Решение по дело №1643/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1377
Дата: 31 октомври 2022 г.
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20227050701643
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ ……….

 

Гр. Варна, ………………...  2022 година

           

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съд – гр. Варна, XXII състав, в открито съдебно заседание на четвърти октомври две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                          СЪДИЯ:ЯНКА ГАНЧЕВА

 

            като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1643/2022г. по описа на Административен съд – Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е образувано по жалба на „Специализирана болница за активно лечение по кардиология – Варна“ ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, район „****“, ж.к. „****“, ул. „****“ № *, представлявано от изпълнителния директор д-р Х. Т., срещу Заповед № РД-11-255/8/20.06.2022г. за поправка на очевидна фактическа грешка в Заповед № РД-11-255/6/28.05.2021г., издадена от Директора на РЗОК – гр. Варна, като в диспозитива на заповедта в частта „САНКЦИЯ: изречението „По т.6 от настоящата заповед ФИНАНСОВА НЕУСТОЙКА  в размер на 200лв. /словом: двеста лева/“ да се чете „По т.7 от настоящата Заповед ФИНАНСОВА НЕУСТОЙКА в размер на 200 лв. /словом: двеста лева/“.

            Жалбоподателят излага твърдение, че оспореният акт е незаконосъобразен, постановен в противоречие с материалния закон. Сочи, че заповедта е издадена в противоречие с разпоредбите от АПК. Административният орган е изменил съществено формираната от него воля в изменената заповед, което е в нарушение на чл. 62 от АПК. Сочи нецелесъобразност на оспорения в настоящото производство административен акт, като констатира, че органът не цели поправка на фактическа грешка, а санирането на акта чрез съществена промяна на формираната в него воля. На горепосочените основания се иска отмяната на оспорената заповед, както и присъждане на сторените в производството разноски.

            В съдебно заседание, жалбоподателят не се явява, процесуалният представител чрез писмени бележки поддържа изложеното в жалбата с искане за отмяна на процесната заповед. Представя списък по чл. 80 от ГПК и претендира сторените в производството разноски.

            Ответната страна – РЗОК – Варна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли тя да се отхвърли като неоснователна. В открито съдебно заседание излага подробни доводи за неоснователност на жалбата, претендира присъждане на разноски за настоящата инстанция.

            Съдът, след като обсъди поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства, прие за установено следното от фактическа страна:

            Със Заповед № РД-11-255/15.03.2021г. било наредено да се извърши проверка на лечебно заведение за БМП „Специализирана болница за активно лечение по кардиология – Варна“ ЕАД със задача контрол на изпълнението на сключения договор № 031013/25.02.2020г. Определени били период на извършване на проверка от 15.03.2021г. до 07.04.2021г., както и проверяващи лица. Констатациите от извършената проверка били закрепени в Протокол № РД-11-255/1/31.03.2021г. /л. 193 от административната преписка/, който бил връчен на провереното лице на 13.04.2021г. Указана била възможността за подаване на писмено становище в 7-дневен срок от връчването му пред Директора на РЗОК-Варна. Настоящият жалбоподател упражнил предоставената възможност, като подал възражение срещу издадения Протокол. Сформирана била впоследствие арбитражна комисия от трима представители на Българския лекарски съюз, както и трима резервни членове. Случаят бил разгледан от комисията, която обективирала своите изводи в Протокол № 12/27.04.2021г. /л.15-21 вкл. от административната преписка/, в който било прието възражението като частично основателно. Арбитражната комисия не стигнала до решение поради равен брой противоположни гласове.

            Последвало издаването на Заповед № РД-11-255/6/28.05.2021г., с която на „СБАЛК-Варна“ ЕАД били наложени санкции – финансови неустойки, общо в размер на 1200 лева, от които финансова неустойка 400 лева на основание чл. 416, ал.3 от  Национален рамков договор /НРД/, вр. чл. 54, ал.9 от ЗЗО за МД между НЗОК и БЛС за 2020-2022г., както и 800 лева на основание чл. 414, ал.3 от рамковия договор.

            Заповедта е връчена на наказаното лице на 31.05.2021г., а жалбата срещу нея е подадена в АС – Варна на 15.06.2021г., с което било образувано адм. д. № 1334/2021г., по описа на АС – Варна. Производството приключило с постановяването на Решение № 734/28.05.2021г., с което оспорената заповед била отменена в частта по т.6, с което на основание чл. 416, ал.3 от НРД за МД между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. била наложена финансова неустойка в размер на 200 лева, а жалбата в останалата си част била отхвърлена.

            С оспорената в настоящото производство Заповед № РД-11-255/8/20.06.2022г. на РЗОК-Варна била изменена Заповед № РД-11-255/6/28.05.2021г. поради допусната очевидна фактическа грешка в диспозитива на заповедта в частта „санкция“, като изречението „По т.6 от настоящата заповед ФИНАНСОВА НЕУСТОЙКА в размер на 200.00 лв. (словом: двеста лева)“ да се чете „По т.7 от настоящата заповед ФИНАНСОВА НЕУСТОЙКА в размер на 200.00 (словом: двеста лева)“.

            В законоустановения срок първоинстанционното решение било оспорено пред Върховния административен съд, където било образувано касационно адм. д. № 6814/2022г., което към настоящия момент не е приключило с влязъл в сила съдебен акт.

            С оглед така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

            Жалбата е процесуално допустима като подадена срещу подлежащ на оспорване пред съд индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал.1 от АПК, от лице, което е негов адресат и чиято правна сфера той неблагоприятно засяга, в преклузивния срок по чл. 149, ал.1 от АПК, във вр. чл. 76, ал.5 от ЗЗО.

            Разгледана по същество, жалбата е основателна поради следните съображения:

            Като извърши дължимата на основание чл. 168 от АПК проверка за законосъобразност на оспорения акт освен на основанията, посочени от оспорващия и на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира следното:

            Производството по чл. 62, ал.2 от АПК за поправка на очевидни фактически грешки на административни актове е едно изключение от общото правило за гарантиране стабилитета на административните актове, който е основен принцип в административното правораздаване. Целта на законодателя е да гарантира на правните субекти правна сигурност и защита от административен произвол, което, от своя страна, е гаранция, че административните органи няма да могат след влизането им в сила да ги изменят или отменят. Предвид изложеното, административната процедура по чл. 62, ал.2 от АПК следва да бъде прилагана по-скоро стеснително, отколкото разширително, да се инициира само когато са налице всички законови основания за откриването й. В АПК не се съдържа легално определение на понятието „очевидна фактическа грешка“, но такова може да бъде извлечено от анализа на теорията и наложената съдебна практика: очевидна фактическа грешка ще е налице само тогава, когато е налице явно несъответствие между формираната воля на административния орган, коментирана в мотивите за издаване на акта и нейното външно изразяване в диспозитива му. Като „очевидна фактическа грешка“ може да се приеме неправилното изписване на страните – адресати на административния акт, върху които той простира правното си действие; грешки в изчисленията, грешно посочено правно основание за издаване на акта; грешно посочване на идентификационните номера; граници на имоти и други подобни случаи. Очевидната фактическа грешка се определя като техническа грешка, като пропуск при изразяване на волята на органа, който може да бъде установен от всички доказателства в преписката и по отношение на който органът е формирал действителна воля. Административният акт, който подлежи на корекция, и този, чрез който се извършва поправката, трябва да бъдат в синхрон, да образуват едно цяло. Двата акта не могат да си противоречат и да пораждат различни по своето съдържание правни последици.

            Отделно от гореизложеното, настоящият състав съобрази и това, че законово основание за прилагане на  процедурата по чл. 62 от АПК, не може да бъде всяка грешка в административния акт, а само такава, която касае валидното изразяване на волята на административния орган в производства, за които той безспорно разполага с нужната компетентност да издаде акта.

            Спорният въпрос в настоящото производство е налице ли са условията, визирани в закона за поправка на очевидна фактическа грешка. За да е налице законосъобразна заповед за поправка на очевидна фактическа грешка, съдът следва да констатира, че е била формирана определена воля у административния орган, но при обективирането й в акта същата е била погрешно изразена. По реда за поправка на очевидна фактическа грешка категорично не може да бъде променена волята на административния орган, както и не може да бъде допълвано волеизявлението, като в тази насока е и трайната практика на Върховния административен съд – Решение № 3483/13.03.2013г., постановено по адм. д. № 6014/2012г., V отд. и други в този смисъл.

            Основанието за издаване на оспорената в настоящия процес заповед е наличие на очевидна фактическа грешка при изписването на основанието, по което наказаното лице е подведено под отговорност. Според административния орган, допусната била грешка в диспозитива на Заповедта в частта „санкция“, състояща се в изречението „По т.6 от настоящата заповед ФИНАНСОВА НЕУСТОЙКА в размер на 200.00лв.“ да се чете „По т.7 от настоящата заповед ФИНАНСОВА НЕУСТОЙКА в размер на 200.00лв.“

            Настоящият състав на АС – Варна счита, че в случая не е налице отстраняване на очевидна фактическа грешка в първоначално издадената Заповед № РД-11-255/6/28.05.2021г., издадена от РЗОК – гр. Варна по реда чл. 62, ал.2 от АПК, а е налице опит от страна на административния орган да санира акта си в частта, която е отменена с Решение № 734/25.05.2022г., постановено по адм. д. № 1334/2021г. по описа на АС – Варна.  Фактът, че с оспорената в настоящото производство заповед се поправя единствено тази част, която е отменена от горецитираното решение, също навежда на извода, че органът прави опит да санира заповедта си, а не да поправи очевидна фактическа грешка. Следва да се отбележи и обстоятелството, че Решение № 734/25.05.2022г. на АС– Варна е оспорено по надлежния ред пред ВАС, като делото е насрочено за разглеждане за 2023 г. С оспорената в настоящото производство заповед за пръв път се въвежда „т.7“ в санкционната част на заповедта, с което органът допълва волеизявлението си, след като актът е бил проконтролиран с Решение № 734/25.05.2022г. и срещу което наказаното лице не е имало възможност да се защити, с което неминуемо е нарушено правото му на защита. В процесния случай, че с издаването на оспорената заповед се цели допълване и подмяна на формираното вече волеизявление, поради което същото не би могло да попадне в приложното поле на чл. 62, ал.2 от АПК.

            Гореизложеното налага извод, че жалбата е основателна, а процесната заповед следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

            С оглед изхода на спора, на жалбоподателя следва да се присъдят сторените по делото разноски в общ размер на 50 лева, съобразно представения списък по чл. 80 от ГПК, във вр. чл. 144 от АПК.

            Водим от горното, съдът

 

Р      Е      Ш      И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „СБАЛК Варна“ ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, район „******“, ж.к. „******“, ул. „*****“ № *, представлявано от изпълнителния директор д-р Х. Т. в качеството му на изпълнителен директор на лечебното заведение, Заповед № РД-11-255/8/20.06.2022г. за поправка на очевидна фактическа грешка в Заповед № РД-11-255/6/28.05.2021г., издадена от Директора на РЗОК – гр. Варна.

ОСЪЖДА Национална здравноосигурителна каса да заплати на „СБАЛК Варна“ ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, район „*****“, ж.к. „****“, ул. „*****“ № *, представлявано от изпълнителния директор д-р Х. Т. в качеството му на изпълнителен директор на лечебното заведение,  сумата в размер на 50 /словом - петдесет/ лева, съставляваща разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от получаване на съобщението от страните пред Върховен административен съд.

 

 

 

                                                                             С Ъ Д И Я: