Решение по дело №2726/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 511
Дата: 2 април 2021 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20197040702726
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 511/02.04.2021 година, град Бургас,   

 

Административен съд – Бургас, в съдебно заседание на шестнадесети март, две хиляди двадесет и първа година,  в състав: 

Съдия: Веселин Енчев

 

при секретар Г. С.,

разгледа адм.д. № 2726/2019 година.

 

            Производството е по чл. 215 от ЗУТ.

Образувано е по протест на прокурор от Окръжна прокуратура – Бургас против разрешение за строеж № 4/15.01.2019 година (РС 4), издадено от главния архитект на О.С. (лист 2 – 7 и 13).

С РС 4 главният архитект на общината е разрешил на гражданско дружество „Т.И.“ с ЕИК *********, представлявано от Д.Д.Ц. с ЕГН **********, с адрес ***, извършването на строеж „Пространствено оформление на прилежаща площ с археологически разкопки и дворно пространство с басейн до 100 м³“ в УПИ II-5094 в местността „Буджака“, землището на град С., строеж пета категория.

В протеста се поддържа, че разрешението за строеж е нищожно. Според прокурора, строежът се извършва в зона със специална устройствена защита  и е следвало да бъде съгласуван с Министерство на културата, предвид установените значими археологически недвижими културни ценности на територията на имота, а такова съгласуване в становище, дадено през 2012 година не е направено. Твърди, че между наименованията на строежа по графичната част и текстовото му обозначение в РС 4 има значително разминаване, което поставя под съмнение идентичността на инвестиционния проект и разрешеното строителство. Твърди, че към момента на разрешаване на строителството в имота има незаконен строеж – „открит басейн с прилежащи площи“ – за който от кмета на О.С. е издадена и е влязла в сила заповед за премахване, но която не е изпълнена от общинската администрация под претекст, че строежът е засипан със земни маси и производството по изпълнението е прекратено. Заявява, че след като незаконния строеж не е премахнат, главният архитект на общината не е компетентен да разрешава строителство. Сочи, че РС 4 е издадено при несъответствие с целта на закона. Като резултат от всички изтъкнати нарушения на приложимото право, прокурорът претендира нищожност на РС 4.

Ответникът – главният архитект на О.С., чрез процесуалните си представители, оспорва протеста и иска от съда да бъде отхвърлен като неоснователен, като посочва, че заповедта е материално законосъобразна. Според него, строителството е разрешено на субект (гражданско дружество), който не съвпада с лицата, по отношение на които е установено извършването на незаконно строителство, поради което и доводите на прокурора не следва да се възприемат. Иска отхвърляне на протеста и присъждане на разноски.

Заинтересованите страни С.Ц., Д.Ц., Н.Ц. и „Бизнес устойчиво развитие 07“ ООД, чрез процесуален представител адвокат Т.И. ***, оспорват основателността на протеста. Излагат подробно аргументирани съображения в съдебното заседание и в обстойна писмена защита, депозирана в срока, предоставен от съда.

 

След като съпостави фактите, съдът приема за установена следната фактическа обстановка.

На 05.05.2000 година с нотариален акт за продажба на недвижим имот № 80/05.05.2000 година, том I, рег. № 554, дело № 45/2000 година на нотариус № 247 в регистъра на Нотариалната камара, л. Д.Ц. и Д.Д.Ц. за закупили в землището на град С., местността „Буджака“, лозе с площ от 1,437 дка, представляващо имот № 94 в масив № 5, идентичен с имот № 005094, както и лозе с площ от 0,103 дка, представляващо имот № 594 в масив № 5, идентичен с имот № 005594 (лист 23 – 24).

На 19.01.2006 година Д.Ц., л. Ц. и „Маризета трейдинг лимитид“ – Република Кипър са учредили гражданско дружество „Т.И.“ за съвместно изграждане и експлоатация на хотел, който да бъде построен върху имотите, придобити от Ц. през 2000 година. Дружеството е създадено за срок от 10 години (лист 25 - 28).

На 16.03.2007 година с нотариален акт за учредяване право на строеж върху недвижим имот № 165/16.03.2007 година , том I, рег. № 1670, дело № 132/2007 година на нотариус № 491 в регистъра на Нотариалната камара, л. Ц., А. Ц., Д.Ц. и Н.Ц., вече като собственици на УПИ II-5094  с площ от 1438 м² в местността „Буджака“, землището на град С., са учредили на гражданското дружество „Т.И.“ право на строеж върху този имот за построяване на семеен хотел с подробно описани помещения, въз основа на одобрен архитектурен проект и издадено разрешение за строеж (лист 18 - 22).

С анекс № 3/19.03.2015 година актуалните, към периода, съдружници в „Т.И.“ – Д.Ц., Л. Ц., Н.Ц., А. Ц. и С.Ц. са продължили срока на действие на дружеството до 18.01.2026 година, както и срокът на учреденото право на строеж за изграждането на хотела (лист 29 - 30).

Към 28.12.2015 година съдружници в гражданското дружество са били С.Д.Ц., Д.Д.Ц., Н.П.Ц. и „Бизнес – устойчиво развитие 07“ ООД. Тези лица са конституирани и като заинтересовани лица в настоящото производство (лист 31, 157 и 249).

На 22.01.2018 година от специалисти „Строителство“ в дирекция „УТКИПЕУП“ в О.С. са извършили проверка в УПИ  II-5094 в местността „Буджака“ (имот с идентификатор 67800.4.37). В хода на проверката служителите от общинската администрация са констатирали, че в северната част на УПИ се извършва строителство на открит басейн със стоманобетонова конструкция и приблизителна площ от 70 м², а западно от него се изгражда стоманобетонова конструкция за обслужващо басейна помещение с приблизителна площ от 20 м², като към момента на проверката конструкциите на басейна и на обслужващото помещение са завършени, но не са изпълнени облицовката по басейна и настилките по прилежащите площи. Проверяващите са констатирали, че строителството се извършва без необходимите строителни книжа, в нарушение на чл. 148 ал. 1 от ЗУТ. За установените факти е съставен констативен акт № 5/22.01.2018 година, в който е включена и окомерна скица на установеното незаконно строителство (лист 137 - 139).

На същата дата, 22.01.2018 година кметът на общината е издал заповед № 8-Z-158/22.01.2018 година за спиране на строителството на незаконния обект.

На 20.02.2018 година кметът на общината е издал и заповед № 8-Z-292/20.02.2018 година, в която е преповторил констатациите от констативния акт – за броя и вида на установените незаконни обекти, и с която е разпоредил да бъде премахнат незаконния строеж „открит басейн с прилежащи площи“ в УПИ  II-5094 (лист 135 - 136).

Заповедта не е била обжалвана от адресатите, посочени в нея – А. С. Ц., Д. Л. Ц., В. л.ова Ц. и Д.Д.Ц..

На 16.04.2018 година служители от О.С. извършили нова проверка в УПИ  II - 5094 във връзка с изпълнението на заповед № 8-Z-158/22.01.2018 година на кмета на общината за спиране на строителството на незаконния обект. При проверката те установили, че „…изграденият без необходимите строителни книжа басейн е засипан със земни маси и строително – монтажни работи не се изпълняват. Обектът не е захранен с ел енергия и вода и няма механизация и хора в площта на незаконния строеж.“ За резултатите от проверката бил съставен констативен протокол № 20/16.04.2018 година (лист 134).

На 11.05.2018 година, след кратка ретроспекция относно параметрите на установеното незаконно строителство в УПИ  II-5094 и лицата, които са го извършили, кметът на общината възпроизвел буквално констатациите от  констативен протокол № 20/16.04.2018 година и приел, че издадената заповед за премахване на незаконния басейн е изпълнена, затова прекратил „образуваното административно производство по чл. 225а ал. 1 от ЗУТ по отношение на строеж „Открит басейн с прилежащи площи“, находящ се в урегулиран поземлен имот II 5094…“. За прекратяване на производството била издадена заповед № 8-Z-635/11.05.2018 година (лист 132 - 133).

Междувременно, от собствениците на процесния УПИ, чрез обединяващото ги гражданско дружество, било инициирано производство по издаване на разрешение за строеж, в чиито обхват да бъдат включени басейн и помощно помещение към него с административен адрес - град С., улица „Виа Понтика“ № 47, хотел „Аполонис“, като за целта РИОСВ – Бургас и инфраструктурните дружества били уведомени за възникнало инвестиционно намерение с наименование „Пространствено оформление на прилежаща площ с археологически разкопки и дворно място с басейн към хотел „Аполонис“ в УПИ  II-5094 (ПИ 67800.4,37), местност „Буджака“, град С., О.С.“ (лист 32 - 36).

За инвестиционното намерение бил представен предходно изработен инвестиционен проект със съответните му части, а на 19.12.2018 година пълномощник на гражданското дружество е подал до кмета на общината заявление за съгласуване на одобрения проект и издаване на разрешение за строеж (лист 40 – 125 и 16).

На 15.01.2019 година главният архитект на общината е издал разрешение за строеж № 4/15.01.2019 година, протестирано в настоящото производство (лист 13).

През 2018 година в УПИ  II – 5094 от служители на О.С. е било констатирано и изграждането на още един обект, определен като „незаконен“. При извършена проверка 04.06.2018 година е било установено изграждането на подиум от дървена конструкция с приблизителни размери 6,00/12,00 метра върху стоманобетонови колони с приблизителна височина 2,00 метра, започнало от месец май 2018 година, за което е бил съставен констативен акт, съответно - издадена от кмета заповед за спиране на СМР, а след последваща проверка на 23.10.2018 година – установено, че обектът е „премахнат и не съществува“ (лист 129 – 131, 127 – 128 и 126).

В УПИ II – 5094 са открити недвижими културни ценности с изключителна историческа, научна и експозиционна стойност – археологически находки, свързани с античния некропол на град Аполония V III век пр. Хр., както и със водопреносната му система - галерия, античен водопровод и шахта. В становище от заместник – министър на културата, изготвено след образуване на настоящото дело, е преповторено установеното при проверката на изградения басейн от служителите на общинската администрация – че е засипан. Отделно е уточнено, че при проверка на място от инспектори на МК е установено, че басейнът и помощното помещение са изпълнени в съответствие със съгласуването на идеен архитектурен проект, направено през 2009 година от Националния институт за паметниците на културата  (лист 37 – 38 и 212 - 215).

В хода на настоящото дело, след протест на прокурор от Окръжна прокуратура – Бургас, с окончателно решение № 208/11.02.2021 година по адм. д. № 2555/2020 година на Административен съд – Бургас е обявена нищожността на заповед № 8-Z-635/11.05.2018 година на кмета на О.С., с която е прекратено „производството по чл. 225а ал. 1 от ЗУТ“ по отношение на строежа (открит басейн с прилежащи площи), описан в необжалваната заповед № 8-Z-292/20.02.2018 година на кмета на общината (лист 203 – 208, 226 – 227 и 233 - 237).

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи.

 

Компетентност и форма

Протестираното РС 4 е издадено от компетентен орган – главния архитект на общината, по аргумент от чл. 148 ал. 2 от ЗУТ.

То съдържа всички реквизити по чл. 59 ал.2 от АПК, затова съдът приема, че с издаването на протестирания административен акт органът е спазил изискванията на форма на акта.

 

Процесуална законосъобразност

В производството пред главния архитект на общината не са допуснати съществени процесуални нарушения. Инициатор на административния процес са лицата, обединени в гражданското дружество „Т.И.“, те са представлявани от пълномощник, упълномощен от съдружника, определен да представлява дружеството, поради което и неговото волеизявление е равнозначно на отделните заявления на всички заинтересовани лица, свързани за постигането на общата цел чрез „Т.И.“. РС 4 е издадено на името на гражданското дружество, което не е субект на правото, а правата и задълженията по разрешението са възникнали в правната сфера на съдружниците – С.Ц., Д.Ц., Н.Ц. и „Бизнес – устойчиво развитие 07“ ООД, конституирани по настоящото дело.

 

Материална законосъобразност

Спорът по делото е налице ли е тежка материална незаконосъобразност на РС 4 и ако е налице - в каква степен тя се отразява върху правните последици, които разрешението поражда.

За да иска прогласяване на РС 4 за нищожно, прокурорът е изложил аргумент за установен съществен порок, изразяващ се в липса на основна предпоставка за издаването му – наличието на незаконно изграден строеж, чиято противоправност е установена с влязъл в сила акт, като това обстоятелство се явява незаобиколимо препятствие към 15.01.2019 година. 

Ответникът и заинтересованите страни поддържат тезата, че няма допуснато нарушение при издаването на РС 4, защото то е с адресат лице (гражданско дружество), което не е идентично с лицата (физически лица), по отношение на които е било установено изграждането на незаконния строеж.

Съдът приема, че доводът в протеста е основателен.

Към 15.01.2019 година в УПИ II – 5094 в местността „Буджака“, землището на град С. има незаконно изграден строеж – басейн и обслужващо го помещение (последното евфемистично описано като „прилежащи площи“ от кмета на общината). За премахването на този незаконен строеж има издадена заповед, която – към 15.01.2019 година – е влязла в сила. Адресати на заповедта за премахване на незаконния строеж са А. С. Ц., Д. Л. Ц., В. Л. Ц. – К. и Д.Д.Ц..

Към 15.01.2019 година гражданското дружество „Т.И.“, адресат на РС 4, има за съдружници Д.Д.Ц., С.Д.Ц., Н.П.Ц. и „Бизнес – устойчиво развитие 07“ ООД (в което търговско дружество съдружници са Д. Л. Ц., В. Л. Ц. – К. и А. С. Ц. – лист 157).

Съпоставката на двете групи лица показва, че Д.Д.Ц. – един от съсобствениците на УПИ II – 5094, е както адресат на влязлата в сила заповед за премахване на незаконния строеж, така и съдружник (и представляващ) в гражданското дружество, на чието име е издадено РС 4.

Гражданското дружество не е самостоятелен субект на правото. Всички права и задължения, които са възникнали с издаването на РС 4, са възникнали в правната сфера на лицата, обединили се в „Т.И.“ за постигането на общата цел – изграждането на хотела, т.е. на извършителя на незаконния строеж Д.Д.Ц. е било издадено разрешение за нов строеж в УПИ II – 5094, обхващащ и обекта, предходно установен като незаконен.

Съгласно чл. 148 ал. 7 от ЗУТ, разрешение за нов строеж в недвижим имот, в който съществува незаконен строеж, не се издава на лицето, извършило незаконния строеж, докато същият не бъде премахнат или узаконен.

С нарушението на забраната по чл. 148 ал. 7 от ЗУТ главният архитект на общината е засегнал тежко гарантирания с нея основен принцип на закона за недопускане на незаконно строителство. Порокът на волеизявлението му е от материалноправен характер и е съществен. В разглежданата хипотеза е въобще недопустима възможността за одобряване на строителството на нито едно от регламентираните в ЗУТ основания. Следващото от тежестта на нарушението противоречие с правопорядъка е в степен, изключваща въобще настъпването на разпоредените с позитивния административен акт правни последици и затова обуславя незаконосъобразността му при съответстващата форма на нищожност (в този смисъл решение № 10781/01.09.2017 година по адм. д. № 13575/2016 година, II о. ВАС). РС 4 е издадено за строеж, който предстои да бъде изграден, каквато хипотеза в случая не е налице – басейн вече съществува и е установено, че е незаконен. С издаването на РС 4, както и с одобряването на инвестиционния проект за строежа, съществено се заобикаля закона, който не допуска одобряване и издаване на строителни книжа спрямо строежи, които са незаконни. За последните законът предвижда друг ред - възможност за узаконяване, на основание § 127 ал. 2 и следващите от ПЗР на ЗИДЗУТ, чрез издаване на акт за узаконяване, но не и възможност за одобряване на проекти и за издаване на разрешение за строеж, на основание чл. 142 и чл. 148 ЗУТ (в този смисъл решение № 9675/19.07.2017 година на ВАС по адм. д. № 286/2017 година, II о., решение № 11879/29.11.2006 година по адм. д. № 6985/2006 година, II о., решение № 11513/20.12.2005 година по адм. д. № 8700/2005 година, II о. ВАС/

В обобщение на изложените мотиви, съдът приема, че РС 4 е издадено от главния архитект на О.С. при изключително грубо нарушение на приложимото материално право, без да е налице фактическо основание за разрешаване на строителството.

 

Цел на закона

РС 4 е издадено при фрапантно нарушение на целта на закона, формулирана в чл. 1 ал. 2 от ЗУТ. Според тази норма, с административните актове на изпълнително – разпоредителните органи, на които са възложени правомощия по ЗУТ, се уреждат обществените отношения, свързани с устройството на територията, инвестиционното проектиране и строителството в Република България, както и ограниченията върху собствеността за устройствени цели. В случая, разрешеното строителство няма за цел законосъобразното изграждане на строеж в съответствие с устройствените показатели на имота и специфичната му нормативна закрила, с оглед намиращите се в него културно – исторически находки. Целта на РС 4 е да „узакони“ – като част от по – голямо цяло, вече изграден незаконен басейн и прилежащото му помещение за техническа поддръжка. По този начин безпардонно се нарушава основен принцип, установен в закона – за недопустимост на ново строителство докато не бъде премахнато вече съществуващото незаконно изградено от същото лице. Простото засипване на незаконния басейн и помещението, без да бъдат физически разрушени, не е „премахване“ по смисъла на § 1 от ДР на Наредбата за принудително изпълнение на заповеди за премахване на незаконни строежи или части от тях на територията на О.С., нито е „премахване“ по смисъла на § 1 от ДР на Наредба № 13 от 23.07.2001 година за принудителното изпълнение на заповеди за премахване на незаконни строежи или части от тях от органите на Дирекцията за национален строителен контрол, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството. За настоящия съдебен състав няма съмнение, че главният архитект на  общината е бил наясно с това, че басейнът и помещението са просто засипани (т.е. непокътнати), когато е разрешил строителството им на 15.01.2019 година, все едно, че не съществуват, като по този начин е злоупотребил с правомощието си по чл. 148 ал. 2 от ЗУТ в грубо противоречие с целта по чл. 1 ал. 2 от ЗУТ за законосъобразно развитие на обществените отношения, свързани с инвестиционното проектиране и строителството. Всяка злоупотреба с права от административен орган, нарушаваща целта на закона, има за резултат правно нетърпимо волеизявление, което е нищожно.

Протестът е основателен и следва да се уважи, а РС 4 да се прогласи за нищожно.

Предвид изложеното, на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 215 ал. 1 от ЗУТ, съдът

 

Р Е Ш И

 

ПРОГЛАСЯВА нищожността на разрешение за строеж № 4/15.01.2019 година, издадено от главния архитект на О.С..

 

Решението подлежи на обжалване или протест пред Върховен административен съд в 14 – дневен срок от получаването му.

 

СЪДИЯ: