Решение по дело №2267/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 172
Дата: 27 януари 2021 г. (в сила от 27 януари 2021 г.)
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20207180702267
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 172

 

гр. Пловдив, 27 януари  2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІІІ състав в открито заседание на двадесет и осми октомври през две хиляди и двадесета година в състав:                                                          

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ПАСКОВ

 

 при секретаря  ДАРЕНА ЙОРДАНОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2267 по описа за 2020 год. на Административен съд – Пловдив и взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.                                                                      

 

Образувано е по жалба от А.Д.А., с ЕГН **********, чрез адв.В.С., срещу Решение № 019/02.08.2020г. на Секретар на Община Стамболийски, за предоставяне на достъп до обществена информация.

Жалбоподателят твърди, че решението в чстта, с която му е отказан достъп до обществена информация по горецитираното заявление е неправилен и незаконосъобразен. Иска от съда да го отмени. В съдебно заседание адв.С. сочи, че доверителя му е искал списък на жилищните помещени, общинска собственост. Претендира сторените в производството разноски.

Ответникът по жалбата Кмет на Община Стамболийски, редовно призован не изпраща представител. В писмен отговор оспорва жалбата. Претендира присъждане на адвокатско възнаграждение.

Съдът, след като прецени допустимостта и основателността на разглежданата жалба, намира за установено следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна, в законоустановения с чл. 149, ал. 2 от АПК срок, следователно е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, поради следните съображения:                                                                       

На 31.08.2020г. А.А. подал заявление по образец за предоставяне на обществена информация с вх.№4330/31.08.2020г. в което са изброени въпроси с информация и данни, които представляват интерес, посочен е предпочитаният начин за предоставяне на информацията, вписани са имена и адрес за получаване на поисканата обществена информация.

Във връзка със заявеното Секретарят на Община Стамболийски е издал Решение № 019/02.08.2020г., с което постановил частичен отказ за предоставяне на обществена информация по Заявление с вх.№ 4330/31.08.2020г. относно изисканата информация, касаеща „списък на нежилищните помещения и сгради в регулация, които са общинска собственост”.

За да постанови отказа, органът е приел, че изисканата от заявителя информация не представлява такава по смисъла на ЗДОИ, тъй като актът за общинска собственост представлява официален удостоверителен документ, установяващ правото на собственост на общината и в качеството си на такъв е носител на информация за всички имотни и вещни права, но няма правопораждащо действие. Актуването и деактуването на имоти-общинска собственост не представлява изпълнително-разпоредителна дейност, поради което не генерира официална обществена информация по смисъла на ЗДОИ. В решението е посочено, че поади изброеното по-горе не се налага провеждането на специално производство по ЗДОИ, за да се осигури искания до тях достъп. 

Именно от така постановения резултат - отказ от разкриване на достъп до поисканата обществена информация, е останал недоволен жалбоподателя, който го е обжалвал пред настоящата инстанция. Посочва, че съгласно чл.63 от Закона за общинската собственост във всяка община се създават главен регистър за публичната общинска собственост и главен регистър за частната общинска собственост, до които иска да получи достъп.

представлява обществена такава и в касае въпроса за какво Община Кричим разходва парите на данъкоплатците.

Спорът по делото е от правен характер и се свежда до наличието на законоустановените предпоставки за предоставяне на достъп до исканата обществена информация.

Във връзка с правилното разрешаване на текущия административноправен спор, ще следва на следващо място да се съобразят следните нормативни разпоредби:

Понятието "Обществена информация" е легално дефинирано в разпоредбата на чл.2, ал. 1 от ЗДОИ. Съгласно посочената разпоредба - "Обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти." Съгласно разпоредбата на чл.10, ал.1 от ЗДОИ - "Официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия".

Съгласно чл. 11 от ЗДОИ - "Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации". Съгласно чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, законът се прилага за достъп до обществена информация, която се създава или съхранява от държавните органи или органите на местното самоуправление в Република България. За субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, какъвто несъмнено е и Община Кричим, е регламентирано задължение за предоставяне на обществена информация, която е създадена в кръга на тяхната компетентност, и която е налична. Съответно, в разпоредбата на чл.4, ал.1 - 4 от ЗДОИ се сочат оправомощените лица да поискат достъп до обществена информация.

Съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 1 и ал. 2 от ЗДОИ, заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране. В този срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, за което уведомяват писмено заявителя. Съответно, в разпоредбата на чл. 31, ал.1 от ЗДОИ е посочено, че срокът по чл. 28, ал. 1 може да бъде удължен, но с не повече от 14 дни и когато исканата обществена информация се отнася до трето лице и е необходимо неговото съгласие за предоставянето й, а съгласно алинея втора, в случаите по ал. 1 съответният орган е длъжен да поиска изричното писмено съгласие на третото лице в 7-дневен срок от регистриране на заявлението по чл. 24.

Съответно в разпоредбата на чл.37, ал.1 от ЗДОИ са посочени основанията за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация. Така, съгласно посочената разпоредба - основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато:1. исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2; 2. достъпът засяга интересите на трето лице и няма негово изрично писмено съгласие за предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес; 3.исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.

За  заявената информация е налице  хипотезата на чл.31 ал.1 от ЗДОИ във връзка с чл.13 ал.2 т.2 от ЗДОИ. Предвид разпоредбата на чл. 13 ал. 2 т.2 достъпът до исканата служебна обществена информация може да бъде ограничен, когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение (мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации).

Правото за търсене, получаване и разпространяване на информация, разписано както в чл. 10 КЗПЧОС, така и в чл. 41, ал. 1 КРБ е законово установено и защитено право, но не е абсолютно. ЗДОИ създава правни гаранции за упражняване на конституционното право на гражданите на достъп до информация, но реализирането му е ограничено с оглед гарантиране на сигурността на обществото и държавата. Допустимо е ограниченията във връзка с достъпа до информация, съставляваща данъчна и осигурителна информация да отпаднат, но само, ако информацията се предоставя в обобщен или резюмиран вид, по начин да не могат да бъдат идентифицирани лични данни за лицата, за които се отнася. Както вече бе отбелязано, с разпоредбата на чл. 4, ал. 1 ЗДОИ, в съответствие с прокламираното с чл. 41 КРБ право на достъп до обществена информация, е регламентирана законова възможност на всеки гражданин на Републиката да има достъп до обществена информация. Това право обаче не е абсолютно.

В различни хипотези задължението на държавните органи за предоставяне на обществено значима информация не може да бъде отнесено до всяка информация. В този смисъл е и тълкуването, дадено с Решения № 3/25.09.2002 г. по конст. дело № 11/2002 г. и № 7/4.06.1996 г. по конст. дело № 1/96 г. на Конституционния съд. В мотивите към тези решения е възприето, че ограничаването на правото на достъп до обществена информация е допустимо с цел охраната на други, също конституционно защитими права и интереси и може да става единствено на основанията, предвидени в Конституцията.

С чл. 41, ал. 1, изр. 2-ро КРБ изрично са изброени конкуриращите с правото да се търси и получава информация интереси, а с ал. 2 е прогласено, че гражданите имат право на информация от държавен орган или учреждение по въпроси, които представляват за тях законен интерес, ако информацията не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права.

Анализът на цитираната разпоредба сочи, че единствено законодателят е компетентен да прецени дали конкретна информация е общественозначима, съответно дали да осигури по законов ред достъп до нея. Ограничението при всички случаи изисква установяване по законодателен път на обстоятелства, които се отнасят до защита на конкуриращия интерес.

В ЗДОИ има норми, които ограничават правото да се търси, получава и разпространява информация - аргумент: чл. 7, вр. с чл. 5 от закона. Възпроизвеждайки предписанията на чл. 41, ал. 1, изр. 2-ро КРБ, в разпоредбата на чл. 5 ЗДОИ изчерпателно са изброени интересите, които се защитават чрез ограниченията, а именно: националната сигурност, обществения ред, правата и доброто име на другите лица, народното здраве и моралът. Посредством разпоредбата на чл. 7 ЗДОИ законодателят изрично е регламентирал ограниченията на правото на достъп до обществена информация - когато тя е класифицирана информация, представляваща държавна или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон.

Правото да се получава обществена информация гарантира осведомеността на гражданите за протичащите обществени процеси, поради което е недопустимо да се упражнява за постигане на цел, извън посочената от закона. С жалбата и по делото не са наведени доводи, подкрепени с доказателства, за наличие на корупционни практики, а липсата на твърдения за такива съществуващи практики и решения и позоваването на надделяващ обществен интерес, налагат извод, че в случая правото на достъп по ЗДОИ се търси в противоречие на чл. 5 от ЗДОИ, съгласно който осъществяването на правото на достъп до обществена информация не може да бъде насочено срещу правата и доброто име на други лица.

С оглед изхода на делото на жалбоподателя следва да бъде присъдено надлежно претендирано адвокатско възнаграждение, в размер на 500,00 лв.

Воден от горното, на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Д.А., с ЕГН **********, срещу Решение № 019/02.08.2020г. на Секретар на Община Стамболийски по Заявление с вх.№ 4330/31.08.2020г..

ОСЪЖДА А.Д.А., с ЕГН ********** *** разноските по делото в общ размер на 500,00 лв.

Решението е окончателно.

 

                                                   

                                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  /п/