Решение по дело №615/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 27 октомври 2021 г.)
Съдия: Диана Николова Костова
Дело: 20207060700615
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е   Н  И  Е:

№119

             гр. Велико Търново, 26.4.2021 г.

 

 

        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – гр. Велико Търново, VІІІ–ми състав, в закрито съдебно заседание на първи април  две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК : Диана Костова

 

като разгледа докладваното от съдия Костова адм. д. № 615/2020 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

               Производството по реда на чл.27, ал.1 от Закон за управление на средствата от Европейски структурни фондове (ЗУСЕСИФ) и чл. 145 и сл. От Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Хайп Велико Търново“ЕООД със седалище и адрес на управление гр. В.Търново, ул. Н. Габровски № 43 срещу Отказ за предоставяне безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 (ОПИК), обективирано в одобрения от Ръководителя на Управляващия орган (УО) на ОПИК списък на предложените за отхвърляне проектни предложения  в частта му за проектно предложение с референтен номер № BG16RFOPOO2-2.073-13197  т. 40 от списъка .

Жалбоподателят счита, че Административният орган незаконосъобразно и неоснователно е отказал да му предостави безвъзмездна финансова помощ, тъй като счита, че подаденото проектно предложение отговаря напълно на изискванията на процедурата поради което се явява допустимо за подпомагане. Като основание за отхвърляне на подадения проект е посочено несъответствие с т.26 от Приложение № 4- „Критерии и методология за оценка на проектни предложения от Условията за кандидатстване . Съгласно този текст е посочено, че кандидатите следва да се подали ГДД пред НАП за 2019г. , съгласно разпоредбите на ЗКПО / ЗДДФЛ. Във връзка със  ЗАКОН за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците от тях  са обявени нови срокове за подаване на ГДД от дружеството, като новите срокове са били спазени от жалбоподателя. Счита, че сроковете са определени с горепосочения Закон, поради което критериите и оценките не могат да им противоречат. Към жалбата представя подадена от дружеството ГДД по чл. 92 от ЗКПО вх.№ 0400И0237676/20.6.2020г. подадена в ТД на НАП В. Търново.

Или в обобщение жалбоподателя оспорва постановения отказ  на основание чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК – като противоречащо на материалноправни разпоредби и несъответстващо на целта на закона. След като същият е спазил сроковете, за подаване на ГДД, удължени с горепосочения Закон, то същият отговаря на  цитираните в мотивите на обжалвания акт Условия за кандидатстване, и свързаните с тях критерии за оценка на проектите. Намира, че следва да бъде взето предвид също, че целта на конкретната програма за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е да подпомага бизнеса в сложната икономическа обстановка, в която попаднал във връзка с пандемията COVID-19, поради което отказът е постановен в противоречие с целта на закона. 

От съда се иска да отмени обжалвания отказ и върне преписката на АО за постановяване на ново законосъобразно решение.

Редовно призован в открито съдебно заседание не се представлява, подробни съображения за основателност на жалбата представя в писмени бележки. Претендира заплащането на направените по делото разноски – адвокатско възнаграждение  размер на 500 лева.

 

Ответникът-  Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 (ОПИК) – Министерство на икономиката, И.И.чрез упълномощен процесуален представител- младши експерт с юридическо образование Д.Р.оспорва така подадената жалба. Подробни съображения за законосъобразност на постановения отказ излага в писмена защита, представена по делото.

 

Административен съд – Велико Търново, осми състав, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

 

Със Заповед №РД-16-375/12.05.2020 г. на Главния директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и Ръководител на УО на ОПИК 2014-2020, на основание чл. 9, ал. 5, изр. 2; чл. 26, ал. 1 и 6; чл. 27, ал. 1 и 2, изр. 2 от ЗУСЕСИФ,  чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, Решенията на НС за обявяване на извънредно положение и за удължаване срока му, и други подробно изброени ПМС и решения на МС, е утвърден пакет документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", Инвестиционен приоритет 2. 2. "Капацитет за растеж на МСП" на ОПИК, съответно Условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата за подбор на проекти и Обява за откриване на процедурата. Разпоредено е документите да се публикуват на интернет страницата на ОПИК, както и в Информационната система за управление и наблюдение "ИСУН 2020.  Тази Заповед е издадена от С.К., изпълняваща длъжността Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност „ и ръководител на Управляващия орган па горепосочената оперативна програма съгласно т.2 от Заповед № РД-16-5/6.1.2020г. на министъра на икономиката, вярната такава е Заповед № РД-16-458/12.6.2020г. / стр. 63 и сл. От делото/ доколкото титуляра И.И.е в законоустановен отпуск поради участие в изборите за народни представители.  Няма данни горепосочената  Заповед №РД-16-375/12.05.2020 г. да е обжалвана по предвидения в АПК ред и да е била отменена.

По делото са представени утвърдените с тази  Заповед  Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност „ 2014-2020г. по процедура  BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", Инвестиционен приоритет 2. 2. "Капацитет за растеж на МСП" на ОПИК, съдържащи включително раздели за Допустими кандидати; Дейности, допустими за финансиране; Категории разходи, допустими за финансиране; Начин на подаване на проектните предложения и Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване.

От горепосочените Условията за кандидатстване и изпълнение е видно, че минималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуален проект е 3000 лева, а максималният – 10000 лева, а максималният интензитет на помощта е 100%. В раздел 11. 2 е отбелязано като "важно", че посочените в т. 1) обстоятелства се декларират от кандидатите в Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение (Приложение 2. 1) и се извършват служебни проверки. В раздел 24 са изброени документите, които се подават на етап кандидатстване, като е посочено, че кандидатите следва да представят към Формуляра за кандидатстване по изцяло електронен път чрез ИСУН 2020 следните документи: б1/ Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение – попълнена по образец (Приложение 2. 1); Декларацията се попълва и подписва от всички лица с право да представляват кандидата, независимо дали представляват заедно или поотделно. Посочено е, че Декларациите по букви а/, б/, б1/ и б2/ се датират и подписват на хартиен носите от лицата с право да представлява кандидата и се прилагат в ИСУН 2020. След попълването, подписването и поставянето на дата на хартиения носител, декларациите следва да се сканират и да се прикачат в ИСУН 2020. Декларациите по букви а/, б/, б1/ и б2/ могат да бъдат подписани с валиден КЕП от лицата с право да представляват кандидата и прикачени в ИСУН 2020.

Като Приложение 4 към т. 22 от Условията за кандидатстване и изпълнение... са изготвени и Критерии и методология за оценка на проектни предложения. В т. 5 от таблицата на същите, като критерий е вписано: "Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение – попълнена по образец (Приложение 2. 1) и прикачена в ИСУН 2020. Декларацията се попълва и подписва от всички лица с право да представляват кандидата, независимо дали представляват заедно или поотделно.

Със Заповед №РД-16-381/14.05.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК 2014-2020 са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2. 073, които също са представени по делото като Приложение № 1 към заповедта, а със Заповед № РД-16-380/14.5.2020г. на С.К. е определен поименния състав на Оценителната комисия.

В тези Опростени процедурни правила е предвидено, че съставът на Оценителната комисия по процедурата за подбор на проекти се определя със заповед на Ръководителя на УО; за всяка оценителна сесия председателят, секретарят и членовете на оценителната комисия, които ще вземат участие в нея, подписват декларация за липса на конфликт на интереси и поверителност; проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020; при установена липса на документи към проектното предложение или необходимост от отстраняване на нередовности, до кандидатите се изпраща от администраторите на сесия искане за отстраняване на нередовност през ИСУН 2020, като срокът за представяне на изисканите документи/разяснения е 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020. В т. 2. 10 е посочено, че при непредставяне на изискани документи или неотстраняване на нередовности, проектното предложение се предлага за отхвърляне от оценителя, като основанието за отхвърляне се посочва в оценителния лист. Според т. 2. 14, в срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му списъци, или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2. 18, кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърдения от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Кандидатът „ХАЙП ВЕЛИКО ТЪРНОВО" ЕООД е подал проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-13197, което е включено в проверката на оценителната комисия по четиринадесета оценителна сесия. При извършване на проверката е установено, че проектното предложение не отговаря на изискването по точка 9 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 27 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Съгласно приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения", стр. 9: „при несъответствие с изискванията по т. 13 - 23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля".Установено е, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий № 27 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията за кандидатстване). Съгласно т. 9 от Условията за кандидатстване: „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби" в Годишната данъчна декларация за 2019 г. Управляващият орган следва да извърши служебни проверки на декларираните нетни приходи за продажби, като може да изисква разяснения и документи по отношение на декларирания от кандидата размер на „нетни приходи от продажби" от Годишната данъчна декларация за 2019 г. С оглед на изложеното, към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация за 2019 г, пред Националната агенция по приходите, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛЛ. Предвид гореописаното проектното предложение с № BG16RFOP002-2.073- 13197 на кандидата „ХАЙП ВЕЛИКО ТЪРНОВО" ЕООД е включено в списъка с предложените за отхвърляне проектни предложения и основанията за отхвърлянето им. Списъкът е приложен към г. от председателя на оценителната комисия относно работата на комисията по четиринадесета оценителна сесия.

Списъкът с предложените за отхвърляне кандидати по процедура BG16RFOP002-2. 073, изготвен от Комисия за извършване на комплексна оценка по процедурата, по Доклад с № 93-00-1631/04.09.2020г,  с което отказва да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на изброени кандидати, включително на посоченото под т. 40 относно отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-13197 на кандидата „ХАЙП ВЕЛИКО ТЪРНОВО" ЕООД  е  утвърден от Ръководителя на УО на ОПИК на 04.09.2020 г .Съгласно т. 2.14 и т. 2.15 от Опростените процедурни правила списъкът е одобрен от Ръководителя на УО на 04.09.2020 г. и на същата дата е публикуван на интернет страницата на УО на ОПИК. Кандидатът е уведомен посредством ИСУН 2020 като му е изпратен утвърдения от Ръководителя на УО на ОПИК списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

 

Като основание за отхвърляне е посочено следното: "Проектното предложение не отговаря на изискванията  по точка 9 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 27 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Съгласно приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения", стр. 9: „при несъответствие с изискванията по т. 13 - 23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля".Установено е, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий № 27 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията за кандидатстване).  По делото е представена и Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение.

 

По делото са представени доказателства за изпращане одобрения от Ръководителя на ОПИК Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения до кандидата чрез ИСУН 2020 на 22.07.2020 г., с удостоверена дата на отваряне 27.07.2020 г.

 

Жалбата срещу решението за отказ е подадена чрез Ръководителя на УО на ОПИК на 9.9.2020г., , видно от поставения върху нея (л. 27) Регистрационен индекс,а в АССГ е постъпила на 14.9.2020г., от където с определение 7304/30.9.2020г. по адм.д.8289/20г. е изпратено по подсъдност съгласно правилата на чл. 133, ал.1 от АПК на Административен съд В. Търново.

 

 

При така установеното от фактическа страна,съдът прави следните правни изводи : 

Жалбата е процесуално допустима. Същата е насочена срещу годен за съдебно обжалване индивидуален административен акт, с който се отказва да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на кандидата ХАЙП ВЕЛИКО ТЪРНОВО" ЕООД.   С този акт законните интереси на оспорващия се засягат негативно, а жалбата срещу него се явява подадена при спазване на предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 27, ал. 1 от ЗУСЕСИФ 14-дневен срок от съобщаването на акта.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, счита жалбата за неоснователна.

 

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в рамките па предоставените му правомощия. Няма  спор, че същият е подписан от С.К. и.д. Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" към Министерство на икономиката, доколкото на съда е известно, че титулярът И.И.е в платен отпуск поради участие в парламентарните избори съгласно Заповед № РД-16-458/12.6.2020г. на Министъра на икономиката.  Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 2, предл. второ от Устройствения правилник на Министерство на икономиката, Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., съответно ръководителят на тази дирекция е и ръководител на Управляващия орган на ОПИК по смисъла на чл. 9, ал. 5, вр. ал. 4 от ЗУСЕСИФ, с правомощията по чл. 24, ал. 1 от ЗУСЕСИФ да предоставя безвъзмездна финансова помощ, респ. да отказва предоставянето й. В случая административният акт е издаден от материално компетентен орган, чиято компетентност не е оспорена по делото.

 

Не се спори и относно съответствието на административния акт с общите и специалните изисквания относно формата и съдържанието му. Независимо, че е обективиран под формата на списък, в оспорената му част, касаеща конкретното проектно предложение на жалбоподателя, административният акт на практика се явява надлежно мотивиран, тъй като в него са посочени както фактическите, така и правните основания за издаването му. Адресатът на акта е напълно наясно с обстоятелствата, въз основа на които е издадено конкретното административно разпореждане.

 

Липсват твърдения  от оспорващия и не се установяват по делото допуснати нарушения на административно-производствени правила при издаването на акта, които да са съществени, т.е. ако не бяха допуснати, актът би имал различно съдържание и сами по себе си да се основание за неговата отмяна. Настина съдът констатира, че надлежно определената комисия не е поискала отстраняване на допусната нередност на подаденото предложение, а именно липса на подадена ГДД за 2019г., от която да се направят изводи относно постъпилите парични средства при жалбоподателя. Органът е обосновал липсата на такава процедура с направена служебна справка от НАП, от която е видно, че ГДД за 2019г. е подадена след изтичане на срока за подаване на предложенията на 20.6.2020 г. Въпросът дали след като ГДД е била подадена в рамките на удължените срокове по  Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г и следващите на 20.6.2020г. означава, че кандидатът отговаря на изискванията за подпомагане е въпрос за материалната законосъобразност на акта.

Няма спор, че в случая са спазени процедурните правила, утвърдени по отношение конкретната процедура за подбор на проекти.

Жалбоподателят не твърди, че не е запознат с общите актове по посочената програма,  като  при подаване на проектното си предложение е попълнил  Декларация, че кандидатът е запознат с Условията на кандидатстване и Условията за изпълнение (Приложение 2. 1). По делото се установява от представените по делото доказателства, че с утвърдените със Заповед на Ръководителя на УО на ОПИК документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" – Условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата за подбор на проекти, е въведено изискването кандидатите да представят към Формуляра за кандидатстване по електронен път и документ, обозначен като "б1/ Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение – попълнена по образец (Приложение 2. 1" както и останалите доказателства, които следва да съпровождат предложението задължително ГДД по ЗКПО/ ЗДДФЛ.. По делото няма спор, че към момента на подаване на проектното предложение жалбоподателят не е представил горната ГДД,а такава е подадена и представена значително по- късно .  Това последно  изискване е въведено съобразно предвидените в чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ правомощия на Ръководителя на управляващия орган на програмата, да утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Въвеждането му в Условията за кандидатстване и изпълнение по процедурата за подбор на проекти в случая е въпрос на оперативна самостоятелност на органа, и е предпоставено именно от възможността на посочената оценителна комисия да прецени изпълнението на  изискването на т. 9 минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий № 27 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията за кандидатстване.

На следващо място следва да се посочи, че са издадени и влезли в сила всички Заповеди на Управляващия орган утвърждаващи  Условията за кандидатстване и изпълнение по процедурата за подбор на проекти. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила. Както бе посочено, по настоящата процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка на проектните предложения. На следващо място по процедурата е издадена и Заповед, определяща поименно състава на оценителната комисия, чийто предложение за списъка на одобрени и отхвърлени предложения е утвърден от компетентния за това орган. Или макар, че липсват в жалбата оплаквания досежно порочност на процедурата съдът на основание чл. 168 от АПК с оглед гореизложеното намира,че такива нарушения  не са допуснати.

 

По приложението на материалния закон съдът намира следното :

Следва да се има предвид, че утвърдените със Заповед №РД-16-375/12.05.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК документи по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ са били публикувани на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор, а в заповедта за утвърждаването им е бил посочен ред и срок за тяхното обжалване, съответен на предвидения в чл. 27, ал. 2, изр. второ от ЗУСЕИСФ, като при необжалването им в този срок, документите са придобили стабилитет и законосъобразността на въведеното в тях условие не може да бъде преценявана инцидентно в настоящото производство.

 

Както се посочи по горе съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила.Както бе посочено, по настоящата процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка. Съгласно т. 21, т. 1 от Условията за кандидатстване оценката на проектите означава  административно съответствие и допустимост на проектните предложения по процедурата. В този случай оценителната комисия само проверява дали: проектното предложение се отнася за обявената процедура за подбор на проекти; налице ли са всички документи, представени и попълнени съгласно изискванията, посочени в т. 24 от  Условията за кандидатстване и изпълнение; въз основа на Формуляра за кандидатстване и представените документи е налице съответствие на кандидатите и проектите с критериите за допустимост, посочени в Условията за кандидатстване; кандидатите отговарят на изискванията за бенефициер. В т. 9 „Минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект" от Условията за кандидатстване е посочено, че: „допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв, „нетни приходи от продажби" в Годишната данъчна декларация за 2019 г.Управляващият орган първо чрез оценъчната комисия  извършва служебна проверки на декларираните нетни приходи за продажби, като може да изисква разяснения и документи по отношение на декларирания от кандидата размер на „нетни приходи от продажби" от ГДД за 2019 г. С оглед на гореизложеното, към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите да са подали ГДД за 2019 г. пред НАП, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ."Съгласно т. 2 на стр. 3 от Доклада на първа оценителна сесия от 05.06.2.020 г е посочено, че е създадена база с данни на включените в оценителна сесия проектни предложения и осъществен по служебен път обмен на информация с НАП във връзка с необходимите за оценката данни относно наличието на подадена преди датата на кандидатстване ГДД, размера на нетните приходи от продажби на предприятието за 2019 г.

Жалбоподателят не оспорва факта, че при извършване на административната оценка на проектното му  предложение № BG16RFOP002-2.073-13197 оценителят е констатирал, че след справка в базата с данни, предоставени от НАП, ГДД за 2019 г. е подадена с вх. N° 0400И0237576/20.06.2020 г., което е след датата на подаване на проектното предложение - 15.05.2020 г. Както е посочено в Списъка с предложения за отхвърляне кандидати, на стр. 9 от Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения" е  записано, че: „при несъответствие с изискванията по т. 13 - 23 и т, 27, проектното предложение се отхвърля". В допълнение условието е взето и като Решение № 7 от доклада на първата оценителна сесия от 05.06.2020 г.Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Следователно Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретната процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране. Кандидатът „ХАЙП ВЕЛИКО ТЪРНОВО" ЕООД е бил запознат с условията за кандидатстване по процедурата и е дал съгласие с правилата за обследване за наличието на критериите за допустимост, тъй като е подал такава Декларация.Съгласно Опростените процедурни правила постъпилите проектни предложения периодично  се присъединяват в рамките на оценителна сесия, като с цел осигуряване на процесуална бързина не е необходимо да се изчаква изтичането на крайния срок за кандидатстване на процедурата. Към всяка от оценителните сесии могат да бъдат присъединявани до 1000 проектни предложения. Оценителната комисия представя текущо с докладна записка на вниманието на Ръководителя на УО на ОПИК списъци с проектните предложения, по отношение на които е финализирана комплексната оценка, включващи: предложените за финансиране проектни предложения и предложените за отхвърляне, проектни предложения, заедно с основанията за отхвърлянето им.

В настоящия случай оценката на проектното предложение на кандидата „ХАЙП ВЕЛИКО ТЪРНОВО" ЕООД е приключило с доклад № 93-00-1631, одобрен от ръководителя на УО на 04.09.2020 г.Във връзка с гореизложеното проектно предложение с per. BG16RFOP002- 2.073-13197 на кандидата „ХАЙП ВЕЛИКО ТЪРНОВО" ЕООД по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. е коректно оценено съгласно т. 9 от Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектни предложения" към Условията за кандидатстване и при спазване на процедурните правила.  В този смисъл настоящата инстанция намира за правно ирелевантно твърдението на жалбоподателя , че след като извънредните закони, чрез които реално се удължават сроковете за подаване на ГДД , то същият отговаря на изискванията на програмата.  Доколкото в самите Условия, които са изцяло в оперативната самостоятелност на АО, същият е определил краен срок за подаване на проектни предложения, то следователно към датата на подаването, същото следва да отговаря на всички посочени условия , вкл. ГДД да е вече подадена. На следващо място в ДВ бр.104 от 8.12.2020г. е  публикуван ЗИД на ЗДДС, с който се въвеждат и допълнения и изменения и в ЗКПО, ЗДДФЛ и ЗСч. В хода на съгласуване на промените е прието  удължаване на сроковете за подаване на годишните данъчни декларации (ГДД) на задължените лица по ЗКПО и приравнените на тях лица по ЗДДФЛ, както и за внасяне на съответните данъци. Във връзка с това се прие и промяна, свързана с началния срок за подаване и плащане на годишните данъци - от 1 март за данъчно задължените лица по ЗКПО и приравнените на тях лица по ЗДДФЛ. Удължени са и сроковете по ЗСч за публикуването на годишните финансови отчети.  Установен е ново срок за подаване на ГДД по чл. 92 от ЗКПО и той е от 1март до 30 юни и съответно промяната се отнася, както за годишните данъчни декларации за 2020 г., така и за следващите години.  Следователно за  горепосочената ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019г.  не важат горните промени. За него са относими тези приети с  ДВ бр. №28/24.03.2020г.  касаещи новите срокове за подаване на годишни данъчни декларации и внасяне на декларираните с тях данъци, като срокът за подаване на годишна данъчна декларация (ГДД) от юридически лица по чл.92 от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) и внасянето на дължимите данъци (корпоративен данък, данък върху разходите, данък върху помощните и спомагателните дейности по смисъла на ЗХ, данък върху приходите на бюджетните предприятия, данък върху дейността от опериране на кораби) е до 30.06.2020г. Този закон обаче автоматично не удължава сроковете за подаване на проектни предложения по горепосочената програма. Фактът, че ГДД е подадена в предвидените  от закона срокове води само до констатация , че  не е налице противоправно поведение на жалбоподателя като същият е спазил данъчните закони. Но това обстоятелство не може да санира нередовността на отправеното предложение, доколкото програмата има краен срок за подаване на документи, който срок е преклузивен и не може да бъде саниран.

 

Следователно Списъкът с предложените за отхвърляне кандидати, утвърден от Ръководителя на УО на ОПИК на 04.09.2020 г. в частта по т. 40 относно отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-13197 на кандидата „ХАЙП ВЕЛИКО ТЪРНОВО" ЕООД е правилно, законосъобразно и обосновано.

Не се констатират обстоятелства, от които да се направи заключение, че административният акт е издаден за цел, различна от установената в закона.

Подадената жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

 

С оглед изхода на спора, съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК и Тълкувателно решение № 3/13.05.2010 г. по т. д. № 5/2009 г. на ВАС, основателна е претенцията на ответника в негова полза да се присъди юрисконсултско възнаграждение, платимо от жалбоподателя. Съгласно чл. 78, ал. 8, изр. второ от ГПК (изм. ДВ, бр. 8 от 24.01.2017 г.), във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, съдът определя възнаграждението в размер на 100 лева.

 

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,осми състав на Административен съд Велико Търново

 

                                             Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на „Хайп Велико Търново“ЕООД със седалище и адрес на управление гр. В.Търново, ул. Н. Габровски № 43 срещу Отказ за предоставяне безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 (ОПИК), обективирано в одобрения от Ръководителя на Управляващия орган (УО) на ОПИК списък на предложените за отхвърляне проектни предложения  в частта му за проектно предложение с референтен номер № BG16RFOPOO2-2.073-13197  т. 40 от списъка .

 

ОСЪЖДА "„Хайп Велико Търново“ЕООД със седалище и адрес на управление гр. В.Търново, ул. Н. Габровски № 43  да заплати на Министерство на икономиката, гр. София, разноски по делото в размер на 100 (сто) лева.

 

Решението, подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: