Решение по дело №260/2021 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 56
Дата: 25 май 2021 г.
Съдия: Невена Иванова Несторова
Дело: 20212330200260
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 56
гр. Ямбол , 25.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, VII СЪСТАВ в публично заседание на
шестнадесети април, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Невена И. Несторова
като разгледа докладваното от Невена И. Несторова Административно
наказателно дело № 20212330200260 по описа за 2021 година
Подадена е жалба от Й.В.К. – *** на „Ентити консепт“ ЕООД, ЕИК ***
против Наказателно постановление № 552114-F566656/17.12.2020 г. на
Директора на Офис „Обслужване“ Ямбол при ТД на НАП Бургас, с което на
жалбоподателят на основание чл.355, ал.1 от КСО е наложена имуществена
санкция в размер на 500 лв. за нарушение на чл.5, ал.4, т.1 от КСО във връзка
с чл.3, ал.1, т.1, б.„а“ от Наредба Н-8/2005 г. и против Наказателно
постановление № 552099-F566665/17.12.2020 г. на Директора на Офис
„Обслужване“ Ямбол при ТД на НАП Бургас, с което на жалбоподателят на
основание чл.355, ал.1 от КСО е наложена имуществена санкция в размер на
500 лв. за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО във връзка с чл.3, ал.3, т.1 от
Наредба Н-8/2005 г. В жалбата се сочи, че нарушенията не са извършени
умишлено, а причината за извършването им е нестабилната интернет връзка
при електронното подаване на декларациите. Сочи се, че същите са подадени
на 01.10.2019 г., за което обстоятелство се прилагат извлечение на файловете.
Твърди се, че нарушенията са за първи път и се прави искане за отмяна на
наложените санкции.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
Чрез редовно упълномощен процесуален представител се поддържа жалбата
и се претендира за отмяна на издадените наказателни постановления.
1
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител, като
чрез процесуалния си представител – *** Е. оспорва жалбата, като пледира за
потвърждаване на издадените наказателни постановления като
законосъобразни и обосновани. Претендира се присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства приема за
установена следната фактическа обстановка:
На основание издадени задължителни предписания от ТД на НОИ
Ямбол ос изх. № ЗД-1-28-00797616/14.08.2020 г., свид. Д. – *** по приходите
в офис Ямбол при Т на НАП Бургас извършила проверка на „Ентити консепт“
ЕООД, ЕИК ***, в качеството си на задължено лице-работодател и
осигурител, при която констатирала, че дружеството не е подало в
законоустановения срок до 25.10.2019 г. в ТД на НАП Бургас, офис
„Обслужване“ Ямбол декларация образец 1 за наетите от него по трудовото
правоотношение лица Д.Й.Й., ЕГН *** и Т.Л.С, ЕГН *** с данни за
осигурителния доход, осигурителните вноски за държавно обществено
осигуряване, за допълнително задължително пенсионно осигуряване, здравно
осигуряване, дните в осигуряване и облагаемия доход по ЗДДФЛ за месец
септември 2019 г., както и декларация образец 6 за сумите за дължими
осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване в размер на
418,59 лв., допълнително задължително пенсионно осигуряване в размер на
106,24 лв. и здравното осигуряване в размер на 169,99 лв. за месец септември
2019 г. за наетите по трудово правоотношение лица Д.Й.Й., ЕГН *** и Т.Л.С,
ЕГН ***. Установено е, че дружеството е подало декларациите на 19.08.2020
г. в ТД на НАП Бургас, офис „Обслужване“ Ямбол, при приемане на
заявление с вх. № ***, подадено от дружеството. За констатираното
нарушение на дружеството-жалбоподател, на 14.09.2020 г. са съставени
актове за установяване на административно нарушение за нарушения на чл.5,
ал.4, т.1 от КСО във връзка с чл.3, ал.1, т.1, б.“а“ от Наредба Н-8/2005 г. и
чл.5, ал.4, т.2 от КСО във връзка с чл.3, ал.3, т.1 от Наредба Н-8/2005 г.
Впоследствие въз основа на актовете за установяване на административно
нарушение при идентично фактическо и юридическо описание на
нарушенията са издадени обжалваните наказателни постановления, с което на
жалбоподателят на основание чл.355, ал.1 от КСО са наложени две
2
имуществени санкции в размер на по 500 лв.
При така установената фактическа обстановка от правна страна, съдът
намира следното:
Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и
от надлежно легитимирано лице.
Разгледана по същество същата се явява основателна по следните
съображения:
Правилно актосъставителят и АНО са приели, че в конкретния случай,
жалбоподателят, в качеството си на задължено лице-работодател и
осигурител е нарушил разпоредбите на чл.5, ал.4, т.1 и т.2 от КСО, предвид на
това, че не е представил ТД на НАП Бургас, офис „Обслужване“ Ямбол данни
за осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено
осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване,
здравното осигуряване, дните в осигуряване и облагаемия доход по ЗДДФЛ за
месец септември 2019 г. за лицата Д.Й.Й., ЕГН *** и Т.Л.С, ЕГН ***, както и
декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за държавното
обществено осигуряване, допълнително задължително пенсионно
осигуряване и здравното осигуряване в размер на 169,99 лв. за месец
септември 2019 г. отново за лицата Д.Й.Й., ЕГН *** и Т.Л.С, ЕГН ***.
Но съдът намира, че в процесния случай се касае за „маловажен
случай” на административни нарушения и са били налице предпоставките на
чл.28 от ЗАНН за приложението му от административнонаказващия орган,
тъй като нарушенията са извършени за първи път, което обстоятелство е било
известно на административнонаказващия орган и е било отразено и в
издадените наказателни постановления, не са констатирани други извършени
от жалбоподателя административни нарушения и съответно налагани
административни наказания, декларациите са подадени по електронен път
няколко дни преди законово регламентираната дата, видно от представените с
жалбата извлечения на файловете, т.е. от извършените деяния, които
формално осъществяват признаците на вменените административни
нарушения не са настъпили вредни последици. Следва да бъде отчетено и
обстоятелство, че дружеството сам е констатирал пропуска си и
3
добросъвестно е предприел действия за отстраняването им, чрез подаването
на декларациите на 19.08.2020 г. Тези обстоятелства не са били взети предвид
от административнонаказващия орган, който е бил длъжен да отчете
наличието на горните обстоятелства по чл.28 от ЗАНН и въпреки, че е
следвало да се мотивира защо не прилага чл.28 от ЗАНН, така както го
задължава разпоредбата на чл.53 ал.1 от ЗАНН, сочещ, че наказващият орган
издава наказателно постановление, след като установи, че няма основание за
прилагането на чл.28 и чл.29 от ЗАНН, като от обстоятелствената част на
наказателното постановление е видно, че наказващият орган не е изложил
мотиви за липсата или наличието на предпоставките на чл.28 от ЗАНН. В
процесния случай, съдът счита, че са налице основанията на чл.28 от ЗАНН,
които изключват отговорността на нарушителя и
административнонаказващият орган е следвало да приложи тази разпоредба,
като не налага наказания на жалбоподателя „Ентити консепт“ ЕООД, а го
предупреди, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение
ще му бъде наложено административно наказание. Предвид това, че съдът
констатира, че са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН, но
административнонаказващият орган не го е приложил, наказателните
постановления следва да бъдат отменени поради издаването им в
противоречие със закона. С оглед гореизложеното, така наложените
административни санкции на жалбоподателят са неоснователни, поради което
и издадените наказателни постановления следва да бъдат отменени като
незаконосъобразни.
При това положение, след като по изложените по-горе съображения е
налице основание за отмяна на наказателните постановления, направеното от
жалбоподателят оспорване законосъобразността на наказателното
постановление се явява основателно. И тъй като съгласно разпоредбата на
чл.143, ал.3 от АПК, приложима чрез препращане от чл.63, ал.3 от ЗАНН,
разноски се дължат от оспорващия само при отхвърляне на оспорването,
искането на процесуалния представител на въззиваемата страна за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да се остави без
уважение.
Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
4

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 552114-F566656/17.12.2020 г.
на Директора на Офис „Обслужване“ Ямбол при ТД на НАП Бургас, с което
на „ЕНТИТИ КОНСЕПТ“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление: гр.***, представлявано от Й.В.К., ЕГН ***, на основание чл.355,
ал.1 от КСО е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. /петстотин/
лева за нарушение на чл.5, ал.4, т.1 от КСО във връзка с чл.3, ал.1, т.1, б.„а“
от Наредба Н-8/2005 г.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 552099-F566665/17.12.2020 г.
на Директора на Офис „Обслужване“ Ямбол при ТД на НАП Бургас, с което
на „ЕНТИТИ КОНСЕПТ“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление: гр.***, представлявано от Й.В.К., ЕГН ***, на основание чл.355,
ал.1 от КСО е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. /петстотин/
лева за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО във връзка с чл.3, ал.3, т.1 от
Наредба Н-8/2005 г.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на процесуалния представител
на НАП за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд –
гр.Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.


Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
5