Решение по дело №3035/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 169
Дата: 11 март 2020 г.
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20195530203035
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                                     

                                       Р Е Ш Е Н И Е

                                                    

Номер               11.03.2020 г.    град Стара Загора

 

Районен съд – Стара Загора        ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На 24 февруари                    Година: 2020

в публично заседание в следния състав:

 

 

                                  Председател: БЛАГА БОЗОВА

 

 

Секретар: ПЛАМЕНА ЯНКОВА

като разгледа докладваното от съдия БОЗОВА

административно наказателно дело № 3035 по описа за 2019 година, съобрази:

 

 

      Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

      Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ № 004749/07.10.2019 година на началник отдел „Контрол и правоприлагане” в Националното тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура” София, с което на Н.Н. *** е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 300.00 /триста/ лева и заплащане на таксата по чл.10а, ал.2 от Закона за пътищата в размер на 10.00 лева, на основание чл.189е, ал.7 от Закона за движението по пътищата и чл.4, ал.4 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, във връзка с чл.25 от Тарифата за таксите, които се събират от Агенция Пътна инфраструктура”.

 Жалбоподателят Н.Н.К. в жалбата си моли НП да бъде отменено като незаконосъобразно. В съдебно заседание се явява лично и с упълномощен представител, като оспорват НП и молят същото да бъде отменено. Жалбоподателят твърди, че не е управлявал МПС по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1, т.1 от ЗДвП, а по пътната мрежа в населено място, където не се изисква пътна такса.

 Въззиваемата страна изпраща представител в съдебно заседание, който оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено.

      Съдът, след като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление /НП/, приема следното:

      Съдът, намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в срок и от надлежна страна – наказано лице, което единствено чрез право на жалба може да си гарантира правото да оспори административното обвинение и съответната административно – наказателна санкция.

 

 

На 25.04.2019 г., около 13:00 часа, жалбоподателят е управлявал пътно превозно средство (ППС), с регистрационен № СТ6592ВК, вид лек автомобил, марка Мерцедес, модел Вито, с обща техническа допустима максимална маса до 3,5 тона, по републикански път  II-66 (част от Е-773), от гр. Чирпан към Стара Загора. Бил спрян за проверка от свидетелите Т. и С., и двамата тогава инспектори в Национално ТОЛ управелние към АПИ Пловдив, които изпълнявали служебните си задължения.

При проверката проверяващите констатирали, че за пътно превозно средство с регистрационен № СТ6592ВК, към момента на проверката, няма заплатена винетна такса, която да съответства на регистрационния номер и на категорията на пътното превозно средство.

Съгласно чл.189е ал.8 от Закона за движението по пътищата, липсата на винетна такса е потвърдено чрез справка в електронната система за събиране на пътни такси от контролно устройство с идентификатор № MEU 031, като данните от справката са отразени в АУАН № 004749/25.04.2019 г.

Проверяващите приели, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си по чл.139 ал.6 от Закона за движението по пътищата.

Свидетелите възприели нарушение на чл.139 ал.6 от Закона за пътищата.

За горното свидетелят Т. на място съставил и връчил на жалбоподателя акт за установяване на административно нарушение /АУАН/, въз основа на който е издадено атакуваното НП.

Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от показанията на свидетелите и приетите писмени доказателства.

Началник отдел „Контрол и правоприлагане в Национално тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ), гр. София, на основание чл.189е, ал.12 от Закона за движението по пътищата и Заповед № РД-11-29/16.08.2019 г. на Председателя на Управителния съвет на АПИ, след като се  запознал с материалите, съдържащи се в административнонаказателната преписка, образувана във връзка с Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 004749/25.04.2019 г., съставен от свидетеял А.Н.Т., на длъжност инспектор в сектор „Контрол и правоприлагане”- Пловдив в НТУ, актосъставител със Заповед № РД-11-233/28.02.2019 г. е издал процесното НП, с което на жалбоподателя за нарушение и чл.179, ал.3, във връзка с чл.139, ал.6 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание - ГЛОБА в размер на 300.00 (триста) лева и заплащане на таксата по чл.10а, ал.2 от Закона за пътищата в размер на 10.00 лева, на основание чл.189е, ал.7 от Закона за движението по пътищата и чл.4, ал.4 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, във връзка с чл.25 от Тарифата за таксите, които се събират от Агенция Пътна инфраструктура”.

Според наказващия орган процесния участък е включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена винетна такса, съгласно чл.10 ал.1 т.1 от Закона за пътищата.

Като място на нарушението в НП е посочен км. 74+300 на републикански път II-66 (част от Е-773) (О.п. Сливен - Нова Загора - о.п. Стара Загора - о.п. Чирпан - Поповица) от гр. Чирпан посока Стара Загора, за който се събира такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, съгласно Приложение № 2 към т.2 на Решение № 959 на Министерския съвет от 31.12.2018 г. за утвърждаване на Списък на републиканските пътища, за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, и за определяне на съоръжение, за което се събира такса по чл.10, ал.4 от Закона за пътищата за ползване на отделно съоръжение по републиканските пътища.

Съгласно чл.189е ал.3 от ЗДвП нарушителят разполага с възможността да заплати компенсаторна такса по чл.10, ал.2 от Закона за пътищата в 14-дневен срок от връчване на акта, в който случай същият би се освободил от административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение.

Компенсаторна такса по АУАН № 004749/25.04.2019 г. не е постъпвала по сметка на Агенция „Пътна инфраструктура” в 14-дневния срок от връчването на акта за установяване на административно нарушение на нарушителя.

С оглед на представената преписка по горепосочения АУАН, в законния срок и от компетентен орган е издадено атакуваното НП.

Жалбоподателят не оспорва обстоятелството, че на 25.04.2019 година, около 13.00 ч., е управлявал МПС с рег.№ СТ 6592 ВК, представляващ лек автомобил, марка МЕРЦЕДЕС, модел „ВИТО” без платена такса „винетка”, съгласно чл.10 ал.1 т.1 от Закона за пътищата посока Чирпан-Стара Загора.

Оспорва мястото на извършаване на проверката.

Действително, в НП е посочено по републикански път II – 66 /част от Е-773/ от гр.Чирпан към Стара Загора, като по никакъв начин не е локализирано мястото на тази процесна проверка с несъмнени и безспорни доказателства. Разпитаните свидетели заявиха, че проверката била извършена на така нареченото място „Сухата река”, което се намирало между с.Ракитница и с.Богомилово. Всъщност обаче, те са мобилна система и винаги могат да променят мястото на проверката.

В случая мястото на извършване на проверката не е локализирано и установено по несъмнен начин – например със съответна заповед, снимков материал, схема на контрол и прочие. На въпросите имат ли снимков или видео материал, свидетелите заявиха, че нямат и че не били длъжни да го правят.

Правилата за локализиране мястото на извършената проверка са задължителни съгласно разпоредбата на чл.167а, ал.3 от ЗДвП в сила на този текст от 01.01.2019 год., а именно:

„Електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко едно нарушение по чл.179, ал.3, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения видеозаписи представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер датата и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа и местоположението на техническото средство част от системата.

Ал.2 т.7 на чл.169а от ЗДвП задължава органите да проверяват създадените записи по ал.3 и на тяхна основа съставят актове за установяване административни нарушения при спазване на разпоредбите на чл.189е и чл.189ж. Такива доказателства по делото няма представени.

Следва да се отбележи, че проверката е извършена на 25.04.2019 година, а промените в ЗДвП задължаващи проверяващите органи съгласно разпоредбата на ал.3 на чл.167а на ЗДвП са публикувани в ДВ Бр.105 от 2018 год. в сила от 01.01.2019 година.

     Описанието на мястото на нарушението  и  АУАН и в НП, както  бе посочено по – горе е твърде общо и води до предположение относно същото, което е недопустимо. Така описаното в АУАН, респ. в НП  място на нарушението не дава възможност на наказания да разбере кое е конкретно място, възприето от актосъставителя и наказващия орган, на което му се вменява извършване на нарушение по чл.139, ал.5 от ЗАНН, от друга страна възпрепятства съдът  при контрола му относно законосъобразността на обжалвания акт.

     Видно от показанията на свидетелите място на нарушението  е на така нареченото място „Сухата река”, което се намирало между с.Ракитница и с.Богомилово. Това място обаче не е било надлежно описано в АУАН и НП, и от съдържанието на тези два акта въобще не може да се  направи извод, че мястото на нарушението е точно това сочено от свидетелите в хода на съдебното следствие.  

     Допуснати са нарушения на процесуалните правила на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН и  на чл.42 т.3 и 4 от ЗАНН, които са съществени, тъй като водят до нарушено право на защита. Поради това и наказателното постановление, като постановено при съществени нарушения на процесуалните правила следва да бъде отменено.

     Поради горното, невъзможно се явява разглеждането на спора по същество, защото въпросите свързани по съществото подлежат на обсъждане при редовно проведено производство.

В случая, съдът приема, че точното място на процесната проверка не е установено по несъмнен начин. При това положение за съда не съществува друга възможност, освен да отмени атакуваното НП като незаконосъобразно.

Към момента е настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл.63 ал.3 от ЗАНН (нова - ДВ, бр.94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл.143 от АПК, който пък от своя страна препраща към чл.77 и чл.81 от ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнасяне по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай, жалбоподателят не е направил искане за присъждане на разноски в производството, поради което и съдът няма как служебно да присъди такива.

Ето защо и на основание чл.63 ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът

 

                        Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление № 004749/07.10.2019 година на началник отдел „Контрол и правоприлагане” в Националното тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура” София.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                       съдия: