Определение по дело №456/2016 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 януари 2017 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20167240700456
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

24                                           18.01.2017г.                              Стара Загора

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На осемнадесети януари 2017г.

в закрито заседание в следния състав:

                                                                                   СЪДИЯ: Дарина Драгнева

Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №456 по описа за 2016г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.203 от АПК вр. с чл. 74 ал.2 от Закона за защита от дискриминация вр. с чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, образувано по исковата молба на Г.И.К. ***, представлявана от адвокат Желязков, против Министерството на образованието и науката и Община Стара Загора за осъждане на ответниците солидарно да й заплатят обезщетения за:

 имуществени вреди в размер на 1620лв. за учебната 2011г., за сумата от 1620 лв. за учебната 2012г., ведно със законната лихва в размер на 1249лв, считано от датата на възникване на основание за отпускане на първата годишна стипендия – 08.12.2011г., с изчисление помесечно и сумарно върху размера на дължимите главници /3240лв/ и до датата на подаване на исковете в съда, причинени от осъществени спрямо ищцата дискриминационни актове.;

неимуществени вреди в размер на 25 000лв., изразяващи се в претърпени психологически смущения, душевни терзания, стрес, чувство на унижение, обида, неравнопоставеност, непълноценност, ведно с компенсаторната законна лихва върху сумата на присъденото обезщетение, считано от датата на увреждането -08.12.2011г. до окончателното плащане, причинени от осъществени спрямо ищцата дискриминационни актове;

неимуществени вреди в размер на 25 000лв., изразяващи се в болки и страдания, дискомфорт, чувство на обреченост и страх, причинени от аденом на хипофизата и според неговата форма, прогрес и поради намаляване на жизнената способност, тъй като това заболяване има своя генезис от изпитваните психологически смущения, от стреса на който е била подложена и от всички други проявления на осъществените спрямо ищцата дискриминационни актове, ведно със законната компенсаторна лихва върху размера на присъденото обезщетение, считано от датата на увреждането -08.12.2011г. до окончателното изплащане на обезщетението. 

В обстоятелствената част на исковата молба се твърди, че с Решение №268/14.12.2012г. на КЗД е установено по отношение на ищцата Г.К., че: 1/ чрез въведеното в чл.16 ал.1 и ал.3 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби изискване, кандидатстващите деца да се обучават в дневна форма на обучение, се регламентира по-неблагоприятно третиране на групи лица, които не се обучават в дневна форма на обучение, в сравнение с групата лица по чл. 16 ал.2, което представлява пряка дискриминация на основата на признак „образование” и нарушение на чл.4 ал.1 от ЗЗДискр; 2/чрез въведеното в чл.16 ал.1 и ал.2 от  Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби изискване кандидатстващите деца са се обучават в дневна форма на обучение се регламентира по—неблагоприятното третиране на групи лица, които не се обучават в дневна форма на обучение, предвид особеностите на здравословното си състояние, което представлява непряка дискриминация на основата на признак „увреждане” и нарушение на чл.4 ал.1 от ЗЗДискр, 3/чрез въведеното в чл.16 ал.1 и ал.3 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби изискване кандидатстващите деца да се обучават в дневна форма на обучение се нарушава чл.10 и чл.11 от ЗЗДискр.

Сочи се установено с влизането в сила на това Решение на КЗД, че с горепосочените нарушения на МОН и Община Стара Загора, като й е отказано да кандидатства за стипендия по реда на Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби, спрямо Г.И.К. *** е осъществена пряка дискриминация по признак „образование” и непряка дискриминация по признак „увреждане” по смисъла на чл.4 ал.2 и ал.3 от ЗЗДискр.

 Отделно от това, сочи се, че Община Стара Загора няма Общинска програма за подпомагане на деца с изявени дарби и може би е единствената община, която няма такава програма като ищцата се е чувствала много зле от всичко това.

Изложено е подробно описание на емоционалното, духовното и здравословно състояние на ищцата, както и всички нейни творчески успехи през исковия период. Въз основа на изложеното ищцата счита, че отговорността на ответниците се ангажира предвид установените за извършени спрямо нея нарушения и непозволени от закона актове на дискриминационно отношение, които пряко са й нанесли имуществени и неимуществени вреди, а така също и поради наличието на особено съществени и дискриминационни за определен кръг от хора нарушения и противоречия с норми на закона, а именно:

Сочи се, че с промяна на Наредбата за закрила на деца с изявени дарби от 05.05.2006г се нарушава Закона за закрила на детето, Закона за  защита от дискриминация, Конвенция за правата на хората с увреждания, Конвенция на ООН за правата на детето. Освен това децата с изявени дарби от област Изкуства и Наука нямат равни права и се  дискриминират спрямо децата с изявени дарби от област Спорт в държавните училища. Сочи, че съгласно Правилника за прилагане на Закона за народната просвета, Глава Трета, Раздел І—„Форми на обучение”, индивидуална форма на обучение се организира по чл.83 ал.2 т.2 и т.1. Направен е извод, че този правилник позволява децата с изявени дарби да се обучават индивидуално, а според Наредбата за деца с изявени дарби индивидуалната форма на обучение пречи тези деца да получат полагащата им се едногодишна стипендия.През 2011 и 2012г по Програмата за закрила на деца с изявени дарби не е предвидено дори еднократно подпомагане на децата от общински училища с до три пъти размера на гарантирания за страната минимален доходо за подпомагане за участия в конкурси, олимпиади, пленери и др, докато тази помощ е била в сила само за децата от държавните училища. По този начин ищцата се сочи, че не е разполагала със законов начин да получи каквато и да е финансова подкрепа, за да се развива. Поради индивидуалната форма на обучение тя не е получавала и е била незаконосъобразно лишена дори от стипендия за отличен успех. Сочи на следващо място, че в редакцията си към процесния период Наредбата за деца с изявени дарби е нарушавала Закона за защита от дискриминация, Закона за закрила на детето, Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания. Твърди още, че при своите произнасяния с откази за отпускане на претендираните стипендии, Министерство на образованието и науката, Министерството на културата и Община Стара Загора са се основали на Наредбата на МОМН, но тя е била в нарушение с изброените по—горе актове.

 

 

Настоящия състав на АС Стара Загора, намира подадените обективно и субективно съединени искове за недопустими, поради следното:

Съгласно чл. 74  ал.1 от Закона за защита от дискриминация, в случаите по раздел І всяко лице, претърпяло вреди от нарушение на права по този или по други закони, уреждащи равенство в третирането, може да предяви иск за обезщетение по общия ред срещу лицата и/или органите, причинили вредите, а съгласно ал.втора, когато вредите са причинени на граждани от незаконни актове, действия или бездействия на държавни органи и длъжностни лица, искът за обезщетение се предявява по реда на ЗОДОВ т.е. лицата, които са се снабдили с благоприятно за тях решение на КЗД, с което е установено нарушение на права по ЗЗДискр. или други закони, уреждащи равенство в третирането от незаконен акт, действие или бездействие на държавни органи и длъжностни лица, могат да предявят иск за обезвреждане на настъпилите вреди по реда на ЗОДОВ, който от своя страна препраща към реда по чл.203 от АПК. Следователно, правната конструкция изисква от съда да съобразява допустимостта и основателността на предявения иск съобразно хипотезата на чл. 74 ал.2 от ЗЗДискр., а именно: Искът е допустим и се квалифицира като такъв по чл.74 ал.2 от ЗЗДискр. само при проведено производство пред КЗД, приключило с благоприятно решение за ищеца, което установява нарушението, обекта, субекта и органа, който го е извършил. Съответно, решението на КЗД сочи и пасивно легитимирания в процесуално и материално правно отношение ответник. В настоящия случай в решението на КЗД е посочено, че нарушение на чл.4 ал.1 и ал.3, чл.10 и чл.11- от ЗЗДискр чрез въвеждане на условието по чл.16 ал.1 и ал.3 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби изискване кандидатстващите деца да се обучават в дневна форма на обучение,  са допуснали Министъра на образованието, младежта и науката и Министъра на културата, на които е наложена принудителна мярка —предписание да изработят и внесат за разглеждане проект за изменение на Наредбата за условията и реда за осъществяване на закрила на деца с изявени дарби, в който да няма изискване кандидатстващите даровити деца да се обучават в дневна форма на обучение.

В решението на КЗД Община Стара Загора не е установена като причинител на пряка и непряка дискриминация спрямо ищеца, поради което й липсва качеството по чл. 205 от АПК да бъде подведена в настоящия случай, под отговорност за вреди по чл.74 ал.2 от ЗЗДискр във вр. с чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

На следващо място, когато закона предвижда задължително другарство, искът следва да бъде насочен срещу всички задължителни другари- причинителите на нарушението, посочени в Решението на КЗД, а оттук и извода, че настоящите искови претенции са недопустими като предявени срещу ненадлежни ответници.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 130 от ГПК вр. с чл.203 и чл.144 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

ОПРЕДЕЛИ

 

ВРЪЩА исковата молба на Г.И.К. против Министерството на образованието и науката и Община Стара Загора с правно основание чл. 74 ал.2 от ЗЗДискр. вр. с чл. 1 ал.1 от ЗОДОВ.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от връчването му на страните.  

 

 

 

Административен съдия: