Решение по дело №2452/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1640
Дата: 8 декември 2021 г. (в сила от 8 декември 2021 г.)
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20217050702452
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№               12.2021г., гр. Варна

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Варна, двадесет и втори състав в открито заседание на тридесети ноември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Съдия: ЯНКА ГАНЧЕВА

 

при секретаря Анна Димитрова, като разгледа докладваното от съдията Ганчева адм. дело № 2452 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.172, ал.5, във вр. с ал.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Делото е образувано по жалба на М.К.Д. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-4332-004886/23.08.2021 г. издадена от полицейски инспектор към СДВР, отдел „Пътна полиция“,  с която е наложена принудителна административна мярка по чл.171 т.2а, б „б“ от Закона за движение по пътищата (ЗДвП)– прекратяване на регистрацията на ППС, за срок от 6 месеца, като е отнето СРМПС с № *********  и 2 броя регистрационни табели с рег. № В7798НА.

Жалбоподателят твърди, че заповедта е нищожна, издадена въз основа на прекратено административнонаказателно производство. Допуснати са  нарушения на чл. 59 ал.2 т.4 от АПК – липсват фактически и правни основания за издаване на заповедта. В обжалвания акт не е посочена дата на която е извършено твърдяното нарушение, посочено е, че е издаден АУАН на 21.01.2021 г., на тази дата Д. не е извършил нарушение, нито му е връчван АУАН за извършено нарушение на тази дата. Описани са факти, различни от тези отразени в НП, не може да се установи, дали заповедта за налагане на ПАМ се отнася за нарушение от 21.08.2021 г. или друго такова, извършено на датата на издаване на заповедта. Не е ясно кои разпоредби на закона са нарушени от Д., за което му е отнето СРМПС. Приетата от административният орган фактическа обстановка не е подведена под хипотезите на конкретно посочени правни норми, послужили като основание за издаване на акта. Допуснатите нарушения на чл. 59 ал.2 т.4 от АПК. В случая ПАМ е наложена преди да излязат резултатите от химическото изследване, вмененото задължение съгласно чл. 24 ал.1 т.4 от Наредба № І-157/1.10.2002 г.  не е съобразено от административния орган. По изложените доводи моли да се отмени оспорения акт и да се присъдят сторените по делото разноски.  В с.з. процесуалния представител на жалбоподателя поддържа жалбата.

Ответникът в придружаващо писмо № УРИ 433200-105153/2021 г. не изразява становище по жалбата, но прави възражение за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски.

След преценка на събраните доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна, следното:

По делото е представен акт за установяване на административно нарушение серия GА № 412495 от 21.08.2021 г., съгласно който  на 21.08.2021 г. в гр. София, по бул. „Васил Левски“, от бул. „Княз Александър Дондуков“ към ул. „Оборище“ М.Д. управлява л.а. „Фолксваген“, с ДК№ В7798НА и на бул. „Васил Левски“ срещу № 100А при извършена проверка е установено, че водача управлява с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, установено с техническо средство Алкотест Дрегер 7410, № 0073, проба № 1862, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух с отчетен положителен резултат 1,34 промила. Издаден е талон за медицинско изследване. Автомобила не е преминал в срок ГТП. Преценено е, че са извършени нарушения: т.1 – на  чл. 5 ал.3 т.1 от ЗДвП, т.2 чл. 147 ал.1 от ЗДвП. На 21.08.2021 г. е издаден талон за изследване. По делото е приложен протокол за преминали последваща проверка анализатори на алкохол в дъха, съгласно който техническото средство, с което Д. е тестван е преминало проверка на 15.02.2021 г.

На 21.08.2021 г. е изготвен протокол за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол или наркотични вещества.

На 23.08.2021 г. е издадена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, в която е отразено, че в гр. София по бул. „Васил Левски“, от бул. „Княз Александър Дондуков“ към ул. „Оборище“ Д. управлява л.а. „Фолксваген“, с ДК№ В7798НА и на бул. „Васил Левски“ срещу № 100А при извършена проверка е установено, че водача управлява с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, установено с техническо средство Алкотест Дрегер 7410, № 0073, проба № 1862, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух с отчетен положителен резултат 1,34 промила, за което му е съставен АУАН на 21.01.2021 г., серия GА № 412495. Преценено е, че са налице предпоставките на чл. 171 т.2А, б. „б“ от ЗДвП наложена Е принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца и са отнети СРМПС с № *********  и 2 броя регистрационни табели с рег. № В7798НА.

На 25.08.2021 г. е изготвен протокол от химическо изследване за определяне концентрацията на алкохол в кръвта, съгласно който от взетата от Д. кръвна проба е установено наличие на алкохол в концентрация 1,51 на хиляда.

На 3.09.2021 г. е издадено НП № 21-4332-01846, с което на Д. е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лв., на осн. чл. 181 т.1 от ЗДвП за извършено нарушение на 21.08.2021 г., съгласно съставен АУАН серия GА № 412495, на осн. чл. 33 ал.2 от ЗАНН административнонаказателното производство по т.1 от АУАН е прекратено, тъй като е констатирано, че е извършено престъпление по чл. 343Б ал.1 от НК.

При така установените факти, настоящия съдебен състав, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

За да е законосъобразна наложената принудителна административна мярка същата трябва да е издадена от компетентен орган. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2А, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. СДВР е определена за служба за контрол, съгласно Заповед № 8121з-1524 от 09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи. Със заповед № 513з-1618/26.02.2019 г. директора на СДВР на основание чл. 172, ал. 2 от ЗДвП е определил да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, вкл. т.2а длъжностни лица от отдел „Пътна полиция“ при СДВР – полицейски органи по чл. 142 ал.1 т.1 от ЗМВР. С оглед на това се приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган и не са налице основания за отмяната й в условията на чл. 146, т. 1 от АПК.

С оглед съдържанието на акта съдът счита, че е спазена установената от закона форма - чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 59, ал. 2 от АПК. Административният орган е изложил   фактически и правните основания за издаване на заповедта. В производството по издаване на обжалваната заповед не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, които да са довели до нарушаване правото на защита на санкционираното лице.

При преценка на материалната законосъобразност на заповедта, съдът взе предвид следното: Съгласно чл. 171, т.2а, б."б" от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прекратява регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози - за срок от 6 месеца до една година.

Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен акт за административно нарушение от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. В конкретния случай е налице съставен АУАН, в който е посочено, че Д. е управлявал МПС  концентрация на алкохол над 0.5 на хиляда – 1.34 промила.  Принудителната административна мярка е с превантивен характер и има за цел да осуети възможността за извършване на други подобни нарушения. ПАМ не е административно наказание. Оспорената заповед има самостоятелни правни последици, различни от  акта, с който се установява нарушение и се налага административно наказание. Поначало административният акт, с който се прилага превантивна ПАМ, предхожда налагането на адресата на административно наказание с правораздавателен акт на административнонаказателна юрисдикция. Всеки от тях обаче има различно предназначение и самостоятелни правни последици, ПАМ са форма на изпълнително-разпоредителна дейност, чрез която в предвидените от закона случаи се упражнява държавна принуда, докато административните наказания са израз на държавната наказателна репресия и се налагат по повод извършено административно нарушение. С налагането на подобни мерки се прилага диспозицията на съответната правна норма и затова тя не е средство за реализиране на правна отговорност. Обстоятелството, че в последствие е изготвено химическо изследване, при което е установено наличие на алкохол в кръвта на водача 1,51 на хиляда,  както и че са предприети мерки за реализиране на наказателна отговорност на Д. е неотносимо към законосъобразността на ПАМ (в тази насока решение на ВАС по адм.д. № 15608/2018 г.) Съдът констатира, че действително в оспорения акт е посочено, че  АУАН е съставен на 21.01.2021 г.,  но от друга страна ясно е посочена серията и номера на АУАН – серия GА № 412495 от 21.08.2021 г., т.е. не е налице неяснота за нарушение на коя дата е приложена ПАМ.  Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че в заповедта не е посочена законовата разпоредба която е нарушил Д., което е самостоятелно основание за отмяната му. В случая административния орган в оспорения акт се позовава на фактическата обстановка установена с АУАН, който е издаден от компетентен орган непосредствено преди издаването на оспорената заповед. Съгласно Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г. на Върховния съд мотивите за издаване на един административен акт могат да бъдат изложени и отделно от самия. Важното е тези мотиви надлежно да бъдат приобщени към акта и да бъдат достояние на адресата на акта, за да може да получи пълна информация за фактическите и правни основания за издаването на акт.  В случая, оспорената заповед е издадена един ден след издаването на АУАН и същият изрично е посочен в оспорената заповед. По този начин установените в акта факти са станали част от фактическите основания за издаването на заповедта. АУАН е надлежно връчен на Д. и по този начин той е запознат и с фактическите основания за издаването на заповедта. По отношение на изискването за правни основания е вярно, че в заповедта органът е посочил разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. "б" ЗДвП, като не е идентифицирано конкретно коя от хипотезите органът приема за осъществена, но видно от фактите по делото безспорно е, че в случая става въпрос за управление на моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5  на хиляда, като това определя и конкретната хипотеза на посочената разпоредба на чл. 171, т. 2а, б. "б" ЗДвП.

Определеният срок за прекратяване регистрацията на пътното превозно средство е минимално предвидения в закона срок – 6 месеца, поради което съдът счита, че изложените мотиви в заповедта са достатъчни. За да съответства на целта на закона един административен акт, с който се налага принудителна административна мярка, следва акта да отговаря на общата цел на принудителните административни мерки, посочена в чл. 22 ЗАНН: за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, както и да съответства на специалната цел, посочена в чл. 171 ЗДвП –"осигуряване на безопасността на движението по пътищата". Съдът, счита че процесната заповед е издадена в съответствие с целта на закона. В настоящия случай, видно от законовите разпореждания, административния орган действа в условията на обвързана компетентност, поради което на него не му е предоставен възможност да преценява дали да наложи принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а от ЗДвП.

С оглед гореизложеното, според настоящия съдебен състав, обжалваната заповед е законосъобразна, издадена от компетентен административен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона.

Водим от изложеното и на основание  чл. 172 ал.2 от АПК и чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на М.К.Д. ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-4332-004886/23.08.2021 г. издадена от полицейски инспектор към СДВР, отдел „Пътна полиция“,  с която е наложена принудителна административна мярка по чл.171 т.2а, б „б“ от Закона за движение по пътищата (ЗДвП)– прекратяване на регистрацията на ППС, за срок от 6 месеца, като е отнето СРМПС с № *********  и 2 броя регистрационни табели с рег. № В7798НА.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на осн. чл. 172 ал.5 от ЗДвП.

 

                                                                                   СЪДИЯ: