Решение по дело №468/2020 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 260023
Дата: 15 февруари 2021 г. (в сила от 13 април 2021 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20202180200468
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№:                          15.02.2021г.                           гр.Царево,

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Царевският районен съд,                                                     наказателен състав

На двадесет и седми януари                 две хиляди и двадесет и първа година

В публично заседание в следния състав:

 

    Председател: Мария Москова

 

Секретар: Нели Стоянова

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД № 468/2020г.  по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:

 

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на „***“ ООД  с ЕИК ***със седалище и адрес на управление: *******, представлявано от З.Г.А. против Наказателно постановление № *****., издадено от Зам.председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на дружеството на основание чл.55 ал.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева за нарушение на чл.46 ал.2 т.3 от Закона за техническите изисквания към продуктите. С жалбата се моли за отмяна изцяло на НП като неправилно и незаконосъобразно.

         В с.з. за жалбоподателя, редовно уведомен, се явява адв.С., който поддържа жалбата като моли атакуваното НП да бъде отменено, алтернативно – размера на имуществената санкция да бъде намелен до минималния размер, предвиден в закона.

         АНО, редовно уведомен, не изпраща процесуален представител.

След като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:

Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

На 18.08.2020 г. около 15:00 ч. св.В.А. /*****“-офис Бургас заедно с Т. Н. /*** основание чл. 24, ал. 1, т. 7 от Наредба за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори (НБЕТНА) извършили внезапна проверка на адрес: **, стопанисвана от  „******“ ООД   и констатирали, че дружеството експлоатира в обекта пътнически електрически асансьор със заводски № ******, като същият е с включено захранването, приема и изпълнява заявки и в него се возят хора. В хода на проверката на асансьора контролните органи установили, че асансьора не е регистриран и не е пуснат в експлоатация       от органите за технически надзор. Констатациите на проверяващите органи са обективирани в Протокол за извършена проверка на съоръжение с повишена опасност от 18.08.2020г./л.18/.  За установеното нарушение, дружеството било поканено с писмо с изх.№******* да се яви на 28.09.2020г. в офиса на РО ИДТН Югоизточна България – офис Бургас за съставянето на АУАН.

На 28.09.2020г. св.А. в присъствието на упълномощен  представител на дружеството съставил против същото Акт за установяване на административно нарушение № АУАН-******., като приел, че същото е нарушило разпоредбата на чл.46 ал.2 т.3 от Закона за техническите изисквания към продуктите, като на 18.08.2020г. около 15:00 часа е допуснало експлоатация на пътнически електрически асансьор със заводски № **** в къща за гости ****, без да е регистриран и пуснат в експлоатация от технически надзор. Препис от акта е връчен на упълномощен представител  на дружеството и подписан от него без възражение.

Въз основа на така съставения АУАН и преценка на всички материали по преписката, АНО издал атакуваното НП, с което на дружеството жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. на основание чл. 55 ал.1 от ЗТИП за нарушението по чл.46 ал.2 т.3 от ЗТИП.

В хода на съдебното следствие на съда е представена Заповед № ******. на Началника на РО ИДТН Югоизточна България, ведно с Договор № ******. за технически прегледи на асансьори и Акт за първоначален технически преглед на асансьор от дата 19.08.2020г., от които се установява, че на дружеството на 19.08.2020г. е било разрешено по надлежния ред да експлоатира процесния асансьор.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и изхожда от лицето, което е санкционирано, поради което се явява допустима, а разгледана по същество е частично основателна, като съображенията на съда за това са следните:

При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, същите са съставени от компетентни лица  и в предвидените за това срокове. Не се констатираха нарушения на процедурата по съставянето на АУАН и НП, които да са съществени, като да опорочават административно-наказателното производство. От фактическа страна нарушението е описано надлежно в НП, като административнонаказващият орган е посочил ясно и подробно в обстоятелствената част всичките му индивидуализиращи белези  (време, място, авторство и обстоятелства, при които са извършени). Затова не може да се приеме, че е засегнато правото на защита на нарушителя и последният е имал пълната възможност да разбере за какво точно е ангажирана отговорността му.

От правна страна съдът намери следното:

Въз основа на събрани по делото писмени и гласни доказателства, съдът намира, че правилно актосъставителят и наказващият орган са квалифицирали поведението на жалбоподателя за установените по делото фактически констатации към хипотезата на правната норма по чл.46 ал.2 т.3 от ЗТИП. От събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се установява, че в обекта, стопанисван от санкционираното дружество, е бил експлоатиран пътнически електрически асансьор със заводски № ******, без да е регистриран и пуснат в експлоатация от технически надзор, в нарушение на чл.46 ал.2 т.3 от ЗТИП.

Нормата на чл.46 ал.2 т.3 от ЗТИП гласи, че ползвателят на съоръжения с повишена опасност, какво съоръжение несъмнено е пътническия асансьор, е длъжен да не допуска експлоатация на съоръжението, ако то не е регистрирано или не е пуснато в експлоатация от органите за технически надзор или не му е извършен първоначален и/или периодичен технически преглед по този закон или наредбите по прилагането му. Разпоредбата на чл.46 ал.2 т.3 от ЗТИП въвежда задължение за поведение, което е насочено именно към ползвателя на съоръжението, с цел да не допускат експлоатацията му, ако не е проверено дали  съоръжението  отговаря на техническите изискания към него.

Такъв ползвател  на съоръжението е  настоящият жалбоподател, тъй като е юридическо лице, което стопанисва къщата за гости, включително и монтирания в нея пътнически асансьор,  и е допуснал същия в експлоатация  без да е регистрирано съоръжението пред съответния орган за технически  надзор. Именно въз основа на последното правилно е ангажирана отговорността му на посочената нарушена правна норма.

От субективна страна доколкото е ангажирана отговорността на юридическо лице, то не може да се говори за вина при извършване на нарушението, тъй като то отговаря обективно и безвиновно.

За наказанието:

Правилно описаното нарушение е съотнесено към съответстващата му санкционна разпоредба по чл.55 ал.1 от ЗТИП, съгласно която за неизпълнение или нарушение на разпоредбите на чл. 36, 44, чл. 46, ал. 1, т. 1, 6 и 7 и ал. 2 или при неизпълнение на принудителните административни мерки по чл. 49, ал. 1 физическите лица се наказват с глоба от 500 до 10 000 лв., а юридическите лица и едноличните търговци - с имуществена санкция в същия размер. Съдът намира обаче, че АНО неправилно е определил размера на наложената имуществена санкция  - 2 000 лева, като не е взел предвид, че към момента на проверката -18.08.2020г. дружеството вече е било подало заявление до съответния орган по технически надзор за одобрение експлоатацията на процесния асансьор, както и че на следващия ден след проверката -19.08.2020г. на дружеството е било разрешено  със Заповед № *****. на Началника на РО ИДНТ Югоизточна  България  да експлоатира в проверения обект процесния асансьор. С оглед на така установените смекчаващи вината обстоятелства, съдът намира, че размера на имуществената санкция следва да бъде определен към минимума, посочен в закона, а именно: в размер на 500 лева, което наказание е подходящо за постигане на целите на административните наказания, визирани в разпоредбата на чл.12 от ЗАНН и за осъществяване функциите на административното наказание, свързани със специалната и генерална превенция.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НП-****., издадено от Зам.председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което на „****“ ООД  с ЕИК ***** със седалище и адрес на управление: *******, представлявано от З.Г.А., за нарушение на чл.46 ал.2 т.3 от Закона за техническите изисквания към продуктите е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева на основание чл.55 ал.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите, като НАМАЛЯ  размера  на имуществената санкция на 500 /петстотин/ лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.

                  

 

Районен съдия :