ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1402
гр.Плевен, 06.07.2022 г.
Административен съд – Плевен, осми
състав, в закрито заседание на шести юли две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
Съдия:
Недялко Иванов
като
разгледа докладваното от съдията административно дело № 495 по описа за 2022
година на Административен съд - Плевен, за да се произнесе взе предвид
следното:
Административното дело е образувано по жалба на сдружение
ФК „Ювентус 95“ с. М., ЕИК , село М., ул. „С.“ №, представлявано от А.А.А. срещу
Решение №478/26.05.2022г. на Общински съвет – Левски, с което на основание чл.
10, ал. 3 от Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово
подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски
и чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА е отпусната финансова помощ на футболен клуб „Обнова
1934“ с. О. в размер на 3000 лева.
При постъпване на жалбата по разпореждане на адм.
ръководител на АС – Плевен са образувани отделни административни дела по отношение
всяко от решенията на Общински съвет – гр. Левски, посочени от жалбоподателя,
като настоящето адм.дело № 495/2022г. е с Решение
№478/26.05.2022г. на Общински съвет – Левски, с което на основание чл. 10, ал.
3 от Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на
спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски и чл. 21,
ал. 1, т. 23 от ЗМСМА е отпусната финансова помощ на футболен клуб „Обнова
1934“ с. О. в размер на 3000 лева.
С Определение № 1198/15.06.2022 год.
съдът е оставил без движение постъпилата жалба. На жалбоподателя са дадени
конкретни указания за отстраняване на нередовности, а от ответника е изискано
представяне на административната преписка по издаване на обжалваното решение.
С писмо вх. рег. № 3918/30.06.2022 год. ответникът е представил изисканата
адм. преписка и е изразил становище за неоснователност на подадената жалба.
Жалбоподателят е представил
доказателства за внасяне на изискуемата държавна такса, с вх. рег. №3902/30.06.2022 год. и е подал
уточнение към жалбата си с вх. рег. № 3940/01.07.2022г.
След като се запозна с приложената административна
преписка, становищата на страните и съобрази закона, съдът намира жалбата за
недопустима за разглеждане по същество, по следните съображения:
От писмените доказателства, съставляващи изисканата
административна преписка е видно, че ответникът е уведомил спортните клубове в
Община Левски с писмо от 12.05.2022г. за възможността да представят документи
по чл.8 от Наредба № 28 за подпомагане на спортните клубове в Община - Левски в
срок от 5 работни дни, вкл. ФК „Ювентус 95“ с.М. и футболен клуб „Обнова 1934“
с. О..
На 23.05.2022г. е проведено заседание на ПК по образование,
спорт, култура и вероизповедание, за което е съставен съответен протокол, от
който е видно, че на заседанието са разгледани представените от спортните
клубове документи и е направено предложение за разпределението на сумата от 130
000 лева между кандидатстващите спортни клубове, съобразно критериите и
показателите по чл.9 от Наредба № 28 на Общински съвет – Левски. От протокола
се установява, че за ФК „Ювентус 95“ с.М. е предложено предоставяне на
финансова помощ в размер на 5000 лева, а като финансова помощ за футболен клуб
„Обнова 1934“ с. О. е определена сума в размер на 3000 лв.
Видно от Протокол № 47 от 26.05.2022г. от проведено
заседание на Общински съвет Левски е, че с Решение № 478/26.05.2022г. е
отпусната финансова помощ по Наредба № 28 за подпомагане на спортните клубове в
Община Левски на футболен клуб „Обнова 1934“ с. О. в размер на 3000 лв., като е
прието, че клубът отговаря на определените показатели и изисквания на
наредбата, а разпределението на финансовата помощ е съобразено с тези
показатели и е одобрено от ПК по образование, спорт, култура и вероизповедание.
Предвид горното, съдът счита, че за ФК „Ювентус-95”
с.М. не е налице правен интерес от оспорване на процесното Решение № 478/26.05.2022г.,
тъй като с това решение не се засягат негативно, пряко и непосредствено
субективни му права, признати от закона - по арг. от чл. 147, ал.1 от АПК. Правният интерес е процесуалноправно понятие и се свързва с призната от
закона възможност да се търси съдебна защита. Право да оспорват
административните актове имат гражданите и организациите, чиито права, свободи
или законни интереси са нарушени или застрашени от тях или за които те пораждат
задължения. Правният интерес трябва да е личен и пряк, което означава, че със
самата отмяна на оспорения административен акт ще се отстрани настъпващата или
настъпилата щета от изпълнението на административния акт. Ако административният
акт има пряк правопроменящ, правопрекратяващ или правопогасяващ ефект по
отношение правата и законни интереси на лицата, е налице правен интерес. В
конкретния случай това не е така. С оспореното решение не се засягат права и
законни интереси на жалбоподателя, който не е адресат на оспореното решение, а
при евентуална отмяна на административния акт няма да настъпят каквито и да е
изменения в правната сфера на ФК „Ювентус - 95“ с. М..
Адресат на акта е единствено футболен клуб „Обнова 1934“ с.
О., който е подал заявление с приложени към него документи и е участвал в
разпределението на средствата. Оспорващият ФК също е участвал в разпределението
на средствата и са му предоставени такива в размер на 5000 лева., т.е. в размер,
който е по-голям от този на адресата на оспореното решение. Същото обаче е
станало с отделно решение на Общински съвет от същата дата, а не с оспореното
такова. Твърдението, че
разпределението на средствата е несправедливо, не обосновава наличието на личен
и пряк правен интерес от оспорване на процесното решение, с което е отпусната
финансова помощ на друг спортен клуб в по-малък размер от този на оспорващия.
Това е така, защото отмяната на това решение не би довело до настъпване на
промяна в правната сфера на жалбоподателя. За него е налице правен интерес да
оспори единствено решението на Общински съвет - Левски, на което той самият е адресат, а именно
Решение № 479/26.05.2022 год. и то единствено за неуважения размер на
претендираното от него подпомагане, тъй като в другата му част това решение
представлява положителен административен акт.
Освен това съгласно чл. 133 от
Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС) със средства от бюджетите на
общините може да се финансират: изпълнението на дейностите, свързани с
физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата
дейност изграждането, обновяването и управлението на спортни обекти - общинска
собственост. Общините може да подпомагат: спортни организации, спортни училища
и туристически дружества, които имат седалище и дейност на територията на
съответната община; юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за
осъществяване на общественополезна дейност, които организират и насърчават
децата и младежите да се занимават с физическа активност, спорт и спортно-туристическа
дейност. Условията и редът за финансиране и подпомагане на физическата
активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност се
определят с наредба на общинския съвет.
Цитираната разпоредба
сочи, че отпускането на средства от общинския бюджет за подпомагането на
спортни организации е правна възможност, която може да се реализира по решение
на общинския съвет при условия и ред, определени в наредбата на чл. 133, ал. 4
от ЗФВС. За ФК „Ювентус 95“ не е налице субективно право, което да е нарушено с
оспореното в настоящето дело решение на Общински съвет - Левски, на което този
клуб не е адресат. В този смисъл са Определение
№ 583/24.01.2022 год. по адм.д. № 397/2022 год. по описа на ВАС и Определение №
5803/14.06.2022 год. по адм.д.№ 4615/2022 год. на ВАС.
По изложените по-горе
съображения, жалбата е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото прекратено на основание чл.159 т.4 от АПК.
Воден от горните мотиви, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на сдружение ФК
„Ювентус 95“ с. М. ЕИК , село М., ул.
„С.“ №, представлявано от А.А.А. срещу Решение №478/26.05.2022г. на Общински
съвет – Левски, с което на основание чл. 10, ал. 3 от Наредба №28 за условията,
реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на
спорта за всички в Община Левски и чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА е отпусната
финансова помощ на футболен клуб „Обнова 1934“ с. О. в размер на 3000 лева.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 495 по описа за 2022г.
на Административен съд – гр.Плевен.
Определението може да се оспори с частна жалба пред
Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщението за изготвянето му.
Преписи от определението да се изпратят на страните.
СЪДИЯ: /п/