомагане. Следователно, административният
акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му
правомощия.
Що се касае до спазването на
административно производствените правила и правилното приложение на материалния
закон от ответника произнасянето му по всяка една от мерките ще бъде разгледано
поотделно.
ПО
СЕПП.
1.
Според
мотивите на оспорения акт, за част от декларираните за подпомагане площи е
установено "двойно заявяване", което е било редуцирано до 0.20 ха,
съгласно коментара на колона 3 от Таблица 1 към УП и приетите без възражения
от страните в тази им част основно и допълнително заключение по допуснатата
Съдебна експертиза по делото.
По този повод се констатира, че с Уведомително
писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат изх. № 02-160-2600/7083
от 16.09.2015 г. /л.63 и сл./, оспорващият земеделски производител /ЗП/ е бил
уведомен за установените "застъпени площи", в отговор на което от
страна на ФИРМА на 16.10.2015 г. е входирана Декларация за изясняване
принадлежността на площи, декларирани от повече от един земеделски стопанин,форма
за юридически лица /л.66 и сл./, с която е потвърдена част от установените
двойно декларирани площи,като за същата е представен и документ съгласно чл.
2а ал.2 от Наредба № 5/2009г.
Въз основа на това по отношение на
жалбоподателя административният орган е приел, че общо 0,20 ха са неизяснени и
нерешени в полза на кандидата застъпвания.
В настоящото производство не се
релевират оплаквания относно начина на разрешаване на "двойното
деклариране", оспорващия е съгласен с тези констатации, същите се
потвърждават и от вещото лице, а и тези площи не са потвърдени и не са приложени
доказателства по чл.2а ал.2 от Наредба № 5/2009г. за същите.
2.
Според
същите мотиви на оспореното уведомително писмо друга част от заявените площи за
подпомагане по СЕЕП /в размер общо на 5,70 ха/ са приети за недопустими за
подпомагане.
От коментираната таблица № 1 е видно,
че се касае до следните заявени за подпомагане парцели:
-
парцел
58983-110-1-3, в землището с.П., със заявена площ от 5,61 ха, площ на парцела
след разрешаване на двойно заявени площи – 5,61 ха, площ на парцела след
извършена ПнМ 0,00 ха /колона 4/, площ на парцела след извършване на ад*проверки
– 5,61 ха; установена площ БЗС/парцел/ 0 ха; разлика между декларираната и
установена площ на БЗС /парцела/ (наддекларирана площ) 5,61 ха и
-
парцел
58983-45-1-2, в землището с.П., със заявена площ от 5,76 ха, площ на парцела
след разрешаване на двойно заявени площи – 5,76 ха, площ на парцела след
извършена ПнМ 5,67 ха /колона 4/, площ на парцела след извършване на ад*проверки
– 5,74 ха /Колона 5/; установена площ БЗС/парцел/ 5,67 ха; разлика между
декларираната и установена площ на БЗС /парцела/ (наддекларирана площ) 0,09 ха
Според обясненията дадени под Таблица
1, Колона 4 отразява площта на БЗС /парцела, установена чрез проверка на място,
извършена от Техническия инспекторат към Разплащателната агенция със Заповед №
302385, за която ЗП е „уведомен/а с писмо на ТИ на РА“.
Посочено е най-общо и че „Разплащателната
агенция намалява размера на плащането или отказва плащане когато кандидатът за
подпомагане е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не
отговарят на условията за допустимост за подпомагане: Прилагат се разпоредбите
съответно на:
-
чл.43
ал.3 т.4 от ЗПЗП /относимо към настоящия правен спор, бел.моя/ и
-
чл.13
ал.1 т.1 от Наредба № 6 от 24.02.2015г. – Мярка 13 (Подмярка 13.1/НР1
Компенсаторни плащания в планински райони и Подмярка 13.2/ НР2 Компенсаторни
плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения) –
несъотносимо /бел.моя/.
Що се касае до данните от колона 5
относно парцел 58983-45-1-2,
в землището с.П., със заявена площ от 5,76 ха и посочена площ на парцела след
извършване на ад*проверки – 5,74 ха /Колона 5/ съобразно обясненията за посочената
Колона 5 „На основание чл.16а ал.6 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. и във вр. с
чл.43 ал.3 т.6 от ЗПЗП, ДФ „Земеделие“ отказва частично или пълно плащане на
площ, тъй като кандидатът е заявил площ, попадаща извън специализирания слой
„Площи допустими за подпомагане“ за 2015г., одобрен със Заповед № РД 09-937 от
22.12.2015г. и Заповед № РД 46-236 от 01.03.2006г. на Министъра на земеделието
и храните.
Установи се, че със Заповед №РД
09-937/22.12.2015 г. Министърът на земеделието и храните /тогава/ е одобрил
обновения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за
Кампания 2015, като част от Системата за идентификация на земеделските
парцели. Същият е актуализиран чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта
на страната по самолетно и сателитно заснемане за 2015 г. и чрез отразяване на
теренните проверки през годината /чл.15 Наредба № 105/2006г/. Не се спори, че
жалбоподателят не е подал възражение срещу така оповестения обхват с проекта за
специализирания слой в срока от чл. 16б ал.2. По реда на чл. 16г от Наредба №
105/06 г., Министърът на ЗХ е издал Заповед № РД 46-236/01.03.16 г., одобряваща
окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за
Кампания 2015 година, който ведно с останалата информация от СИЗП, е
предоставен на ДФЗ-РА за извършване на задължителните кръстосани проверки по
чл. 37, ал. 2 и чл. 43 ЗПЗП. Съгласно ТР № 8/11.12.15 г. по т. д. № 1/2015 г.
на ОСС, I и II колегии на ВАС, жалбоподателят е разполагал с правната
възможност да оспори тази последна заповед в частта й, с която са засегнати
негови делови интереси, каквото оспорване също не се спори по делото, че не е
било осъществено /така и доказателство на л.148/. Следователно, по отношение
на него, процесният специализиран слой е влязъл в сила, като не се и спори че
правилно е извършено автоматизираното съпоставяне на данните от заявлението му
с данните от регистрите, съгласно чл.37 ал.2 ЗПЗП, касателно парцел
58983-45-1-2, в землището с.П. /това за пълнота, доколкото по този въпрос
страните не спорят/.
Като краен резултат е прието от
ответника с оспореното писмо, че за подпомагане по СЕПП жалбоподателят е
заявил обща площ от 519,52 ха, а установената площ отговаряща на условията за
подпомагане след извършване на всички приложими проверки е 513,62 ха. Разликата
между двете (наддекларирана площ) е 5,9 ха, представлява 1,15 %. Съгласно чл.
19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11.03.2014г., когато
процентното съотношение между наддекларираната площ към установената, превишава
3% или два хектара, но не е повече от 20% от установената площ -
санкционираната площ е равна на удвоения размер на наддекларираната, т. е. в
случая на 11,8 ха. Това е прието от ответният орган съобразно данните от Таблица
13 на УП и разясненията за нейното съдържание.
При така установените факти,
настоящият състав приема, че в тази му част УП не отговаря в пълнота за
изискванията на чл.59 ал.2 т.4 АПК относно формата на тази категория актове.
Така от съдържанието на УП по никакъв
начин не може да се установи защо е прието, че цялата площ на парцел 58983-110-1-3,
в землището с.П., респ. част от площта на 58983-45-1-2, в землището с.П., са
недопустими за подпомагане по разглежданата мярка.
Единствените съображения, изложени в
тази връзка е посоченото по-горе, че колона 4 от Таблица 1 отразява
установената площ на парцела след посещение на място от Техническия
инспекторат, като РА намаля или отказва плащане когато кандидатът за
подпомагане е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не
отговарят на условията за допустимост за подпомагане, както и е посочена нормата
на чл.43 ал.3 т.4 от ЗПЗП.
Т.е. от така изложеното не може да се
направи извод дали ответникът е приел площи, които не се стопанисват и/или
площи, които не отговарят на изискванията за допустимост за подпомагане, както
и в последния случай на кои точно изисквания, още повече че цялата площ на
парцел 58983-110-1-3, в землището с. П. е установена като допустима за
подпомагане в резултат на извършените административни проверки по смисъла на
чл.37 ал.2 от ЗПЗП, респ. по-голяма част от площта на 58983-45-1-2, в
землището с.П. е установена като допустима за подпомагане в резултат на същите
тези административни проверки.
Разбира се съгласно разрешението
дадено в Тълкувателно решение № 16/ 1975 г. на ОСГК на ВС е допустимо мотивите
към акта да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото му
издаване, респ. в друг официален документ, изхождащ от същия или помощен на
него административен орган, но следва да е на лице изрично препращане и
позоваване на съображенията изложени в такъв документ в мотивите на издадения
административен акт, а случаят не е такъв.
Ответникът се е позовал на „проверка
на място, извършена от Техническия инспекторат към Разплащателната агенция със
Заповед № 302385, за която се уведомен/а с писмо от ТИ на РА“.
Цитираната заповед обаче не обективира
резултатите от т.нар. проверка на място /ПнМ/. Тя е приложена на л.97 от
делото. Всъщност с нея се разпорежда извършването на проверка на място /ПнМ/
във връзка с подаденото общо заявление за подпомагане за 2015г. от ФИРМА,
определен е обхватът й, длъжностното лице от състава на Регионалния
технически инспекторат което да я осъществи, както и начална и крайна дата на
проверката.
Т.е. в този документ, на който в
крайна сметка се е позовал ответникът, не се съдържат никакви относими към
постановения от него отказ фактически и правни основания, поради което и не
може да намери разрешение цитираното ТР.
Ако се приеме, че ответникът се е
позовал на приложения по делото Контролен лист за процедурна проверка Заявка
номер: 302385, УРН 613930, Име на Кандидата ФИРМА, подписан от Н. Тодоров
Чалъмов, с който е утвърден подписаният от Й. Г. Ф., експерт от Регионален технически
инспекторат, Пловдив, Доклад за проверка /л.99 и сл./, то следва да се посочи
следното.
Детайлната правна уредба на ПнМ в
случаи като процесния е дадена в чл. 37 и сл. от Раздел 2 „Проверки на място
във връзка със заявленията за помощ по свързани с площ схеми за помощи във
връзка с исканията за плащане по свързани с площ мерки за подпомагане“, от ГЛАВА
III „Проверки на място в рамките на интегрираната система“ от Регламент за
изпълнение № 809/2014г.
Съгласно чл.37 от същия регламент,
озаглавен „Елементи на проверките на място“ § 1 „Проверките на място обхващат
всички земеделски парцели, за които е поискана помощ в рамките на схемите,
включени в приложение I към Регламент (ЕС) № 1307/2013, и/или за които се иска
подпомагане в рамките на мерките за развитие на селските райони в обхвата на
интегрираната система“, съответно според § 2 „Проверките на място обхващат
измерването на площта и проверката на критериите за допустимост,ангажиментите и
другите задължения по отношение на площта, декларирана от бенефициера съгласно
схемите за помощ и/или мерките за подпомагане, посочени в параграф 1.“.
Според чл.38, озаглавен „Измерване на
площта“ § 1 ал.1 „Макар че всички земеделски парцели подлежат на проверки за
допустимост, действителното измерване на площта на земеделския парцел в
рамките на проверката на място може да бъде ограничено до подбрана на случаен
принцип извадка от поне 50 % от земеделските парцели, за които е подадено
заявление за помощ и/или искане за плащане по свързаните с площ схеми за помощ
и/или мерки за развитие на селските райони. Когато при тази проверка на
извадката се установи неспазване, всички земеделски парцели се измерват или
заключенията от измерената извадка се екстраполират.“, съответно ал.2
разпорежда, че „Първа алинея не се прилага по отношение на земеделските
парцели, които подлежат на проверка за целите на екологично насочената площ в
съответствие с член 46 от Регламент (ЕС) № 1307/ 2013.“, а според § 2 „Площта
на земеделските парцели се измерва с всички средства с доказана възможност за
гарантиране на качество на измерване, което е поне равностойно на изискваното
съгласно приложимите технически стандарти, разработени на равнището на Съюза.“,
съответно § 3 постановява, че „Компетентният орган може да използва
дистанционно наблюдение в съответствие с член 40 и техники на Глобалната навигационна
спътникова система (ГНСС), когато е възможно“, а според § 4 „За всички
измервания на площи, извършвани посредством ГНСС и/или ортогонални изображения,
се определя буферно допустимо отклонение с една-единствена стойност. За
тази цел използваните измервателни уреди се валидират за поне един клас на
валидиране на буферното допустимо отклонение под тази единствена стойност.
Въпреки това единствената стойност на допустимото отклонение не може да
надвишава 1,25 m.“
Чл.40 от същия регламент урежда хипотезата
на т.нар. „Проверка с дистанционно наблюдение“, и разпорежда, че „Когато
държава членка извършва проверки на място чрез дистанционно наблюдение,
компетентният орган:
а) извършва
фотоинтерпретация на ортогоналните изображения (сателитни или въздушни) на
всички земеделски парцели по всяко заявление за помощ и/или искане за плащане,
подлежащо на проверка, с оглед установяване на видовете почвена покривка и,
където е необходимо, вида на културите и измерване на площта;
б) извършва физически проверки на
полето на всички земеделски парцели, за които фотоинтерпретацията не дава
възможност да се провери точността на декларацията за площите по начин,
удовлетворителен за компетентния орган;
в) извършва всички необходими
проверки, които се изискват за проверка на спазването на критериите за
допустимост, ангажиментите и другите задължения във връзка със земеделските
парцели;
г) предприема алтернативни действия,
за да осигури измерването на площи в съответствие с член 38, параграф 1 за
всички парцели, които не са обхванати от изображенията.“.
Според чл.41 §1 от Регламент №
809/2014г., за всяка проверка на място по настоящия раздел се изготвя доклад
за проверка, който дава възможност да се прегледат детайлите на извършените
проверки и да се направят заключения относно спазването на критериите за
допустимост, ангажиментите и другите задължения, като са изброени и
елементите на неговото съдържание вкл. и тези по б. б) присъстващите лица; б. в)
проверените земеделски парцели, измерените земеделски парцели, включително,
когато е приложимо, резултатите от измерванията за всеки измерен земеделски
парцел и използваните измервателни
методи; и б. д) дали бенефициерът е
бил уведомен предварително за проверката и, ако е така, какъв е бил срокът на
предварителното уведомление.
Съответно, в чл. 41, § 2 от Регламента
пък е установено изискването, на бенефициера да се дава възможност да подпише
доклада по време на проверката, за да удостовери присъствието си по време на
проверката и да добави забележки. Когато държавите членки използват доклад за
проверка, изготвен чрез електронни средства по време на проверката,
компетентният орган дава възможност за подписване на доклада с електронен
подпис от страна на бенефициера или докладът за проверката се изпраща
незабавно на бенефициера, като му се дава възможност да го подпише и да добави
забележки. Когато бъде установено неспазване, бенефициерът получава копие от
доклада за проверката. Когато проверката на място се извършва чрез дистанционно
наблюдение в съответствие с член 40, държавите членки могат да решат да не
дават на бенефициера възможност да подпише доклада за проверката, ако по време
на проверката чрез дистанционно наблюдение не е констатирано неспазване. Ако
вследствие на такива проверки бъде констатирано неспазване, възможността за подписване
на доклада се предоставя, преди компетентният орган да направи въз основа на
констатациите своите заключения относно евентуалните намаления, откази,
оттегляния или санкции
Националната правна уредба в тази
насока е следната:
Според чл. 26а, ал. 2 от ЗПЗП,
Проверките на място се извършват от:
1. структурите на Разплащателната
агенция;
2. Министерството на земеделието,
храните и горите или други административни звена към министъра на земеделието,
храните и горите;
3. други организации, които имат
необходимия организационен, технически и кадрови капацитет.
Съобразно, чл.26б ал.3 от ЗПЗП,
организациите по чл.26а, ал.2 са длъжни да издават заповед за всяка проверка на
място, с която определят проверяващите, мястото, обекта и обхвата на
проверката.
Най-сетне, според чл.26б ал.4 от ЗПЗП,
проверяващите изготвят доклад за извършената проверка на място, който се
подписва от тях и от проверяваното лице или негов представител. Когато
проверяваният откаже да подпише доклада, проверяващите отбелязват в него това
обстоятелство.
В конкретния случай, цитираната
по-горе Заповед № 286685 от 03.08.2015г. за извършване на проверка на място,
издадена от Началник отдел на Регионалния технически инспекторат – гр.Пловдив,
е именно актът по чл.26б ал.3 от ЗПЗП за извършване на проверка на место
От същата обаче се констатира, че като
длъжностно лице, натоварено с извършването на проверката на място по отношение
данните от процесното заявление за подпомагане е не подписалото доклада
такова, а експертът Даниел Иванов Тосков. Формално неговото име фигурира в
самия доклад от проверка, но същият не го е разписал, а и не е посочен като
изготвил го.
На следващо място със същата тази
заповед е посочено, че проверката на място следва да бъде осъществена в периода
03.08.2015г. до 07.08.2015г., като се представи контролния лист за процедурна
проверка до 10.08.2015г.
От документа приложен по делото е видно, че се
твърди именно експертът Д.Т. да е извършил Проверка на място, а не „дистанционен
контрол /преди същия/“ в посочения период от време – 11.08.2015г. до
12.08.2015г., за което кандидатът е информиран /на 11.08.2015г. в 8ч./, но за
последното не се представени доказателства, респ. че Кандидатът е уведомен
след приключването на ПнМ, преди дистанционния контрол, но и доказателства за
това не са представени.
Или в обобщение по делото липсва Доклад
от ПнМ съобразно възложената такава със Заповедта по чл.26б ал.3 от ЗПЗП.
Всъщност по делото е приложен доклад
от ПнМ, посредством дистанционен контрол, осъществена от друго длъжностно лице,
в друг времеви период, без за тази проверка да е съставена Заповед по чл.26б
ал.3 от ЗПЗП, т.е. да е възложена така по смисъла на чл.40 от Регламент №
809/2014г., не става ясно и които точно и дали са използвани ортогоналните
изображения (сателитни или въздушни) на земеделските парцели, защо изобщо се е
наложила такава при положение, че е извършена /така поне се твърди в самия
доклад/ и физическа проверка на парцелите и какво точно е установено в хода на
сама физическа проверка, както е разпоредено със Заповедта по чл.26б ал.3 от
ЗПЗП.
Отделно от това нито контролният лист,
нито доклада за проверката са подписани от проверяваното лице, като липсват и
доказателства юридическото лице да е било уведомено за проверката на място /извън
дистанционния контрол/ с оглед възможността да присъства при извършване на
същата, съобразно указанието на чл.41 § 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) №
809/2014г., респ. да му е връчен докладът обективиращ същата тази ПнМ,
съобразно същата правна норма.
Най-сетне не е възможно да се приеме
за установено, че Уведомително писмо изх. № 01-162-6600/631 от 09.11.2015г.
относно извършена проверка е достигнало до ФИРМА, доколкото от представеното
от ответника известие за доставяне, въобще не става ясно какво е съдържанието
на изпратеното писмо, респ. това известие за доставяне е подписано от лице,
което не е представляващ, респ. няма данни да е в каквито и да било отношения с
юридическото лице, поради което и дори не може да се приеме, че е редовно
връчено на ФИРМА. Изрично бе указано в ответника в хода на процеса, че в негова
доказателствена тежест е да установи тези факти /така и протоколът от
проведеното открито съдебно заседание на 24. 04.2018г., л.136-137/.
Изложеното в неговата съвкупност налага
да се приеме, че в случая са допуснати особено съществени нарушения на
административно производствените правила при извършването на т.нар. ПнМ и при
обективирането на резултатите от нея в писмен вид, което дисквалифицира
документа като официален такъв по смисъла на закона и го лишава от придадената
му материална доказателствена сила /същият е съставен очевидно не в рамките на
проверката назначена със Заповед № 286685 от 03.08.2015г. за извършване на
проверка на място, издадена от Началник отдел на Регионалния технически
инспекторат – гр.Пловдив, нито е подписан от определения със същата тази
заповед компетентен орган/.
В тази връзка следва да се посочи, че
съгласно чл.179 ал.1 и ал.2 от ГПК официален документ, издаден от длъжностно
лице в кръга на службата му по установените форма и ред, съставлява
доказателство за изявленията пред него и за извършените от него и пред него
действия. Официално заверени преписи или извлечения от официални документи имат
същата доказателствена сила, както и оригиналите.
Или в обобщение докладите и
контролните листо от извършените ПнМ имат характер на официални удостоверителни
документи по смисъла на чл.179 ал.1 от ГПК, но това е така единствено и само
когато са съставени от длъжностни лица в кръга на правомощията им и в предвидената
за това форма и ред, посочена в предходния абзац.
В случаите в които документът е
съставен не по установения за това ред и форма не може да се приеме, че същият
е “официален” по смисъла на чл.179 ал.1 от ГПК, съответно е може да се ползва и
с материалната доказателствена сила на този род документи.
В конкретния случай каза се въпросната
ПнМ, обективирана в коментираното писмено доказателство, не само че не е
извършена по предвидения в закона ред, а и очевидно от осъществена не от определеното със
Заповедта по чл.26б ал.3 от ЗПЗП длъжностно лице, което на практика лишава този
документ от доказателствената сила на официалните документи.
Отделно от това допуснатите нарушения
във връзка с връчването на документа, има за последица, накърняване в съществена
степен на нормативно установените права и интереси на жалбоподателя, които
права са закрепени на ниво европейско законодателство.
Все в този контекст, следва да се посочи
и факта, че проверката на място е извършена през * август и *октомври 2015т., а
уведомителното писмо с отказа за плащане и налагане на санкции за бъдещ период
е постановено в * февруари 2018 г., т. е. около две и половина години след
това, когато за ФИРМА вече не е имало каквато и да е възможност, да посочи и
да представи доказателства с оглед поддържаната позиция за това, че е
осъществило в пълнота поетите ангажименти пред ДФ "Земеделие".
Това само е достатъчно,
административния акт да бъде отменен в тази му част, като незаконосъобразен,
като се съобрази и приетото по делото допълнително заключение на вещото лице в
частта му относно подпомагането по СЕПП.
На следващо място, ако се разгледат в
детайли данните от доклада, е видно, че по отношение парцел 58983-110-1-3 констатацията
е че "... Парцелът е силно затревен и не се обработва“, и че това е
осъществено по метод на контрол „Визуален“, сама по себе си, не може да
послужи като основание за отказ да бъде изплатено финансово подпомагане по
СЕПП. В случая въобще не става ясно кой е осъществил т.нар. контрол, какво се
разбира под „визуален“ метод, от кое точно длъжностно лице е осъществен.
Очевидно е че липсва посочено това да е сторено в рамките на т.нар.
„дистанционен контрол“, както това е сторено за останалите процесни парцели,
респ. ако се твърди да е в рамките на физическия контрол на място то
длъжностното лице което се твърди да го е осъществило не е подписало въпросния
доклад.
Отделно от това по делото бе разпитан
в качеството му на свидетел Марин В., чиито показания няма пречка да бъдат
кредитирани от състава на съда, от които е видно, че по отношение на
коментирания тук парцел същият е бил засят именно с царевица, осъществени са
дейностите по обработката му за тази цел, поникнала е царевица, но не много.
Още веднъж следва да се посочи, че по
никакъв начин не става ясно и конкретното правно основание на което е приет за
недопустим за подпомагане същия – визирана е в УП единствено нормата на чл.43
ал.3 т.4 от ЗПЗП, която обаче визира две хипотези.
Ако ответникът е приел първата от тях,
а именно „кандидатът е заявил площи, които не стопанисва“, това не е изрично
посочено в УП, а и не може да бъде установено от фактическа страна от годен
доказателствен материал събран по делото и не на последно място се опровергава
от дадените свидетелски показания, а ако е имал в предвид втората хипотеза – „кандидатът
е заявил площи, … които не отговарят на условията за допустимост за
подпомагане, определени в наредбата по чл. 40“, не е посочена въпросната
наредба и кое на точно условие за допустимост от нея площта не отговаря, респ.
не са ангажирани и такива доказателства.
Що се касае до доклада в частта му
относно парцел 58983-45-1-2 /л.109 от делото, стр.11 от документа/ то очевидно
е, че не става ясно как, по какъв измервателен метод и с какви измервателни
уреди е установена като „измерена площ“ от 5,67 ха, при декларирани 5,76 ха от
юридическото лице, т.е. дали това е сторено при спазване изискванията на
посочения по-горе Регламент за изпълнение № 809/2014г., още повече че в
коментирания документ и визиран „метод на контрол“ – „визуален“, като отново
следва да се посочи, че данните от Таблица 1 касателно същите са за площ на
парцела след разрешаване на двойно заявени площи 5,76 ха, а и площ на парцела
след извършени ад*проверки /т.е. тези по смисъла на чл.37 ал.2 от ЗПЗП и във
връзка с площи попадащи извън одобрения със Заповедта на министъра слой/ -
5,74 ха.
И тук важи казаното по-горе относно
правното основание на което част от този парцел е приета за недопустима за
подпомагане, като простото цитиране на правната норма на чл.43 ал.3 т.4 от ЗПЗП
не покрива изискванията за мотивираност на тази категория актове.
При така установеното не може да се
приеме, че правилно ответникът е приел, че установената и отговаряща за
подпомагане по СЕПП след извършване на всички приложими проверки площ е в
размер на 513,62 ха от общо декларирани 519,52 ха и разлика между двете –
наддекларирана площ от 5,9 ха, представляваща 1,15 % на надвеклариране, в
която връзка е приложил и правилото на чл.19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014г.
и е приел санкционираната площ, равна на удвоения размер на наддекларираната,
т. е. в случая на 11,8 ха, което като краен резултат е довело и до определяне
на оторизирана площ в размер само на 501,82 ха за която е изчислена и
оторизираната сума по СЕЕП.
Това е видно и от приетото без
възражение допълнително заключение по допуснатата съдебна експертиза в частта
му относно СЕПП, което се кредитира изцяло от съда, вкл. и при съобразяване
неспорната част относно т.нар. „двойно заявени площи“, застъпването по
отношение на част от които не е разрешено в полза на оспорващия, респ. частта
попадаща извън допустимия за подпомагане слой.
Крайният извод при това положение е,
че административният акт в оспорената му и коментирана част във връзка с
извършеното „намаление“ по СЕПП е постановен при допуснати съществени
нарушение на административно производствените правила, а и при неправилно приложение
на материалния закон, поради което ще следва да бъде отметен, като преписката
се върне за ново произнасяне от административния орган при излагане на
конкретни мотиви от фактическа и правна страна, съобразно изискванията на
закона, въз основа на редовно проведено административно производство по
установяване на фактите от обективната действителност от значение за случая и
гарантирана правото на защита на бенефициера, при съобразяване мотивната част
на настоящия съдебен акт.
По
Схемата за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и
околната среда (ЗДП).
По идентичен начин стои и въпросът с
редуцираното финансиране по схемата за селскостопански практики, които са
благоприятни за климата и околната среда /ЗДП/, като се държи сметка, че същата
е обвързана и с постановеното по СЕПП и незаконосъобразността на УП в тази му
час влече и незаконосъобразността на същото в частта му по ЗДП.
Отделно от това и тук важи казаното
относно доказателствената стойност на т.нар. Доклад за ПнМ и дискредитираното
му като официален документ по смисъла на закона.
Не само това – в тази му част УП на
практика страда от пълна липса на мотиви, като дори не е сторено и позоваване
на т.нар. доклад от Пн*
На първо място по никакъв начин за
съда не е ясно защо и откъде точно ответникът е приел за нуждите на тази мярка,
че „установената обработваема площ“ е 506.38 ха – така колона 1 на Таблица 3,
от общо декларираните по тази мярка 519,52 ха и „установена площ“ според
ответника 513,62 ха /последните съобразно констатациите по СЕПП, които се
приеха и за незаконосъобразни съобразно изложеното по-горе/ - така данните от
Таблица 13.
Съобразно разяснението под Таблица 3,
Колона 1 отразява всички обработваеми площи съгласно чл.4 параграф 1 буква
„е“, отговарящи на условията за подпомагане по чл.32 параграф 2 и 4 от
Регламент (ЕС) 1307/2013г., които не са декларирани като биологични съгласно
чл.43 параграф 11 от Регламент (ЕС) 1307 /2013г., но не става ясно дори и от
данните на т.нар. Доклад от проверка на място откъде идва посочената цифра от
506,38 ха.
На следващо място от данните в същата
тази Таблица 3 е видно, че ответникът е приел, че Необходимата площ екологично
насочени площи /ЕНП/ е 25, 3190 ха, изчислена като 5 % от установената
обработваема земя /в случая каза се приета за 506,38 ха/ - колона 6 и
разяснението под казаната таблица, като от друга страна е приел, че
Установената площ ЕНП е само 6,69 ха /така колона 7 от таблица 3/.
Всъщност видно от подаденото общо
заявление за подпомагане като ЕНП оспорващия е декларирал два парцела –
58983-118-1-13 с посочена култура „площ с угари“, наименование на културата
/ЕНП „угари(ха)“ и обща площ на парцела 26,19415 ха и 58983-84-1-2 с посочена
култура „люцерна“, наименование на културата/ЕНП „азотфискиращи култури (ха)“ и
площ 6,36503 ха /стр.6 и 7 от заявлението, л.46 от делото/.
В УП липсват мотиви защо е прието че
установената площ ЕНП /ха/ е 6,69 ха, съответно наличие на предпоставки за
санкциониране на площ в размер на 186,2900 ха /Вж. колони 7 и 9 от Таблица 3 на
УП/.
От изложеното в "Съдържание на
Таблица 3" на л.9-10 става ясно единствено това, че колона 7 отразява
единствено установената площ съгласно чл.46 параграф 3 от Регламент (ЕС)
1307/2013г. и във вр. с чл.5 от Наредба № 3 от 17. 02.2015г., докато данните от
колона 9 са в резултат на прилагане на разпоредбите на чл.26 от Делегиран
Регламент (ЕС) № 640/2014 по отношение неспазване на изискванията за екологично
насочени площи.
Разбира се не е посочено каквото и да
било фактическо основание за така възприетото.
Последното не може да бъде изведено и
от цитираните правни разпоредби, което по правило е и недопустимо. Съгласно чл.
26 от Регламента изчисляването на екологично насочената площ е обвързано с чл.
46 § 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, който е общ и съдържа неизчерпателно
изброяване на примерните видове площи, които държавите членки могат да приемат
за "екологично насочени площи". С Наредба №3/17.02.2015 г. за
условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания /Обн. ДВ, бр. 16/15
г., посл. изм. ДВ, бр. 73/18г./, издадена по законовата делегация от чл.38а
ал.4 ЗПЗП, в съответната приложима редакция, са уредени условията и редът за
прилагане на процесната схема за ЗДП /чл. 1 т.1, до из* с ДВ бр.16 от 2016г./,
като чл. 5, ал. 1 /редакцията при обнародването, до Из* - ДВ, бр. 19 от 2017
г., в сила от 28.02.2017 г./ съдържа дефиниция за ЕНП, включваща заявените от
жалбоподателя "земя, оставена под угар" и "азотфиксиращи култури",
но също така и „особености на ландшафта, ивици допустими площи по краищата на
гори, площи с дървесни култури с кратък цикъл на ротация, площи с междинни
култури или зелена покривка“.
От своя страна чл.6 от същата наредба
постановява, че „Не се допуска производство на земеделска продукция на площи,
оставени под угар, в периода от 1 януари на календарната година на подаване на
заявлението за подпомагане до 15 юли на същата година.“, като по аргумент за
противното следва да се приеме, че едно такова производство е допустимо след
посочената дата – 15 юли на годината на подаване на заявлението – в случая на
2015г.
Ответният орган, разшифровайки
съдържанието на колона 7 от Таблица 3, се е позовал на чл.5 от посочената наредба,
която обаче е дефинитивна, не съдържа правило за поведение и не отговаря на
централния въпрос по делото - на кое фактическо основание е базирано възприето,
че едва 6,69 ха от общо заявените 30,64967 ха /таблицата на л.46-гръб/,
покриват изискванията за ЕНП.
Още повече, че дори и съобразно
данните от коментирания по-горе доклад парцел 58983-84-1-2 е приет, че е с установена
площ от 6,37 ха, както за нуждите на СЕПП, така и за нуждите на ЗДП, като в
забележка е дадено, че „насъждението с люцерна е рядко, а на места липсва“,
като не става ясно, дали площта на този парцел е приета за отговаряща на
изискванията за ЕНП, вкл. и при съобразяване нормата на чл.12 от Наредба № 3 /
2015г., в приложимата й редакция до Доп. с ДВ, бр. 16 от 2016 г., в сила от
26.02.2016 г., както и не става ясно как точно е прието, че се касае до ливади
за косене при това постоянни пасища, при положение, че все пак е установено,
марка и рядка, наличието на люцерна – именно декларираната култура от
оспорващия, съставляващи „азотфиксираща култура“ по смисъла на наредбата и ЕНП
за нуждите на ЗДП. При излагане на данните относно този парцел в същия този
Доклад липсва посочен код F1
който съобразно таблицата „Стандартни кодове на парцели при дистанционен
контрол“ означава именно „неустановено ЕНП“ и „ЕНП не отговарящо на условията
за ЕНП“.
А що се касае до парцел 58983-118-1-13
данните от същия доклад са, че „площите с угари са разположени в малка част от
северната страна на парцела“, което е установено в хода на дистанционен
контрол, като съставляват 3,8 ха – неясно как измерени, а останалите 21,98 ха
са засети с царевица за зърно. Очевидно е, че дори и сбора от посочените площи
не отговаря на установената според самия доклад обща площ на парцела от 26,19
ха в частта по СЕПП, а и отделно от това самият т.нар. ДК се сочи да е
осъществен през месец октомври 2015г., т.е. след дата 15.07.2015г., като по
никакъв начин не е коментирана и цитираната по-горе норма на чл.6 от Наредба №
3 / 2015г. и тук при излагане на данните относно този парцел в същия този
Доклад липсва посочен код F1 който съобразно таблицата „Стандартни кодове на
парцели при дистанционен контрол“ означава именно „неустановено ЕНП“ и „ЕНП не
отговарящо на условията за ЕНП“.
Тези факти се подкрепят и от приетите
основно и допълнително заключения по допуснатата Съдебна експертиза, като
недопустимо е мотивирането на административния акт да бъде сторено посредством
събиране на доказателства при съдебното му оспорване.
Налице е пълно отсъствие на
фактическото основание за постановения административен акт в процесната му
част, обективираща частичен отказ за финансово подпомагане по схемата за ЗДП,
което е абсолютно основание за неговата отмяна, по аргумент от чл.146 т.2 АПК.
Освен това, не може да бъде осъществен и съдебен контрол на тази част от
оспореното УП, поради липса на фактическо основание за неговото постановяване,
а последното не може да бъде разгадавано през посочените правни норми, нито
допълвано от съда. В този смисъл и не следва да се обсъждат и дадените
свидетелски показания в съответната на мярката им част, които също биха имали
значение за разрешаване на въпроса относно материалната законосъобразност на
административния акт.
Крайният извод при това положение е,
че административният акт в оспорената му и коментирана част във връзка с
извършеното „намаление“ по ЗДП е постановен при допуснати съществени нарушение
на административно производствените правила, поради което ще следва да бъде
отметен, като преписката се върне за ново произнасяне от административния орган
при излагане на конкретни мотиви от фактическа и правна страна, съобразно
изискванията на закона, въз основа на редовно проведено административно
производство по установяване на фактите от обективната действителност от
значение за случая и гарантирана правото на защита на бенефициера, при
съобразяване мотивната част на настоящия съдебен акт.
По
Схемата за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК).
Съобразно данните от подаденото общо
заявление за подпомагане по тази мярка юридическото лице е кандидатствало за
подпомагане с един единствен парцел – 58983-84-1-2 с площ от 6,37 ха и засята
култура „люцерна“.
За този парцел от УП става ясно, че
ответникът е приел от фактическа страна, че площта на парцела след извършена
ПнМ е 0 ха, установената култура е „ливади за косене“ /като тук се констатира,
че не е посочено да става въпрос за постоянни пасища, както това е направено по
отношение на същия този парцел за целта на ЗДП, бел.моя/, а не декларираната
такава „люцерна“, поради което и установената площ на БЗС /парцел/ха/ е 0,
съответно наддекларираната площ е 6, 37 ха – така данните от Таблица 7
При така установените факти,
настоящият състав приема, че в тази му част УП е постановено при допусната
съществени нарушения на административно производствените правила, което е
довело и до неправилно приложение на материалния закон.
Всъщност от разшифровката на
Съдържанието на Таблица 7 е видно, че данните от колона 5 отново са установени,
съобразно коментираната по-горе т. нар. Проверка на място от Техническия
инспекторат към РА съобразно Заповед № 302385, за която кандидатът е бил
уведомен, като очевидно съобразно същите следва да е прието, че установената на
място култура, с който е засят парцелът е „ливада за косене“, а не
декларираната „люцерна“.
Но и тук важи казаното по-горе относно
годността на този Доклад от проверка на място като доказателствено средство и
дисквалифицирането му като официален документ по смисъла на закона, доколкото
същият не обективира резултата от назначената със Заповед № 302385 проверка,
нито е подписан от определеното да я извърши длъжностно лице, нито същият е
връчен на проверяваното лице.
Т.е. тези фактически установявания от
ответника не са подкрепени с каквито и да е събрани по делото годни
доказателства и доказателствени средства, като същото не може да бъде сторено и
посредством приетите заключения на вещото лице, при положение че основното
такова е изготвено единствено и само на база данните от същия този доклад.
Що се касае до основания спорен момент
в тази част на казуса относно културата с която е бил засят процесния парцел,
то очевидно е съобразно и данните от самия доклад, че макар и рядка, все пак е
имало засята люцерна, което кореспондира напълно и с показанията на разпитания
по делото свидетел, според който през въпросната година е имало повече дъждове
поради което и люцерната на практика е била частично унищожена, още повече че
т.нар. ПнМ и то посредством дистанционния контрол е осъществена през *Октомври,
в края на годината, като неясно е как точно и по какви ортогонални изображения
(сателитни и/или въздушни) е извършена интерпретацията на този земеделски
парцел, при положение че дори и вещото лице изрично е посочило, че към
настоящия момент единственият способ за установяване на тези факти е по
свидетелски показания. Очевидно е, че ако такива изображения са били налични
то те би следвало и да бъдат запазени за да се провери правилността на извода
относно вида на културата, респ. дали въобще същите позволяват нейното
еднозначно определяне, още повече в конкретния случай в който не се отрича
наличието на засята люцерна.
Или в обобщение съдът приема, че се
доказаха всички материалния предпоставки, пораждащи правото на ФИРМА на
подпомагане по СПД за кампания 2015г., така както е кандидатствано за
подпомагане по тази мярка.
В този смисъл и неправилно от
фактическа страна ответникът е приел, че установената площ по СПК е нула, респ.
процент на наддеклариране 100 %, в резултат на което е отказал изцяло претендираното
финансово подпомагане по тази мярка, поради което и процесното УП в тази му
част като неправилно, поради неправилно приложение на материалния закон следва
да бъде отменено и преписката да бъде върната за ново произнасяне.
При този изход на спора основателна е
и претенцията за присъждане на сторените в процеса разноски в полза на ФИРМА,
които ДФ“Земеделие“ следва да бъде осъдено да му заплати. Последните се претендират
съгласно представения списък по чл.80 от ГПК в общ размер на на 2250 лева – от
които уговорен и изплатен адвокатски хонорар в размер на 2 100 лева и
общо 150 лева внесен депозит за вещо лице.
Като неоснователно се преценя
възражението за прекомерност на уговорения и изплатен адвокатски хонорар. При
материален интерес от 29 164,74 лева, минималния размер на дължимия
адвокатски хонорар изчислен по правилото на чл.8 ал.1 т. 4 от Наредба № 1 от
09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения е
1 405 лева. В случая е уговорен и изплатен такъв от 2 100 лева, който
размер съдът счита че съответства на фактическата и правна сложност на казуса,
осъществения обем процесуално представителство, като се отчита и факта че по
делото са проведени и четири открити съдебни заседания с явяване на
процесуалния представител.
Водим от горното, съдът:
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ по жалба на “Агра 2010”ООД, ЕИК
*********, с. П., общ. Брезово, обл.Пловдив, ул.”30-та”№29, представлявано от
управителя М.А., подадена чрез процесуалния представител адв.Н.С.,***,
Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по
схеми и мерки за директни плащания за кампания 2015 г. изх. № 02-160-2600/556
от 02.02.2018 г. на За* Изпълнителния Директор на Държавен фон “Земеделие”, в
частта му с която са извършени намаления на обща стойност 29 164,74 лева,
която сума съставлява сбора на посочените в Таблица 15: Оторизирани суми (в
лева), колона „намаления“ суми както следва: 2 900,85 лева по СЕПП; 24 447,57
лева по ЗДП и 1816,32 лева по СПК, всички те по заявлението на ФИРМА с УИН 16/080715/58252
за кампания 2015 г.
ИЗПРАЩА преписката, в тази й част, на
заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за ново
произнасяне по същество, съобразно дадените указания в мотивите на настоящото
решение в срок от 1 /един/ месец от влизането му в сила.
ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие",
гр.София, бул.“Цар Борис III“№136
да заплати на “Агра 2010”ООД, ЕИК *********, с. П., общ.Брезово, обл. Пловдив,
ул.”30-та”№29, представлявано от управителя М.А., сумата от 2 250 /две
хиляди двеста и петдесет / лева, разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно
обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/