О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 940
гр. Пловдив, 23 юни 2021 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в закрито заседание на двадесет и трети юни, две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,
като разгледа частно административно дело №1677 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.166, ал.3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.405 от Кодекса на труда КТ).
Община Пловдив - Район “Южен”, ЕИК 0004715040070, с адрес: гр. Пловдив, бул. “Македония“ №73а, представляван от К.Я.- кмет, обжалва принудителни административни мерки (ПАМ), представляващи задължителни предписания, обективирани в Протокол за извършена проверка (ПИП) с Изх.№ПР2100139 от 16.02.2021г., изготвен от служители в Дирекция “Инспекция по труда” (Д”ИТ”), гр. Пловдив, към Главна дирекция “Инспектиране на труда” (ГД”ИТ”) при Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда” (ИА”ГИТ”), както следва: 1) Работодателят (Община Пловдив - Район “Южен”) да доначисли на К.Н.Г. за месеците януари и февруари на 2020г., полагащото ѝ се увеличение на индивидуалното основно месечно възнаграждение съгласно Заповед №20Ю–РОА–97/23.03.2020г. и Вътрешните правила за работната заплата в Община Пловдив - Район “Южен”, считано от 01.01.2020г., съобразно изискванията на чл.128, т.1 от КТ; 2) Работодателят да доначисли за месец януари 2020г. на К.Н.Г. добавка към възнаграждението за ползвания от нея през месец януари 2020г. платен отпуск, изчислена с процента на увеличението на брутното ѝ трудово възнаграждение, във връзка с увеличението на основното месечно трудово възнаграждение, считано от 01.01.2020г., съгласно Заповед №20Ю–РОА–97/23.03.2020г. и Вътрешните правила за работната заплата, съобразно изискванията на чл.128, т.1, във връзка с чл.21, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /ДВ, бр.9 от 2007г./; 3) Работодателят да изплати на К.Н.Г. за месеците януари и февруари 2020г. полагащото ѝ се увеличение на индивидуалното основно месечно възнаграждение, считано от 01.01.2020г., съгласно Заповед №20Ю–РОА–97/23.03.2020г. и Вътрешните правила за работната заплата в Община Пловдив - Район “Южен”, съобразно изискванията на чл.128, т.2 от КТ; 4) Работодателят да преизчисли размера на обезщетението по чл.224, ал.1 от КТ на К.Н.Г., като включи увеличения размер на основната месечна работна заплата на служителката, считано от 01.01.2020г., съгласно Заповед №20Ю–РОА–97/23.03.2020г. и Вътрешните правила за работната заплата, съобразно разпоредбата на чл.17, ал.1, т.1 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата; 5) Работодателят да изплати на К.Н.Г. добавка към възнаграждението за ползвания от нея през месец януари 2020г. платен отпуск, изчислена с процента на увеличението на брутното ѝ възнаграждение, във връзка с увеличението на основното ѝ трудово възнаграждение, считано от 01.01.2020г., съгласно Заповед №20Ю-РОА-97/23.03.2020г. и Вътрешните правила за работната заплата, съобразно изискванията на чл.21, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата; в срок до 15.03.2021г.
Претендира се отмяна на оспорените предписания (ПАМ) поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски.
Освен това, с жалбата (листи 2-4) е направено особено искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорените ПАМ, представляващо предмет на настоящето производство.
Тук е мястото да се посочи, че по заявеното оспорване на разглежданите ПАМ е образувано административно дело №654 по описа на Административен съд- Пловдив за 2021г., VI-ти състав.
С Определение №407 от 12.03.2021г. (листи 11-12) по дело №654/2021г. на Административен съд- Пловдив особеното искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на процесните ПАМ е оставено без уважение.
По частна жалба на кмета на Община Пловдив - Район “Южен” против Определение №407 от 13.03.2021г. е образувано административно дело №5141 по описа на Върховния административен съд (ВАС) за 2021г., Шесто отделение. С Определение №7363 от 17.06.2021г. по дело №5141/2021г. на ВАС, Шесто отделение, е обезсилено Определение №407 от 12.03.2021г. и искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на процесните ПАМ е върнато за ново разглеждане от друг състав на Административен съд- Пловдив, за което е образувано настоящето дело.
Според разпоредбата на чл.405 от КТ, Принудителните административни мерки по ал.1 на предходния член (чл.404 от КТ) могат да се обжалват по реда на АПК. Обжалването не спира изпълнението на принудителната административна мярка.
А с разпоредбата на чл.166, ал.4 от АПК е предвидена възможност за съда да спре допуснато предварително изпълнение на административен акт по силата на закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол на акта, и при наличието на условията по чл.166, ал.2 от АПК, а именно, ако допуснатото предварително изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.
В настоящия
случай, особеното искане (лист 4) е мотивирано със следните съображения: “От предварителното изпълнение на
принудителната административна мярка е възможно настъпването на значителни
вреди за районната администрация – както имуществени, така и правни.
Допускането на предварителното изпълнение би дало възможност и за претендиране
на друг вид обезщетения, които да бъдат преизчислявани със стара дата. Този
подход би създал административна практика, която е в противоречие с императивната
разпоредба за завеждане на трудови спорове в 3–годишен давностен срок по см. на
Кодекса на труда и Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). Макар в
конкретния случай искането за начисляване и изплащане на средствата да не е в
големи размери, Инспекцията по труда настоява за изплащане на бюджетни
средства, чието изразходване е в компетенциите на Сметната палата, респект.
АДФИ (Агенция за държавна финансова инспекция). За да не настъпят
неблагоприятните последици на оспорения акт докато бъде постановено съдебното
решение, е необходимо да бъде осигурена защита на застрашените субективни права
и законни интереси на районната администрация. Считам че, район „Южен“ е
засегнат от постановеното предварително изпълнение и с цел да се предотврати
настъпването на правните последици от допускането на предварителното изпълнение
на принудителната административна мярка е необходимо да разпоредите на същата“.
Освен това, на 23.06.2021г. по делото постъпва становище с Вх.№11299 (листи 16-17) от К.Я.- кмет на Община Пловдив - Район “Южен”, към което са приложени заверени копия на Решение №50, взето с протокол №5 от 12.03.2020г. (листи 18-20) на Общински съвет (ОбС)- Пловдив, Заповед №20Ю-РОА-97 от 23.03.2020г. (листи 21-23) на кмета на Община Пловдив - Район “Южен”; Решение №59, взето с протокол №6 от 16.04.2021г. (лист 24-25) на ОбС- Пловдив; както и на Заповед №21Ю-РОА-206 от 28.04.2021г. (листи 26-28) на кмета на Община Пловдив - Район “Южен”.
Според процесния ПИП с Изх.№ПР2100139 от 16.02.2021г. (листи 9-10), трудовото правоотношение на К.Н.Г. с Община Пловдив - Район “Южен” е прекратено със Заповед №02/27.02.2020г. на кмета на Община Пловдив - Район “Южен”, считано от 01.03.2020г., като начисленото трудово възнаграждение на Г. за месеците 01 и 02.2020г. е на база 831,00 лв., която сума представлява основната месечна заплата на Г., считано от 01.01.2020г. Г. заема по трудово правоотношение с Община Пловдив - Район “Южен” длъжността “главен инспектор СД (стопански дейности)“ в Отдел “Екология и стопански дейности“ (О“ЕСД“) в Община Пловдив - Район “Южен”.
Със Заповед №20Ю-РОА-97/23.03.2020г. (листи 21-23) на кмета на Община Пловдив - Район “Южен”, е определено увеличение на индивидуалната основна месечна заплата за служителите в О“ЕСД“ в зависимост от последната получена годишна оценка на изпълнението на длъжността за 2019г., както следва (точка VI. от заповедта, лист 22):
1. С получена годишна оценка на изпълнението “Изпълнението надвишава изискванията“ – с 13 (тринадесет) %;
2. С получена годишна оценка на изпълнението “Изпълнението напълно отговаря на изискванията“ – с 5 (пет) %.
Увеличението на индивидуалните основни месечни заплати на служителите в Община Пловдив - Район “Южен” е в сила от 01.01.2020г.
Според формуляр за оценка изпълнението на длъжността, заемана от К.Г., за периода 01.01.2019г. – 31.12.2019г. (неприложен по делото, но наличен по административно дело №654/2021г.), годишната оценка на изпълнението е “2. Изпълнението надвишава изискванията“.
Съответно,
считано от 01.01.2020г. основната месечна заплата на Г. следва да бъде
увеличена със сумата от 108,03 лв., представляваща 13% от
831,00 лв., или основната месечна заплата на Г. следва да е в размер от 939,03 лв. (831,00 лв. + 108,03 лв.),
считано от 01.01.2020г.
При това положение, за изпълнението на предписанието по точка 3) от ПИП с Изх.№ПР2100139 от 16.02.2021г. следва на Г. да бъде изплатена сумата от общо 216,06 лв. (2 х 108,03 лв.), без удръжки.
За изпълнението на предписанието по точка 4) от ПИП с Изх.№ПР2100139 от 16.02.2021г. следва на Г. да бъде изплатена допълнително сумата от 48,61 лв. (без удръжки), представляваща разликата между изплатеното ѝ обезщетение по чл.224, ал.1 от КТ през месец 02.2020г., от 373,95 лв. (9 дни х 41,55 лв./ден (831,00 лв. / 20 работни дни през месец 02.2020г.)) и дължимото такова в размер от 422,56 лв. (9 дни х 46,95 лв./ден (939,03 лв. / 20 работни дни през месец 02.2020г.)).
Според заявление с Вх.№20Ю-П-959 от 07.04.2020г. на К.Г., адресирано до кмета на Община Пловдив - Район “Южен” (налично по дело №654/2021г.), през месец 01.2020г. Г. е ползвала платен отпуск от 2 дни.
А според Вътрешните правила за работната заплата в Община Пловдив - Район “Южен” (налични по дело №654/2021г.), за времето на платения годишен отпуск служителят получава възнаграждение, изчислено от основната месечна заплата, определена към момента на започване на ползването на отпуска, и броя на работните дни през месеца.
При това
положение, за изпълнението на предписанието по точка 5) от ПИП с Изх.№ПР2100139 от 16.02.2021г.
следва на Г. да бъде изплатена сума от не повече от 9,82 лв. (без удръжки), представляваща
разликата между платеното възнаграждение за платен отпуск от 75,54 лв. (2 дни х
37,77 лв. (831,00 лв. / 22 работни дни през месец 01.2020г.)) и дължимото
такова в размер от 85,36 лв. (2 дни х 45,68 лв. (939,03 лв. / 22 работни дни
през месец 01.2020г.)).
Предвид посоченото, настоящият състав на съда намира, че изплащането на сума, която е не по-голяма от общо 274,49 лв. (216,06 лв. + 48,61 лв. + 9,82 лв.), в изпълнение на оспорените по делото ПАМ, не би причинило на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, още повече, че средствата за целта са гласувани с Решение №50, взето с протокол №5 от 12.03.2020г. на ОбС- Пловдив, и са налични.
Съответно, преценката на баланса между засегнатите права и интереси на жалбоподателя и тези, които следва да бъдат охранени от предварителното изпълнение на приложените спрямо жалбоподателя ПАМ, предпоставят извод, че евентуално настъпилите вредни последици от предварителното изпълнение на оспорения акт за жалбоподателя са непротивопоставими на защитаваните от нормите на КТ държавни и обществени интереси.
Ето защо, настоящият състав на съда намира, че искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорените по делото ПАМ е неоснователно и не следва да бъде уважено.
Така мотивиран и на основание чл.166, ал.3 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Община Пловдив - Район “Южен”, ЕИК 0004715040070, да бъде спряно допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на ПАМ, представляващи задължителни предписания, обективирани в Протокол за извършена проверка с Изх.№ПР2100139 от 16.02.2021г., изготвен от служители в Дирекция “Инспекция по труда”- Пловдив, към Главна дирекция “Инспектиране на труда” при Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда”.
Определението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Адм. съдия:../П/.......................
/Н.Бекиров/