РЕШЕНИЕ
№ 547
Бургас, 23.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XXV-ти състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти април две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ТОДОР
ИКОНОМОВ |
При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ТОДОР ИКОНОМОВ административно дело № 445 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.76, ал.5 от
Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).
Образувано е по жалба на
„Многопрофилна болница за активно лечение Д-р Маджуров“ ООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Бургас, к-с „Зорница“, срещу блок 15,
представлявана от управителя д-р А.Г.М., срещу Заповед за налагане на санкции №
РД-25-216/17.02.2023 г. на директора на Регионална здравноосигурителна каса –
Бургас, с която на дружеството, на основание чл. 414, ал. 3 от НРД за МД
2020-2022 г., е наложена санкция: финансова неустойка за извършено нарушение по
т. 1.1. от Протокол № 122/27.01.2023 г. в размер на 200 лв. и финансова
неустойка за извършено нарушение по т. 1.2. от Протокол № 122/27.01.2023 г. в
размер на 200 лв.
В жалбата са наведени доводи за
незаконосъобразност на оспорената заповед като постановена при съществени
нарушения на административно производствените правила и противоречие с
материалноправните разпоредби на закона, като се иска да бъде отменена с
произтичащите от това правни последици. Оспорват се констатациите на
административния орган за извършени от дружеството нарушения, като се излагат
подробни доводи в тази насока. Претендира се присъждане на разноски.
В съдебно заседание, чрез
процесуалния си представител адв. К., поддържа жалбата на посочените в нея
основания. Поддържа и искането за присъждане на разноски.
Ответникът по жалбата – директор на
РЗОК – Бургас, редовно уведомен, в съдебно заседание се представлява от
юрисконсулт П., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Излага
подробни доводи относно законосъобразността на оспорената заповед. Моли да се
отхвърли жалбата.
Административен съд-Бургас, като
взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази
закона, намира за установено от фактическа страна следното:
Не е спорно по делото, че между
Националната здравно осигурителна каса /НЗОК/ и „Многопрофилна болница за
активно лечение Д-р Маджуров“ ООД, в качеството им съответно на възложител и
изпълнител, е сключен индивидуален договор за оказване на болнична помощ по
клинични пътеки извършване на амбулаторни процедури с НЗОК с №
021158/20.02.2020 г. (л.26-л.50 от делото).
Със заповед № РД-25-1840/14.12.2022
г. на директора на РЗОК – Бургас (л. 12), на основание чл. 20, ал. 1, т. 2 и
чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, било наредено извършване на проверка на „МБАЛ д-р
Маджуров“ ООД, със срок на проверката до 30.03.2023 г., вид и обхват на
проверката – тематична, със задачи: 1. Контрол относно спазване изискванията на
НРД за медицински дейности за 2020-2022 г. и ЗЗО по отношение на дейности м.
ноември 2022 г. извън приложение № 1; 2. Контрол по писма от управителя на
лечебното заведение; 3. Контрол по доклади и справки от РЗОК-Бургас. Заповедта
била връчена на представител на дружеството 19.12.2022г., видно от направеното
върху същата отбелязване.
В изпълнение на заповедта,
контрольори от отдел ДИОКМДПА в РЗОК – Бургас извършили проверката, като
резултатите от нея били обективирани в протокол № 122/27.01.2023 г., който бил
връчен на представител на лечебното заведение на 02.02.2023 г.
Съгласно т. 1 от протокол №
122/27.01.2023 г., при проверката е констатирано неправомерно изискано
доплащане от ЗОЛ С.С.Я., хоспитализирана в лечебното заведение за периода от
20.11.2022 г. до 25.11.2022 г., с ИЗ № 2643 по КП № 49. Съгласно квитанция към
приходен касов ордер № **********/25.11.2022 г. и документ № 5 (декларация за
информираност по отношение източника на плащане), пациентката платила сума в
размер на 100,00 лв. /2 дни х 50,00 лв./. Съгласно приложения по делото
ценоразпис на лечебното заведение (л.22 от делото), заявената от пациентката
допълнително услуга "Подобрени битови условия" е в размер от 50 лв.
на ден и включва меню по избор, телевизия, ползване на интернет. Към ИЗ № 2643
били приложени подписани Заявление за допълнително поискани услуги (л.22 от
делото), в което с машинен текст са изброени предлаганите от лечебното
заведение допълнителни услуги и съответните цени за тях и Декларация за
информираност и съгласие на пациента по отношение източника на заплащане за
диагностика и лечението на неговото заболяване (л.23 от делото). Според
проверяващите, приложените документи не удостоверяват писмен избор на
допълнително поискани услуги от страна на пациента. В ценоразписа на лечебното
заведение допълнителната услуга "Самостоятелна стая" се предлагала в
размер на 150,00 лв. на ден. Направен е извод, че сумата от 100,00 лв. била
неправомерно изискана.
Сочи се нарушение на
чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от ЗЗО, чл. 30, т. 5 вр. с чл. 344, ал. 1, т. 1 и
чл. 350 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 г.
В т.2 от протокол № 122/27.01.2023
г., е констатирано
нарушение при работа с
болнична медицинска документация - епикриза към ИЗ № 2643 на ЗОЛ С.С.Я.,
хоспитализирана от 20.11.2022 г. до 25.11.2022 г. по КП № 49, а именно: в
издадената от лечебното заведение епикриза липсва наименование на клиничната
пътека, по която пациентката е хоспитализирана, което е задължителен реквизит.
Като нарушени са посочени разпоредбите на чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО,
чл. 293, ал.3, т. 2 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 г.
В законоустановения срок, лечебното
заведение не изразило становище по направените в протокол № 122/27.01.2023 г.
констатации.
Проверяващите изготвили доклад вх.
№ 02/РД-25-18402/14.02.2023г. до директора на РЗОК –
Бургас, с който предложили за всяко от установените нарушения, на лечебното
заведение да бъде наложена санкция в размер на 200 лв. (л.15 от делото).
На 17.02.2022 г., въз основа на
констатациите в протокол № 122/27.01.2023 г., директорът на РЗОК Бургас издал
оспорената Заповед за налагане на санкции № РД-25-216/17.02.2023г. (л.9 от
делото), с която на основание чл. 74, ал. 5 от ЗЗО и чл. 422, ал. 1 от НРД за
медицинските дейности за 2020 – 2022 г., директорът на РЗОК – Бургас наложил на
проверяваното лечебно заведение, както следва: по т. 1.1 санкция
"финансова неустойка" в размер на 200 лв. на основание чл. 414, ал. 3
от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 г. за нарушение на чл. 55, ал.
2, т. 3 и т. 7 от ЗЗО, чл. 30, т. 5 вр. с чл. 344, ал. 1, т. 1 и чл. 350 от НРД
за медицинските дейности за 2020-2022 г., а по т.1.2 – санкция "финансова
неустойка" в размер на 200 лв. на основание чл. 414, ал. 3 от НРД за
медицинските дейности за 2020 – 2022 г. за нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 2 и
т. 3 от ЗЗО, чл. 293, ал.3, т. 2 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022
г. В мотивите на заповедта били възприети изцяло констатациите на
проверяващите, описани в протокола и доклада относно установеното нарушение.
Заповедта била връчена на „МБАЛ Д-р
Маджуров“ ООД чрез известие за доставяне по пощата на 21.02.2023 г. (л. 11 от
делото), което подало жалба против нея до Административен съд – Бургас, чрез
административния орган с вх.№ 29-02-2772/06.03.2023 г. (л.4-л.8 от
делото).
При така установената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право
и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява частично
основателна поради следните съображения:
Оспорената заповед е издадена от
директора на РЗОК - Бургас, в рамките на установената от закона материална,
териториална и времева компетентност, в законоустановената форма, съгласно чл.
74, ал. 5 от ЗЗО.
В административното производство не
са допуснати съществени нарушения на административното производство, които да
са довели до ограничаване правата на санкционираното дружество. Спазена е
процедурата, регламентирана в нормата на чл. 74 ЗЗО. Проверката е възложена със
заповед на директора на РЗОК - Бургас, като констатациите от същата са
обективирани в протокол, който е връчен на "МБАЛ д-р Маджуров"ООД.
Административният орган е издал оспорената заповед на основание чл. 74, ал. 5
от ЗЗО, тъй като в срока по чл. 74, ал. 4 от ЗЗО лечебното заведение не е
изразило становище по направените в протокол № 122/27.01.2023 г. констатации.
Относно приложението на материалния
закон съдът съобрази следното:
1. По отношение нарушението,
описано в т. 1.1 от заповедта:
В т.1.1. от заповедта е посочено,
че е констатирано неправомерно изискано доплащане от ЗОЛ, хоспитализирано в
лечебното заведение за периода от 20.11.2022 г. до 25.11.2022 г. с ИЗ № 2643 по
КП № 49. Съгласно квитанция към приходен касов ордер № **********/25.11.2022
г., пациента е заплатил сума в размер на 100,00 лева /2 дена х 50,00 лева/, за
„Подобрени битови условия“. Съгласно чл. 24б от Наредбата за осъществяване
правото на достъп до медицинска помощ (Наредбата), допълнително поисканите
услуги по чл.24а, ал.1, т.1 и 2 от Наредбата, се заявяват писмено от пациента.
Към ИЗ № 2643 са приложени заявление-декларация и заявление за допълнително
поискани услуги, в които с машинен текст са изброени предлаганите от лечебното
заведение допълнителни услуги и цените за тях. Приложените документи не
удостоверяват писмен избор на допълнително поисканите услуги от пациента.
Съгласно Наредбата, „Подобрени битови условия“ се предлагат за самостоятелни
стая, в цената на която се включват всички допълнителни битови условия. В ценоразписа
на лечебното заведение допълнителната услуга „Самостоятелна стая“ се предлага в
размер на 150,00 лева на ден. Сумата в размер на 100,00 лева е неправомерно
изискана, като е нарушен чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от ЗЗО, чл. 30, т. 5, във
връзка с чл. 344, ал. 1, т. 1 и чл. 350 от НРД за МД за 2020-2022 г. НЗОК.
Нарушението се констатира за първи път в периода на действие на НРД и не е
маловажен случай, съгласно легалната дефиниция дадена в § 1, т.4 и т.4.2 от ДР
на НРД, поради което и на основание чл.414, ал.3 от НРД за МД за 2020-2022 г. е
наложена финансова неустойка в размер на 200,00 лева.
В случая, от изложените в заповедта
фактически и правни основания не става ясно защо точно е санкционирано
дружеството.
На първо място в мотивите на
заповедта се сочи, че към ИЗ № 2643 са приложени заявление-декларация и
заявление за допълнително поискани услуги, в които с машинен текст са изброени
предлаганите от лечебното заведение допълнителни услуги и цените за тях, които
не удостоверяват писмен избор на допълнително поисканите услуги от пациента.
Така изложеното не съответства на действителното фактическо положение. Видно от
заявлението (л.22), в него, в шест точки, с машинен текст са посочени
предлаганите от лечебното заведение допълнителни услуги, като е заградена т.4 –
подобрени битови условия/ в т.ч. меню по избор, телевизия, ползване на интернет
с ед.цена 50 лв., и ръкописно е отбелязано „2“ дни. Това заявление е подписано
от родителя на ЗОЛ и по своята същност представлява изявление за предоставяне
на посочената по т.4 допълнителна услуга. Изписването с машинен текст на самата
услуга не прави нейния избор недействителен и неясен, поради което не би могло
да се приеме, че е налице твърдяната липса на избор.
На второ място в заповедта се сочи,
че съгласно Наредбата, „Подобрени битови условия“ се предлагат за самостоятелни
стая, в цената на която се включват всички допълнителни битови условия, а в
ценоразписа на лечебното заведение допълнителната услуга „Самостоятелна стая“
се предлага в размер на 150,00 лева на ден. Така изложеното представлява
посочване на факти и обстоятелства, но не и какво нарушение се има в предвид,
че е извършено от жалбоподателя. В чл. 24а, ал. 1 от Наредбата са посочени
допълнителните услуги на който имат право ЗОЛ по време на престоя в лечебното
заведение и какво включват те. Съгласно т.1 това са подобрени
битови условия – самостоятелна стая, в цената на която се включват всички
допълнителни битови условия, със или без придружител по желание на пациента,
съгласно т.2. допълнително обслужване, свързано с престоя на пациента в
лечебното заведение, извън осигурените здравни и общи грижи – самостоятелен
сестрински пост, допълнителен помощен персонал, меню за хранене по избор,
съобразено със съответния лечебно-диетичен режим и съгласно т.3 избор на лекар
или екип от медицински специалисти. Действително извършеното описание на
предлаганите услуги не съответства на посочените норми от Наредбата, тъй като
например в т.1 от заявлението е посочено „самостоятелна стая“ с ед.цена 150
лв., каквато конкретна услуга не е предвидена в Наредбата, а тя представлява
част от услугата по чл. 24а, ал. 1, т. 1 – „подобрени битови условия“.
Същевременно в т. 4 от заявлението е посочено „подобрени битови условия/
в т.ч. меню по избор, телевизия, ползване на интернет ед.цена 50 лв.“, която
услуга съответства по съдържание по скоро на тази по чл.24а, ал.1, т.2, а не на
т.1 от Наредбата. В случая е налице несъответствие на съдържанието на
предлаганите от лечебното заведение допълнителни услуги с тези предвидени в
Наредбата, обаче това несъответствие не е посочено в заповедта като извършено
нарушение.
На трето място в мотивите на
заповедта е посочено, че съгласно НРД, НЗОК заплаща комплексно лечение на
основно заболяване, придружаващи заболявания и усложнения; необходимите
медико-диагностични изследвания, медицински процедури, прегледи и консултации,
удостоверяващи хоспитализацията; медицински дейности и здравни грижи по КП,
необходимите прегледи и консултации за осъществяване на диагностично-лечебния
процес, две ежедневни визитации от лекуващият и/или дежурния лекар (при липса
на промяна в състоянието на пациента се записва „статус идем“); необходимите за
дейността лекарствени продукти (извън тези по чл. 329, ал. 1, т. 1 и 2); услуги, включващи професионални здравни грижи,
съгласно Наредба № 1 от 8.02.2011 г. за
професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните
медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение
или самостоятелно
(Наредба № 1 от 2011 г.); минимум трикратно диетично хранене, предоставено на
пациентите по време на тяхната хоспитализация и др. Така посочено представлява
възпроизвеждане на част от съдържанието на нормата на чл. 344, ал. 1, т. 1, б.
“б“ от НРД, като не се съдържат конкретни факти и обстоятелства от значение да
случая, посредством които да се установи нарушението, което административния
орган счита че е извършено.
Видно от изложеното, от посочените
в т.1.1. от заповедта фактически основания не става ясно защо на
дружеството-жалбоподател е наложена процесната финансова неустойка. Това не
става ясно и от изложените правни основания.
Като първо правно основание е
посочена нормата на чл. 55, ал. 2, т. 3 и т. 7 от ЗЗО, съгласно която НРД
съдържа условията и реда за оказване на отделните видове медицинска помощ по
чл. 45, съответно и други въпроси от значение за здравното осигуряване. Видно
от посочената норма, тя предвижда принципното съдържанието на НРД, но не и
конкретни права и задължения за отделните лечебни заведения, който да се
приеме, че е нарушил жалбоподателя.
Втората посочена норма е тази на
чл. 30, т. 5 от НРД, съгласно която, изпълнителите
на медицинска помощ се задължават да не изискват плащане или доплащане от
осигуреното лице за видове медицинска дейност, която е заплатена от НЗОК, извън
предвидената сума, с изключение на медицински изделия за определени КП/АПр/КПр,
в които изрично е посочено. По делото не се твърди и не се установява
жалбоподателя да е поискал такова плащане или доплащане от ЗОЛ, напротив
описаната в заявлението услуги по т. 1 и т. 4, макар и непрецизно формулирани,
са предвидена в нормата на чл. 24а, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредбата, като
допълнителни услуги който могат да се оказват от лечебното заведение срещу
заплащане на ЗОЛ, поради което в случая, съгласно описаните в заповедта факти и
обстоятелства, не е налице нарушение на тази норма.
Третата посочена норма е тази на
чл. 344, ал. 1, т. 1 от НРД, в която е предвидено, че НЗОК закупува
договорената и извършената дейност от изпълнителите на БМП от обхвата на пакета
от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, съгласно Наредба № 9 от
2019 г., за дейностите по КП, като какво се включва е посочено в девет
подточки. Съдържанието на тази норма, както беше посочено вече е възпроизведено
в мотивите на заповедта, като доколкото в нея е предвиден обхвата на
дейностите, които се заплащат от НЗОК, жалбоподателя не би могъл със своите
действия и/или бездействия да я наруши.
Четвъртата посочена норма е тази на
чл. 350 от НРД, в която е предвидено, че НЗОК заплаща за периода на
хоспитализация само по една КП на един пациент за комплексно лечение на основно
заболяване, придружаващи заболявания и усложнения. Тази норма в случая
безспорно е неприложима, тъй като по делото не се твърди и не се установява да
е извършено повече от едно плащане от НЗОК за периода на хоспитализация на ЗОЛ.
В обобщение, финансовата неустойка
на дружеството е наложена на основание чл. 414, ал. 3 от НРД, съгласно която
норма, когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда
за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в
този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция
„финансова неустойка“ в размер от 200 до 500 лв. Видно от съдържанието на
санкционната норма, тя е обща и в нея не се съдържа конкретното нарушение за
което се налага предвидената финансовата неустойка, поради което за да е
законосъобразно нейното налагане е необходимо да бъдат посочени конкретните
действия и/или бездействия с които санкционираното лице е нарушило конкретно
свое задължение, предвидено в нормата на чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, което в
случая не е сторено и практически липсва описание на обективните признаци на
състава на приетото за извършено нарушение. Съответно, правната квалификация на
нарушението, като такова по чл. 414, ал. 3 от НРД, във връзка с чл. 55, ал. 2,
т. 3 и т. 7 от ЗЗО, чл. 30, т. 5, във връзка с чл. 344, ал. 1, т. 1 и чл. 350
от НРД за МД за 2020-2022 г. НЗОК, не е прецизна и не е в съответствие с
описани факти и обстоятелства в мотивите на заповедта.
Видно от изложеното при съвкупната
преценка на посочените в заповедта фактически и правни основания за налагане на
процесната финансова неустойка, не става ясно за какво точно нарушени е
наложена тя. Налице е и несъответствие на констатираните при проверката факти и обстоятелства със съдържанието на сочените за
нарушени материалноправни норми, което е съществено процесуално нарушение,
опорочаващо процесната заповед и представляващо основание за нейната отмяната
по т.1.1., като незаконосъобразна.
2. По отношение нарушението,
описано в т.1.2 от заповедта:
Санкцията в тази част на
административния акт е наложена поради установено нарушение при
хоспитализацията на ЗОЛ по КП № 49. В издадената епикриза не е попълнен
задължителен реквизит – номерът на клиничната пътека и наименованието й.
В заповедта е прието, че така
лечебното заведение е нарушило чл. 293, ал. 3, т. 2 от НРД 2020 – 2022, а
санкцията е наложена на основание чл. 414, ал. 3 от НРД 2020 – 2022, като
жалбоподателят не оспорва установения факт. Съгласно 293, ал. 3, т. 2 от НРД
2020 – 2022, епикризата съдържа следните реквизити - окончателна диагноза,
заболяване с код по МКБ 10 и номер на КП – наименование.
Реквизитът е задължителен и е част
от изрично посочени данни, които следва да бъдат записани в епикризата,
доколкото същата е документ, който може да бъде използван самостоятелно по
различен повод и в различни производства (граждански, административни,
наказателни и т. н.), затова следва да съдържа необходимите данни, изискващи се
в НРД 2020 – 2022.
Съгласно чл. 414, ал. 3 от НРД,
когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за
оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този
НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция
"финансова неустойка" в размер от 200 до 500 лв.
В случая, обаче, допуснатото
нарушение е следвало да бъде санкционирано по чл. 416, ал. 3 от НРД 2020 –
2022, а не по чл. 414, ал. 3 от НРД 2020 – 2022, както е сторено със заповедта,
защото е налице неизпълнение на изискване към водената медицинска документация,
а не към реда за предоставяне на болнично лечение. Съгласно посочената норма
(чл. 416, ал. 3) „Когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши
установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, с
изключение на случаите на явна фактическа грешка, управителят на НЗОК,
съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в
размер от 200 до 500 лв.“. В конкретния случай безспорно е налице
нарушение, свързано с работа с медицинска документация, а не условията и реда
за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, с оглед на което
неправилно административният орган се е позовал на разпоредбата на чл.414, ал.3
от НРД 2020 – 2022. При налагане на санкцията.
Предвид на изложеното и в тази
част, жалбата на дружеството също се явява основателна и следва да бъде
уважена.
С оглед изхода на спора и
своевременно направеното искане, следва да се присъдят на жалбоподателя
направените разноски по делото в общ размер 350,00 лева, от които 50 лева -
заплатена държавна такса за производството и 300,00 лева- заплатено адвокатско
възнаграждение
Ето защо, на основание чл. 172, ал.
2 АПК, Административен съд- гр.Бургас, XXV състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции №
РД-25-216/17.02.2023 г. на директора на Регионална здравноосигурителна каса –
Бургас, с която на „Многопрофилна болница за активно лечение Д-р Маджуров“ ООД,
ЕИК *********, на основание чл. 414, ал. 3 от НРД за МД 2020-2022 г., е
наложена санкция: финансова неустойка за извършено нарушение по т. 1.1. от
Протокол № 122/27.01.2023 г. в размер на 200 лв. и финансова неустойка за
извършено нарушение по т. 1.2. от Протокол № 122/27.01.2023 г. в размер на 200
лв.
ОСЪЖДА РЗОК-Бургас да заплати на
„Многопрофилна болница за активно лечение Д-р Маджуров“ ООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Бургас, к-с „Зорница“, срещу блок 15,
сумата от 350,00 (триста и петдесет) лева, представляваща разноски по делото.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-
дневен срок от връчване на съобщението.
Съдия: |
||