Решение по дело №99/2024 на Районен съд - Малко Търново

Номер на акта: 20
Дата: 13 декември 2024 г.
Съдия: Чанко Петков Петков
Дело: 20242140200099
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 септември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 20
гр. Малко Търново, 13.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МАЛКО ТЪРНОВО, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на дванадесети декември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:ЧАНКО П. ПЕТКОВ
при участието на секретаря Дора Ж. Папуджикова
като разгледа докладваното от ЧАНКО П. ПЕТКОВ Административно
наказателно дело № 20242140200099 по описа за 2024 година
Производството по делото е по реда на глава трета, раздел V от ЗАНН.
Образувано е по жалба на О. Г. Ж., ЕГН: **********, притежаващ паспорт №
*****, изд. на **/**/**** г. от МВР Варна, с адрес: **********, против
наказателно постановление №BG2024/1000-1373/26.07.2024 г. на Началник
отдел „Митническо разузнаване и разследване“ към ТД Митница Бургас,
административнонаказващ орган съгласно Заповед № 3AM-502/32-817160 от
15.04.2024 г. на директора на Агенция „Митници“, с което на жалбоподателя
за нарушение на чл. 233, ал. 1 от Закона за митниците, е наложена глоба в
размер на 15 500,00 лв. (петнадесет хиляди и петстотин лева), представляваща
100% от митническата стойност на стоките и на основание чл. 233, ал. 6, вр. с
чл. 233, ал. 1 от ЗМ са отнети в полза на държавата предмета на нарушението:
1Адаптер за флакон за спрей5 бр.
2Рамка е клещи за пробиване на гумени плаки1 бр.
3Комплект за ремонт на счупени инструменти6 бр.
4Зъболекарски наконечник2 бр.
5Апарат за промиване на коренов канал1 бр.
6Сонда за диагностика2 бр.
7Скенер за плаки1 бр.
8Държачи за зъбни снимки4 бр.
1
9Пясъкоструен апарат /Air prophy system В2/8 бр.
10Пясъкоструен апарат /Air prophy system В/3 бр.
11Пясъкоструен апарат /Air abrasion master/3 бр.
12Инструмент за завиване на зъбни пънчета1 бр.
13Инструмент за запълване на коренови канали1 бр.
с митническа стойност 15 500,00 лв. (петнадесет хиляди и петстотин
лева), на основание чл. 233, ал. 6, вр. чл. 233, ал. 1 от ЗМ.
Жалбоподателят, редовно призован, не се явява лично.
Във въззивната жалба се оспорва извършеното нарушение и се излагат
основания за отмяна на наказателното постановление. В становище, получено
в съда след приключване на съдебното заседание, защитата пледира за
спиране на производството и назначаване на експертиза. Съдът не се
произнесе по молбата, тъй като съдебното заседание бе приключило.
Административнонаказващият орган, редовно призован, изпраща
представител. Пледира НП да бъде потвърдено.
Въззивната жалба е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от лице,
имащо право да обжалва и отговаря на изискванията на закона. Същата е
допустима.
Съдът намира за установено от фактическа страна следното:
Административнонаказателното производство е образувано с акт за
установяване на административно нарушение сериен № BG12052024/1000/М-
1283 от 12.05.2024 г. по описа на ТД Митница Бургас, съставен от Г. К. Д. - на
длъжност старши инспектор в сектор „Борба с наркотрафика - Пристанище
Бургас и Малко Търново“, ТД Митница Бургас, Агенция „Митници“, за това,
че на 12.05.2024 г., около 23:30 ч. на МП Малко Търново, на трасе „вход“,
пътуващ от Република Турция за Република България, пристигнал автобус,
марка „СЕТРА“, с per. № Х9595ВС, управляван от лицето Т. С. (Т. К.).
При пристигане в зоната за митнически контрол митническите
служители попитали водача на автобуса и пътниците в същия, на разбираем за
тях език, дали имат нещо за деклариране пред митническите органи. След
получени отрицателни отговори, същите пристъпили към извършване на
митническа проверка на автобуса и багажа на пътниците.
В хода на проверката, в багажното отделение на превозното средство, в
пътническите чанти на О. Г. Ж., била открита следната недекларирана по
установения ред стока:


2
1Адаптер за флакон за спрей5 бр.
2Рамка е клещи за пробиване на гумени плаки1 бр.
3Комплект за ремонт на счупени инструменти6 бр.
4Зъболекарски наконечник2 бр.
5Апарат за промиване на коренов канал1 бр.
6Сонда за диагностика2 бр.
7Скенер за плаки1 бр.
8Държачи за зъбни снимки4 бр.
9Пясъкоструен апарат /Air prophy system В2/8 бр.
10Пясъкоструен апарат /Air prophy system В/3 бр.
11Пясъкоструен апарат /Air abrasion master/3 бр.
12Инструмент за завиване на зъбни пънчета1 бр.
13Инструмент за запълване на коренови канали1 бр.

Жалбоподателят О. Г. Ж. - пътник в автобуса обявил, че откритите стоки
в търговско количество са негови.
На основание чл. 16, ал. 1, т. 5 от ЗМ е снето писмено обяснение от О. Г.
Ж., в което същият заявява, че е посетил международно стоматологично
изложение в гр. Истанбул от осми до единадесети май, откъдето закупил
различни принадлежности за работа в стоматологичния кабинет на неговото
семейство.
За извършената митническа проверка е съставен Протокол за извършена
митническа проверка № 24BG001000M022504/12.05.2024 г.
Откритата стока, предмет на нарушението, е задържана с разписка №
24005270/12.05.2024 г.
При така установената фактическа обстановка е съставен Акт за
установяване на административно нарушение, заведен под №
BG12052024/1000/М-1283 от 12.05.2024 г. по описа на ТД Митница Бургас,
срещу: О. Г. Ж., ЕГН: **********, притежаващ паспорт № *****, изд. на
**/**/**** г. от МВР Варна, с адрес: **********, за нарушение по чл. 233, ал.
1 от ЗМ. Актът е връчен лично на нарушителя в деня на съставянето му.
Извършен е личен преглед на О. Г. Ж., за което е съставен Протокол за
личен преглед № 24BG0010030042/12.05.2024 г., при който не били открити
парични средства за обезпечение на евентуална глоба по съставения акт.
За целите на административнонаказателното производство, АНП №
BG2024/1000-1373 е предадена на Комисия, определена със Заповед № ЗТД-
3
1000-909/05.12.2023 г. на директора на ТД Митница Бургас, за определяне на
митническа стойност на стоките, предмет на нарушение. Видно от
становището на същата: „Поради липса на достатъчно информация за
установяване на точността на договорната стойност на стоките (нечетливи
платежни документи на китайски език), предмет на нарушение и като се
вземат предвид разпоредбите на чл. 70, пар. 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013
на Европейския парламент и на Съвета, прилагането на чл. 70 от Регламент
(ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета не е възможно.
Когато митническата стойност не може да се определи съгласно чл. 70
от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, се
прилагат последователно букви от а) до г) от параграф 2 на чл. 74 от
Регламент (ЕС) № 952/2013, докато се стигне до първата от тези букви, по
която може да се определи митническата стойност на стоките.
Поради липсата на информация за мястото на производство, репутация,
свързани лица и възникнали разходи при производството на оценяваните
стоки, прилагането на разпоредбите на чл. 74, параграф 2 от Регламент (ЕС) №
952/2013 не е възможно за определяне на митническата стойност на стоките.
Съгласно чл. 74, пар. 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския
парламент и на Съвета, когато митническата стойност не може да се определи
съгласно параграф 1 (по вторичните методи), тя се определя въз основа на
наличните данни на митническата територия на Съюза, като се използват
разумни способи, съответстващи на принципите и общите разпоредби на
всяко едно от следните:
Споразумението за прилагане на член VII от Общото споразумение за
митата и търговията;
член VII от Общото споразумение за митата и търговията;
Глава 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013 - Стойност на стоките за
митнически цели.
След направена справка в Системата за предоставяне на информация за
управленски цели от митнически и акцизни документи (МИС-ША) за период
от 90 дни, от които 45 дни преди и 45 след датата на извършване на деянието
12.05.2024 г. не са открити резултати за допуснати за свободно обръщение за
стоки със сходно описание. Поради спецификата на стоката и липсата на
информация в МИС-ША, за определяне на митническата стойност на стоките
- предмет на нарушение, следва да се използва експертна оценка, извършена
от лице, притежаващо валидно свидетелство за извършването й.“
Във връзка с гореизложеното, за целите на
административнонаказателното производство, е изготвена оценъчна
експертиза от Огнян Бюлбюлев - вещо лице при ОС - Хасково, експерт на
свободна практика, вх. № 32-860830/21.05.2024 г. по описа на ТД Митница
4
Бургас, с която е изчислена митническа стойност на недекларираните стоки
общо в размер на 15 500,00 лв. (петнадесет хиляди и петстотин лева),
определена на основание чл. 74, пар. 3 от Регламент /ЕС/ 952/2013 г. на
Европейския Парламент и на Съвета.
Актосъставителят квалифицирал нарушението по чл. 233, ал. 1 от ЗМ.
Актът е подписан от нарушителя.
Административнонаказващият орган въз основа на съставения акт издал
атакуваното наказателно постановление.
Въз основа на приетите факти по делото съдът прави следните правни
изводи:
При проверка на акта и НП съдът не откри допуснати от АНО
съществени процесуални нарушения, водещи до нарушаване правото на
защита на жалбоподателя. Акта и НП имат необходимите реквизити съобразно
разпоредбите на ЗАНН. АНО правилно е приложил и материалния закон.
Жалбоподателят е осъществила от обективна и субективна страна
състава на нарушението по чл. 233, ал. 1 от ЗМ. Тези изводи бяха подкрепени
и от показанията на св. Д. и Д., които показания са напълно идентични и съдът
ги приема като вярни и правдиви. Съдът приема и разшифровката на
изготвената оценка от в. л. Бюлбюлев, в която разяснява метода на изчисление
на стойността на стоките.
Недекларираната стока не попада в обхвата на дефиницията „стоки с
нетърговски характер“, посочена в чл. 1, т. 21, буква „б“ от Делегиран
Регламент на Комисията /ЕС/ 2015/2446 от 28.07.2015 г. за допълнение на
Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. на Европейския Парламент и на Съвета за
определяне на подробни правила за някои от разпоредбите на МКС. Същата
подлежи на деклариране на основание чл. 158 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г.
по един от предвидените начини, съответно чл. 135 и чл. 143 от Делегиран
Регламент на Комисията /ЕС/ 2015/2446 от 28.07.2015 г. за допълнение на
Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския Парламент и на Съвета за
определяне на подробни правила за някои от разпоредбите на МКС.
Жалбоподателят О. Г. Ж. не е изпълнил своето задължение да декларира
по установения ред пред митническите органи пренасяната от него стока. Той
е бил наясно с действащите законови разпоредби, тъй като на МП Малко
Търново има указателни табели, на които по недвусмислен начин и на шест
езика е указано, че стоките с търговски характер подлежат на деклариране.
Той е бил длъжен да декларира пренасяната от него стока, за което му е била
предоставена възможност, но не е сторил това. Деянието е извършено
виновно.
Предвид горното е видно, че на 12.05.2024 г., на МП Малко Търново, О.
Г. Ж., ЕГН: **********, като е пренесъл през държавната граница на Р.
България, без знанието и разрешението на митническите органи, стоки,
подробно описани в обстоятелствената част на настоящото постановление,
5
виновно е осъществил състава на чл. 233, ал. 1 от Закона за митниците и
следва да носи административнонаказателна отговорност по този текст.
Следователно е налице извършването на административно нарушение.
Относно размерът на наложената глоба, съдът намира, че АНО е
съобразил разпоредбата на чл. 27 ЗАНН и е наложил наказание предвидено в
закона.
АНО е обсъдил и хипотезата за прилагане на чл. 28, ал. 1 от ЗАНН, като
е преценил, че не е налице тази възможност, което обстоятелство се споделя от
настоящия съд.
Мотивиран от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №BG2024/1000-
1373/26.07.2024 г. на Началник отдел „Митническо разузнаване и
разследване“ към ТД Митница Бургас, административнонаказващ орган
съгласно Заповед № 3AM-502/32-817160 от 15.04.2024 г. на директора на
Агенция „Митници“, с което на жалбоподателя О. Г. Ж., ЕГН: **********,
притежаващ паспорт № *****, изд. на **/**/**** г. от МВР Варна, с адрес:
**********, за нарушение на чл. 233, ал. 1 от Закона за митниците, е наложена
глоба в размер на 15500,00 лв. (петнадесет хиляди и петстотин лева),
представляваща 100% от митническата стойност на стоките и на основание чл.
233, ал. 6, вр. с чл. 233, ал. 1 от ЗМ са отнети в полза на държавата предмета на
нарушението:
1Адаптер за флакон за спрей5 бр.
2Рамка е клещи за пробиване на гумени плаки1 бр.
3Комплект за ремонт на счупени инструменти6 бр.
4Зъболекарски наконечник2 бр.
5Апарат за промиване на коренов канал1 бр.
6Сонда за диагностика2 бр.
7Скенер за плаки1 бр.
8Държачи за зъбни снимки4 бр.
9Пясъкоструен апарат /Air prophy system В2/8 бр.
10Пясъкоструен апарат /Air prophy system В/3 бр.
11Пясъкоструен апарат /Air abrasion master/3 бр.
12Инструмент за завиване на зъбни пънчета1 бр.
13Инструмент за запълване на коренови канали1 бр.
6
с митническа стойност 15 500,00 лв. (петнадесет хиляди и петстотин
лева), на основание чл. 233, ал. 6, вр. чл. 233, ал. 1 от ЗМ.

НАСТОЯЩОТО РЕШЕНИЕ подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд Бургас в 14-дневен срок, считано от съобщаването му
на страните.
Съдия при Районен съд – Малко Търново: _______________________
7