Определение по дело №2346/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1537
Дата: 7 октомври 2022 г.
Съдия: Светлана Бойкова Методиева
Дело: 20227180702346
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

07.10.2022 г.

№1537                                                                                      гр. Пловдив

Пловдивски административен съд, II отделение, ХХIХ състав,

 

На седми октомври,         две хиляди двадесет и втората година

В закрито съдебно заседание в следния състав:        

      

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Светлана Методиева,

 

след като разгледа Адм.дело № 2346/2022 г. по описа на Административен съд - Пловдив, ХХIХ състав, намира за установено следното:

Делото е образувано по жалба от К.П.Ч. *** първоначално против заявен мълчалив отказ на Кмет на Община Раковски да извърши административна услуга като издаде на жалбоподателя скица за имот, находящ се в с.Болярино по подадена от жалбоподателя молба от 11.08.2022 г. С нарочна последваща молба по делото от 21.09.2022 г. жалбоподателят П. е конкретизирал, че оспорва изричен отказ на Кмета на Община Раковски, обективиран в писмо изх. № 94К-88-010#1/18.08.2022 г.

Съдът, след като се запозна с жалбата, както и цитираната молба от 21.09.2022 г. касателно предмета на оспорване по делото и събраните материали по преписката, намери, че  жалбата е процесуално недопустима, доколкото е насочена срещу акт, който не е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 АПК, нито общ административен акт по смисъла на чл.65 АПК, нито пък се касае до нормативен административен акт по смисъла на чл.75 АПК. 

Действително, по силата на чл.128, ал.1, вр. с чл.21 от АПК на съдебно - административен контрол от административните съдилища подлежат индивидуалните административни актове. Преценката за характера на обжалвания акт, обаче, се извършва според неговото съдържание и предписаните негови правни последици. Въпросното писмо, в което се твърди да е обективиран отказ на Кмет на Община Раковски, е със съдържание в насока информиране на жалбоподателя, че по молбата му за издаване на скица, същата е пренасочена служебно към Кметство на с. Болярино, откъдето следва да се получи скицата. Към преписката е приложено и писмо, от което е видно, че действително депозираната в Община Раковски молба на жалбоподателя с приложения към нея са препратени по компетентност до кметство с.Болярино, където е видно и че са получени. Очевидно е в тази насока, че от страна на Кмета на Община Раковски не е налице произнасяне по молбата на жалбоподателя, предвид изпълнение от негова страна на процедурата по чл.31, ал.2 от АПК, доколкото същият е намерил, че не е компетентния орган да издаде исканата скица, предвид това, че се касае до издаване на такава за имот по архивен недействащ план, който се съхранява в кметство на село Болярино. Дори и да се приеме, че издателят на оспорваното писмо е компетентен да се произнесе по молбата на жалбоподателя, то с оглед на съдържанието на писмото, същото не може да се разглежда като годен за атакуване индивидуален административен акт. Съгласно чл.21, ал.1 от АПК индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган, или на друг овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Следователно, за да се приеме един акт за административен, е необходимо с неговото издаване административният орган властнически и едностранно да създава, изменя или прекратява права или задължения за неговите адресати. Оспорваното писмо, предвид цитираното негово съдържание, е издадено в рамките на образувано административно производство, но същото има само осведомителен, информативен, уведомителен характер за неговия адресат. Предвид посоченото и според съда в случая не е налице годен предмет на оспорване. В тази насока е и практиката на ВАС, обективирана напр. в Определение № 15140/2019 г. по адм. д. № 12556/2019 г.

 От допълнително събраните по преписката документи става ясно, че е налице изпратен до жалбоподателя друг отговор от страна на Кметски наместник в Кметство с.Болярино по молбата на жалбоподателя, обективиран в писмо изх. № 18 от 30.08.2022 г., който евентуално би могъл да се разглежда като отказ от изпълнение на заявената административна услуга, предвид данните за представен от страна на жалбоподателя акт за собственост и задължението на административния орган по чл.35 и чл.36 от АПК служебно да събере необходимите доказателства за изясняване на случая. Същият обаче не е предмет на оспорване в настоящото производство, нито изхожда от посочения от жалбоподателя ответник, а оспорваният акт е изрично конкретизиран от страна на жалбоподателя в молбата му от 21.09.2022 г. по делото, като съдът в тази насока е обвързан от това заявление, с което е сезиран.

Наличието на годен за атакуване административен акт е процесуална предпоставка за образуване на административно производство от категорията на абсолютните, като липсата ѝ води до недопустимост на съдебно - административното производство, съгласно чл.159, т. 1 от АПК. Ето защо и предвид посочената липса на годен предмет на съдебен контрол пред Административния съд

 Съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.П.Ч. *** против писмо изх. № 94К-88-010#1/18.08.2022 г.  на Кмет на Община Раковски.

 ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 2346/2022 г. по описа на ХХІХ състав на Административен съд Пловдив.

 

Определението не е окончателно и подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщението до страните, чрез изпращане препис от настоящия акт.

 

                                                           Административен съдия: